Lees net de Wob emails over ziekenhuis opname cijfers. Die ‘soms om politieke redenen wat worden opgehoogd’. Staat letterlijk zo in de interne mailwisseling bij VWS. Wat voor politieke redenen?
Ik vraag me dan altijd af wat er bijvoorbeeld zo erg is aan een eventueel CO2 budget en hoe dit als een soort bewijs opgevoerd wordt voor iets groters. Ja de wereld gaat veranderen, dat kan niet anders. We staan namelijk voor een nog veel grotere uitdaging dan deze pandemie, bijvoorbeeld een enorm klimaatprobleem met desastreuze onomkeerbare gevolgen. Ik snap dat niemand heel blij is als er straks restricties op verbruik (zoals vliegen en autorijden) komt, maar misschien moeten we ons realiseren dat dit een van de gevolgen zou kunnen zijn van dat wij blijkbaar geen maat houden met elkaar, we sommige dingen (zoals vliegen, consumeren, enz) in 1 generatie heel normaal zijn gaan vinden en daar dus nu weer een verandering in moet komen. En ja ik hou ook enorm van reizen, ben op veel plekken geweest en zou mijn kinderen ook graag mee willen nemen de wereld over. Daarnaast eet ik vlees en ga ik met de auto naar mijn werk. Ik realiseer me alleen wel dat de toekomst er misschien anders uit moet gaan zien en zie dit niet gelijk als bewuste inperking van mijn vrijheid (eventueel met verkeerde intenties o.i.d. zoals ik weleens lees). Edit: Ik heb niet de podcast geluisterd, dus reageer hier op geplaatste link. Ik vraag me oprecht af hoe anderen hier dan tegenaan kijken.
Precies dit. En het gaat nog niet eens overcrestricties, maar over geld. Je betaald gewoon extra als je meer uitstoot. Is dat dan oneerlijk? Denk dat juist rijkere mensen meer uitstoten. En armere mensen kunnen dan juist besparen. En al zou er alleen maar een app beschikbaar komen waarmee je inzicht krijgt op je regen uitstoot. Dat zou mij in elk geval motiveren om (kleine) veranderingen aan te brengen in mijn leven. Net zoals ik kan diëten wat ik wil. Het lukt pas als ik de eetmeter app gebruik en zie wat ik binnenkrijg. Zien wat je gedrag teweegbrengt motiveert. Verder staat dit voor mij helemaal los van corona.
Ik denk dat het probleem een beetje is dat een persoonlijk CO2 budget ten kosten gaat van vrijheid en privacy en er meer controle naar onze overheid gaat. Daarnaast is er heel veel belangenverstrengeling, ook in de klimaatkwesties. Er zijn ook hele andere manieren dan een persoonlijk CO2 budget om aan de klimaatdoelen te werken. Daarbij: wat wij hier als Europa en ons kleine kikkerlandje doen is leuk maar als bijv. een supervervuilende landen niet meedoen dan slaat het ook nergens op. Maargoed, we wijken af van het corona-onderwerp..
Hoe moet er dan gecontroleerd worden hoeveel wij persoonlijk verbruiken? Onze boodschappenlijsten inleveren (ik shop bv expres zonder klantenkaart, het gaat een ander niks aan wat ik koop), kilomters registreren, etc? Hoe verhoud dit zich tot onze privacy? Ik zie nog wel haken en ogen
Klopt. Maar over je laatste opmerking. Er is nog nooit een probleem opgelost door naar een ander te wijzen. Kijk naar je cirkel van invloed.
Daarom zie ik het voorlopig ook niet gebeuren. En dan lijkt het veel praktischer om de producten zelf duurder/goedkoper te maken. Ook daar zitten haken en ogen aan en werkt alleen als je het Europees aanpakt. Maar een app waarin je het zelf bijhoud, en waarmee je dan zelf inzicht krijgt in welk gedrag of welke producten veel uitstoten kan wel helpen. Daar zit ook niks dwingend aan, maar kan wel helpen.
is er weer een nieuwe manier van testen ofzo? Die man aaide met het stokje aan de binnenkant van mijn wang. Normaliter worden m'n amandelen er bijna uitgetikt. Is dit nieuw?
Bij mij en mijn dochter gingen ze ook meer in de wang dan in de keel de vorige keer. En bij allebei ook veel minder diep in de neus dan ik gewend was. Bij dochter gewoon echt puur binnenkant neusvleugel zeg maar. Wel positief, dus kennelijk prima manier van testen
Ik snap serieus niet waarom mensen zich zorgen maken over bijv. een CO2 budget. We kunnen hier niet eens iets regelen als rekeningrijden!! We polderen er al decennia over en nog steeds stapt iedereen fluitend in zijn auto voor een boodschap om de hoek. Ik zou juist blij zijn als sommige mensen eens geconfronteerd worden met hun ‘exorbitante’ manier van leven: vliegvakanties, autorijden, vlees consumeren, ons huis lekker warm. En intussen zitten we met een giga klimaatprobleem waar straks onze kinderen mee mogen dealen. En dan wijzen we naar China waar de industriele revolutie veel later op gang is gekomen en zijn we boos dat zij niet meedoen aan de klimaatdoelen. Hé, die mensen willen nu ook wel eens profiteren van al die luxe die wij al tientallen jaren hebben! Dus laten we vooral niét zelf een begin maken met het roer radicaal omgooien, want owee onze privacy! Intussen hebben we een persoonlijke bonuskaart, megaveel digitale accounts inclusief cookies, zijn we niet te beroerd om onder een traceerbaar ip-adres onze mening te spuien, etc etc. Onder welke steen leven deze mensen? Verwijten dat anderen eens wakker moeten worden, ik denk dan: jullie zijn veel te lang wakker. Tijd om eens bij te slapen zodat je daarna weer een beetje ‘normaal’ kan nadenken.
Ik weet het niet hoor maar je laatste persoonsschets is echt onjuist, misplaatst en voegt niets toe. Daarmee sla je ook iedere normale discussie die je over dit onderwerp kan hebben, dood. Ik heb ook het idee dat je niet precies weet wat privacy precies betekent. Laten we het maar weer over corona gaan hebben, daar is dit topic immers voor.
Dank. En ik omschrijf dat veel mensen (en je voelt je aangesproken merk ik) blijkbaar geen idee hebben hoeveel van die ‘privacy’ je al niet (meer) hebt. Dus wie is er nou naïef? Jammer dat je alleen ingaat op de laatste paar zinnen. Volgens mij heb ik mijn punt wel duidelijk gemaakt.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/minister-kuipers-ontbindt-kritische-commissie-die-advies-geeft-over-corona-apps~bbde6fec/
Dus nu krijgen mijn nog heel fitte 70+ ouders straks een uitnodiging voor de 4e vaccinatie. Ikzelf ben bij de 3e al afgehaakt maar ik denk dat zij deze wel weer zullen halen. De 4e prik binnen ongeveer 10 maanden....
Tuurlijk! Maar is die keuze juist voor hen? Dat vraag ik me nu een beetje af. Met name na de berichten over uitputten van het immuunsysteem door herhaaldelijk boosten. Dat moet allemaal nog onderzocht worden. https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-11/repeat-booster-shots-risk-overloading-immune-system-ema-says
Denk dat mijn bijna 70-jarige vader nu ook niet meer doet. Ikzelf heb wel de booster, maar laat het er ook maar bij voorlopig.