Coronanieuws deel 12

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 19 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nee, wij prikken niet. Dat doet de GGD tzt aan huis.

---

Thuiswonenden met downsyndroom uitgenodigd voor booster
    Mensen met het downsyndroom die thuis wonen, krijgen vanaf morgen, verspreid over enkele weken, een uitnodiging voor een boosterprik. Ze krijgen de vaccinatie van hun huisarts, schrijft het RIVM. Mensen met het downsyndroom die in een zorginstelling wonen, krijgen het vaccin sinds 24 november aangeboden van hun zorginstelling. Mensen die niet mobiel zijn kunnen hun prik thuis krijgen.

---

Dit stond op de NOS liveblog, maar dat klopt niet eens. Ik lever alleen de gegevens aan van die patiënten, ik prik ze zelf niet. Dat kan ook niet, wij hebben geen vriezer om Pfizer in te bewaren.

2. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Dat dacht ik ook. Als iedereen milde klachten ervan krijgt (zoals ik eerder las?), is het toch alleen maar positief?

Heartofhope vindt dit leuk.
  3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hoezo gaat 'men' daar vanuit? Het is toch helemaal niet zo dat ze alleen moeten komen? Ik weet dat lang niet alle 80+ers mantelzorgers om zich heen hebben. Maar het is wel ene heel groot doemscenario om te doen of ze geen van alleen een mantelzorger hebben. Een groot deel van de 80plussers zal dus gewoon met een (klein-)kind of andere betrokkenen naar zo'n locatie komen. Of ze wonen al op een zorglocatie en worden daar geprikt.
    Neemt niet weg dat voor de rest een oplossing moet komen. Maar als we willen dat het prikken snel gaat, moet je voor de meest efficiënte manier kiezen waar dat kan en daarna voor 'het restje' op zoek naar een andere oplossing.
    Als je bij voorbaat gaat bepalen dat ze allemaal aan huis geprikt moeten worden, ben je nog veel langer bezig.

Mississippi, Mamavandrie34, Nellie4 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    In het artikel staat dat het daar al enkele weken rond gaat. Dan zouden ze toch al wel eens iets van ziekenhuis cijfers moeten hebben lijkt me.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Maar het is nooit zo dat iedereen milde klachten krijgt. Nu is het zo (met Delta als meest dominante variant) dat ongeveer 2% van de mensen die besmet raakt, in het ziekenhuis komt. Zelfs al zou dat halveren, dan nog is het een probleem als de R-waarde wel toeneemt. Het probleem is namelijk dat de R-waarde exponentieel is (het versnelt steeds sneller) terwijl het aandeel besmette personen dat uiteindelijk opgenomen wordt, een lineair verband is.

Wacht: rekenvoorbeeldje. Met verzonnen cijfers, want er is nog niet duidelijk wat precies de R-waarde en aandeel ziekenhuisopnames van deze nieuwe variant is. Voor zover je de R-waarde überhaupt heel duidelijk kunt bepalen, aangezien dit ook afhangt van seizoen, maatregelen etc.

Maar toch: stel dat we nu op een R-waarde van 1,2 zitten en de nieuwe variant zou een R-waarde van 1,4 hebben. Dat lijkt geen grote stijging toch? Kijk hieronder maar eens wat dat in een periode van 2 weken doet, als je start met hetzelfde aantal besmettingen.
    En dan laat ik het aantal ziekenhuisopnames halveren. Dat is best een optimistische aanname, toch? De helft minder mensen in het ziekenhuis! Maar na minder dan 1 week zit je dan door die hogere R-waarde, toch al met een hoger aantal patiënten dat (uiteindelijk) opgenomen wordt.

voorbeeld.JPG

Zara75, nijn37, Mamavandrie34 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Wondertje2020

Wondertje2020 Fanatiek lid

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    ja, hier heb je ook gelijk in. Ben benieuwd wat de besmettingen daar doen over 2 wk.

Heartofhope vindt dit leuk.
  7. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113

Wat kan deze vrouw verbinden, dit vind ik nou nieuw leiderschap!

mgeul84, Roosje35, Nellie4 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Sorry, ik zie nu dat dit op telefoon nauwelijks leesbaar is.
    Hopelijk is dit beter:
    rekenvoorbeeld.JPG
    Mocht het nog niet leesbaar zijn:
    Stel je start met 1000 besmettingen per dag.
    Bij een R-waarde van 1,2 en 2% ziekenhuisopnames, heb je op dag 14
    10.699 nieuwe besmettingen, waarvan er (uiteindelijk) 214 in het ziekenhuis belanden.
    Bij een R-waarde van 1,4 en 1% ziekenhuisopnames, heb je op dag 14
    79.371 nieuwe besmettingen, waarvan er (uiteindelijk) 794 in het ziekenhuis belanden.

En dan heb ik het alleen over de 14e dag. Reken je van die hele periode uit hoeveel mensen besmet zijn geraakt, gaat het om 59.196 VS 275.300 (maakt op zich niet uit, zolang ze de zorg maar niet belasten) Maar het punt is 5% van 59.196 is 1184 ziekenhuisopnames, terwijl je (zelfs als je het % ziekenhuisopnames halveert bij mijn fictieve 'oranje variant; op 2753 ziekenhuisopnames uitkomt.
    Méér dan het dubbele absolute aantal dus, ondanks de halvering van de kans dat je opgenomen moet worden.

Dus zo'n nieuwe variant kan wel degelijk zorgelijk zijn, ook al is de kans op in het ziekenhuis te komen per patiënt lager. Als je gewoon ontzettend veel meer besmettingen hebt, dan wordt dat alsnog ene veel te grote groep.

Zara75, nijn37, MadeInUSA en 7 anderen vinden dit leuk.
  9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Klopt ja. Ik dacht te simpel en hoopvol :roflmao:

10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.178
    6.577
    113
    Ze praat vanuit de emotie van het volk, maar heeft net zo weinig kennis als het volk.

Veel kreten, maar het komt niet uitgewerkt over. Waaruit blijkt dat wat zij zegt, wel zou werken?

Zara75, nijn37 en Mississippi vinden dit leuk.
  11. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier in de regio werd ook vervoer en begeleiding geregeld voor zelfstandig wonende ouderen zonder bv een mantelzorger die kan begeleiden. Dat werd heel vlot geregeld ook, nu met de boosters hetzelfde. Mijn tante woont in een soort zorgflat en daar gingen best veel ouderen op die manier hun vaccins halen.

12. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Juist! Chapeau!

13. Wish05

Wish05 Actief lid

5 apr 2020
    281
    635
    93
    Welke feestjes?
    Wat hebben de jongeren nu nog gehad de afgelopen 2 jaar?
    Dit is de groep die het hardst geraakt wordt terwijl zij niet op de i.c.'s terecht komen.
    En nu die belachelijke qr code om überhaupt nog ergens naar binnen te komen...
    Als ze andere jongeren besmetten zou dat ten goede komen van groepsimmuniteit.
    Moeten ze bij klachten tuurlijk wel even wegblijven bij opa en oma (en risicogroepen).

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    'Meer herbesmettingen door omikron'
    In Zuid-Afrika raken meer mensen met de omikronvariant voor een tweede keer besmet, dan dat dat gebeurde met eerdere varianten. "Eerdere besmettingen beschermden tegen de deltavariant, maar met omikron lijkt dat nu niet het geval", zegt Anne von Gottberg. een microbioloog van het Zuid-Afrikaanse volksgezondheidsinstituut.

Het ziekteverloop na een herbesmetting verloopt wel minder heftig, zegt ze. Het instituut is nog bezig met een onderzoek naar de variant.

15. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.457
    8.609
    113
    Vrouw
    Er is net een nieuwe variant ontdekt en zd weten nu al uit onderzoek dat kans op herbesmetting groot is?
    Hoe dan?

bulakgirl, SAARC, Vero0504 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    Over het sporten na 17 uur: de 3 sportverenigingen van onze kinderen hebben alle lessen kunnen verzetten naar overdag/weekend. Alleen dochter kan niet gaan turnen wat dat kruist zich nu met zwemles, die altijd al op die tijd was. Denk dat veel verenigingen dit doen en dat daar geen rekening mee gehouden is geworden vanuit de beleidsmakers…

Vero0504 vindt dit leuk.
  17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Hier in de kring ook dat soort geluiden gehoord. Voor bijv zwemles, groot gelijk. Maar bijv. judo...weet niet of dat nou zo handig is om te doen.

Nog los ervan dat als de boel niet indamt je op je vingers na kan tellen dat dan de deur helemaal dicht gaat voor sport.

Saartje33 vindt dit leuk.
  18. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik kreeg deze net gedeeld via de school van dochter.

upload_2021-12-2_13-6-20.png

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs

Deel Deze Pagina