Wat heeft je kijk op niet laten vaccineren doen veranderen

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Madelie, 18 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Naar aanleiding van het topic of jij je opnieuw laat vaccineren in het najaar.....

ben ik best wel ergens nieuwsgierig naar....

Toen de vaccinaties in opkomst waren zag ik hier van de mensen die voor vaccinatie waren best veel onbegrip naar mensen die zich niet lieten vaccineren.
    Nu lees ik in het topic over wie zich weer gaat laten vaccineren in het najaar best veel mensen die de volgende ronde afhaken.

Wie van jullie vonden het destijds onbegrijpelijk dat mensen zich niet lieten vaccineren en kijken daar nu anders naar. En vooral, wat is de reden daarvan.

Gewoon, uit nieuwsgierigheid :D

2. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.623
    113
    Dit is geen antwoord op je vraag maar wat me wel opvalt in het Topic dat ik geopend heb (en waardoor jij nu de jouwe opent), is dat het lijkt alsof de ‘kijk’ iets veranderd is. Ik had namelijk verwacht dat er in mijn Topic meer gediscussieerd zou worden zoals je hier aan het begin van de COVID periode ook zag. Zelfs hier op het forum dreef het mensen uit elkaar. Er werd een Topic (of 2) geopend om juist de ongevaccineerde aan het woord te laten bij clubjes. Komt het door deze tijd van het jaar? Laait het straks als we, hopelijk niet, weer een lockdown krijgen, etc. Ik heb het idee dat mensen niet meer in die enorme weerstand naar elkaar komen, maar misschien ben ik te zonnig hierin. Nogmaals: geen antwoord op je vraag maar ik snap dus jouw keuze voor zo’n Topic heel goed.

3. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

17 mrt 2021
    1.730
    4.878
    113
    Misschien niet geheel een antwoord op je vraag, maar ik was één van die mensen die zich niet wilden laten vaccineren, en (deels zeker door mijn manier van communiceren over Covid/vaccinatie) behoorlijk wat weerstand opriep hier op ZP (zacht uitgedrukt).

Eind vorig jaar bevond ik me in een werkgerelateerde situatie waarbij ik niet echt een keuze had behalve vaccinatie (moest regelmatig naar het buitenland gaan vliegen) en ben dus toch overstag gegaan en 2 prikken gehaald. Achteraf gezien was het alsnog voor niets aangezien ik op meerdere vluchten nooit om een qr code of vaccinatie/testbewijs ben gevraagd.

Was het vaccineren mijn persoonlijke keuze? Nee. Zou ik het nogmaals doen? Nee, tenzij het wederom écht niet anders kan.
    Mijn kijk is dus niet veranderd.

citroenrasp en Spectre vinden dit leuk.
  4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Ook geen goed antwoord op je vraag denk ik, maar mijn verhaal:
    mijn kijk is niet veranderd, ondanks dat ik eerst wel besloten heb om me te laten vaccineren (2x) en daarna niet een booster ben gaan halen ;)
    Ik stond en sta er nog steeds zo in: ik weeg de risico’s van de ziekte en de vaccinatie af tegen elkaar met de informatie die ik op dat moment heb. En iedereen mag dat lekker voor zichzelf bepalen, zolang je mij je mening maar niet oplegt/ mij veroordeelt om een keuze die ik maak hierin. Doe en deed ik ook niet bij iemand anders. :)

JupitR en Madelie vinden dit leuk.
  5. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    :roflmao: jullie drie beginnen al meteen met, dit is geen antwoord op je vraag. Mort er wel even om lachen :D

Zoe123, Zuul en Mamafiets vinden dit leuk.
  6. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    De onderlinge weerstand lijkt inderdaad minder. Hopelijk blijft dat ook zo.

Mamafiets en Iertje81 vinden dit leuk.
  7. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Lijkt mij wel erg dat je je echt gedwongen voelt zeg. Zou dat zelf niet kunnen handelen.

margarethd vindt dit leuk.
  8. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.607
    8.358
    113
    Vrouw
    #8 Zonnestralen, 18 sep 2022
    Laatst bewerkt: 18 sep 2022
    Ik ben voorlopig nog een voorstander van baas over eigen lichaam. Of het nou gaat om een vaccinatie of abortus. Ik had er destijds geen andere mening over tegenover anderen. In mijn naaste omgeving werd er wel druk op mij uitgeoefend. Dat ging dusdanig ver dat ik de helft van mijn iq punten zou kunnen inleveren als ik de spuit zou weigeren. Want ik was dom omdat ik mij dingen af vroeg... En dat ik uiteindelijk een keuze heb gemaakt over mijn eigen lichaam die niet de mijne was. Niet omdat ik er tegen of voor was (ging mij niet om de iq punten hoor :p maar om de persoon die voor mij belangrijk was en ook wel onder mijn huid kwam). Maar puur omdat ik de ruimte voor mijn gevoel niet kreeg om te kiezen voor mijzelf. Het gevolg is dat die situatie bijna een metafor werd voor een bepaald contact. Het was een heldere bril die pijnlijk tl licht heeft gebracht. Het contact is inmiddels verbroken. Het wel of niet vaccineren heeft dus vooral mijn kijk op anderen doen veranderen.

9. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Voor ons is de reden dat de omikron variant zoveel milder is dat wij ons niet meer willen laten vaccineren. Ik had eigenlijk verwacht dat wij het onderhand eens zouden hebben gehad en onze basis prikken daarmee al een booster zouden hebben gehad.. Dat is niet zo, maar we voelen er alsnog niets voor om ons te laten vaccineren. Er is natuurlijk altijd nog een kleine kans dat je toch flink ziek wordt of long COVID krijgt, maar je kan niet alles mijden in het leven. Wij zijn ik het algemeen voor vaccineren, maar ik laat me niet meerdere keren per jaar vol spuiten tegen iets waarvan de kans groot is dat je alleen een flinke griep (of minder) krijgt.
    Mochten wij ooit een risicogroep worden of er komt weer een hele besmettelijke/dodelijke variant (of met grote kans op ernstig verloopt/klachten) dan zullen we wel weer een vaccinatie halen. Voor nu lijkt het me prima dat een ieder die wilt een vaccinatie haalt en daarmee zelf beschermd is.

Madelie vindt dit leuk.
  10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    #10 Dubbelgeluk, 19 sep 2022
    Laatst bewerkt: 19 sep 2022
    Ik weet nog niet of ik voor het vaccin ga. Tot nu toe alle prikken én Corona gehad. Toen was er geen twijfel bij mij of ik de prikken zou halen, vanwege de heftige impact die dit virus had op de samenleving. Ik wilde niet dat ik een ziekenhuisbed bezet zou houden, terwijl ik dat kon voorkomen met een vaccin. Ook vind ik het heftig om de restklachten van sommige mensen te horen, waarvan niet gezegd is dat je die niet hebt zonder vaccin, maar ik wilde er alles aan doen om dat te voorkomen.

Nu zitten we in een andere fase van de pandemie. Heb ik na de prikken ervaren dat ik daar zieker van was dan dat ik was toen ik Corona had. Ik kijk het even aan, de kans is groot dat ik hem wel haal. Al is het omdat ik wel geloof dat je met vaccin minder ziek wordt van het virus. Maar mijn visie is daarin dus wel veranderd tov 3 prikken geleden, omdat de situatie is veranderd. Ik sta dan ook nog steeds achter het zetten van de eerdere prikken.

Zeebra, Neuzeke, Zoe123 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.712
    7.193
    113
    Vrouw
    De reden: omikron lijkt een heel stuk minder heftig dan delta.

Ik kan me overigens toch niet helemaal ontrekken van het gevoel van "zie je wel, wij ongevaccineerden hadden het goed", uit je post.

12. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.078
    1.574
    113
    Ik heb het altijd gerespecteerd als mensen zich niet lieten vaccineren. Zelf heb ik het destijds wel gedaan, omdat ik astma heb, en ook de booster gehaald.
    Wat mij nu van mening heeft doen veranderen, dat ik ook ondanks de vaccinaties en booster na corona toch na enige tijd best een flinke reactie op mijn luchtwegen heb gehad.
    Dit zowel na de 1e keer corona (maart 2020 dus geen vaccinatie) en oktober 2021 (2 vaccinaties).
    Recentelijk weer corona gehad en ben benieuwd hoe mijn luchtwegen over een aantal weken gaan reageren (of niet natuurlijk).

Madelie vindt dit leuk.
  13. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    Omdat t virus nu milder verloopt en de ziekenhuizen niet vol liggen met covid patiënten. Als bij de eerste vaccinaties maar de helft had gevaccineerd, dan had t vast anders gelopen. Maar als nu de helft t doet en dat is toch vaak de oudere club en kwetsbare club, is het gevolg minder groot dan in t begin en hebben veel mensen uberhaupt antistoffen. Inzicht verandert mee met de verandering van het virus en hoeveel mensen al antistoffen hebben.

14. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Je kunt de situaties toen en nu totaal niet met elkaar vergelijken. Als mensen nu nee zeggen tegen een booster/vaccin en destijds (aan het begin van de pandemie toen het virus zich heftiger manifesteerde en de zorg het niet meer aankon) volmondig ja, dan is dat niet per se een verandering van gedachten, maar meer kijken naar de huidige omstandigheden. Het uitgangspunt is nu simpelweg anders.

NiekeKris, olleke en Madelie vinden dit leuk.
  15. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Dat maak je er echt zelf van. Want dat is absoluut niet de insteek van mijn topic.

Mijn insteek is dat veel mensen die afhaken niet meer zo negatief staan ten opzichte van mensen die zich eerder niet lieten vaccineren. In mijn omgeving hoor ik nu mensen die ook zeggen, ik snap nu wel dat je 'm eerst niet wilde. Ik zie daar een ommeslag in. En het topic van Iertje81 deed mij besluiten dit topic te openen. Ik ben altijd voor vrije keuze geweest. Ben hier dus niet om mijn gelijk te halen.

citroenrasp, einad en Clairemin vinden dit leuk.
  16. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Oh zo, dat heb ik nog niemand horen zeggen. Sterker nog, er wordt amper over gesproken in mijn omgeving. Beter toch?

Dubbelgeluk en Neuzeke vinden dit leuk.
  17. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Hier ook niet. Veel laten zich niet boosteren nu met omikron maar ik heb niemand gehoord dat ze spijt hebben dat ze zich hebben laten vaccineren. Was ook wel echt een andere situatie destijds.

Zoe123 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  18. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.623
    113
    Ja sorry :roflmao:
    Dat is een beetje het niveau van: “wie heeft er ervaring met het Blond servies??”
    “Nee wel met dat van Ikea en dat blijft me toch lang stevig! Ideaal!”

:D

citroenrasp, Ingeltje, olleke en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    Idem. Ken niemand met prikspijt oid in mijn omgeving. Toen hadden bar weinig antistoffen. Is gewoon zo'n andere situatie.

Zoe123, xxmoixx en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  20. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.712
    7.193
    113
    Vrouw
    Sorry @Madelie, ik heb het inderdaad met mijn negatieve state of mind gelezen. Fijn dat je er zo rustig op reageert.

einad en Ingeltje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina