Coronanieuws deel 14

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 25 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.272
    25.745
    113
    We zitten niet meer in de fase: stay home, save lives, hè.
    Volgens mij is het alleen maar goed dat we mbt corona steeds meer kunnen relaxen. Het lijkt mij echt niet de bedoeling om nu ook al ‘bang’ te gaan worden of blijven van een simpel verkoudheidsvirusje waar je niet ziek van wordt, maar hooguit ongemak van ervaart.
    Dus mondkapjes/thuisblijven e.d. tijdens een pandemie van een virus, waarbij nog veel onbekend is, dat snap ik. Maar mondkapjes dragen of thuisblijven omdat je verkouden bent, die snap ik niet.

Leesteken, Suzy85, Sado en 11 anderen vinden dit leuk.
  2. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.450
    30.803
    113
    Vrouw
    Heb ik gezegd dat we dat moeten doen dan?

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.950
    113
    Wat reageer je aanvallend? Nergens voor nodig hoor.

4. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.450
    30.803
    113
    Vrouw
    Wie reageert er aanvallend? Ik val je toch niet aan?
    Je begint zelf met 'oeh niet zo flauw doen' vind ik aanvallender dan de vraag die ik stelde.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.950
    113
    Eh, jij begon met mij belachelijk te maken met je niet meer handen wassen etc hoor.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.982
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Maar waar haal je vandaan dat ik zeg dat je met een verkoudheidje thuis zou moeten blijven? Dat maak jij er nu van hè.

Saartje33 vindt dit leuk.
  7. Mapje

Mapje Niet meer actief

Nou dat zei je hier:

Sowieso zou ik graag zien dat mensen thuis blijven als ze ziek zijn. Of als je toch even naar een winkel moet, dat je dan een mondkapje opzet. Of het nu griep is, of je je het schompes hoest door een verkoudheid of corona. Houd je virus lekker bij je. Wel zo sociaal richting collega's , klasgenoten, klanten etc.

Daar reageerde ik op met: ik vind een verkoudheid echt wel heel anders dan ziek zijn en een verkoudheid niet een reden om thuis te blijven. Als je dat zou moeten doen ligt de hele samenleving steeds plat. En daar gingen vervolgens wat meer reacties over (dat je aangaf dat je liever 1 keer iemand een dagje thuis had dan dat ze alsnog lager uitvielen waarop mijn vraag was waarom je bij een verkoudheid überhaupt zou uitvallen)

Maar blijkbaar bedoelde je dat niet zo dan.

suus1983 vindt dit leuk.
  8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.982
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb het over je 'het schompes hoesten door ene verkkoudheid'. Je bent wel selectief.

9. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ok, dan heb ik je niet goed begrepen. Gelukkig maar. Want het lijkt me anders inderdaad niet werkbaar.

10. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Mooi discussiepunt want ja wanneer blijf je thuis? Wat voor de een ziek zijn is stelt voor een ander misschien weinig voor.
    Net als een verkoudheid, een verstopte neus is alweer heel anders dan je longen uit je lijf hoesten vind ik. Ik denk dat het grotendeels ook aan de situatie ligt, werk je met kwetsbare mensen? Wil je werkgever dat je komt?
    Het is misschien nu makkelijker om wat vaker thuis te werken voor sommige mensen wanneer ze niet helemaal fit zijn.
    Maar het zal voor iedereen verschillend zijn dat was voor corona ook al zo. Hoe vaak er wel niet kinderen naar school worden gebracht terwijl ze die nacht nog gespuugd hebben. Dat vind ik persoonlijk ook echt niet kunnen. Buikgriep is zo besmettelijk. Ja maar ze wilde zelf zo graag dus we proberen het maar:rolleyes:....vervolgens spugen ze in de klas en is de rest besmet inclusief leerkracht. Of een kind wat koorts heeft en met pcm naar school gaat. Natuurlijk kan niet iedereen even makkelijk thuisblijven, maar toch vind ik dat je gewoon je gezond verstand moet gebruiken. Dat is niet anders dan voor corona.

