Coronanieuws deel 12

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 19 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.513
    8.651
    113
    Vrouw
    Klopt, maar toch weerhield het veel contacten. Ik vind veel maatregelen overigens flut, maar als de scholen daardoor open kunnen blijven?

Jackie87, Syane en Spectre vinden dit leuk.
  2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.888
    6.424
    113
    Hmm ja, ligt ook wel aan de vraagstelling; wíl ik dat de scholen dicht gaan? absoluut niet! maar kan ik de noodzaak van een sluiting inzien? ja, zeker wel…
    Ik ben dus niet tégen een sluiting, maar ik wíl het niet ;)

Vero0504 en Saartje33 vinden dit leuk.
  3. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.726
    7.233
    113
    Vrouw
    Ik kan me er voor de medewerkers wel wat bij voorstellen eigenlijk. Stom dat ik daar bijna aan voorbij zou gaan, denkend aan wat voor onszelf meest werkzaam is. Er zijn meerdere docenten richting de pensioengerechtigde leeftijd bij mijn zoontje op school en misschien ook wel wat met onderliggende ziektes. En als het dan op school meer voelt als een kwestie van tijd dan een vraag óf je besmet raakt. Heftig weer dit.

Sherbet en Saartje33 vinden dit leuk.
  4. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.842
    18.593
    113
    Vrouw
    Ja als je die keuze moet maken dan kies ik ook voor de scholen.

SAARC en Bloempjelief vinden dit leuk.
  5. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.726
    7.233
    113
    Vrouw
    Dat maakt dan de vraag: wanneer is iets een flutmaatregel? Als die in beginsel niet na te leven was, of als men geen zin heeft hem na te leven, of als het daadwerkelijk niets uithaalt? En hoe weet je dat dan wanneer veel mensen zich er niet aan houden?

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik wil de school niet dicht. Maar je moet je wel realiseren dat het water veel scholen aan de lippen staat. Wij zitten inmiddels op 4 zieken en 1 bevoegde vervanger. Er wordt een kleuterklas overgenomen door een onderwijs assistent. Dat komt ook prima in orde. Dan zit er een klas in quarantaine, dus daar is geen vervanger voor nodig. Maar die krijgen dus geen thuisonderwijs, alleen wat werk dat ze zelfstandig moeten maken.
    Vierde collega meldt zich net vanavond ziek. Je kunt niet NU naar ouders mailen dat ze hun kind thuis moeten houden, morgen. Maar wie morgen voor die groep gaat??? Geen idee.

En dan hebben we het alleen nog maar over de dag van morgen. Er zit dus 1 klas in quarantaine. Andere klas zit nu op 2 besmettingen, dus dat zit alweer op het randje. In iedere andere kkas ontbreken meerdere leerlingen vanwege besmette huisgenoot / zelf klachten / gewoon ziek.
    Van een andere klas is al bekend dat ze vrijdag thuis zitten, vanwege gebrek aan vervanging. En daar komt dus hoogstwaarschijnlijk nog een klas bij.

Ik hoop van harte dat de school open blijft. Makkelijk praten ook, mijn klas is op 2 leerlingen na nog compleet. Maar binnen de school zorgt deze situatie wel voor veel onrust en onduidelijkheid. Dus als de school wel dicht gaat, denk ik dat het een deel voelt als "Nee, k#t! Niet weer'". Maar voor een deel ook wel als een soort opluchting. Het geeft duidelijkheid.
    Ik hoop wel dat ze het deze keer eerder doorgeven. Zodat we een paar lesdagen de tijd hebben om alles goed op poten te zetten.

littlemunchkin, Martini, Sherbet en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Ja eens hoor. Aan de andere kant wie dat wil is als het goed is gevaccineerd. En volgende herfst/winter zitten we waarschijnlijk opnieuw in deze situatie. Zeker als we kinderen nu weer 6 weken thuis houden. Ik denk dat het niet verkeerd is om het juist onder de kinderen rond te laten gaan.

Edr89 vindt dit leuk.
  8. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.513
    8.651
    113
    Vrouw
    Dat is natuurlijk een mening he? Zeg niet dat een ander dat ook moet vinden. We hebben hier bijvoorbeeld vorig jaar heel wat discussies gevoerd over de zwemlessen die werden gestopt, enz..
    En zoals nu bijvoorbeeld; langs de lijn mag men niet op 6 meter uit elkaar naar voetbal kijken, maar wel met de hele horde vanuit de kantine. Naar dezelfde wedstrijd. (een voorbeeld wat ik hier voorbij zag komen)

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    En oh ja, om nog wat extra spanning toe te voegen: er zijn in 2 dagen tijd al een basisschool en een kinderopvang noodgedwongen gesloten door brandschade na vuurwerkrellen. Hoeft je school of opvang niet dicht door corona, krijg je dit. :cry:
    Elke keer als ik nu een brandweersirene hoor, vraag ik me af of nu onze school aan de beurt is. :(

Zxcvb, Syane en amdaa vinden dit leuk.
  10. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #890 amdaa, 23 nov 2021
    Laatst bewerkt: 23 nov 2021
    Dat hangt puur vanaf hoe je als luisteraar deze uitspraken interpreteert.

Als je al die uitspraken als een besluit ziet is dat inderdaad verwarrend, maar dat zijn ze niet. Het zijn standpunten van deze mensen. Noch Gomners noch Kuipers nemen besluiten over de maatregelen.

