Die gene uit Rotterdam was niet getest op corona zoals ik het begreep. Je weet dus ook niet 100% zeker waar aan die gene overleden is.
Ja en dit lees je nu, maar je weet helemaal niks van de verdere medische gegevens of voorgeschiedenis toch? Om dan gelijk te roeptoeteren dat rutte met zn maatregelen en z'n cijfers niet te vertrouwen is... er heeft nooit iemand beweerd dat jongere mensen niet doodziek hiervan kunnen worden. Laat staan mensen die al medische problemen hadden (soms terwijl ze dat nog niet wisten).
Inderdaad, heel jammer vind ik het vooral juist voor de cliënten dat ‘wij’ van de wijkverpleging/verzorging niet getest worden. Zo hier bijv do en vr avond met zere keel/verkouden/grieperig gewerkt. Za ochtend bleek ik koorts (38.7) te hebben en mocht dus mn dienst niet afmaken. Sinds dien ben ik thuis, mag idd niet meer werken tot ik niet meer hoest/verkouden ben. Voor mijzelf hoef ik het niet te weten, maar voor alle cliënten waar ik geweest ben had het mss wel prettig geweest als ik getest was.
volgens de cijfers is er geen jongere persoon gestorven, oke dan die uit Rotterdam is het niet zeker. Maar deze vrouw is kerngezond en is dus degelijk getest.
Waar haal je deze info vandaan dan? Er wordt net iets gezegd over een jongere persoon die doodziek op de ic ligt aan de beademing (niet overleden)? En over iemand in Rotterdam waarvan niet zeker is waaraan hij/zij is overleden. Dus ik weet echt even niet welke vrouw je nou bedoelt.
Maar is deze vrouw dan overleden? Ik dacht dat je schreef dat ze aan de beademing ligt? Er wordt toch best goed gecommuniceerd dat er wel degelijk veel jong gezonde mensen ernstig ziek worden ervan?
Ik dacht ergens gelezen te hebben tussen de 200 tot 2000 per jaar in NL. Als de steiging van corona doorzet gaan we daar overheen ben ik bang. Ook het totaal aantal verwachte besmettingen met corona word hoger geschat dan het totaal aantal griep besmettingen in een jaar.
Dat is inderdaad relativerend, maar is die angst overdreven? Misschien wel, maar ik denk van niet. In het topic: "update vanuit de ziekenhuizen?" is te lezen dat patiënten (65+) die normaal wel worden opgenomen op de IC nu al geweigerd worden, omdat de opname lang zijn (2-4 weken), op basis van overlevingskans en het aantal te verwachten IC-opnames komende weken. We praten niet over alleen maar hoogbejaarden (die komen niet op de IC), maar ook over mensen die net met pensioen zijn. Mijn moeder is vorig jaar plotseling met een gescheurde enyeurisma in haar hoofd op de IC terecht gekomen, ze heeft het helaas niet overleefd. Dat lag niet aan de operatie en alle zorg die ze heeft gekregen. En dat idee helpt bij de verwerking. Niet die vragen; wat als...had ze dan nu nog geleefd? Ze was pas 67 jaar. Het gaat niet alleen om degenen die sterven aan Corona, maar ook om mensen die onnodig sterven (vooral in het epicentrum van de uitbraak) omdat geen IC bed meer beschikbaar is. Ik weet niet of een aantal IC-bedden worden vrijgehouden voor noodgevallen, maar een tekort is zeer reëel. En dat zal het totaal aantal overlijdens dit jaar doen toenemen, naast de Corona-gevallen. En dat is toch beangstigend.
Maar zouden die mensen echt in revalidatiecentra moeten revalideren? Of gewoon thuis met eventueel hulp?
Wat erg van je moeder. Nog gecondoleerd.. Maar inderdaad ook dat nog eens! We lijken nog maar aan het begin te staan.. en als de ic's vol liggen, gaan er mensen dood die het anders misschien wel overleefd hadden. Mijn moeder is 66 en valt onder de risicogroep.. moet er niet aan denken dat als ze ziek wordt, ze haar niet meer kunnen helpen omdat het vol ligt De "gewone" griep zorgt dan ook voor veel slachtoffers, maar ik vind dit toch echt wel andere koek. Daarbij is er wel open gecommuniceerd over het aantal "jongeren" op de ic (als je de nieuwsberichten volgt) dat is nou juist het enge van dit virus. Hele jonge mensen met een blanco voorgeschiedenis kunnen hier ook heel ziek van worden... En verder is er ook nog niet genoeg bekend over de gevolgen op langere termijn mbt longschade..
Voor iedereen die nu de cijfers van sterven aan corona mee vindt vallen wel even de kanttekening dat er NAAST deze corona patienten ook nog steeds mensen "gewoon" dood blijven gaan elke dag. Het is niet ipv de griep. Dus we weten niet of de corona sterfgevallen daar bovenop komen of dat deze toch al stervende mensen dood gaan aan een combinatie met corona. We weten het gewoon niet, omdat niet alle cijfers vandaag per direct beschikbaar zijn, behalve die van corona dan...
Als je 2-4 weken niet zelfstandig hebt geademd, laat staan rondgelopen, dan zijn je spieren zo verzwakt dat je zal moeten trainen alsof je een marathon moet lopen. Met het verschil dat het doel is: normaal functioneren. Dat is ook een reden dat hoogbejaarden niet op de IC terecht komen, daarvan kan je niet verwachten dat ze (als ze al overleven) voldoende kunnen revalideren.
Feit blijft uiteindelijk dat, ook in Italië en Spanje (zie artikel dat ik eerder vandaag deelde over Italië uit het NRC) het allergrootste deel van mensen dat bezwijkt aan het virus ouderen en mensen met een zwakke gezondheid zijn. En ja, er zijn uitzonderingen en er liggen een hoop mensen in het ziekenhuis die jong zijn en voorheen ogenschijnlijk gezond waren, maar die hebben een grote kans dat ze goed op de behandeling reageren en weer beter worden.
Het gaat helemaal niet op daadwerkelijke sterfte%. Al is deze ongeveer 20x hoger dan bij griep. Griepepidemie zorgt niet voor wekenlange opname op de IC en aan de beademing bij 5-10% van de patiënten. Bij griep is de zorgsector prima in staat om aan alle patiënten passende zorg te bieden. Bij corona vallen uiteindelijk meer doden omdat de zorg het niet aankan. Ook al krijg je een hartaanval of een auto ongeluk, een ontplofte zorgsector kan het dan niet meer aan.
En daarom is het zo belangrijk dat we ons allemaal aan alle adviezen en maatregelen houden. Om te voorkomen dat de gezondheidszorg overbelast raakt. Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden Sterkte!
Ja precies dit.. Ik weet het niet, normaal ben ik altijd heel nuchter en relaxed, maar deze hele situatie baart me wel echt flinke zorgen. Ik vrees voor wat er nog komen gaat.
Ziekenhuizen hebben dagen geleden al gepubliceerd dat ongeveer de helft van opgenomen patiënten jonger zijn dan 50.
Bedankt! Mijn moeder verliezen was heel erg. Nu denk ik, we hebben nog geluk gehad. We kijken namelijk terug op een mooi afscheid, de zaal was vol, je heft samen met familie en vrienden het glas, deelt herinneringen, een lach en een traan. Om het nog erger te maken.......Nu kan dat niet meer. Los van Corona. Ik vind het heel erg naar voor alle nabestaanden die nu in zeer kleine groep afscheid moeten nemen.
Kan me herinneren dat dat in de jaren met excessen wel degelijk zo was incl. Maatregelen al gingen die minder ver dan nu. Overigens kun je de cijfers van longontsteking en griep niet 1 op 1 uit het lijstje bij elkaar optellen. Er zijn ook nog andere oorzaken van longontsteking om een vergelijking te maken de 'oversterfte' was gedurende de griepepidemie die beëindigd was (en nu weer is) zelfs nog lager dan tijdens de warme maanden in de zomer afgelopen jaar. Er was zelfs amper sprake van 'oversterfte' in die 3 weken. Voor de huidige die sinds van de week begonnen is zal nooit volledig duidelijk zijn welk percentage griep versus corona zal hebben, mede omdat niet uitgesloten kan worden dat je beide hebt. Maar net als voor corona niet iedereen getest wordt voor de griep (normaal ook niet overigens wordt vaak enkel gebaseerd op griepverschijnselen). Op basis van de 'oversterfte' cijfers wordt er met een rekenkundig model berekeningen gemaakt van de 200 tot 2500 doden door griep per jaar. Staat op de site ook uitgelegd. Wereldwijd zijn de cijfers voor griep heel anders omdat er in best wel wat landen de griep niet aangeboden wordt of maar heel beperkt, als je kijkt naar de cijfers van de landen die dat wel doen op een vergelijkbare basis als in nederland is het percentage kleiner dan 0,1% sterfte in nederland behoorlijk representabel. Niet om aan te vallen, heb me voor de scholen sloten verveeld dus ben dat eens uit gaan zoeken