Coronanieuws deel 14

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 25 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb 2x corona gehad en beide keren heb ik daarna echt maanden last van mn middenrif gehouden. Ik kon niet goed diep meer inademen. Als ik de hik had was dat echt pijnlijk gek genoeg. Ik kon in die tijd wel gewoon mijn zittende beroep uitvoeren, maar sporten of verdere inspanning was lastig. Ik loop nu voor iets anders bij de fysio en die zegt dat ze echt heel veel gevallen met mijn klachten heeft gezien en dat ik daarvoor ook rustig langs had mogen komen.

Op mijn werk heb ik wel collegas met long-covid klachten. Ik weet niet precies wat mensen ermee willen zeggen dat ze geen long-covid gevallen kennen.. geloof je dan niet dat het bestaat?

Syane, Zara75 en bosi333 vinden dit leuk.
  2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik geloof 100% dat het bestaat. Long covid.
    Ik weet van mijn tante die in een revalidatiecentrum moest na een ziekte ( ze komt daar vaker ivm haar hartafwijking) dat daar veel mensen ( jong en oud) met longcovid aan het revalideren zijn.
    Ook mijn fysio vertelde dat ze het echt heel druk had met patienten met long covid die maar moeizaam weer opknapten.

Ik ken ze gewoon zelf alleen niet. Niemand in mijn directe omgeving zeg maar. . Maar ik ken dus veel mensen die geen corona hebben gehad.

Ik ken ook niemand die ziek is geworden of dood is gegaan van of na een corona vaccinatie.

Dat ik het tegenovergstelde ervaar is ook wel bijzonder vind ik. Maar daarmee ontken ik het niet. Ik vertel mijn ervaring hoe ik me voel na vaccinatie en corona.

3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Tuurlijk bestaat long covid, maar ik geloof ook dat er mensen zijn die alles op covid of op de vaccinaties gooien (ten onrechte).

mutskuh, liefkleintje, MissXray en 8 anderen vinden dit leuk.
  4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat denk ik ook wel. Begrijpelijk ook wel. Ik heb ook wel eens een tijd lang een wisselende en onregelmatige menstruatie gehad. Geen verklaring voor, dat kan gewoon wel eens gebeuren. Maar als ik dat vlak na een vaccinatie zou krijgen, zou ik dat denk ik ook makkelijk aan elkaar koppelen. Terwijl het ook gewoon toeval kan zijn. En voordat iedereen over me heen valt: ik ontken niet dat je door vaccinatie een verstoorde menstruatie kunt krijgen. Maar ik denk niet dat bij alle vrouwen die de afgelopen 2 jaar en verstoorde menstruatie hadden, een coronavaccinatie de oorzaak is geweest. Want ook vóór corona waren er vrouwen met een ontregelde menstruatie. Alleen als je het nu hebt, link je het meteen daaraan.

En voor langdurige klachten na corona, geldt hetzelfde. Natuurlijk bestaan er een hoop mensen die hierdoor lang klachten houden. Maar volgens mij staat langdurige, ernstige en onverklaarbare vermoeidheid al jaren in de top 5 van klachten waarmee mensen bij de huisarts komen. Toen ik op de middelbare school zat, riep iedereen onmiddellijk 'pfeiffer' en als dat het niet was, dan moest het bloedarmoede zijn. Een paar jaar later, wisten de koffiejuffrouw en je tante dan zéker dat je vermoeidheid werd veroorzaakt door een vitamine D tekort.

Nu zijn dat dingen waar je snel achter bent door bloed te laten prikken. Maar ook dan bleven er altijd mensen over waarbij in het bloed niks te vinden was een die toch moe bleven. En aangezien een deel van de coronapatiënten inderdaad lang moe blijft, is voor andere mensen die link ook snel gelegd. Terwijl die onverklaarbare vermoeidheid van een paar jaar geleden er natuurlijk ook nog gewoon is.

Lief, Juul75, Mamafiets en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
    Ja, ik dus ook niet en toch heel veel besmettingen voorbij zien komen. Bij ons is het zeker niet 1 op 8.

6. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
  7. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
  8. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Hier ook niemand die ik ken met long covid. Vrijwel al mijn familie en vrienden/ kennissen zijn wel minimaal 1x besmet geweest. Wel 1 iemand waarvan smaak nog niet optimaal is na een jaar (wel gevaccineerd overigens).

