Coronanieuws deel 12

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 19 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.199
    23.283
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Optimisme na miljoenste boostervaccin in België
    In België is afgelopen weekend de miljoenste boosterprik tegen het coronavirus gezet. Dat meldt de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws op basis van cijfers van de Belgische zorgautoriteiten.

In België werd in september begonnen met het toedienen van boosterprikken. Dat gebeurde in eerste instantie alleen bij mensen met een verminderde immuniteit en bewoners van woonzorgcentra. Sinds vorige maand komen alle 65-plussers ervoor in aanmerking.

Van die laatste groep heeft inmiddels bijna 40 procent een boosterprik gekregen. De hoop is dat dat percentage de komende weken meer dan verdubbelt en dat zo de druk op de ziekenhuizen afneemt. Vanaf later deze week kan ook zorgpersoneel een derde prik halen.

In woonzorgcentra merken ze nu al een verschil. Daar is het aantal uitbraken van covid-19 de afgelopen weken ruim gehalveerd, naar 17 vorige week. "Het is nog te vroeg om te juichen, maar het is toch een opsteker", zegt Johan Staes van de koepel van private woonzorgcentra in de krant.

nijn37, Gilou, Dubbelgeluk en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Niet volledig voorkomen, maar wel sterk verminderen. Dat zijn 2 verschillende zaken. Dat was al duidelijk toen de Delta-variant zo sterk opkwam en is ook al langer gecommuniceerd.

Zara75, Mamafiets, Gilou en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.522
    30.990
    113
    Vrouw
    Pff. Sterkte ermee.
    Onder water is die basketbal in elk geval wat minder zwaar.

Vero0504 vindt dit leuk.
  4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.189
    10.782
    113
    Volgens mij heb jij een andere definitie van bescherming dan algemeen gangbaar. Beschermen is niet 100% voorkomen. Mijn winterjas beschermt me tegen de kou, maar soms heb ik het gewoon koud hoor. Een motorhelm beschermt tegen hoofdletsel, maar nog steeds overlijden er motorrijders door hoofdletsel. Een condoom beschermt tegen zwangerschap... je snapt hem.

Verder denk ik dat er een goede afweging is gemaakt om zowel mensen de kans te geven alsnog te vaccineren, als de boosters op te starten. Ik hoor de minister in zijn eerste repliek niks raars zeggen. (Ben afgehaakt toen Agema voor de derde keer in herhaling viel, wow wat een slechte spreekbeurt) En mevrouw Agema kan met haar grafiekje wapperen, maar ze verzuimt om te vermelden dat het lijntje nog steeds steil omhoog zou lopen als er geen gevaccineerden meer tussen zaten. Flattening the curve betekent meerdere strategieën naast elkaar inzetten.

Leesteken, Zara75, Mar76 en 21 anderen vinden dit leuk.
  5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.081
    14.794
    113
    Vrouw
    Klopt, maar dat was de reden die HdJ aangaf. En dat is de strategie die ze volgen. En dat legde ik uit aan @Neuzeke

Neuzeke vindt dit leuk.
  6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.574
    8.693
    113
    Vrouw
    BCACAC01-3DFB-43F8-877D-EC5F026630CE.png

Dus…… :|
    En wanneer gaan we dan dood? Als we niet herstellen? Of als je het nog niet gehad hebt?

SAARC vindt dit leuk.
  7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Maar kijk eens naar de tabellen en grafieken op het coronadashboard.
    Het gros van de ongevaccineerden is relatief jong, in elk geval onder de 60/70 jaar. Boven de 60 is voor meer dan 90% gevaccineerd.

Terwijl in de ziekenhuizen en op de IC's voornamelijk wel die 60-plussers belanden. Ik kan helaas zo snel even nergens vinden hoeveel procent van de IC-ers 60+ is, want het staat in die grafieken op een andere manier weergegeven. Maar in die grafiek zie je wel dat de meeste opnames en IC in de leeftijdsgroepen boven de 60 zitten.

Dus dan kun je die laatste 10% van die leeftijdsgroepen nog wel vaccineren, maar dat gaat niet zo'n overweldigend effect hebben als dat jij hierboven hebt uitgerekend. Was het maar zo'n feest.
    En wat je in de jongere categorieën extra vaccineert heeft gewoon niet zoveel effect op het ziekenhuis, omdat die mensen waarschijnlijk toch al niet zouden zijn opgenomen als ze corona kregen.

Nikki23 vindt dit leuk.
  8. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.876
    18.665
    113
    Vrouw
    Wat vreselijk dat je geen afscheid hebt kunnen nemen van je vader :( Hopelijk heb je het een plekje kunnen geven..
    Mijn man heeft zoiets meegemaakt met zijn oma vorig jaar, zij woonde in Duitsland. Ik was ook nog eens hoogzwanger dus hij durfde ook niet meer heen. Zijn moeder heeft de crematie geregeld en bijgewoond, maar het voelt dan toch 'onaf'.

Loufoque vindt dit leuk.
  9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    De pil klinkt inderdaad veelbelovend, het lastie vind ik hier dat het pas effect heeft als het heel snel bij de start van de klachten mee gestart moet worden.

Ouderen die ik ken die opgenomen moesten worden hadden niet echt een geleidelijk klachtenpatroon.

Het was echt van bijna 0 klachten naar benauwdheid en ziekenhuisopname in 48 uur. Kun je dan wel effectief het medicijn inzetten dat het ook een spiegel kan opbouwen om de opname te voorkomen?

10. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.876
    18.665
    113
    Vrouw
    Ohh wat erg :eek: maar zijn alle bedrijven ook dicht dan?

11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.876
    18.665
    113
    Vrouw
    Hoe lang is de vaccinatie eigenlijk 'geldig'. Wat als ik mij nu laat vaccineren, is het dan voor een jaar goed?:o:

12. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.876
    18.665
    113
    Vrouw
    Ik ga alvast mijn schuilkelder in..

Liliane92 vindt dit leuk.
  13. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

26 dec 2015
    2.195
    1.242
    113
    Ik ontken de cijfers niet, alleen wat ik wel opmerk is dat mensen denken dat de zorg de druk aan kan wanneer iedereen gevaccineerd zou zijn en dat is niet zo. Zelfs Hugo de Jonge gaf dit aan in de persconferentie, het is een strategisch plan want de huidige zorgcapiciteit is zeer beperkt. Met de huidige maatregelen proberen we code zwart uit te stellen en tegelijkertijd breiden we de zorg uit, en ja natuurlijk proberen ze iedereen te overtuigen zich te laten vacinneren om het proces te vertragen.

14. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Eens dat zeker een meer strategische aanpak nodig is, daar schort het met name aan.

Verder gaan de coronapieken tot nu toe altijd in golven. Met de huidige vaccinatiegraad is zelfs na het loslaten van alle maatregelen (wat in de vergelijkingsgrafieken niet wordt meegenomen), die start van de piek opgeschoven met ruim een maand.
    Met een veel hogere vaccinatiegraad samen met behoud van de basismaatregelen zou wellicht de piek zodanig opgeschoven kunnen worden dat je de piek verschuift naar (veel) later in de winterperiode / deze doorduwt naar achteren zodat de hoogtepunt van de piek verschuift naar een meer veiligere periode qua besmettingsgevoeligheid (dus de daling weer sneller ingezet wordt).
    En dat het daarmee beter behapbaar blijft voor de zorg?

Suzy85, Neuzeke en Syane vinden dit leuk.
  15. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.370
    2.851
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Zoals ik zei, het is een versimpeling van de werkelijkheid en op veel meer factoren dan je nu aangeeft. Bijv: de risicogroepen zullen veel meer geneigd zijn om te vaccineren en dus oververtegenwoordigd zijn in de populatie gevaccineerden. Daarmee zou je dus juist nog meer opnames voorkomen van ongevaccineerden dan in de berekening, immers zij hebben ongeacht vaccinatiegraad al een hogere kans op opname en zijn dus in de ene populatie oververtegenwoordigd. En ga zo maar door. Maar de versimpeling geeft wel degelijk een beeld van de effecten.

Gilou, Neuzeke en Maslov vinden dit leuk.
  16. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.876
    18.665
    113
    Vrouw
    Dit is wel heel erg doemdenken Hoor jeetje :o:

17. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Alle niet essentiele winkels, horeca, hotels enz wel iig.

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier nu nog wel, maar in meerdere landen al niet meer.

19. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.876
    18.665
    113
    Vrouw
    Hoeveel maanden dan wel? 6?

20. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Op zich is wel fijn dat iedereen dan antistoffen heeft. Het gaat ook in die mate rond dat je er niet meer aan ontkomt denk ik. Ik snap zn verhaal, maar hij had het misschien wat tactischer kunnen zeggen.

SAARC, evaleana en femkes vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina