Coronanieuws deel 12

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 19 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit inderdaad. Hier kan ik bloedchagrijnig van worden. Houd alsjeblieft de scholen gewoon open. Maar als ze dicht gaan, wil ik het minstens een week van te voren weten. Als ze het weer op het laatste moment aankondigen, gaat er er een schoen naar de tv. En daarna ga ik staken.

Roanna, ButterflyPassion, Syane en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Nou inderdaad, ik zou het ook graag op tijd weten. En helemaal mee eens, open, dicht, het maakt me niet eens veel uit, maar kíes in elke geval iets en laat het niet hangen totdat het op het laatste moment alsnog besloten wordt.

Loveloes, Spectre en Saartje33 vinden dit leuk.
  3. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik doe met je mee :thumup:

Biny en SAARC vinden dit leuk.
  4. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Spectre vindt dit leuk.
  5. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Ja, dat vind ik ook bizar. Ik vind het ook een prima idee. Maar dat zou betekenen dat ze na volgende week vakantie hebben. Toch wel handig om daar een beslissing over te nemen, of niet. Ook voor de kinderen zelf..

6. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Ja dan kunnen ze tenminste de kerstviering naar voren trekken. En vooral ouders kunnen dan ook vrij regelen op hun werk. Neem aan als ze een week eerder vakantie krijgen dat er geen bso wordt aangeboden.

7. Ang1987

Ang1987 Fanatiek lid

28 jul 2020
    2.418
    2.169
    113
  8. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Das inderdaad ook een goeie. Er zal dan misschien iets zijn van noodopvang. Maar in de kerstvakantie is normaal natuurlijk de opvang/bso wel open. Ook wel handig om op tijd te weten als dat niet zo is:rolleyes:

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.248
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dan dus noodopvang. Want ik kan geen vrij krijgen, en vriend ook niet.
    Maar ik hoop toch dat de scholen niet eerder dicht gaan.
    Alsof mensen dan geen uitstapjes gaan maken of opa en oma niet oppassen...

Spectre en Felice vinden dit leuk.
  10. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.503
    8.425
    113
    Dit schreef ik net in topic over de scholen:

Of zou het zijn, dat als ze zoiets op tijd bekend maken dat er een week extra vakantie bijkomt mensen allemaal leuke uitstapjes en vakanties gaan plannen in die week?
    Lijkt me niet de bedoeling.
    Als je het kort van te voren bekend maakt druk je dat al aardig de kop in.

Alhoewel ik er nog steeds van uit ga dat de kinderen gewoon school hebben, hooguit thuisschool die week. Extra vakantie zie ik niet gebeuren.

Extra week vakantie is i.m.o. ook helemaal niet prima. Levert denk ik ook weinig op. Mensen die sowieso met een hele groep kerst vieren, denk ik echt niet dat die dan een week braaf thuisblijven om besmettingen met kerst te gaan voorkomen.
    En anderen die nu denken: laten we kerst maar klein houden, het is direct begin van de schoolvakantie, die zullen (denk ik) dan wellicht eerder geneigd zijn om toch meer mensen te bezoeken.

Neuzeke, Baileyy en Liekje81 vinden dit leuk.
  11. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Week eerder kerstvakantie is denk ik alleen icm een volledige lockdown. We kunnen niet scholen dichtgooien en dan wel de bioscopen ed open hebben.
    Maar dan noodopvang inderdaad voor de vitale beroepen.

12. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.083
    12.042
    113
    Dat lijkt mij ook de enige manier om het te verantwoorden.

Saartje33 vindt dit leuk.
  13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.248
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, dat is waar, niet aan gedacht. Maar vooralsnog lijkt het sowieso niet nodig te zijn.

14. Mira04

Mira04 Lid

14 aug 2020
    8
    4
    3
    Vrouw
    In België hebben ze dat nochtans wel gedaan. Dus alles kan…

Neuzeke vindt dit leuk.
  15. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.575
    113
    Vrouw
    Wij hebben onze werkgevers alvast ingelicht dat het kán gebeuren dat we thuis moeten zijn ivm eerdere schoolvakantie...

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.248
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Uit het laatste OMT-advies van 3 december:

Verwacht wordt dat de eerste effecten van het pakket van maatregelen dat op 28 november van kracht is geworden niet eerder dan komende week zichtbaar worden, bovenop de effecten van de maatregelen van 13 november. Becijferd is dat dit pakket aan maatregelen, uiteraard steeds afhankelijk van de mate waarin hieraan opvolging wordt gegeven, het reproductiegetal met 25-40% kan doen dalen. Toegepast op de actuele R-waarde van rond de 1, kan deze geschatte daling betekenen dat de epidemie in een dalend been terecht komt. Echter, voor de zorgsector staat de komende periode nog een toename in bedbezetting te wachten en dat bovenop een periode van hoge, aanhoudende drukte. Er zit bovendien een periode van enkele weken tussen de afname van het aantal besmettingen en het effect daarvan op de opnames in het ziekenhuis en op de IC.

Uit de modellen blijkt een schatting van de toename naar 650-800 IC-bedbezetting, als de piek in opnames nu bereikt zou zijn.

Gezien deze prognoses en schattingen, adviseert het OMT niet om nu extra maatregelen te nemen, in afwachting van ontwikkelingen in de komende week inclusief de eerste indicaties van een effect van de maatregelen van 28 november. Het OMT zal de situatie volgende week opnieuw beoordelen om zich ervan te vergewissen dat het effect van dat pakket zich manifesteert in de praktijk, en indien nodig, ongevraagd tussendoor adviseren.

Kerstvakantie

In het 131e OMT-advies is aangegeven te overwegen om de kerstvakantie naar voren te verlengen, dit is conform de motie Paternotte en Omtzigt[1]. Besmettingen op school spelen zich vooral af in de bovenbouw van het basisonderwijs. Om besmettingen tijdens de kerstdagen naar oudere familieleden te voorkomen, kan het nuttig zijn om de schoolvakanties (dat wil zeggen binnen het basisonderwijs) met een week naar voren te vervroegen, zodat in de periode tussen sluiting van de scholen en de kerstdagen, men in de eigen gezinsbubbel kan blijven met minder kans op besmettingen en minder kans op transmissie tijdens de kerst.

Indien de scholen eerder sluiten, moet er aandacht zijn voor de opvang van kinderen voor ouders met cruciale beroepen en de eerdere adviezen met betrekking tot de uitzondering voor de kwetsbare kinderen in speciaal onderwijs. Uiteraard is het nut van een gezinsbubbel afhankelijk van de wijze van opvang van de kinderen, die opvang zou dan natuurlijk niet bij de grootouders gelegd moeten worden. Het OMT merkt op dat gezien de tijdspanne tussen de adviesaanvraag en dit advies er geen modellering of andere onderzoeksdata beschikbaar waren om het precieze effect van deze maatregel te kwantificeren.

Verder heeft het OMT geconstateerd dat het advies van het 131e OMT, om vanwege de infectiedruk op basisscholen en daarmee het risico van het doorsijpelen van de besmettingen naar ouders en zelfs grootouders, de kinderen in de basisschoolleeftijd, geassisteerd en onder toezicht tweemaal per week te testen met een antigeensneltest (of zelftesten) nu in de praktijk is geïmplementeerd als testen vanaf groep 6. Het OMT adviseert, aangezien ook in de lagere leeftijdsgroepen besmettingen voorkomen, om te testen vanaf groep 1.

[1] Kamerstuk 25 295, nummer1568

Mississippi vindt dit leuk.
  17. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Wat mij betreft mogen ze vanuit de overheid dan een paar dagen doorbetaald verlof verstrekken voor de mensen die het wederom zonder noodopvang weer zelf op mogen lossen in dat geval!

Felice, mamameer, ButterflyPassion en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.208
    1.264
    113
    Centrum België
  19. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Bizar hè. Alsof leerkrachten zelf alle maatregelen bedenken.
    Ik werk zelf in een ziekenhuis, maar heb de laatste tijd meer het idee dat ik politieagent (of kleuterjuf;)) ben. En dan komen bij ons alleen volwassenen. Doe gewoon wat gevraagd wordt, en anders blijf alsjeblieft weg. Genoeg patiënten die jouw plek in willen nemen:rolleyes::mad:
    (En nee, dit zeg ik niet tegen patiënten. Ik lach weer lief en vraag nog een keer of ze alsjeblieft een mondkapje willen dragen..).

Zara75, Loveloes, Juul75 en 7 anderen vinden dit leuk.
  20. Wondertje2020

Wondertje2020 Fanatiek lid

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    Ik schaam me af en toe dat ik Nederlander ben.. zelfs met hogere besmettingscijfers dan ooit, weet iedereen het beter..

nizzie86, Zara75, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina