Coronanieuws deel 12

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 19 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Gisteren dit interview in het Parool. Er valt vast genoeg tegen in te brengen, maar ik begrijp de frustratie van het personeel echt heel goed.

'Ze vechten nu voor hun leven'
    Interview: Longarts wil misverstanden over vaccins ontkrachten

JAN DE GROEN
    Bijna alle gevaccineerden die in het ziekenhuis liggen met corona, worstelden al met hun gezondheid, zegt longarts Leon van der Toorn. En ongevaccineerden die zijn opgenomen, zijn gemiddeld 20 jaar jonger.
    MARCIA NIEUWENHUIS ELLEN VAN GAALEN
    Voorzitter van de Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose (NVALT) Leon van den Toorn maakt korte metten met het 'wijdverbreide misverstand' dat gevaccineerden net zo goed in het ziekenhuis kunnen belanden als ongevaccineerden. Longartsen merken het snel als de coronabesmettingen stijgen. "Een week of drie, vier na het loslaten van de maatregelen zag je het gaan in de ziekenhuizen. We hoopten dat we een minder heftige stijging zouden zien, en dat die pas in januari zou zijn."

De ziekenhuizen stromen steeds voller.
    "Dat klopt. Mensen met Covid-19 zijn nu eenmaal patiënten met een acute ziekte, tegen wie je niet kunt zeggen: kom over drie weken maar terug. Alleen: je kunt ook niet alle andere ingrepen die eigenlijk binnen een paar weken moeten worden verricht, eindeloos uitstellen."

Een paar weken geleden was 80 procent van de coronapatiënten in het ziekenhuis ongevaccineerd, nu is dat 50-50. Stellen vaccins teleur?
    "Ik kan het nut van vaccins niet genoeg benadrukken. Als er niet gevaccineerd zou zijn, zou het volkomen uit de hand lopen. Dan zou de situatie honderd keer erger zijn dan nu. De mensen die gevaccineerd in ons ziekenhuis liggen, hebben bijna allemaal wat. Ze hebben een afweerstoornis, denk aan transplantatiepatiënten, nierfunctiestoornissen of ernstig overgewicht. Óf het zijn mensen van 75 met hartlijden, longlijden, of mensen die anderszins een zwakkere gezondheid hebben."

"De gevaccineerden die gezond zijn verdragen een infectie vrij goed en belanden tot op heden bijna nooit in het ziekenhuis. Ongevaccineerden die in het ziekenhuis liggen zijn gemiddeld twintig jaar jonger: rond de vijftig, in plaats van rond de zeventig."

Toch worden de cijfers over die verhouding massaal genoemd als argument tegen prikken.
    "Het is echt een wijdverbreid misverstand dat je als gevaccineerde net zo goed in het ziekenhuis kunt komen als een ongevaccineerde. Dat is niet het juiste plaatje. Stel: van de honderd mensen zijn negentig mensen gevaccineerd en tien niet. Van allebei die groepen liggen er vijf in het ziekenhuis. Dat lijkt 50-50, maar het is bij de ene groep vijf op de tien en bij de andere groep vijf op de negentig. Vaccineren werkt nog steeds heel goed, maar na verloop van tijd neemt de effectiviteit iets af."

Toch wil 10 procent van de Nederlanders écht geen prik.
    "Bij iedere ongevaccineerde die wordt opgenomen met een ernstige covidinfectie denken we: diegene had dat kunnen voorkomen. Ik vind dat frustrerend. Dan moet je ook niet gek opkijken als de regering daar maatregelen voor bedenkt. Door je niet te laten vaccineren kun je onze ziekenhuiszorg extra in de problemen brengen."

Welke patiënten blijven u bij?
    "Patiënten die er echt slecht aan toe zijn en die nog geen vaccinatie hadden genomen, omdat ze twijfelden. Mensen met een niet-westerse migratieachtergrond horen soms van vrienden of familie dat je onvruchtbaar zou worden of andere schade op zou lopen. Tegen hen zeg ik soms: kijk naar dokters en verpleegkundigen. Als wij zouden denken dat vaccineren niet veilig was en bijwerkingen geeft, zou toch nooit 99 procent zich laten vaccineren?"

Ongevaccineerden hebben het vaak over vaccinatieschade, zien jullie die?
    Zeer overtuigd: "Nee. Alleen heel af en toe krijgen mensen een allergische reactie. Maar de voordelen zijn zoveel groter. Wij zien dat vaccineren heel veilig is. En ik heb geen aandelen in vaccins, dat is gewoon een medische conclusie. Mensen die ongevaccineerd in het ziekenhuis belanden, hebben nagenoeg allemaal spijt van hun eerdere besluit. Vaak horen we: ik ben dom geweest, ik zie nu wat het betekent om met corona in het ziekenhuis te liggen en te vechten voor mijn leven."

Hebben we een zorginfarct?
    "In Limburg hebben we pas gezien dat het helemaal volliep. Stel, op de eerste hulp liggen mensen die je nergens kwijt kunt, dan gaat het mis. Of als een heleboel mensen op je afdeling steeds zieker worden en je intensive care is vol; dat is een zorginfarct. Als longartsen zeggen wij: de situatie is echt heel nijpend momenteel. Dit gaat niet eindeloos goed."

Zijn er lichtpuntjes?
    "Er zijn nu virusremmers in aantocht die absoluut veelbelovend lijken. Molnupiravir onder andere, een middel dat in Engeland al een voorlopige toelatingsstatus heeft. We bekijken daarvan nu de studieresultaten. Eerder hebben we bij behandelingen snel gezegd: doe maar. Korte tijd later bleek dan dat het toch minder goed werkte dan gedacht. Maar we komen pas met gericht advies als de eerste resultaten goed genoeg zijn. Met die behandeling hoop je dat mensen thuis mild ziek kunnen zijn en niet doodziek in het ziekenhuis belanden."

Willen ongevaccineerden die medicijnen wél?
    "Ja." Hij blijft even stil. "Je kunt je zeer afvragen: waarom willen mensen dat wel, en een vaccin niet? Een doodzieke patiënt zet blijkbaar minder vraagtekens bij een nieuwe behandeling die geadviseerd wordt in het ziekenhuis."

Gilou, nijn37, Kwek en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Bizar en en totaal niet uitvoerbaar, want als je dit niet gaat vergoeden, dan hoef je ook geen longkanker behandeling bij rokers te betalen of vuurwerkschade enz.

NiekeKris en SAARC vinden dit leuk.
  3. Edr89

Edr89 Bekend lid

20 jun 2016
    678
    1.073
    93
    Nee, we zitten niet NU in een bepaalde situatie. We zitten AL 2 JAAR in een bepaalde situatie. Wezenlijk verschil.

Als er continu geroepen wordt dat we er nu inzitten en dus nu iets moeten doen, zijn we allemaal brandjes aan het blussen. Dat zou niet nodig zijn als er ergens in die 2 jaar gestart was met opschalen van de zorg en inzetten op voorkoming en gezondheid. Je kunt blijven zeggen dat het NU belangrijk is, maar wanneer wordt het belangrijk wat op lange termijn belangrijk is? (Onlogische zin, maar hoop dat je eruit komt).

4. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    #1644 SAARC, 26 nov 2021
    Laatst bewerkt: 26 nov 2021
    We roepen al anderhalf jaar dat het niet op korte termijn kan en vóór corona is ook al meermaals aan de bel getrokken dat we niet minder maar méér bedden nodig hebben. Wanneer stoppen we met zeggen dat het onmogelijk is en gaan we wat doen?

littlemunchkin, Nikki23, Inge1984 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.689
    18.765
    113
    Vrouw
    Er is hier onlangs eens een artikel gedeeld met wat er allemaal gedaan is het voorbije jaar.
    Dat niets doen, klopt helemaal niet.

Gilou, Laartje88, nizzie86 en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.577
    113
    Vrouw
    Ja dat je dat onderling doet tot daaraantoe.. zou wat zijn als sociaal werkers gaan klagen over mensen die door eigen toedoen in de problemen zijn gekomen en voor wachtlijsten in de ggz zorgen......

Edr89 en SAARC vinden dit leuk.
  7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar er is wel minder personeel dan een jaar terug.

littlemunchkin, Edr89 en SAARC vinden dit leuk.
  8. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Niemand wil in de zorg werken. Tien jaar geleden niet, twee jaar geleden niet en nu al helemaal niet. Bepaalde beroepsgroepen kampen al decennia met tekorten. Ik kan me uit mijn schooltijd nou niemand herinneren die zei: ja laat ik eens fijn verpleegkundige worden! Ja, kraamhulp, dat wel.
    Dat heeft verder weinig met salaris te maken denk ik. Werkdruk? Vast. Maar dan heb je dus meer meer meer mensen nodig om die druk te verlagen. Ik denk zelf dat campagnes echt niet gaan helpen en hogere salarissen dus ook niet.

Neuzeke vindt dit leuk.
  9. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.873
    5.152
    113
    Home
    Daaruit blijkt maar weer hoe zwaar het is voor deze vpk dat ze het nodig vind om dit naar buiten te brengen…..

Athina vindt dit leuk.
  10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.424
    30.770
    113
    Vrouw
    Jij hebt liever dat het dan maar verborgen wordt gehouden?

Als het niet in het nieuws was gekomen en je had het via via ergens opgepikt dan werd er gezegd: zie je wel. Ze vertellen niks wat eventueel negatief kan uitpakken voor de vaccins.

Je hebt er verder geen klap aan. Dat ben ik met je eens. Maar zo werkt het nieuws. Ze vertellen wat ze weten (en sommige kanalen doen erg hun best het extra sappig te maken voor ons en voor de kijkcijfers :rolleyes:)

11. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Bijna iedereen in het ziekenhuis had er niet hoeven te liggen, de overeters, de drinkers, de te hard rijders, de wintersporters ect.

Edr89 vindt dit leuk.
  12. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Ik zie dat als ook een versie van Ja, maar ...

Ik vind het erg belangrijk dat lange termijn belangrijk wordt. Zeker! Ik denk dat er nu ook vooral brandjes worden geblust. Ook ik hoop dat er een goed plan komt voor de lange termijn op het gebied van alle vormen van zorg (ook GGZ, JW, onderwijs).

Terug naar NU. Volgens mij heeft de meerderheid niet zo door wat er aan staat te komen. Ik denk dat we ons dat bijna niet kunnen voorstellen, omdat we een nogal rijk land zijn, waar de gezondheidszorg ondanks sommige tekorten voor de grote meerderheid toch wel erg goed geregeld was. We gaan naar een scenario waar ambulances steeds vaker moeten gaan rondrijden. Waar zkh nee moeten gaan zeggen. Waar geen plek meer zal zijn op de IC. En in die situatie heb je niets meer aan ja, maar ...

Gilou, Mississippi, Dubbelgeluk en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.577
    113
    Vrouw
    Zo bedoel ik het niet. Dat is een beetje het jammere van het nieuws indd. Ze vertellen vaak dingen waar je totaal niks aan hebt. Maar dat is mijn mening. Ze hoeven het zeker niet verborgen te houden, maar het zal bij veel mensen misschien weer (onnodig) angst aanwakkeren.

14. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.859
    113
    Vrouw
    Familielid met (een vorm van erfelijke) kanker heeft te horen dat hij uitzaaiingen heeft en heel snel moet kiezen of hij chemo wil want ze weten niet of ze hem dit over 2 weken nog kunnen aanbieden. Ze moeten dan nu direct gaan starten. :(

15. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Zo erg is het dus. En dat is dus nu bij iemand waar het al bij is ontdekt en die dus nog kan kiezen. Binnenkort is die keuze we dus gewoon niet meer.

bosi333 en Saartje33 vinden dit leuk.
  16. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Ik ben nu Jinek aan het terugkijken. Indrukwekkend.
    Iemand die vertelt over haar ic opname.
    En een arts die uitleg geeft over de patiënten op de ic. Als ik dat hoor dan denk ik ‘mensen, neem toch dat vaccin’.

Gilou, bosi333, Felice en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. Minoesje

Minoesje Niet meer actief

Vreselijk… heel veel sterkte!

Saartje33 vindt dit leuk.
  18. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.577
    113
    Vrouw
    Dat begrijp ik ook echt wel dat het heel zwaar moet zijn voor zorgmedewerkers. Maar hoe is vastgesteld dat het kwam doordat mevrouw niet gevaccineerd was? Zijn er bewijzen dat dit vaak voorkomt bij zwangere vrouwen die niet gevaccineerd zijn?
    Want bij mogelijke bijwerkingen van het vaccin wordt ook vaak gezegd dat bijv. Menstruatie cyclus problemen of embolieen altijd kunnen voorkomen en niet direct gelinkt kunnen worden aan het vaccin. Wat ik ook begrijpelijk vind, dus met dit verhaal heb ik dezelfde bedenkingen..
    Ik vind het gewoon kwalijk dat er een gevoel gecreëerd wordt dat ongevaccineerden een last zijn voor de zorg.

11131618, SAARC, Nikki23 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.577
    113
    Vrouw
    En dat begrijp ik ook zeker. Voor mezelf besloten toch te vaccineren. Maar als iemand niet wil, dan wil die niet, zou ook prima moeten zijn.

20. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Jeetje, wat een heftige situatie. Veel sterkte ermee!

Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina