Ik denk wel dat het gaat aansluiten op de vakantie. Maar we zullen het gaan zien. Misschien gaan ze deel voor deel weer opengooien.
Nou ja, ik denk niet dat ze als een soort complottheorie meer weten dan de rest van de wereld. Maar: 3 weken kan best wel eens t/m meivakantie worden. Er zijn veel mensen die dat nu al denken..
Dat verwacht ik ook. Maar misschien zijn er tegen die tijd meer praktijk voorbeelden in Europa waar van geleerd kan worden.
Ja ik bedoelde ook niet in de zin van een complottheorie, maar meer dat ze er misschien al van uit gaan dat het langer gaat duren dan deze 3 weken. Wat eigenlijk heel logisch zou zijn.. Maar het is en blijft een vreemde situatie deze pandemie. Net een slechte enge film waar we in zitten.
Het is verschrikkelijk. Dat zijn we allemaal wel met elkaar eens, denk ik. De keerzijde van de medaille is dat we in ieder geval eens goed kunnen oefenen. Stel je voor dat dit een soort superbesmettelijke MERS was met z’n hele 34% dodelijkheid ofzo....
Hier lees ik dat RIVM dit beleid ook in grote lijnen voert: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden
Ik denk dat we in België snel naar nog strengere regels gaan. Ik heb toch een beetje de indruk dat er nog veel mensen zijn die wel doen wat hen gevraagd word maar alles nogal in détail willen lezen voor ze het laten. Gisteren reed ik richting de postbus en zat de speeltuin bom bom vol. Ik begrijp niet zo goed dat mensen niet echt snappen dat ook dat de bedoeling niet is.
Een totale lockdown zie ik (nog) niet gebeuren maar je weet maar nooit. Ook ik ben vanmiddag even snel naar de Hema geweest. Moest nog wat groot ondergoed hebben voor na de bevalling en wat ander klein spul waarvan ik dacht dat dat allemaal wel kon de laatste weken zo van de zwangerschap. Winkelcentrum hier was zo goed als leeg. Was wel apart dat ik bij 2 winkels contant wilde betalen. De ene accepteerde het zonder problemen en vrouwtje vond het allemaal maar overdreven, de ander keek me aan alsof ik puur vergif op haar balie had gelegd en sprong nog net geen meter achteruit. Gelukkig was mijn rekening niet helemaal leeg en kon ik daar toch nog pinnen, anders had ze vast een hartverzakking gehad.
Onze gemeente voert de lijst aan met de meeste geregistreerde besmettingen per 10.000 inwoners. Gemiddeld in Nederland zijn er 2/10.000, bij ons 13/10.000. Hopelijk relativeert dit een beetje de ernst van mijn berichten in deze topic, met name mbt lakse gedrag van velen hier in de omgeving..
Mijn gedachte is vooral: ik hoop dat het er stiekem al veel meer zijn. Want gaan we uit van bovenstaande “de meerderheid moet het krijgen voor immuniteit” - gaat het zo nog heel lang duren. edit: dat neemt natuurlijk niet weg dat het gecontroleerd moet gaan - dus er géén excuus is voor die laksheid!
NL is inmiddels ook 1 plek omhoog geklommen in wereld lijst. Stonden op 12 en nu op 11. Ik hoop echt dat de maatregelen gaan helpen en mensen hiervoor respect hebben.
Ik reken deze aantallen ook standaard x6 (las van de week ergens dat virologen dat obv trends uit het buitenland grof gezien zo doortrekken). Dan ligt de stijging ook meer in lijn met de stijging in andere landen om ons heen. En de stijging van milde gevallen is niet erg, dan vergroten we de immuniteit, alleen liggen er relatief veel mensen in het zkh hier. Ook relatief veel jongere mensen. En in het afgelopen 24h 3 doden in de omgeving..
erg he? Ik vind het bijna niet te bevatten. Het idee dat we over een paar weken allemaal één of meer overledenen kennen. Want dat is de realiteit. Als 70% van NL zo ongeveer besmet raakt en in het allerbeste geval 0,5% overlijdt...
Als winkels openblijven ga ik morgenochtend ook even. Wij zitten aan boord, ik had alleen spullen voor het weekend ingepakt (ja, dom achteraf). Keus is of thuis halen en minimaal 3u in de auto of dichtsbijzijnde winkel zo rap mogelijk.
Ja precies dit. Maar aangezien veel mensen niet getest worden is dat vast het geval, zo denk ik maar!
Ik heb deze uitleg ook even doorgenomen net in het zonnetje in de achtertuin met spelende zoon (vergeef me als ik nog iets heb gemist, de uitleg was me gelukkig al wel bekend). Ik snap de tactiek, en het gebrek aan ervaring en de volksaard in acht nemende van Nl (en veel andere Europese landen), maakt het waarschijnlijk praktisch bijna onuitvoerbaar om de totale tactiek van bijvoorbeeld Singapore goed uit te voeren. Wel vraag ik me dan nog steeds af wat 'controleerbaar' is, als er juist in Nederland zo weinig testmogelijkheid beschikbaar is. Voor enige controle (de sterk wisselende incubatieperiode van 2-14 dgn. geeft al grote onzekerheid) moet je 'weten' en daarvoor moeten we toch het een en ander 'meten'. Wat maakt dan dat Italië oncontroleerbaar werd, Spanje naar alle waarschijnlijkheid ook en Nl binnen korte tijd niet? Onze curve liep voor zover ik mij herinner behoorlijk gelijk op met Italië, waarom zou de curve nu dan afbuigen en platter worden? Enkel demografische verschillen in leeftijd?
Ze weten het simpelweg niet. Er zijn niet zoveel demografische verschillen tussen NL en Italië. Ze hebben meer ouderen, maar niet extreem meer. Het grootste verschil is dat 30% van de Italiaanse ouderen bij hun kinderen inwonen, en dat het sociaal leven veel gemoedelijker en nauwer is dan hier. Musschien dat het "koude afstandelijke" karakter nu in ons voordeel gaat werken?