9. Mapje

Mapje Niet meer actief

Heb ik ook al 8,5 maand vervorming smaak
    En reuk. Noemt de huisarts ook long covid. Ik niet overigens. Het komt soms ter sprake met vrienden of collega’s maar het beperkt me ook niet echt (nou ja ik vind het vet irritant natuurlijk) Maar goed dit valt dus ook al onder long covid.

Neuzeke en Nellie4 vinden dit leuk.
  10. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.886
    6.416
    113
    Long covid is gewoon langdurige (rest)klachten na covid, daar valt smaak-/geurverlies of smaak-/geurvervorming natuurlijk ook onder.

11. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ja snap ik. Maar ik hoor ook mensen met zware vermoeidheid en uitputting die echt fysio krijgen etc dan voelt dit van mij niet als echt zwaar.

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Van de klachten die je kan hebben zit je bij de "betere hoek" inderdaad. Alhoewel t me wel vet irritant lijkt als je op de meest rare plekken een gas lucht ruikt. Als je in een gasvrije woonwijk zit voel je je ongetwijfeld wat geruster, maar t zou mij toch zenuwachtig maken.

Dat dingen niet smaken zoals ze werkelijk smaken, is overigens ook knap klote hoor. Maar je kan in elk geval nog je normale ding doen.

Mn tante ging gestrekt met hoofdzakelijk die extreme vermoeidheid. Dus wij hebben best wel fors ingezet op "ontwijken" want die vermoeidheid in combinatie met G. dat gaat gewoon echt niet. Dat trek je zonder die extreme vermoeidheid al met moeite, laat staan met.

13. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ja het is echt irritant hoor. Dat producten die je voorheen lekker vond en veelvuldig at (meloen, ei) nu echt vies smaken en ruiken. En nog steeds denk je met je hoofd of lekker ei! En dan neem je een hap en denk je jakkes. En dat met best wat dingen. En die gekke geurvervormingen.. nou ja het is niet leuk maar ook weer niet enorm beperkend. Ik hoop wel dat het ooit terug komt.

14. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.859
    113
    Vrouw
    Ik heb 1, hele jonge collega, die maar niet opknapt na Corona. Ze was er laatst even maar zag er niet goed uit. Ze is en blijft extreem moe. Verder gelukkig niemand met rest klachten

15. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.429
    30.778
    113
    Vrouw
    Is zeker irritant. Ook wanneer partner het heeft en jij meestal kookt. (Weet ik uit eigen ervaring :roflmao:)

Maar valt idd in het niet vergeleken bij de zware neurologische klachten van iemand die ik ken. Ging van gewoon gezond naar zowat invalide door uitvalverschijnselen.

En ook de zware vermoeidheid die he vaak hoort. De pijn op de borst/ademhaling bij inspanning is beperkende.

En dan zijn er nog mensen met schade aan het hart (mn tante heeft dat na een flink ziekbed door covid)

T is gewoon heel divers in soorten klachten en ernst ervan.

Dus tja... je valt onder die 1 op de 8 met long covid, maar wel aan de gelukkige kant;)

16. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Het werkt niet tegen het niet besmetten van andere. Je doet het voor jezelf en niet voor een ander.

17. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Een virus wordt nooit erger. Als dat zo zou zijn, zouden er geen mensen meer bestaan.

mutskuh vindt dit leuk.
  18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.429
    30.778
    113
    Vrouw
    Virussen muteren. Soms naar een mildere variant. Soms naar een heftiger variant. Totale willekeur. Griep is ook niet elk jaar hetzelfde.

Juul75, tupp en Trirani vinden dit leuk.
  19. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Klopt dat ze muteren, maar ze worden nooit heftiger. Symptomen worden anders, maar minder ernstig.

20. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.429
    30.778
    113
    Vrouw
    Besmettelijkheid na vaccinatie
    Als je gevaccineerd bent kun je nog steeds besmet raken met het coronavirus. De vaccinatie beschermt tegen ziek worden door het coronavirus. Er zijn inmiddels meerdere studies verschenen die laten zien dat vaccinatie ook de overdracht van het virus van de ene persoon op de andere vermindert. Ook uit onderzoek van het RIVM blijkt dat vaccinatie de overdracht van het coronavirus aanzienlijk vermindert.

Bron: http://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vragen-achtergronden/werking

Trirani vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina