Coronavaccinatie + zwanger

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door AvdY, 30 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Vaccineren in de zwangerschap?

1. Ja!

37 stem(men)
    19,8%
  2. Nee!

91 stem(men)
    48,7%
  3. Pas na 12 weken

26 stem(men)
    13,9%
  4. Pas na 20 weken

25 stem(men)
    13,4%
  5. Anders

8 stem(men)
    4,3%
  1. Mapje

Mapje Niet meer actief

Goed om te weten! Mocht ik vaccineren en sneller dan mijn leeftijdsgroep aan de beurt zijn kan ik daar rekening mee houden. Ik mag 3 juni voor de 22 weken prik..

bulakgirl vindt dit leuk.
  2. Silani

Silani Actief lid

20 jan 2020
    274
    430
    63
    Vrouw
    Gisteren Pfizer gehad, vandaag geen noemenswaardige klachten. Alleen een zere bovenarm, beetje een blauwe plek-gevoel. Voel me verder top!

jongmam, Vero0504, Chayammy en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.018
    15.053
    113
    Hmmm van mn huisarts wordt ik eerder verbaasd dan geinformeerd. Heb al bericht via de portal terug maar veel wijzer wordt ik er niet van.

"tav de Corona vaccinatie bij zwangerschap is dat voor zover ik weet nog een punt van discussie in Nederland. "

Wát de discussie dan is, geeft hij weer niet aan... De uitvoering ervan of in de algemeenheid (de combi zwanger en vaccineren)?o_O

Kijken of we morgen betere informatie treffen over die vaccinaties, in elk geval hopelijk wat gerichter :roflmao:

Mja, wel vlot gereageerd! En ik sta als zwanger genoteerd dus dat is tot zo ver vast bij.

Orchid24 vindt dit leuk.
  4. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw

Oke duidelijke reactie, neem aan dat hij wel op de hoogte is dat het nvog en rivm wel adviseren om te vaccineren maar misschien prioriteit een discussie? Of hebben artsen onderling discussies over überhaupt vaccineren ben wel benieuwd nou :roflmao: ik heb nog niks gehoord:o:

Vero0504 vindt dit leuk.
  5. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Heb zelf nog niet gekeken, maar tip van mijn vk: www.jeverloskundige.nl filmpje van 60 minuten geloof ik over de vaccinatie

6. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.162
    2.544
    113
    Ik mocht zojuist kiezen... Heb voor pfizer gekozen.

Merk wel dat de hal heel warm is en ik daardoor snel in paniek schiet. Bang dat ik iets voel wat niet normaal is enz... Zo stom!

Moest nog even een gesprekje met de arts, die vroeg of ik het besproken had met de vk en of ik me ervan bewust was dat als er iets mis zou gaan, dit ook de baby zou raken... Mja dat zou corona ook doen. Het was niet het "niks aan de hand, voor zwangeren is het veilig" gesprek waar ik eigenlijk op gerekend had... Maar goed wel fijn om te weten dat ze je de risico's nog eens duidelijk willen maken.

Orchid24 vindt dit leuk.
  7. Mapje

Mapje Niet meer actief

Mijn verloskundige voerde ook niet het “niks aan de hand voor zwangeren is het veilig” gesprek hoor. Ze raad het niet af of aan maar geeft aan dat het in principe veilig zou moeten kunnen, wat de voordelen zijn maar ook wat de risico’s daarbij zijn en dat het onderzoek beperkt is.

Orchid24 en bulakgirl vinden dit leuk.
  8. Kittycat2018

Kittycat2018 Actief lid

28 nov 2018
    105
    69
    28
    Vrouw
    Nog steeds enorm aan het twijfelen maar neig meer naar nee dan naar ja. Ik ben zorgmedewerker (heb 4 januari de oproep algehad) en heb tijdens de zwangerschap met covid patiënten gewerkt maar intussen alweer 32 weken zwanger en met vervroegd verlof. Ik denk het de laatste paar weken maar even nog af te wachten en na de bevalling de vaccinatie pas te halen

Vero0504 en Mapje vinden dit leuk.
  9. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.162
    2.544
    113
    De verloskundige gaf net trouwens aan dat ze vond dat ik de juiste keuze gemaakt had met Pfizer, omdat volgens haar moderna vaker koorts als bijwerking heeft met de 2e prik...

Vero0504 en Orchid24 vinden dit leuk.
  10. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    dat is goed om te weten!

Mapje en bulakgirl vinden dit leuk.
  11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.018
    15.053
    113
    Ik neigde al naar Pfizer maar even zo goed, goed om te weten! Ik ben geen koortsfan zwanger of niet. (ik gebruik dan toch al paracetamol)

Geneticus gaf trouwens geen nieuwe informatie omtrent vaccinatie. Echt een afweging die je zelf moet maken voor jouw eigen situatie.

Ben ik op zich ook blij om ook hoor!

Maar wat overzichterlijkere informatie zou fijn zijn. Nu is t echt zoeken in alle krochten van publicaties en een vertaling naar "begrijpbaar niveau" daarvan is soms super lastig te maken tot nagenoeg onmogelijk.

Voor mij ook wel een zwaar irritatiepunt:

Het is nieuw, iedereen moet maar een mening vormen. Bij voorkeur op feiten, maar de feiten zijn zowat onleesbaar...
    Kom je op wel iets leesbaars uit, is t zowat 90% desinformatie. Onderzoeksverslag is voor een bepaalde doelgroep geschreven. Maar ik mis iets van een "werkgroep" om een vertaalslag te maken. Specifiek voor dit soort situaties (accuut probleem, treft veel mensen, alles nog in kinderschoenen)

Hoe kan je dan wérkelijk een informed consent doen als je je huiswerk nauwelijks kan maken. Bij de uitnodiging geen bijsluiter zit, als je uberhaupt al weet welk vaccin.

Communicatief hebben we nog een lange weg te gaan vermoed ik. Niet alleen qua onderzoeken, maar ook qua overheid nog veel te leren. (qua logistiek en organisatie ook)

Helaas is de wildgroei aan desinformatie wel goed in communicatie, de inhoud is alleen dubieus. (maar soms ook met zeer terechte kanttekeningen binnen het stuk)

Orchid24, Chayammy en bulakgirl vinden dit leuk.
  12. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Heeft iemand al iets gehoord over de eventuele prioriteit die zwangeren al dan niet krijgen? Het is inmiddels ruim twee weken geleden dat De Jonge dit aan het RIVM zou hebben gevraagd. Geen nieuws is in dit geval denk ik slecht nieuws?

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat ik de vaccinatie wil. Vandaag het nieuws dat middelbare scholen volledig open gaan en dat de anderhalve meter afstand (tussen leerlingen) wordt losgelaten. Als docent loop ik extra risico op een besmetting, als zwangere ook en daarnaast ook nog eens op een heftiger verloop. Ik schiet nu toch een beetje in de stress.
    Heel leuk bedacht dat leerlingen twee keer in de week thuis een zelftest 'moeten' doen. Maar als ik de reacties onder het nieuwsbericht en ook hier in het coronaforum leest, zijn er maar weinig ouders die hun kinderen dit ook daadwerkelijk laten doen. Daarnaast valt het ook niet te controleren.

Ik ben het gisteren bij de 20-weken echo overigens helemaal vergeten te vragen. Ik heb zojuist wel een bericht via de portal naar mijn huisarts gestuurd. Ik ben benieuwd of ik een reactie terug krijg.

13. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    nee niks meer gehoord.. vind het ook beetje raar dat er gewoon helemaal niet meer over gesproken word.. ook niks gehoord van mijn huisarts die normaal gesproken wel reageert op de berichten. Geen fijn idee he.. nou gaat het vaccineren gelukkig wel sneller.. maar als ik dan bedenk dat pas een aantal dagen na de 2e prik je echt volledig beschermd ben.. denk ik geef me die prik nu! :roflmao:

14. Olle83

Olle83 Niet meer actief

Ik was van de week bij de ha voor wat anders en toen hadden we het er over wat zij er van vond etc. Dag later een verwijzing voor een vaccinatie in de brievenbus..had er niet om gevraagd maar wel fijn dat ik nu kan gaan als ik wil! Dus misschien even de ha bellen?

Chayammy en Orchid24 vinden dit leuk.
  15. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
  16. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ik heb mijn huisarts gebeld maar die zei nee dat duurt waarschijnlijk gewoon tot je leeftijd wordt uitgenodigd en dat hij hier niks mee kan.

Vero0504 vindt dit leuk.
  17. Olle83

Olle83 Niet meer actief

Dat liegt ie duso_O
    Dan wil hij het niet want alle huisartsen kunnen voorrang geven. Beetje jammer van hem!

18. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    ik denk dat het ook een beetje onduidelijk is voor huisartsen merk ik. Zij hebben nog geen instructies gehad hierover, gisteren vroeg ik aan een huisarts die ik ken en die begon over dat ze geen extra vaccins kon bestellen om zwangeren te prikken. Toen ik uitlegde dat het niet gaat om zelf prikken, maar om net als de griepprik en hoog risico groepen het door te geven aan extern bedrijf/GGD. Toen zei ze dat ze eens ging kijken hoe hun dat in haar praktijk doen/gaan doen. Ik denk dat ik dus van de week gewoon ga bellen met duidelijke uitleg dat het echt alleen gaat om doorverwijzing eigenlijk, de GGD prikt. Moet ook allemaal zo omslachtig :rolleyes: En je zou nou wel kunnen bellen met de informatie dat andere huisartsen het dus wel doen, dus dat het dus wel kan.

Vero0504 vindt dit leuk.
  19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.299
    23.432
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Maar wat geven die huisartsen dan mee? Want ik kan wel oproepen uitprinten, maar daar staat op dat iemand wordt opgeroepen wegens medische indicatie. Hoewel dan miss zwangerschap daar dan ook onder valt. Maar tot nu toe is er geen indicatie, alleen dat het vaccin bij zwangeren gebruikt mag worden, niet dat er voorrang is. Allemaal leuk om de huisarts weer te gaan bellen, maar deze vragen horen bij dr GGD. Wij hebben ook geen informatie erover.

Mapje vindt dit leuk.
  20. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.018
    15.053
    113
    GGD zou t dan gewoon moeten regelen met een zwangerschapsverklaring oid. Daar kom je tenslotte toch.

Huisarts hier via de portal een bericht gestuurd en gelijk gevraagd, maar die kon er ook nog niks mee, schijnt nog een discussie te zijn?

Maar dat "spoedbericht richting RIVM" is op ambtenaar niveau spoed, dan reken ik maar op eind volgende maand bericht ofzo. :confused:

Mapje, Liekje81 en Orchid24 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina