Gezinsactiviteiten in/rondom huis

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by Nummer4, Apr 18, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,673
    6,568
    113
    Female
    Omdat we er nu niet gezellig op uit kunnen naar een pretpark en ook zelf de keuze maken om niet naar een bos, speeltuin, hertenkamp en degelijke te gaan, en de verveling goed toe begint te slaan in de weekenden: wat kan je nou als gezin in eigen huis/tuin ondernemen?

Nu is het zo dat in de weekenden man vooral met de oudste bezig is met zijn/hun hobby, maar de andere twee kinderen en ik hangen daar wat bij.
    Met dochter heb ik al allerlei groenten gezaaid en de plantjes staan nu in potten groter te worden. Over een week of twee gaan die de tuin in en dan hebben we een moestuin te onderhouden - maar nu dus nog niks.

Ik zoek een (aantal) activiteit(en) die we met het hele gezin (liefst incl dreumes) kunnen doen. Veel verder dan een spelletje aan tafel of voetballen in de tuin kom ik niet, maar graag zou ik toch echt gezamenlijk wat leuke spellen bijvoorbeeld in de tuin doen.

Tips zijn welkom!

2. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,243
    11,823
    113
    -Parcours uitzetten in de tuin.
    -Kamperen in de tuin. Tentje op, marshmallows roosteren, op een pitje koken etc.
    -Oud Hollandse spelen doen. Bijv spijkerpoepen, blikwerpen, ringwerpen, snoepjes met je mond uit een bakje water vissen, ezeltje prik etc
    -Met stoepkrijt een hele grote tekening maken en inkleuren.
    -Samen een recept uitzoeken en maken
    -Eigen verhaaltje schrijven en (strip)boekje van maken
    -Mooie kaart of tekening maken bijv voor opa en oma en daadwerkelijk op de post
    doen.
    -berenjacht

3. autumn86

autumn86 Bekend lid

Sep 3, 2014
    790
    532
    93
    Camperen in de tuin, hutten bouwen. Bowlen met flessen, blikgooien.

Kinderen vermaken zich bij ons veel in de tuin. Rommelen zelf wat aan terwijl wij bezig zijn in de tuin.

Dreumes en kleuter vinden het leuk om mee te helpen planten water te geven. Willen graag in de tuin helpen.

Kleuter mag mee met fietsen en loopt elke dag mee met de hond.

Verder kan je met stoepkrijt leuke parkoers uitzetten.

Vitamientjuh and Nummer4 like this.
  4. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,673
    6,568
    113
    Female
    Dank je @Syane :)
    Leuke ideeën!

Syane likes this.
  5. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,673
    6,568
    113
    Female
    @autumn86 dank je :)
    Met de hond wandelen en fietsen doen we dagelijks al, maar dat gaat ook vervelen op een gegeven moment.

6. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,673
    6,568
    113
    Female
    Dit weekend gaan we in ieder geval een verkoopkraampje timmeren voor aan de straat. Eens kijken of de kinderen hun kamer willen opruimen en speelgoed verkopen :rolleyes: - we wonen aan een wandelroute - en later voor groenten uit eigen tuin.
    We hebben ook veel fruitbomen en -struiken dus dat kraampje komt wel vol.

Ik heb het idee dat we nog wel een tijdje met z'n allen thuis zitten dus er moeten plannen gesmeed worden om de kinderen bezig te houden als we bijvoorbeeld niet elke dag naar het openluchtbad kunnen en sport niet hervat wordt.

Een (boom)hut bouwen is door de oudste ook al geopperd maar we hebben nog geen dikke bomen. Ga eens kijken naar de mogelijkheden. Kan vast ook wel zonder boom. ;)

7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,948
    14,996
    113
    Paar waterpistooltjes en doelen neerzetten in de tuin. Werkt als een magneet op onze 3 jarige. Ik had 1 setje gehaald bij de zeeman. Zitten twee hestjes en twee waterpistolen in. De hestjes heb ik over de tuinstoelen gespannen want ze mag niet op mensen en dieren schieten. Verder wat doeltjes gemaakt met gekleurd papieren rondjes maar papieren/plastic bordjes kan bijv ook. (man heeft aan 1 kant geen trommelvlies dus water in zn oor is een ticket voor uitval)

8. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,673
    6,568
    113
    Female

Ik heb nog een grote plaat hardboard. Daar kan ik gaten in maken als doel, en ze met de nerf pistolen op laten schieten, of inderdaad de waterpistolen, leuk!!! Houdt ze wel een tijdje bezig.
    Hier mogen ze ook niet op elkaar of op de dieren schieten. Met water geen probleem maar die nerf pijltjes komen hard aan.

Leuk idee, dank je! Kunnen we inderdaad ook als gezin doen maar houdt ze onderling ook bezig. Win-win.

GossipGirlxoxo likes this.
  9. luca75

luca75 Fanatiek lid

Aug 14, 2013
    4,864
    3,500
    113
    Lego bouwen. Dochter heeft lego ontdekt. Na diverse kego friends en classic sets gaan we in de meivakantie de lego city van de oudste twee van zolder halen en met zn 5en bouwen

Vitamientjuh likes this.
  10. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,243
    11,823
    113
    Vanavond Lego Masters kijken ter inspiratie :D

luca75 likes this.
  11. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,907
    387
    83
    Waar ze hier uren zoet mee zijn naast bovenstaande:

-Waterballonnen (liefst met zo'n pomp)
    Groot kleed buiten met lego er op
    -Picknicken doen we nu regelmatig in de tuin (kleed op gras)
    -De jongste is dol op verven (emmertje water en schone kwast, dus verven met water)
    -met buurkindjes spelen
    - post maken voor vriendjes/opa en oma en opsturen

Nummer4 and Vitamientjuh like this.
  12. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,771
    18,916
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik pinterest wat af. We knutselen geregeld. Niet dat mijn jongens dat per se leuk vinden :roflmao: maar ze zijn wel weer even bezig.
    Ze zijn meer gemotiveerd als ze iets mogen maken waar ze daarna mee kunnen spelen. Dus van dozen een huis maken voor de knuffels. Blikken versieren om daarna te gebruiken bij blikwerpen. Doelen maken voor de nerfs etc.
    En je hebt dan ook dubbel zoveel tijd ingevuld. Eerst het maken en daarna hebben ze iets nieuws om mee te spelen.

Wij gaan inderdaad ook kamperen in eigen tuin. Ik denk dat ik dan ook een paar oude camping-klassiekers tevoorschijn haal, zoals flessenvoetbal. En we gaan in de achtertuin gourmetten.

Ik koop ook af en toe wat nieuw speelgoed. En ik heb nog een voordeel: ik werk op een basisschool. Dus ik haal daar af en toe ook even weer wat op. Een puzzel, poppenkast & poppen, smartgames. Die afwisseling doet ook goed.

En we spelen geregeld spelletjes. Maar dat is met een dreumes erbij natuurlijk niet altijd makkelijk.

Nummer4, Vitamientjuh and Sophie221 like this.
  13. maliro

maliro Niet meer actief

Stoepkrijt raspen, klein beetje water erbij zodat je een soort pasta krijgt. En dan met kwasten op de stoeptegels verven

GossipGirlxoxo and Vitamientjuh like this.
  14. Cloud9

Cloud9 Bekend lid

Nov 17, 2016
    564
    307
    63
    Cloud 9
    Ik hoef geen drie kinderen te vermaken, hebben er maar 1 maar dit is wat wij in de weekenden doen:

- Koekjes bakken
    - Spelletjes (monopoly, ganzenbord, sjoelen etc)
    - Mario Wii
    - Fietsen
    - Stukjes wandelen
    - Als een speeltuintje rustig is even met dochter daar spelen (goede tijd is meestal rond het middag uur als iedereen gaat lunchen, wij lunchen dan daar of iets later als we terug zijn).
    - Diamond painting (doet dochter graag samen met mij)
    - Knutselen, dochter is vaak zelf all erg creatief met van alles en nog wat. Doordeweeks met ik thuis gewoon werken en vermaakt zij zich na het huiswerk ook zo zelf
    - Elastieken in de tuin
    - Jeu de boule in de tuin (weet niet of ik het goed schrijf)
    - Bij slecht weer een bioscoopmiddag thuis

Hopelijk zitten er wat goede ideeën bij.

15. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Met pallets is dat ook érg leuk :)

16. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,673
    6,568
    113
    Female
    Klopt, daarom hadden we ze vorige zomer allemaal naar de BSO gebracht (einde verbouwing). Daar is er goed gebruik van gemaakt. Nu nog maar één over, dus zal eens voorstellen om die niet naar de milieustraat te brengen maar te gebruiken voor de toekomstige hut. Thanx!

17. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Wat wij doen of gedaan hebben:

- samen strijkkralen
    - grote dozen verven
    - kleurplaten kleuren
    - knutselen en kleien
    - tent in tuin zetten en 'kamperen'
    - stoepkrijten en parcours maken
    - lego opbouwen
    - switch gekocht en samen Mario kart spelen
    - langer voorlezen
    - foto albums bekijken van baby tijd en vakanties
    - klusjes in huis zoals schutting opknappen etc
    - moestuin
    - verder wandelen en fietsen en berenjacht
    - verder is zand met water ook dagelijks een succes

18. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,673
    6,568
    113
    Female
    Dat doen ze hier al de halve dag :roflmao:

19. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,673
    6,568
    113
    Female

Hier ook hoor, we knutselen wat af, maar ik zoek dus echt iets wat we als gezin samen kunnen doen, behalve met speelgoed spelen of knutselen. Activiteiten die je als gezin kunt doen.
    Picknicken doen we ook al met enige regelmaat, samen buiten lunchen op verzoek van de middelste.

(Man is niet zo van het knutselen haha)

20. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,673
    6,568
    113
    Female

Smart games met een dreumes lukt nog niet hoewel die hard z'n broer achterna gaat :eek: maar nog net wat te jong inderdaad.
    Kamperen, oude spelletjes, kubb is ook leuk :)

Thanx!

Share This Page