En daarom is het denk ik nodig om sommige maatregelen letterlijk te benoemen... Niemand bedoelt met "blijf thuis" dat mensen zich LETTERLIJK tussen 4 muren opsluiten. Echt serieus... De oproepen zijn bedoeld voor mensen die dit weekend massaal op pad gaan: bouwmarkt, meubelzaken, stranden, picknicks in het mark, grote loopgroepen in de bossen, drukte in de trein (zelfs NS riep om om niet de trein te nemen indien niet noodzakelijk). Dus blijf thuis: ga niet weg / op pad / naar speeltuinenen/ parken/ volle sportvelden / dagje weg / tanken in België / dagje Zandvoort / shoppen in Duitsland... (Maar je kunt niet alles letterlijk benoemen, want dan zullen weer mensen klagen dat zij natuurlijk uitzondering zijn want hun uitje stond niet op de lijst) En niet: ga in een kamer zitten en doe de deuren en ramen op slot.
Toch denk ik dat dit in Italië bedoeld wordt.... zo drastisch zul je toch haast wel moeten handelen wil het écht effect hebben. Wat als het virus Meer 'in de lucht' hangt dan men denkt? Ik begin steeds meer te twijfelen of het wel alleen door druppeltjes veroorzaakt wordt, want hoe vaak sta je nou zo dicht op iemand dat ie haast in je gezicht hoest of niest? Lijkt wel of het veel eenvoudiger te vatten is... er is zo'n continue stijging, extreem hoge aantallen gevallen...
Maar besmetting kan ook op andere manieren. stel hoest in je hand, vervolgens maak je de deur van het toilet op je werk open, doet wat je moet doen en wast netjes je handen. Vervolgens opent je collega ook die deur, gaat zitten, krijgt jeuk aan haar neus, kriebelt even terug. And there it is. Hetzelfde met boodschappen doen. Stel je bent zo’n etiketten lezer. Kans is groot dat je heel wat pakken voeding in je hand hebt gehad en terug gezet. Karretjes in de supermarkt. Een keer niezen in de bus. Enz enz... Het is gewoon behoorlijk besmettelijk.
Ja precies, vandaar dat ik het advies "blijf thuis" behoorlijk letterlijk neem, ook al lees ik hier dat er nog wel veel speling in dit begrip zit bij sommigen, qua wat er nog wel en niet kan... Wij blijven letterlijk thuis, laten boodschappen bezorgen en hebben geen contact met anderen. Het is niet altijd makkelijk, maar ik wil het risico écht graag beperken. Een nichtje belde gisteren om te komen spelen. Nu zullen zij denken, het kind is niet ziek dus het is geen probleem. Echter vind ik op dit moment dat we gewoon het contact met anderen zo min mogelijk moeten opzoeken... anders is het einde ook zoek, als iedereen denkt dat ff hier of daar geen punt is...
Tja dat is aan jou. Ik zal toch naar mn werk moeten en zoon naar school/bso brengen. Verder is het wel belangrijk om voldoende frisse buitenlucht en beweging te krijgen. Buiten wandelen is gewoon heel goed voor je gezondheid. En de kans dat je besmet raakt klein. Weinig dingen om aan te raken. om die reden laat ik zoon niet meer in de speeltuintjes spelen. Maar wel lekker fietsen.
Dat laatste wordt ook wel ontraden, dus zou ik ook niet doen. Maar naar buiten als je niet ziek bent, dat mag en kan gewoon zolang je die afstand houdt. Rondje bos waarbij je geen kip tegen komt, super gezond juist.
Ik snap echt dat dit voor veel mensen in de praktijk nog een ver van hun bed show is. Ja, het komt dichtbij, de cijfers zijn eng. Ja, het is niet praktisch: kinderen thuis, mooi weer, "mensen willen hun vrijheid" enz enz Maar bedenk dat dit voor een deel van Nederland de echte ellende is. Wij wonen in het zwaarst getroffen gebied. In een cirkel van 5km om mijn huis zijn al 10 mensen gestorven waarvan ik het weet (En nog misschien nog meer), en niet allemaal oude zieken in een verzorgingshuis. 4 leden van een voetbalvereniging, man van een kennis (begin 60, verder niet ziek), vader van een vriendinnetje heeft het zwaar, moeder van een kennis is kritiek, 4 vrienden (30gers) zijn thuis met zware longontstekingen. Wij horen gemiddeld iedere 10min gillende ambulances rijden, want ziekenhuis is hier dichtbij. Mijn vriendin moet bevallen in een hotelkamer, een verplichte poliklinische bevalling. Mijn ouders wonen hier middenin en zijn beide zware risicogroep, ik breng ze boodschappen met hoop dat ik daarmee niks naar binnen breng. En zo kan ik wel even doorgaan.. En dan heb ik het niet eens over de zorgmedewerkers in de buurt die dagelijks loodzwaar werk verrichten en benen uit hun lijf lopen. Nog harder dan anders.. Ja, dan word ik heel verdrietig dat we zoveel landgenoten hebben die vooral hun weekend niet willen opgeven en willen "genieten van mooi weer". En vooral van mensen die deze verhalen 'overdreven' vinden.
Spelen jullie kids nog met buurkindjes? Hier wel, met 4 dezelfde steeds... En buiten. Ze hebben zoveel plezier en ik dacht dat dat nog wel kon. Verder blijven we vooral thuis of lopen met zijn vieren een rondje.
Nee hier niet. Op een rustige plek naar buiten moet kunnen vind ik, maar kinderen spelen zo intens met elkaar dat ik dat echt niet goed vind.
Waar hoor je mij zeggen dat ik het overdreven vind? Absoluut niet. Ik was al 2 weken voordat de scholen dicht gingen, bezig met de voorbereiding hoe ik dan met mijn klas verder kon. Toen vond iedereen dat nog overdreven. Ik neem deze uitbraak wel degelijk zeer serieus. Ik vind dus ook dat iedereen de adviezen van het RIVM moet naleven. En dat we elkaar moeten aanspreken daarop. En als er mensen zijn die verder willen gaan dan dat: helemaal prima, dat is je eigen keuze. Maar waar ik moeite mee heb is dat er mensen zijn die bovenop de maatregelen die al gelden, nog extra regeltjes gaan verzinnen. En dan mensen die gewoon doen wat RIVM vraagt, gaan zitten bashen. Of allerlei # gaan twitteren, omdat dat nu ineens een hype is ofzo. De situatie is ernstig. De aantallen op de IC's zijn verschrikkelijk. En de maatregelen die zijn getroffen, zijn zeker niet overdreven. Maar sommige tweets en reacties in dit topic, zijn dat wel. Net zoals het hamsteren van wc-papier overdreven is.
UMCG laat sinds vandaag geen post meer toe, want er is aangetoond dat het virus 24h op papier overleeft.
Dit vind ik dus ook. Normaal fietsen ze naar school. Gym. Trainen 2x in de week. Wedstrijd. En als je dan je huis/tuin niet uit zou mogen.. oei. Mijn eigen conditie is ook slecht. Ik ben chronisch vermoeid, maar door mijn werk beweeg ik nog wát (2x in de week) .... Maar mijn werk is gesloten, dus ik moet echt iets doen om niet helemaal terug te vallen. En ook qua depressie is het belangrijk dat ik af en toe nog buiten beweeg. Hoewel ik vrij rustige, makkelijke kinderen heb, is een lock down toch wel iets waarvan ik echt hoop dat het dus niet gebeurd. Denk dat veel kinderen die beweging ook gewoon nodig hebben voor de geestelijke ontspanning. En áls je al een tuin hebt, kan ik me voorstellen dat die ruimte niet genoeg is. Qua shoppen: Geloof niet dat we veel minder uitgeven . E-reader aangeschaft en mogelijk komt er toch nog iets van fitnesspul (stepper ofzo) en tja, als je niet kunt winkelen, dan maar online shoppen? Dus het kost nog steeds genoeg .
Mijn kinderen hebben met niemand meer contact... alleen ons gezinnetje, samen thuis. Stel iemand vd ouders van een kindje heeft het gevat, hoe snel verspreidt het zich dan weer via de kinderen? Het vindt dan ook zijn weg binnen jouw gezin. Ik begrijp dat men al snel denkt dat het wel ff kan, maar als iedereen het zo doet blijven er hogere risicos op besmetting lijkt me...
Dit staat er op de site van het rivm: Mogen mijn kinderen nog buitenspelen met anderen? Uit de gegevens die nu bekend zijn, lijken kinderen weinig bij te dragen aan de verspreiding van het coronavirus. Kinderen kunnen prima met anderen spelen als ze géén klachten hebben zoals koorts, verkoudheidsklachten of hoest. Maar vermijd grote groepen.
Ze mogen van mij nog wel een balletje overtrappen. Verstoppertje spelen kan ook prima. Of samen op het pleintje fietsen, steppen e.d. Maar tikkertje of stoeien, mag van mij niet. Ik ben er ook bij als onze kinderen buiten spelen, dus ik let daar op. Overigens gaat het bij ons op het pleintje maar om twee gezinnen met kinderen in de leeftijd die buiten spelen.
Mijn dochter speelt met 1 buurmeisje, verder geen andere kinderen. Meisje woont gelijk naast ons, dus eerst met haar moeder overlegd en afspraken gemaakt