Coronavaccinatie + zwanger

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door AvdY, 30 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Vaccineren in de zwangerschap?

1. Ja!

37 stem(men)
    19,8%
  2. Nee!

91 stem(men)
    48,7%
  3. Pas na 12 weken

26 stem(men)
    13,9%
  4. Pas na 20 weken

25 stem(men)
    13,4%
  5. Anders

8 stem(men)
    4,3%
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.038
    15.073
    113
    Ja bij mij ook, blij figuur:
    "heb je overlegd met je verloskundige?"
    "Die had geen idee, dus ben zelf maar gaan zoeken in studies want met t RIVM kom je ook niet verder"

"Ohhhhh".

Hey ik blijf t bij elke gelegenheid herhalen, die informatieverstrekking moet beter.

@Kleintjuh85 met de vaccins kan je vermoedelijk niet eerder dan 22 augustus onbelemmerd reizen (even de mijne erbij gepakt als interval), dat haalde je toch niet met je vakantie?

Janssen zou ik echt niet doen, de basisbescherming daarvan is minder en met zwangeren is er helemaal super weinig bekend.

Orchid24 vindt dit leuk.
  2. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.162
    2.544
    113
    Ik heb me ook opgegeven voor die onderzoeken... Zijn gewoon vragenlijsten die je invult over medicijn gebruik en waarin ze vragen of je gevaccineerd bent en welke bijwerkingen je daarbij gehad hebt..

Orchid24 vindt dit leuk.
  3. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    En last van de prik?

Nadeel is dat ik pas 8 weken zwanger ben en nog geen echo heb gehad. Dus nog volle bak in de eerste drie maanden.
    Maar dan pas na mijn vakantie Frankrijk in het 2e trimester zit.

4. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ik heb in Oktober corona gehad dus ik hoef maar 1 vaccin van Pfizer. Dus ik zou dus over +/- 3 weken volledig gevaccineerd zijn. Ga er alleen ook niet vanuit omdat ik maar mild corona heb gehad dat ik nu nog volop antistoffen heb. Dus ik vind het dan gewoon erg spannend en heb geen zin om nu misschien wel erger ziek te worden omdat ik zwanger ben. Ik weet van mijn vorige zwangerschappen dat mijn weerstand niks was en alles op pikte

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.038
    15.073
    113
    Ah ja dan zou je t wel kunnen redden, sorry dat was me ff ontschoten.

Ja ik pik ook werkelijk waar alles op, lijk ook continue verkouden maar dat zijn mn slijmvliezen heb ik alle zwangerschappen gehad in alle seizoenen. Best onhandig nu...:roflmao:

6. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Nee alleen wat spierpijn op de plek, maar dat was van kinkhoest vaccinatie nog veel erger!

Hmm ja heb wel idee dat ze het in eerste trimester nog niet echt aanraden.. maarja vakantie zou ik ook niet goed durven.. je hebt niks aan mij dus sorry.. hele lastige!

7. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    ja vond het heel raar eigenlijk. Ik dacht wat goed een extra medische check, wat medische vragen beantwoorden ofzo. En dan alleen de vraag of vk uitgelegd heeft.. begon ie te vertellen over dat er geen nadelige gevolgen zijn gevonden. ik ben hier om me te laten vaccineren, heb het zelf al uitgezocht hoor. Als ik twijfelde was ik hier niet geweest :|

Vero0504, Mapje en bulakgirl vinden dit leuk.
  8. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Vanuit mijn ziekenhuis wordt geadviseerd de prik na het 1e trimester te nemen. Vooral ivm risico op koorts van de vaccinatie, wat weer risico op miskraam geeft

ik ga hem na mijn vakantie plannen. Dan ben ik 15 weken. Met de oplopende besmettingen toch prettiger

de vakantie gaan we naar landen waar de besmettingen al langere tijd vrij laag zijn en veel buiten leven is met de auto. Dus daar zie ik niet heel veel risico
    Maar zal wel mogelijk gedoe worden met negatieve testen. Had ook echt gehoopt dat het een stuk lager zou zijn waardoor we vrij zouden kunnen reizen

Orchid24 vindt dit leuk.
  9. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ik doe ook mee met moeders van morgen!

Orchid24 vindt dit leuk.
  10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.038
    15.073
    113
    Hier idem, al leek aan die vragenlijst geen einde te komen bij mij :roflmao:

Gebuikt u medicijnen voor bekkeninstabiliteit?

Zijn die er dan??? o_O

bulakgirl, Emma86, Orchid24 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Loeskaz

Loeskaz Bekend lid

10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Hier zit hij er sinds vanochtend in, de eerste Pfizer.

Donderdag goede echo gehad en heb eind juli 20 weken guo.

Orchid24 vindt dit leuk.
  12. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Is niet erg. Je kan ook niet alles bijhouden he.

Ja dat is nu erg onhandig. :D

13. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Gelukkig! Ze raden het inderdaad niet aan in het eerste trimester. Maar zeker weten doen ze het ook niet. Volgens de flyer van de verloskundige heb ik wel weer een hoger medisch risico omdat ik boven de 35 ben. Ik ga het aankomende woensdag eens goed navragen in het ziekenhuis.

Orchid24 vindt dit leuk.
  14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.038
    15.073
    113
    Tip: stuur de vraag vast vooruit dan hebben ze allicht gelegenheid om daar naar te kijken. Ik zat met een klinisch geneticus die met dr handen omhoog zat van "geeeen idee". Dat was 7 weken geleden, ook toen was er wel IETS meer informatie dan dat. Allicht niet helemaal haar vakgebied alhoewel t in zekere zin super boeiend zou zijn denk ik.

Eigenlijk alleen een van mn huisartsen die me van de week terugbelde over die combinatie met evt AB erbij die zowaar echt in de materie was gedoken.

Maar die kwam ook als evt optie Ivermectine aan, op voorwaarde dat ik m wist te overtuigen waarom ik zou vinden dat dat een betere optie was. Toen viel mn mond wel ff open.

Was net uitgelezen op de mRNA hoek en achtte dat safe genoeg. Grondstudie ivermectine ging ik niet nog ff kunnen redden en daarbij, t gaat mij om de longcovid. Die lijkt Pfizer wel goed af te perken (Moderna ook), ivermectine zie ik meer als een "we zitten al in de shit".

Als koorts je voornaamste angst is, allicht preventief paracetamol innemen en daar aankomen met al een spiegel en die 3 dagen bijhouden. In elk geval een optie die je kan bespreken, paracetamol mag je gebruiken zolang je maar bewust doseert en niet t als smarties wegkauwt.

15. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Dan ben je ongeveer net zover als ik. Ik ben na de vakantie ook rond de 15 weken zwanger.

Alleen om eerlijk te zijn, koorts, koorts kan je ook krijgen als je corona oploopt in het eerste trimester, of als je een gewone griep krijgt. Dus in alle gevallen zou het risico hoger zijn op een miskraam. Of zie ik dat verkeerd?

Wij gaan naar Frankrijk, met onze eigen caravan. Dus ook heel veel buiten. In verhouding heeft Frankrijk minder besmettingen. Maar ja, dat risico en dat gedoe rondom het testen. Ik zie het al gebeuren dat ik positief test en onze welverdiende vakantie in het water zie vallen.

16. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Koorts is niet perse mijn angst. Maar je wilt de goede keuze maken. En in mijn beleving is het nu kiezen uit twee kwaden. Weet je, je kan op meerdere manieren koorts krijgen tijdens je zwangerschap, dus ook in het eerste trimester. Ook als je covid oploopt kan je koorts krijgen wat misschien ook gevaarlijk kan zijn. Ik ben ook bang om flauw te vallen of niet goed te worden na de vaccinatie. Ik weet wel, hoe dom het ook klinkt, ik na eventuele vaccinatie wel minder angstig ben en het dan wss wel rustiger in mijn hoofd wordt.

Orchid24 en Vero0504 vinden dit leuk.
  17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.038
    15.073
    113
    Bij deze houden ze je in elk geval nog ff op een stoeltje met EHBO'ers in de buurt. Voor zwangere zonder gekke dingen is dat een kwartiertje, maar blijf je liever een half uur zitten mag dat ook.

Ik bleef overeind met mn 100/70, was wel een beetje trots eigenlijk. Ik heb niet zoveel nodig om gestrekt te gaan. Kan op de gekste momenten ineens een dalende bloeddruk hebben.

Ik was wel helemaal voorbereid op gestrekt gaan. Had wel specifiek een duidelijke zwangerschapsband om mn middel, iedere omstander kon wel opmaken dat ik zwanger was. Gezondheidsverklaring ook termijn bijgezet en lage bloeddruk bijgeschreven, postit er op met t nummer van mn man en ICE erboven en die hield ik ook in mn handen op mn stoeltje. Denk t kan maar duidelijk zijn. Mocht ik omkieperen, scheelt weer zoekwerk.

Het is een klote keuze, blijft een klote keuze.

Probeer eventueel even te achterhalen of je bescherming voldoende is na 1 vaccinatie, ivm die Delta variant. Na 1 pfizer is die wel vrij beperkt 33% tegen ziekte zelf, 94% tegen ziekenhuisopname (na 3 weken van de eerste prik had dat artikel t over)

Je hebt wel je antistoffen van je eerdere corona aanvaring maar of die twee bij elkaar dan alsnog voldoende zijn is allicht wel een aardige om na te gaan.

Er zijn er een aantal die maar gewoon aangaven niet eerder besmet te zijn geweest om toch 2 vaccinaties te krijgen. Vermoedelijk was dat meer vanwege reisrestricties dan de bescherming overigens, maar allicht is er in die hoek nog wat nieuwe informatie bijgekomen.

18. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Dank je voor je reactie. Hier heb ik veel aan. Ik ga zeker aangeven indien ik mij wel laat vaccineren dat ik kan flauwvallen en sowieso dat ik zwanger ben. Wss gaat rijd er ook iemand mee met mij die dan even buiten wacht en indien nodig terug rijdt. Ik ga voor die tijd eens op onderzoek uit.

Orchid24 vindt dit leuk.
  19. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.277
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik heb ook ergens gelezen (ik dacht zelfs in de bijsluiter van pfizer maar pin me daar niet op vast) dat je dat min of meer verplicht bent te vermelden, dat je kan flauwvallen bedoel ik. Dan kunnen de medewerkers daar op anticiperen. Succes!

20. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ja dat blijkt. Mijn vriend was dus flauw gevallen maar dat was dus nog nooit gebeurd bij hem. Hij kreeg te horen dat hij dat had moeten zeggen vantevoren dat er een kans was dat hij flauw kon vallen. Ik heb het in ieder geval wel al op dat formulier vermeld die je per post krijgt.

Deel Deze Pagina