Coronanieuws deel 11

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 30 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dat lijkt me heel verstandig als de samenleving daar op inzet. Zal een hele hoop nare ziektes schelen.

Neuzeke vindt dit leuk.
  2. Paarsei

Paarsei Lid

30 jul 2020
    74
    108
    33
    Vrouw
    Nogmaals, die titel gaat het niet om. Het gaat om de inhoud van het stuk.

3. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Je weet ook dat niet iedereen een abbo heeft op elke krant die er bestaat? En als de titel niet klopt met de inhoud is het een verkeerd gekozen titel die alleen bedoeld is voor ophef.

als je een Amerikaans systeem goed vind waarin iedereen alleen betaald voor de kosten van je eigen ziek zijn ipv de kosten zo veel mogelijk te verdelen hoop ik voor je dat je diepe zakken hebt. Ik betaal liever wat meer belasting en voor mijn zorgverzekering zodat de zorg voor iedereen berijkbaar is en blijft.

Edr89, Liekje81, Mamafiets en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Die kan je alleen lezen als volkskrant abonnee.

5. Paarsei

Paarsei Lid

30 jul 2020
    74
    108
    33
    Vrouw
    Ik weet niet hoe, ik zal het proberen. Ik vond het zelf namelijk wel een interessante kijk op "de andere kant" Iets waar m.i. óók iets in zit. Simpel is de kwestie in ieder geval niet.

6. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.755
    18.867
    113
    Vrouw
    Knippen en plakken kan mss.
    Ik zou het ook willen lezen.

7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.966
    15.008
    113
    Dat wordt lastig achter een paywall

8. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dit. We betalen niet voor niks duizenden euro’s aan onze ziepktenkosten per jaar. Niet alleen de verzekering maar ook de belasting. Dat doen er met zn alle zodat er voldoende zorg mogelijkheden zijn.
    Dus ook als je oliedom bent lappen ze je nog steeds op.

Merlino, Neuzeke en Saartje33 vinden dit leuk.
  9. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    ?? Huh hoezo gaat het nu over domme mensen? Ik snap deze reactie echt niet? Mensen die iets niet weten zijn nu ineens dom? Probeer je je eerdere reactie nu recht te zetten of te verdoezelen?
    Je kunt er gewoon weg niet omheen dat obesitas een welvaartsziekte is en dat dat voor een groot gedeelte luiheid en gemakzucht is. En dat je zelf stappen moet ondernemen om er iets aan te doen. Je vreet het er zelf aan dus zul je er ook moeite voor moeten doen om het eraf te krijgen.

Edr89 vindt dit leuk.
  10. Paarsei

Paarsei Lid

30 jul 2020
    74
    108
    33
    Vrouw
    Ja, dat is exact wat ik zeg. Goed geïnterpreteerd. Dat was het punt.

Ik dacht dat bij vk de eerste 5 artikelen gratis zijn. Ik probeer te kopiëren en plakken.

11. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.953
    113
    Vrouw
    Ik kan het artikel ook niet lezen. Weet je wat ook een probleem is; je zult nooit weten of die persoon na vaccinatie niet óók op de ic terecht was gekomen. Misschien had deze persoon wel iets waardoor het vaccin minder werkt, en daardoor ook zieker van Corona.

Edr89 en SAARC vinden dit leuk.
  12. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Als dat het punt is is het iemand die een oliedomme "opinie" heeft.(Als diegene voor een Amerikaans systeem is dan)

13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik zou voor de grap mn vorige reacties even lezen. Je doet namelijk nu of ik het niet met je eens ben en je loopt mijn vanalles in mn schoenen te schuiven. Maar ik denk er niet heel anders over dan jij. Al ben ik wel voor vaccineren…

