Coronanieuws deel 14

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 25 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Dat vroegen we ons hier ook al af.

2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Volgens mij: blijf thuis bij klachten.

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.224
    23.297
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Het advies blijft bij klachten testen, maar ik denk dat een zelftest voldoende is en je niet meer naar de GGD hoeft. En dan zal de quarantaine wel blijven. Maar bij de NOS staat dat dat een advies wordt, geen verplichting.
    Denk dat veel mensen gaan stoppen met testen bij klachten.

Screenshot_20220310-201005_NOS.jpg

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Wij blijven nog wel testen maar dat komt door onze mantelzorg en bij mij collega's die uit geloof niet gevaccineerd zijn maar wel in een risicogroep vallen en vanuit overtuiging ook heel veel (mantel)zorg draaien.

Plus dat t best lastig is als je een complete discipline in je bedrijf plat hebt liggen, dat is ook wel een dingetje.

Nu ben ik met bijna 37 zowat de oudste in t team, maar we hebben een jonge collega die heeeeeel beroerd is dus we slaan dat soort grappen graag ff over.

Liekje81 vindt dit leuk.
  5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.093
    14.807
    113
    Vrouw
    Dat denk ik ook.
    Ik vraag me ook echt af hoe lang je anders door zou moeten gaan met testen.
    Corona blijft, er blijven niet gevaccineerden, er blijven kwetsbaren. Je kunt toch niet eindeloos bij elke snottebel blijven testen?

Biny, Nikki23, SAARC en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.224
    23.297
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Liekje81 vindt dit leuk.
  8. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    583
    383
    63
    Vrouw
    Topviroloog ziet kentering in coronacrisis: ‘Stop met massaal testen, quarantaine en isolatie’
    Laten we stoppen met massaal testen op corona en met alle quarantaine- en isolatiemaatregelen na een positieve testuitslag. De meeste mensen zijn daar nu immuun genoeg voor, aldus arts-microbioloog en viroloog Jean-Luc Murk.

Nee, Murk onderschat de omikronvariant van het coronavirus niet. Onlangs was hij er zelf een week lang ‘behoorlijk beroerd’ van. ,,Het is een serieuze infectie. Met kans op ziekenhuis, IC, dood.” Toch acht de arts van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg de tijd rijp voor een volgende stap in de coronacrisis. ,,Omdat er zoveel immuniteit in de samenleving zit, is de werkelijke schade te overzien.”

Allereerst het massale testen op locatie. Murk vindt dat overbodig en daardoor zonde van alle moeite en geld. ,,Het is een heel zwaar middel om de vinger aan de pols te houden. Dat kan op andere manieren. Zelftesten werken behoorlijk goed. Er is veel ervaring met onderzoek naar virusdeeltjes in rioolwater. Ziekenhuisopnamen blijven een goede parameter en ook de huisartsen zijn peilstations voor welke virusinfecties voorbij komen.”

‘Stop quarantaine en isolatie’
    Het is ook tijd om te stoppen met de richtlijnen voor quarantaine of isolatie na een positieve coronatest, vindt Murk. Nu moeten mensen die besmet zijn nog minimaal vijf dagen in isolatie. Wie klachten heeft of een nauw contact was, blijft uit voorzorg thuis - al zijn er uitzonderingen.

,,Die maatregelen zijn nu al dubieus. Na vijf dagen is een groot deel nog besmettelijk, dat drukt op de effectiviteit. En sommige mensen krijgen helemaal geen klachten dus daar heb je toch al geen vat op. Laat het dan helemaal los, dat moment is nu wel bereikt. Voor andere virussen gooien we het land ook niet op slot.”

Het voorstel van Murk volgt op een opleving van het virus in Brabant, waar carnaval als katalysator werkte. In de eerste week van maart testten ruim 107.000 provinciegenoten positief. In de afgelopen zeven dagen waren dat er al weer minder: 83.000.

Voor Murk vormen de toch nog hoge cijfers het bewijs dat het testen en thuisblijven niet zaligmakend is. En belangrijker: het aantal ziekenhuisopnamen steeg in die tijd slechts licht mee. ,,Elke opname is er één te veel, begrijp me niet verkeerd, maar deze stijging rechtvaardigt niet dat heel de bevolking zich aan allerlei maatregelen moet houden.”

Voorzichtiger
    Murk gaf afgelopen twee jaar in kranten en aan talkshowtafels uitleg over het coronavirus, maar hij heeft geen directe lijntjes naar Den Haag. De topviroloog heeft dan ook geen invloed op het Outbreak Management Team (OMT). Die club houdt in haar nieuwste advies aan het kabinet vast aan de quarantaine- en isolatierichtlijn en ze benadrukt het nut van testen.

,,Zij zijn meestal wat voorzichtiger. Maar dat hoeft niet: ruim 86 procent van de volwassenen is gevaccineerd. Veel anderen hebben recent een besmetting doorgemaakt”, zegt Murk. Bloedbank Sanquin maakte eerder al bekend dat 97 procent van de donoren antistoffen in hun bloed hebben.

Recente verhalen vanuit China, waar meerdere grote steden opnieuw in lockdown zijn, veranderen niets aan zijn betoog. ,,Zij hebben op zich ook een behoorlijke vaccinatiegraad, maar toch zie je dat ziekenhuizen in Hongkong worden overspoeld. Het geeft weer aan dat de omikronvariant een heel serieus en behoorlijk ziekmakend virus is.”

Toch denkt Murk een aantal belangrijke verschillen te zien. Hij vermoedt dat ‘onze’ vaccins effectiever zijn. En dat in Nederland de immuniteit ook door doorgemaakte besmettingen hoger ligt: ,,In China kreeg het virus nooit de kans om zo rond te gaan als bij ons.”

Ondertussen maakt Murk zich net zoveel zorgen om de terugkeer van andere virussen zoals influenza (griep) en het RS-virus (luchtweginfectie). ,,Die zien we nu ook veel terug in het ziekenhuis. Omdat in zorginstellingen veel kwetsbare patiënten zijn is het verstandig hier wel een mondkapje te dragen en de bekende maatregelen in acht te nemen.”

https://www.destentor.nl/binnenland/topviroloog-ziet-kentering-in-coronacrisis-stop-met-massaal-testen-quarantaine-en-isolatie~a1de97a3/

Jackie87, Zara75, Willemijntje19 en 7 anderen vinden dit leuk.
  9. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.093
    14.807
    113
    Vrouw
    Helaas zit deze man niet in het omt

SAARC en Mapje vinden dit leuk.
  10. Willemijntje19

Willemijntje19 Fanatiek lid

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Dit heb ik ook gelezen. Deze meneer zat vaak aan tafel bij talkshows om over Corona te praten. Vond hem altijd wel heel serieus, dus als hij dit zegt dan zou dat dus ook echt allemaal moeten kunnen. Dat testen bij de GGD, wat zal dat allemaal wel niet kosten? Laten ze dat geld lekker aan iets belangrijkers besteden. Hopelijk gaan binnenkort de test straten ook echt dicht. Hopelijk word er geluisterd naar deze man, alleen wel jammer dat hij volgens mij geen OMT lid is!

11. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

12. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Ik ken Jean Luc Murk. Daar waar ik stage liep, werkte hij op de afdeling.

Hij kan op persoonlijke titel een uitspraak doen, daar waar het OMT met een geharmoniseerde uitspraak naar buiten moet komen.

Het OMT heeft een duidelijke opdracht: medisch advies geven. JL Murk benoemt ook andere punten, maar dat was de taak niet van het OMT. Vanuit hun functie kon het OMT eigenlijk ook niet ander advies naast het medische geven. JL Murk heeft die ruimte wel. Dus het is maar de vraag of hij deze uitspraken ook kon doen als hij OMT-lid zou zijn.

Kuipers doet het nu andersom: waar hij als OMT-lid ook beperkt was in zijn uitspraken, heeft hij als minister wel die ruimte. Je ziet ineens een heel ander persoon die ook heel pragmatisch denkt. Het duurde een paar weken voordat hij vertrouwd was in die rol, maar nu neemt hij ook andere zaken mee in zijn besluit.

HappyRabbits, Syane, nijn37 en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ja, nou zeker…. Hij kan nu rustig zeggen dat een booster weliswaar geen medisch nut heeft, maar wel handig is om te mogen reizen.

14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.093
    14.807
    113
    Vrouw
    Ah top. Vond het al zo'n raar advies dat die mondkapjes in het OV wel noodzakelijk zouden zijn, maar testen bij grote evenementen niet.

Hmm, dan krijgen we zeker ook geen zelftesten van de scholen meer... Moet ik ze zelf gaan kopen.
    Ik laat mijn zoons er nog gauw wat meebrengen. Kunnen we nog even vooruit:D

Willemijntje19 en GoldenClown vinden dit leuk.
  15. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Het OMT maakt zich zorgen om de kwetsbare groep. Zij zouden daardoor niet zonder risico met het OV kunnen gaan.

Maar ik zou het willen omkeren: kom met een beleid waarbij kwetsbaren zichzelf kunnen beschermen tegen risico's. Geef bijv advies over welk type mondkapje het beste werkt.

Vero0504, Spectre, HappyRabbits en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij gaan niet meer testen na volgende week woensdag. Bij erge klachten blijft diegene uiteraard thuis.

Zxcvb en Liekje81 vinden dit leuk.
  17. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.093
    14.807
    113
    Vrouw
    Ik wil ook niet meer testen, maar iedere keer als er een verkouden is ga ik toch weer twijfelen:roflmao:

Veer3 vindt dit leuk.
  18. juliette77

juliette77 Niet meer actief

Kuipers doet het goed en volgt zijn eigen koers. Ik hoop dat hij het ook voor elkaar krijgt die Europese covidpas eruit te gooien voor de kids onder 18, wat hij van plan was. Laten we sowieso hopen dat meer landen het vaccinatiebewijs of pcr test bij inreizen zo snel mogelijk afschaffen.

19. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

29 apr 2017
    723
    1.062
    93
    Ik gniffelde vandaag eens even. De Covid- paniek, het lijkt dat we eindelijk normaal gaan doen. We gaan met ons uitgeteerde zorg systeem en enorme leraren tekort 50.000 Oekraïners opnemen. Daar ben ik helemaal voor. Maar wat denkt onze overheid nog? Dat ‘even’ 50.000 man erbij niet drukt op onze zorg, onderwijs en overheidsdiensten.

Dus óf we klagen en overdrijven, of we hebben die hele Covid opgeblazen tot een onmogelijk monster. Ik schat het laatste. Want Covid gaat nooit meer weg, ook niet volgende variant met minimaal 50.000 inwoners en verwacht veel meer extra.

Daar komt geen IC bed extra voor.

20. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.224
    23.297
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven

Deel Deze Pagina