En ze waren wel vaker haaks op de uiteindelijke maatregelen, en ze waren ook vaker niet met elkaar eens. Daar zijn ze eerlijk over.
    Gommers is persoonlijk ook vaker niet eens met de uitelijeindelijke adviezen van het OMT, hij formuleert ze immers niet in zijn eentje.
    Ze spreken in principe namens zichzelf, niet namens het omt en al helemaal niet namens het kabinet.

Ik lees hier constant op de laatste pagina's: die zei dit tegen een media, dus dat gaat er gebeuren. Dat zijn interpretaties, en daardoor verwarren mensen elkaar voornamelijk.

Liana84, chrystel73, Suzy85 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.726
    7.233
    113
    Vrouw
    Ja, maar als je met AZ bent gevaccineerd en je hebt overgewicht? Of als je door een ziekte of redenen niet gevaccineerd kon worden? Ik zou niet op corona zitten te wachten. Ben wat dat betreft ook erg blij dat ik alles thuis kan werken. Het lijkt me best stressvol kunnen zijn, elke dag wetende dat de kans er weer is om besmet te raken.

En natuurlijk is dat ook in veel andere sectoren zo, maar het raakt me nu even zo omdat ik zelf bijna die kant van het verhaal vergat. Ja, ik wil mijn zoon op school hebben, maar niet tegen elke prijs.

12. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.726
    7.233
    113
    Vrouw
    Aarggh, wie doet nou zoiets?! Absurd.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er zit nu in ieder geval 1 gevaccineerde collega ziek thuis, positief getest. Twee andere gevaccineerde collega's moeten nog getest worden. Beide ook ziek.
    Overigens: deze collega's (als ze alle 3 besmet blijken) hebben het écht niet van elkaar.

Voor een deel van de leraren zal angst om ziek te worden best meespelen. Maar ik denk dat er ook veel zijn die zich gewoon zorgen maken omdat je gewoon niet weet of je overmorgen nog een klas voor je neus hebt.

Ik heb vandaag een les staan geven die eigenlijk volgende week pas op het programma stond. Maar ja, ik had tijd over en dat is een pittig onderwerp dus... laat ik het maar vast aanbieden. Wie weet of ik ze volgende week nog in m'n klas heb.
    Dus dat gevoel, dat speelt heel erg. Aan de ene kant extra goed moeten plannen en voorbereiden, omdat je zowel in de klas lesgeeft als aan thuiszitters. Maar tegelijk dat gevoel van onzekerheid, omdat je niet weet of je die planning waar kunt maken.

14. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.726
    7.233
    113
    Vrouw
    Mijn vraag was niet gemeen bedoelt. Ik denk inderdaad dat sommige maatregelen heel tegenstrijdig zijn en dat dat niet helpt voor het houden aan die maatregelen.

Bloempjelief vindt dit leuk.
  15. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.806
    1.626
    113
    Als de scholen weer dicht gaan ga ik echt huilen :cry::cry::cry:. Dat kan m'n dochter er echt niet bij hebben. Officieel groep 4 maar lezen kan ze nog niet. Blijven zitten doet de school niet aan :cry:.

Jackie87 en Syane vinden dit leuk.
  16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    ... Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Sterkte, denk ik. Digitale knuffel. Zoiets. Ik leef in ieder geval met je mee. En hoop echt dat het niet nodig is!

Inge1984 vindt dit leuk.
  17. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Heel begrijpelijk. En ik denk zeker dat het voor scholen nu meer rust geeft omdat dan echt iedereen op dezelfde manier les krijgt. Aan de andere kant zijn er ook nog een hoop scholen waar het wel goed gaat en er bijna niemand thuis zit. En als scholen nu weer voor 6 weken sluiten zullen sommige kinderen nog meer achterstand krijgen. En gaan we dan de komende jaren iedere herfst/winter een aantal weken dicht? Want corona is er volgend jaar nog steeds.

Alles dicht en scholen open hebben we nog niet eerder meegemaakt en het lijkt me nog wel het proberen waard.

SAARC, Liekje81, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.842
    18.593
    113
    Vrouw
    Dat begrijp ik ook zeker en dat is ook lastig. Maar zo zijn er nog veel meer bedrijven of fabrieken waar veel mensen tegelijk samen komen om te werken en waar veel risico is op besmetting. De kring van besmettingen is zo groot, dat kun je niet compleet tegengaan door scholen te sluiten. Het helpt misschien een klein beetje, maar weegt dat op tegen de nadelen ervan?

Neuzeke vindt dit leuk.
  19. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Ik begrijp je punt en je hebt ergens gelijk. Maar dat komt ook omdat we de afgelopen 2 jaar ook hebben gezien dat het zo werkt. Wanneer er een woordje valt over in dit geval de scholen weet je eigenijk al wat er een paar weken later gaat gebeuren. Maar ik hoop dat je gelijk hebt en het misschien meevalt.

SAARC, Syane, Spectre en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Wondertje2020

Wondertje2020 Fanatiek lid

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    @amdaa

Ik snap je punt dat het uitspraken zijn en geen adviezen.. maar toch is het verwarrend.

Onderstaand artikel een podcast van Gommers op 5 juli 2021, de kop van het artikel doet anders vermoeden, het ligt genuanceerder. Dus inderdaad uitkijken met dit soort weergaven in de media.
    Ook valt me op dat hij in juli al spreekt over boosters voor 70 en 80 + ivm hoelang de vaccins bescherming bieden, wist het OMT hiervan?

https://www.nu.nl/coronavirus/6143566/gommers-verwacht-niet-dat-opkomst-deltavariant-tot-nieuwe-lockdown-leidt.html

Deel Deze Pagina