14. Paarsei

Paarsei Lid

30 jul 2020
    74
    108
    33
    Vrouw
    Een zeer effectief vaccin tegen een bijzonder besmettelijk, in veel gevallen dodelijk, virus op een presenteerblaadje krijgen en daar de neus voor ophalen. Dat is wat miljoenen vaccinweigeraars in feite doen. En daarmee onderscheiden ze zich van eerdere generaties die vaccins hebben omarmd en daarmee de mensheid hebben behoed voor ziekten als pokken, tetanus en polio. Hoe kan er dan, als het gaat om de benadering van besmettelijke ziekten, zo’n groot verschil zijn in de houding van de mensen toen en nu? Dat kan omdat de verschrikkelijke gevolgen van de ziekten voor de hedendaagse mens niet voldoende zichtbaar zijn.

Voor de meeste Nederlanders is het gelukkig een ver-van-mijn-bedshow, maar ikzelf ken drie mannen die als kind zijn getroffen door polio en sindsdien kreupel door het leven gaan. Ik heb ook ervaring met hondsdolheid. Zo was het in de streken waar ik opgroeide een serieuze zaak om zwerfhonden goed in de gaten te houden: zag je schuim in de bek, dan kon je je maar beter snel uit de voeten maken.

Bang dat het ons ook zou overkomen, hoorden we de verhalen aan over mensen die gebeten waren door zo’n zieke hond: mensen die te laat waren met het laten zetten van het vaccin tegen hondsdolheid en in afgesloten ruimten schuimbekkend en schreeuwend op hun dood wachtten.

En dan het verdrietige levensverhaal van de beroemde dichter en troubadour Asik Veysel... Als boerenjongen in het Turkse Sivas verloor hij door een pokkenuitbraak zijn twee zussen. Hij kon de ziekte uiteindelijk ook niet ontlopen. In een interview vertelde hij ooit: ‘Ik was 7 jaar oud. Het was een regenachtige dag, ik werd opeens onwel en viel in de modder. Ik kon niet meer opstaan. De ziekte pokken zat dus ook in mijn lijf. Zij sloeg door in mijn linkeroog. Het gordijn viel ook voor mijn rechteroog. Sindsdien is de wereld donker voor mij.’

Asik Veysel was blind geworden, maar hij had in die zeven jaartjes dat hij had kunnen zien zoveel kleur, beeld en licht in zijn hersenen gegrift, dat hij later ook als blinde man prachtig kon dichten over alles wat de natuur zo mooi maakt. In een liefdesliedje zong hij: ‘Jouw prachtige schoonheid, alleen zo waardevol omdat ik de oneindige liefde ervoor koester...’ Hij zong liederen en leerde ons over de vergankelijkheid van schoonheid en over de waarde van echte liefde. We luisterden naar hem en begrepen ook hoe groot het door de ziekte veroorzaakte drama was. Want wat is tragischer dan volledige blindheid die door een simpel vaccin had kunnen worden voorkomen?

De zichtbaarheid van de verschrikkelijke realiteit, die ik hierboven probeer te beschrijven, is nieuwe generaties bespaard. En precies daar wringt de schoen. In ontwikkelde landen beleven we tegenwoordig een ‘cleane pandemie’, waarin iedereen de luxe heeft zonder dagelijkse confrontatie met het nare gezicht van het virus de held met principes te spelen. Er worden bergen verzet om mensen die – ondanks gratis toegang tot een effectief vaccin – met duizend non-argumenten de samenleving blijven ontwrichten en er niet voor terugdeinzen om onschuldige, kwetsbare mensen in levensgevaar te brengen, zoveel mogelijk op hun gemak te stellen.

De vaccinweigeraars worden nu onnodig ziek en zorgen voor volle ic’s. Bij andere patiënten worden operaties uitgesteld. De hele maatschappij wordt ontwricht. Het gewone leven gaat eraan. En het gebeurt allemaal omdat de antivaxer het zich kan permitteren met succes het democratische stelsel, dat valt of staat met het algemene vertrouwen in zijn instituties, tot in de vezels te frustreren. Als nooit tevoren kunnen verschillende groeperingen hun religieuze orthodoxie, hun wantrouwen jegens de wetenschap, hun haat jegens het ontwikkelde Westen en hun zweverige ‘vertrouwen in de natuur’ over ons heen gieten.

Persoonlijk kan ik moeilijk accepteren dat dit allemaal zomaar kan, en zeg: laat de gevolgen van een door covid-19 ontwrichte samenleving, de doden, de door long-covid getekende lichamen niet geheel onopgemerkt voorbijgaan aan deze zogenaamde rebellen.

Het minste wat landen kunnen doen is deze guerrillastrijders van de onwetendheid verantwoordelijk houden voor de financiële gevolgen van hun protest. Singapore is ons voorgegaan: daar moeten coronapatiënten die zich bewust niet hebben laten vaccineren, de kosten van hun ic-opname uit eigen zak betalen. Goed idee, ook voor Nederland. Immers, waarom zouden de redelijke mensen van dit land het domste activisme moeten betalen.

[​IMG] [​IMG] [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG] [​IMG]

15. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.286
    3.965
    113
    Vrouw
    Volgens mij interpreteer je haar posts verkeerd?

Huismuisie en Neuzeke vinden dit leuk.
  16. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.953
    113
    Vrouw
    Mmmm eerdere vaccins werden ook niet zomaar door iedereen omarmt, nog steeds niet trouwens!
    Rest van het artikel, tja... onnodig ziek. Ik vind het maar een rare term. Het is niet alsof je express ziek wordt. Niet van Corona, niet bij kanker, niet van een auto-ongeluk

SAARC en Loufoque vinden dit leuk.
  17. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

17 mrt 2021
    1.733
    4.900
    113
    Sorry, ik vind het echt weer een hoog staaltje dramatiek met als enige doel het zaaien van nóg meer tweedeling.
    Alsof we daar nog niet genoeg van hebben gehad...

Inge1984, Roosje35, Biny en 8 anderen vinden dit leuk.
  18. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik merk dat ik wel moeite heb met dat men nu maar begint te roepen dat mensen met overgewicht de ic bedden bezet houden, en dat ze dat aan zichzelf te danken hebben. Waar komt dat verhaal vandaan?

Uit een aantal studies en ook RIVM informatie blijkt dat er een aantal risico factoren zijn voor ic opname bij covid. Een van de belangrijkste is niet gevaccineerd zijn. En andere belangrijke is ouder dan 70 zijn. Vervolgens heb je;

-comorbiditeit, meerdere aandoeningen tegelijkertijd
    -CVS (daar is overgewicht vaak een bijverschijnsel bij door medicatie en het lichamelijk onvermogen om veel te bewegen)
    - COPD of andere longaandoeningen, idem als bij CVS voor leefwijze.
    -Diabetes
    - overgewicht op zichzelf staand
    -HIV of Aids
    - immuunaandoeningen, transplantaties etc
    - syndroom van down

Ik hoop toch niet dat alle ongevaccineerden die hier roepen dat iedereen maar af moet vallen omdat ze anders ook een IC bed bezet houden Vinden dat deze mensen allemaal het aan zichzelf te danken hebben? En dat misschien er beter besef kan zijn dat veel IC gevallen niet alleen door overgewicht komen maar door een onbekende aandoening waar overgewicht ook een verschijnsel van is?

https://www.ariez.nl/wp-content/uploads/2020/09/TVI-COVID_2020_Art._Vollaard.pdf&ved=2ahUKEwifu6jJ0p30AhU9hf0HHaerB80QFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw2TDwWy8rDqmCZTo1Yp4UHw

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen

nizzie86, Knuffelmonster, Suzy85 en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Dat zou best kunnen vandaar dat ik schrijf dat ik deze reactie echt niet begrijp.

20. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    Loveloes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina