Coronavaccinatie + zwanger

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door AvdY, 30 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Vaccineren in de zwangerschap?

1. Ja!

37 stem(men)
    19,8%
  2. Nee!

91 stem(men)
    48,7%
  3. Pas na 12 weken

26 stem(men)
    13,9%
  4. Pas na 20 weken

25 stem(men)
    13,4%
  5. Anders

8 stem(men)
    4,3%
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.038
    15.073
    113
    Zocht van de week ff papierwerk uit, in mijn bevallingsverslag van mn dochter stond placenta 9,990 ik dacht toen kilo maar kennelijk hoort daar een andere eenheid bij? Ze hebben m wel gewogen maar of t nu goed staat in t verslag dat weet ik dan niet. (of zou t een standaardwaarde zijn die ze vergeten zijn te overschrijven?)

Verloor 13 kilo, dochter was 3245, heeeel veel vruchtwater dus 9.990 kilo lijkt me ook stug...

bulakgirl vindt dit leuk.
  2. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.162
    2.544
    113
    Een placenta van 9,9 kg lijkt me ook stug... Wellicht was het 990 gram? Hadden ze een 9 teveel getypt? ;)

3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.038
    15.073
    113
    Ja lijkt mij ook, vond t wel een verbazingwekkend groot ding overigens. Maar ze moesten voor t vruchtwater ook tig keer nieuwe stapels celstofmatjes halen en alsnog moest er worden gedweild dus dat zal vast ook geen litertje zijn geweest lijkt me :roflmao:.

Maar goed als t inderdaad 990 had moeten wezen is 840 niet heel afwijkend lijkt me. Lees wel heel veel variatie van 500-1000 gram.

4. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.162
    2.544
    113
    Hij was iig groot genoeg om niet te willen loslaten en een flink "gat" te veroorzaken! :p

Vero0504 vindt dit leuk.
  5. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.294
    1.130
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    (Doe er je voordeel mee. De informatievoorziening vind ik in NL op zijn zachts gezegd mager.
    Oh, en beetje jammer als de term 'witte' afleidt. Dit komt doordat in eerdere golven van de wildvariant en de alphavariant (golf 1, 2a,2b en 3) mensen met een migratieachtergrond oververtegenwoordigd waren bij de Covid-opnames). Dit is bij golf 4 met de Deltavariant veranderd, i.i.g. bij zwangeren;

Meer zwangeren met corona in het ziekenhuis: ‘Jonge, slanke, witte vrouwen zonder vaccinatie’

De deltavariant van het coronavirus lijkt gevaarlijker voor zwangere vrouwen. Afgelopen weken zijn meer zwangere vrouwen met corona in het ziekenhuis opgenomen. „Deze vrouwen zijn niet gevaccineerd en hebben geen onderliggend lijden. Toch worden ze heel ziek’’, zegt hoogleraar verloskunde Kitty Bloemenkamp (UMC Utrecht).

,,In het ergste geval wordt hun baby zelfs eerder gehaald, terwijl de moeder aan de beademing op de ic ligt.” Afgelopen week lagen in het UMC Utrecht vier zwangere vrouwen met corona. Een actueel landelijk overzicht is er niet, maar ook in andere Nederlandse ziekenhuizen zijn volgens Bloemenkamp afgelopen weken meer zwangere vrouwen met corona opgenomen, van wie een aantal op de ic.

In Engeland, waar de deltavariant van het coronavirus eerder dominant werd, is die trend al langer te zien. Dat zwangeren met corona meer risico lopen om ernstig ziek te worden, werd dit voorjaar ook in Nederland duidelijk. Uit nieuwe cijfers blijkt nu dat de deltavariant van het virus zwangere vrouwen nog vaker ernstig ziek maakt. Tijdens de eerste golf was 24 procent van de Britse zwangeren die in het ziekenhuis werd opgenomen er zo slecht aan toe, dat zij onder meer zuurstof nodig hadden of op de ic belandden. Bij de deltavariant loopt dat percentage op tot 45 procent. In Engeland werden vorige week ongeveer 200 zwangere vrouwen met Covid-19 in het ziekenhuis opgenomen.
    Vaccinatiegraad
    99 procent van de Britse zwangeren die in het ziekenhuis werd opgenomen, was niet gevaccineerd. ,,In Nederland zien wij hetzelfde beeld’’, zegt Bloemenkamp. Hoe hoog de vaccinatiegraad onder zwangeren in Nederland is, is niet bekend. Sinds mei adviseert het RIVM alle Nederlandse vrouwen die zwanger zijn om zich wel te laten vaccineren. De mRNA-vaccins van Pfizer en Moderna zijn voor zwangeren en hun ongeboren kind veilig en effectief bevonden.

Bloemenkamp roept zwangere vrouwen op zich te laten inenten. ‘Als je naar het vaccin kijkt, weten we dat het effectief is, dat het veilig is.’

Een vrouw bij wie de zwangerschap voorspoedig verloopt, het coronavirus krijgt, en dan ineens zo snel achteruitgaat dat ze moet worden beademd. Alle zorgmedewerkers rondom het bed staan volledig onherkenbaar in Covid-19-uitrusting en de zwangere vrouw voelt zich niet goed, maar moet wél bevallen. Bij een keizersnede in deze situatie kunnen moeder, vader en kind niet continu bij elkaar zijn, zoals normaal.

Dit zag Bloemenkamp afgelopen week wederom gebeuren. Eerder werden er al twee baby's na 30 weken zwangerschap ter wereld gebracht omdat het slecht ging met de moeder door een coronabesmetting, en nu ziet Bloemenkamp het aantal zwangeren met corona weer stijgen. En wat vooral opvalt: de zwangeren zijn niet gevaccineerd.

Vaccinatie-angst
    En heus, Bloemenkamp snapt de vaccinatie-angst die kan leven onder zwangere vrouwen, zegt ze. „Ik vind dat vrouwen helemaal zelf moeten bepalen of ze het vaccin wel of niet willen, maar ze moeten wel goed voorgelicht zijn en weten wat de consequenties zijn van níet vaccineren. Als je naar het vaccin kijkt, weten we dat het effectief is, dat het veilig is. En ja, het klopt dat we de langetermijngevolgen niet weten, want die studies zijn er nog niet. Maar vanuit theoretisch oogpunt verwachten we daar geen negatieve gevolgen van. Plus: we weten we ook niet wat de langetermijngevolgen zijn voor een kind dat geboren is terwijl de moeder Covid-19 had.”

Plus: we weten we ook niet wat de langetermijngevolgen zijn voor een kind dat geboren is terwijl de moeder Covid-19 had

Kitty Bloemenkamp, professor
    En daarom wil Bloemenkamp, vanuit de drukke verloskamers in het WKZ, een oproep doen aan alle zwangeren: laat je goed informeren, en haal dat vaccin. Óf leef geïsoleerd en zoek geen contacten op, want die deltavariant maakt je zieker dan de eerdere variant. „We zien meer longontstekingen en meer kans dat vrouwen op de ic komen. Sowieso heb je als je zwanger bent meer kans op infecties omdat je middenrif hoger staat en je afweersysteem anders geregeld is. Zwanger zijn is topsport; je hart en longen worden zwaarder belast, onder andere omdat je longen minder ruimte krijgen door de groeiende baarmoeder. Bij de deltavariant zien we dat een vrouw plotseling erg ziek wordt, dat het dan beter lijkt te gaan en dat de situatie in een paar uur tijd weer kan verslechteren.”

Jonge, slanke vrouwen
    Wat Bloemenkamp ook opvalt, is dat het nu een ander type vrouw is dat ziek wordt. „Over het algemeen bekeken zagen we eerder vrouwen met overgewicht of onderliggende ziektes, oudere vrouwen en vrouwen met een migratie-achtergrond. Nu zien we jonge, slanke, witte vrouwen.”

Hoe hoog de vaccinatiegraad onder zwangeren in Nederland is? Daar is op dit moment weinig over bekend, zegt Bloemenkamp. Wel wordt er een internationale database bijgehouden waarin de in het ziekenhuis opgenomen zwangeren met covid geregistreerd worden. „In de afgelopen week waren het er hier ineens vier. Uit onderzoek uit de UK komt naar voren dat 80 procent van de zwangeren niet gevaccineerd is. Ik verwacht eenzelfde aantal in Nederland; van wat ik hoor van collega’s en zie op de polikliniek.”

Bloemenkamp wil zwangere vrouwen daarop op het hart drukken zich goed te laten informeren, bijvoorbeeld door hun zorgverlener. „Ik hoop dat ik zwangere vrouwen een stukje geruststelling kan bieden. Weet dat het RIVM, beroepsverenigingen voor gynaecologen en verloskundigen en het ministerie van VWS hier duidelijke informatie over beschikbaar hebben. Weet dat we voorlopig nog niet van corona af zijn. Doe er wat mee. Voor jezelf, én voor je kind.”

https://www.ed.nl/gezin/meer-zwangeren-met-corona-in-het-ziekenhuis-jonge-slanke-witte-vrouwen-zonder-vaccinatie~a1368cf9/?referrer=https%3A%2F%2Ft.co%2F

bulakgirl, Mapje en Vero0504 vinden dit leuk.
  6. Emotions

Emotions Fanatiek lid

5 jan 2019
    1.982
    2.237
    113
    Vrouw
    Je hoorde vaker verhalen van zwangere vrouwen op de IC, maar dat dit nu echt zo in het nieuws komt schrik ik van.

Ik heb 1 prik gehad vorige maand. Ik had net mijn miskraam en ik dacht 'ik ga dit niet doen als ik zwanger ben' want ik vond het wel spannend, zo'n onbekend vaccin waar zoveel over te vertellen was. Maar nu ik dit lees dan twijfel ik nog meer want als je uiteindelijk aan 30 weken of eerder bevalt ga je altijd denken 'wat als'. Maar als je uiteindelijk een ziek kind hebt vanwege het vaccin denk je het ook.

Dit vind ik wel 'heftig' om te lezen.

7. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Ik vermoed dat veel zwangere vrouwen zich niet laten vaccineren en dat er op deze manier weer angst naar buiten wordt gebracht zodat deze groep toch overstag gaat. De echte feitelijk cijfers staan er niet bij. Een ‘aantal’ is best relatief.
    Bedenk dat nog steeds de meeste vrouwen die Corona oplopen tijdens de zwangerschap er probleemloos doorheen komen.
    Nu sta ik er misschien ietwat gekleurd op omdat ik sowieso geen vaccin neem.
    Maar neem het alsjeblieft niet uit angst door dit soort verhalen. Doe wat goed voelt.
    Ik las dit trouwens net ergens bij dit nieuwsbericht, misschien kun je er wat mee…

Daarnaast is het aantal zwangeren en de geboortecijfers in 2021 fors gestegen! Beetje bijzonder om angst aan te jagen zonder verdere context.

Doe maar geen prikje nemen wanneer je zwanger bent. Injecteren van zwangeren is NIET behoorlijk of wetenschappelijk getest. Niet voor de zwangeren en al helemaal niet voor de vrucht.
    Tel daarbij de bijwerkingen gemeld bij Lareb en maak een keuze die gebaseerd is op FEITEN en NIET op ANGST

In maart 2021 is het geboortecijfer t.o.v. het jaar daarvoor met 10% gestegen. Een stijging die niet eerder zichtbaar was tussen 2019 en 2020. Ondanks dat de maand maart 2021 een uitzondering vormt ten opzichte van 2019-2020 was er begin mei onvoldoende bewijs voor een zogenaamde babyboom.

Cijfers april
    Afgelopen week heeft het CBS het geboortecijfer van april bekend gemaakt. Het geboortecijfer toont een stijging aan van 8,7% t.o.v. april 2020. Dit is een groot verschil in vergelijking met april 2020 en april 2019. Destijds was een daling zichtbaar van -2,9%. Het lijkt erop dat de stijging die eerder in maart t.o.v. van het jaar 2020 zichtbaar was, zich voortzet in april. Het geboortecijfer in april blijft dus aan de hoge kant, met 14.472 geboortes.

Krokodil16 en Liliane92 vinden dit leuk.
  8. Mapje

Mapje Niet meer actief

Het is enorm lastig. Ik heb lang getwijfeld en me toch laten vaccineren tijdens de zwangerschap. Tot nu toe gaat alles goed maar of het op lange termijn de beste keuze is geweest? Dat weet ik natuurlijk nog niet. Maar ik heb in elk geval weloverwogen na heel veel research het besluit met mijn man genomen. En meer kan je niet doen. Als je er over nadenkt en doet wat goed voelt dan maak je de juiste keuze. Beide kanten op hoop ik nooit dat iemand in de “had ik maar” of “had ik maar niet” hoek terecht komt.

Trirani, Vero0504 en Nikki23 vinden dit leuk.
  9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.038
    15.073
    113
    Hier gaat zondag nr 2 er in, maak me er niet zo druk meer om. Keuze is gemaakt op basis van een afweging en veel uren leeswerk van beide kanten van de medaille. Het is goed zo en we zijn tevreden over de manier waarop we de keuze gemaakt hebben. Hopelijk ook de goede in the long run, maar dat gaan we meemaken.

Volg wel t nieuws op de voet uiteraard en blijf alsnog groepen enzo ontwijken, bevalt me prima want ik hou van nature toch al niet van dat massale.

Vaccin is voor mijn redenatie "achtervang" heel covid probeer ik alsnog te ontwijken. Ik heb gewoon geen trek in dat virus in t geheel niet, leuk een vaccin maar gewoon virus niet krijgen heeft mn voorkeur (al wordt dat een utopie).

Maar wel met een iets geruster hart als man straks weer voor de leerlingen staat en t onverhoopt mee naar huis sleept, wat gewoon een kwestie van tijd gaat zijn.

Las ook dat ukkepuk antistoffen van mama meekrijgt en dan ook deels beschermd is. Mocht die antistof/afweer t houden tot aan de geboorte is dat met een december kindje wel zo prettig. Is altijd al een rottijd met allerhanden virussen en dan ook nog eens klein grut...Zit dan wel thuis grotendeels dus allicht ontwijken we de ergste load, afhankelijk wat dochter meebrengt.

Trirani vindt dit leuk.
  10. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.162
    2.544
    113
    Laten we ook niet vergeten dat er momenteel een babyboom is he... Best veel hoog zwangere vrouwen op dit moment, maakt dat de groep zwangeren natuurlijk ook groter is, waardoor de kans op (ernstig) ziek door corona ook groter wordt...

Vero0504, Nikki23 en Liliane92 vinden dit leuk.
  11. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Precies dit dus wat ik hierboven al aangaf. Dit soort dingen worden niet meegewogen in de nieuwsberichten. Pure angstzaaierij als je het mij vraagt.

Vero0504, Madelie en bulakgirl vinden dit leuk.
  12. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ik ben er ook uit. Ik laat mijn toch wel vaccineren tijdens mijn zwangerschap. Had van de week ook nog uitgebreid gesproken met mijn verloskundige.

Nu nog alleen even kijken wanneer. Zit toch te denken om rond de 17 a 18 weken mij te laten vaccineren. Dan heb ik de uitgebreide 20 weken echo nog te goed. Want na die 20 weken echo duurt het weer een lange tijd voordat je een echo krijgt. Ik hoef (nog) maar 1 vaccinatie dus dan ben ik er wel van af.

Vero0504, xnatasscha, Happyhope en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Vero0504, xnatasscha, Happyhope en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.267
    12.640
    113
    Vrouw
    Fysio van mijn zoontje vertelde ook dat er cliënt was die corona had gekregen tijdens zwangerschap en zijzelf en kindje zijn al hele tijd aan het herstellen ervan. En zijn er nog lang niet.

15. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.277
    3.239
    113
    Vrouw
    Dit vind ik niet zo veel zeggend. Want hoeveel zwangeren hebben covid gehad en er helemaal niets van gemerkt zoals bijvoorbeeld een vriendin van mij. Maar die verhalen hoor je niet want is niet noemenswaardig.

Zwangeren zouden dus echt gebaat zijn bij eerlijke cijfers, het lastige is alleen dat die er niet zijn helaas.

Vero0504 en Nikki23 vinden dit leuk.
  16. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.633
    2.409
    113
    Dit is een safety study in de new england journal of medicine, een heel gerenommeerd tijdschrift

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2104983

Trirani vindt dit leuk.
  17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.038
    15.073
    113
    Vandaag 2e gekregen en wederom die controlevraag of je het had overlegd met je verloskundige en of mijn vragen beantwoord waren. Wat oudere dame, lief mensje.

"Mja als mijn enige vraag was waar het RIVM de oneliners had neergezet wel. "

Kort toegelicht, zij kan er niks aan doen ik wordt ook niet boos ofzo maar ik vertik t om mn mond dan te houden. Blijf t roepen dat die website ruk is. Of t nut heeft geen idee, maar ik blijf t proberen.

Bericht van zwangeren in t ziekenhuis heb je idd ook niet veel aan @rocketscience . Het is wel iets om in de gaten te houden maar als "informatie" kan je er nog niet veel mee.

Hoeveel zwangeren heb je in die periode
    Hoeveel zwangeren zijn er met covid (getest+geschat)
    Hoeveel van die zwangeren met covid komen in t ziekenhuis (vanwege covid)
    Hoeveel van die zwangeren met covid in t ziekenhuis komen op de IC

En dan bij voorkeur nog de leeftijdsgenoten, die niet zwanger zijn daar tegenover zetten.

Plus je moet wel de absolute aantallen in de gaten houden want van 1 naar 4 doet t lekker als je de procentuele toename erbij pakt (of 4x zoveel gaat roepen) maar statistisch gezien is op die aantallen geen bal te zeggen.

Zal eens bij engeland zoeken wat ze te melden hebben, daar lagen de aantallen wat hoger.

rocketscience en Mapje vinden dit leuk.
  18. xnatasscha

xnatasscha Nieuw lid

9 aug 2021
    1
    0
    1
    Vrouw
    Ik ben momenteel 23 weken zwanger en twijfel héél erg.. Ik neig ernaar om me te laten vaccineren omdat ik erg bang ben om als ik straks hoogzwanger ben covid te krijgen, ook vind ik het niet prettig dat ik nu nog 4 maanden gestresst rondloop en vrienden/familie die zijn gevaccineerd er veel makkelijker over denken en er voor mijn gevoel weinig rekening met mij wordt gehouden. Ik ben alleen zo bamg dat de baby ziek wordt of erger.. Alhoewel dit volgens mij niet realistisch is. Volgens de huisarts en verloskundige zou nu laten vaccineren het beste moment zijn echter voel ik me ook niet echt gesteund door hen daar zij telkens aangeven dat het mijn eigen keuze is..

19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.038
    15.073
    113
    Ik ga je niet vertellen wat je moet kiezen, dat moet je zelf afwegen en bepalen.

Dus ik ga je alleen een lijstje geven waar je allicht wat rustiger over na kan denken en geen voors en tegens voeren.

Waar twijfel je over?
    • Ben je bang voor de gevolgen van vaccinatie?
    • Hoe zie je de gevolgen van covid voor je in JOUW situatie/achtergrond
    Hoe ligt je risico?
    • Heb jij/je partner werk waar je met veel mensen in contact komt?
    • Schoolgaande kinderen?
    • Kan je thuiswerken (en dat volhouden zonder tegen de muren op te klauteren)
    Voor wat ben je het meeste bang? (waarom zou je vaccineren / juist niet vaccineren)
    • long covid
    • IC
    • Ziekenhuisopname
    • sociaal beperkt/onbegrip familie
    • lange termijn onbekend vaccin
    • lange termijn onbekend covid
    • iemand anders ongemerkt te besmetten.
    • de kleine icm risico covid
    • de kleine icm risico vaccin
    Hoe groot is het risico dat je "die angst" oploopt?
    Zou je vaccineren of niet als je NIET zwanger was geweest/kinderwens had gehad en waarom wel of niet. Is dit anders nu je zwanger bent? Waarom is dit anders?
    Wat voor risico bereidheid heb je?

Wat zoek je aan informatie om een fatsoenlijke keuze te kunnen maken?
    De RIVM website is ruk maar er zijn diverse studies gedaan o.a.:
    • covid en de placenta,
    • autopsies (eerste groep overledenen in nederland)
    • (pfizer)vaccinatie zwangeren
    • technische werking vaccins
    • covid en de hersenen (die studie is nog verwacht, van de hersenstichting, gaat over longcovid voornamelijk was de bedoeling)
    Ik kijk graag naar Belgie, Duitsland en Engeland wat zij hebben draaien aan informatie. Israel ligt boven mijn talenknobbel, daar kan ik alleen naar de aantallen kijken en inschatten.

Er zijn ook ontzettend veel baby's geboren de afgelopen periode, lockdown babyboom. Waarvan de moeders covid hebben opgelopen. Ik weet niet of die al betrokken waren in een studie, er was wel een en ander geroepen over vragen of een kindje via de moeder covid kon krijgen, maar het laatste wat ik daarvan las leek de placenta dat tegen te gaan (was de alpha variant). In die hoek zou je ook nog een en ander kunnen zoeken.

Allicht dat t draadje "vaccinatie twijfel" daar nog verdere informatie voor heeft.

Er is geen keuze goed of fout, alleen een keuze op verkeerde basis (niveau kop of munt gooien). Niemand die je kan vertellen wat JIJ moet doen, afgezien alles afwegen wat jij belangrijk vindt en iets kiezen waar JIJ vol achter staat. Mocht je keuze ondanks al je inspanningen met een consequentie komen, dan ben JIJ ook degene die daarmee om moet kunnen gaan.

Een ander denkt aan zijn/haar vakantie en dat is super belangrijk voor diegene, terwijl dat voor een ander nou echt niet in de buurt komt van een valide reden. We zijn rare wezens en soms ontzettend verschillend. :roflmao:

Do1981, Chayammy, Mapje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.877
    4.133
    113
    Maar heeft het kindje dan ook corona gekregen (wat volgens mij niet kon tijdens de zwangerschap zoals ik het begreep van Ernst Kuipers), of is dat herstellende van een slechter beloop van de zwangerschap en evt vroeggeboorte?
    Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik was zwanger tijdens de Mexicaanse griep en moest ook een keuze maken wat betreft vaccinatie. Ik heb hem toen na veel nadenken wel genomen, maar de onzekerheid was groot. Het enige wat verloskundige en huisarts zeiden was 'ja dat moet je zelf beslissen en bij het rivm kan je informatie opvragen'. Dus ik begrijp heel goed hoe lastig dit kan zijn voor sommigen.
    Nu is er veel meer info beschikbaar en ik zou als ik zwanger zou zijn wel laten vaccineren. Het vaccin komt niet bij het kindje en risico's zijn toch redelijk groot als je covid krijgt, zeker als je al wat verder bentin de zwangerschap.

Deel Deze Pagina