Suzy85, bosi333, Athina en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Dat wordt dan vaak gezegd, maar ik volgens mij is het vaak ook gewoon omdat het de ouders niet zo goed uitkomt. Ze moeten naar hun werk, vrij nemen of oppas regelen is lastig. Dus dan zeggen we maar dat ze zo graag wilde. Of stoppen er een paracetamol in en hopen maar dat de leerkracht denkt dat de koorts die op een gegeven moment weer op zet, gedurende de dag is ontstaan. Afgezien van het feit dat je de rest van de klas mogelijk besmet, is het gewoon zielig voor het kind.

En het is vast niet in alle gevallen zo hoor, soms zal het kind misschien ook echt zelf wel willen. Maar dan moet je je kind dus tegen zichzelf beschermen en toch een dagje thuis houden. En ja, soms zal het lastig zijn om thuis te blijven of oppas te regelen, maar soms is dat niet anders als je kinderen hebt.

Snoopy1983 vindt dit leuk.
  12. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Ja helemaal mee eens.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het is soms wel lastig, hier een kind gehad die redelijk vaak spuugde, maar dan niet ziek was. Had denk ik met stress te maken, ze had ook vaak buikpijn. En bij vermoeidheid spuugde ze ook. Dus die ging altijd gewoon naar school als ze gespuugd had, met het risico op buikgriep, maar ik kon haar echt niet bij elke spuigpartij thuishouden.

Mapje vindt dit leuk.
  14. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Oké, maar die snap ik. Die afweging zou ik dan zelf waarschijnlijk ook maken.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.950
    113
    Het is soms ook heel lastig als je geen oppas hebt. Het is een van de redenen dat ik ben gestopt met werken, hier was het niet te doen, dus in die zin snap ik het wel dat er ouders zijn die dat doen. En ja, er zijn regelingen, maar ook werkgevers die daarvan op de hoogte zijn willen daar nog wel eens heel moeilijk over doen.
    Overigens vind ik zelf dat een ziek kind thuis moet zijn, dus ik zou er niet voor kiezen, maar dat het soms heel lastig is snap ik wel.

Spectre vindt dit leuk.
  16. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Daarvoor is er kortdurend zorgverlof in het leven geroepen. Alleen jammer dat dat niet door alle werkgevers erkend wordt.

Ang1987 vindt dit leuk.
  17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.254
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Er zijn ook wel werkgevers bv die je dan maar 70% uitbetalen. Dat mag wettelijk gezien zo zelfs, of het moet anders in je CAO staan. En er is geen onbeperkt kortdurend zorgverlof. Is voor max 2 weken aan uren.

Sado en Liliane92 vinden dit leuk.
  18. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Natuurlijk is dat soms lastig, dat begrijp ik ook. En niet iedere werkgever is even begripvol en meewerkend. Maar een ziek kind naar school sturen is gewoon zielig, die hoort inderdaad lekker thuis.

bosi333 vindt dit leuk.
  19. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Ik vind dat het best aangepast mag worden. Levert nu zoveel gedoe op. Doe het als ouderschapsverlof: het mag niet geweigerd worden tenzij het bedrijf in zeer ernstige problemen komt.

20. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.254
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, ben het met je eens hoor. Ik heb gelukkig een heel schappelijke werkgever. Toen vriend 3 jaar geleden in het ziekenhuis lag na een zeer ernstig ongeluk, heb ik gewoon 3 weken vrij gekregen, zonder inleveren van uren. Daarbij werk ik dan wel eens extra als het nodig is, zo ben je er voor elkaar. Lijkt me waardeloos als het altijd moeilijk gaat. Dan heb ik nog mazzel dat mijn dochter zelden ziek is. De enige keren dat ze niet op school was sinds ze op school zit, was wegens lockdown, of ze had zelf corona.

Deel Deze Pagina