r Rutte moet nog veel verder gaan. Winkels ( behalve supermarkten en apotheek) sluiten, horeca moet ook gewoon dicht. Dit weekend verwachten ze hoop Belgen die naar Zeeland trekken, omdat hier tenminste nog winkels en horeca open zijn. Pfff.. Ik heb familie in Spanje, daar is nu de noodtoestand uitgeroepen. Mensen gingen gewoon gezellig de straat op, omdat ze door symptomen niet hoefden te werken. Lange files van Madrid naar het zuiden, daar vluchtten Madrilenen naartoe. Hoe verspreid ik zsm een virus? Hier toch ook berichten van topdrukte in Mediamarkt/Ikea etc, vol met snotterende mensen die niet werken. Er moet veel harder worden opgetreden. Anders gaan wij ook Italië en Spanje achterna.
Misschien is deze link al gedeeld. Ik sla soms pagina's over.... Iemand die in het ziekenhuis werkt die dit beeld ook ziet. Een familielid van mij, werkzaam in een universitair ziekenhuis, wel...... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2326992-vooral-50-minners-op-de-ic-die-gaan-bij-griep-ook-het-hardst-onderuit.html
Ik denk niet dat er nog mensen zijn die niet van het coronavirus en de maatregelen gehoord hebben. Ik denk dat het probleem vooral is dat veel mensen denken dat het maar een griepje is en dat ze daar dus hun leven niet op (laten) aanpassen. Dit is overigens iets waar de overheid en media heel erg aan hebben bijgedragen door het steeds af te zwakken. Tot vorige week las je in elk artikel "ter vergelijking: in nederland sterven jaarlijks ..... mensen aan griep". Maar... dit is geen griep. Dit hebben we nog nooit gezien. 80% van de mensen komt er goed vanaf, maar ongeveer 15% wordt heel erg ziek. En dat zijn echt niet alleen oude mensen met veel onderliggende ziekten. Met oplopende leeftijd en onderliggende ziekten wordt het risico steeds groter, maar we zien ook gezonde mensen van in de 40 die kleihard onderuit gaan en aan de beademing op de IC belanden. We kunnen alleen gissen wat voor schade dit aan de longen achterlaat als je het overleeft. Ik kan het niet genoeg benadrukken: neem je verantwoordelijkheid en probeer jezelf en je gezin te beschermen. En blijf proberen mensen die het nog niet inzien te overtuigen van de ernst van de situatie.
Dat is inderdaad een groot verschil met hier. En er zit misschien 30 kilometer tussen het ziekenhuis waar ik werk en dit ziekenhuis.
Ja helaas. En dit geldt ook voor corona. Uit samengestelde info die uit Italië kwam, blijkt dat 20% van hun IC patiënten onder de 50 is en GEEN andere onderliggende (risico)ziekte heeft. Naar verwachting is dat aantal hier nog ietsje hoger, want de populatie in Italië is nog iets ouder dan hier. Dus de verhouding ouderen zal ook hoger zijn.
Ik dacht eerlijk gezegd dat het advies pas thuisblijven bij verkoudheidsklachten mét koorts alleen geldt voor ziekenhuismedewerkers. En dat overige zorgmedewerkers met verkoudsklachten ook thuis moeten blijven zonder koorts. Of begrijp ik de richtlijnen van het rivm verkeerd?
Bij onze organisatie is het protocol echt alleen met koorts erbij thuis blijven. Anders zou nu de zorg (verpleeghuis) helemaal op zn gat liggen. Diensten zijn nu al haast niet op te lossen door ziekte. Helaas
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/13/covid-19-geen-probleem-voor-kind-a3993761 Over jonge kids en corona..
Nee dat geld voor alle zorgmedewerkers, stel je voor dat mensen die in de psychiatrie, verpleeg/verzorgingshuizen, thuiszorg en gehandicapte zorg ook allemaal thuis blijven, wie zorgt er dan voor al deze kwetsbare mensen?? En zo zijn er nog veel meer zorginstellimgen natuurlijk waar het zorgpersoneel hard nodig zijn, helaas niet alleen in het ziekenhuis
De maatregelen zijn: Iedereen in Nederland: blijf thuis bij klachten neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Mijd sociaal contact. Bel pas met huisarts als klachten verergeren. Bijeenkomsten met meer dan 100 personen worden in heel Nederland afgelast. Dat geldt ook voor publieke locaties zoals musea, concertzalen, theaters, sportclubs en sportwedstrijden. Mensen in heel Nederland wordt opgeroepen zoveel mogelijk thuis te werken of de werktijden te spreiden. Voor kwetsbare personen geldt: (ouderen en personen met verminderde weerstand) vermijd grote gezelschappen en openbaar vervoer. In het algemeen wordt mensen dringend verzocht om bezoek aan kwetsbare personen te beperken. Voor zorgpersoneel en personeel in vitale processen: er wordt veel van u gevraagd. Blijf pas thuis als u klachten hebt en koorts. Overleg zo nodig met uw werkgever. En ook: reis niet naar het buitenland. Hogescholen en universiteiten wordt verzocht onderwijs online aan te bieden in plaats van grootschalige colleges. Scholen in het primair -, voortgezet - en middelbaar beroepsonderwijs en kinderopvang blijven gewoon open: er zijn daar weinig besmettingen en die omgeving is minder internationaal. Kinderen en jongeren vormen bovendien niet de groep met de hoogste risico’s. Bovendien zouden de maatschappelijke gevolgen van het sluiten van deze scholen groot zijn en draagt sluiten weinig bij aan het beperken van de verspreiding. Kinderen die verkouden zijn, moeten thuis blijven. Tot slot: de maatregelen gelden voor heel Nederland tot en met 31 maart. Dat geldt ook voor Noord-Brabant. Vanaf donderdag 12 maart wordt deze informatie aangevuld en worden de vragen en antwoorden die volgen uit deze nieuwe maatregelen op www.rijksoverheid.nl/coronavirus aangevuld. Ik plaats het hier ook maar.
Wat ik wel zou willen weten is hoeveel <50 die op de ic liggen rokers zijn? Aangezien rokers ook een risicogroep (schijnen te) zijn..
Dit denk ik inderdaad ook. Op kdv is volgensmij bijna elk kind aan t snotteren. En die houden zich nog niet aan de voorschriften. Ik snap de reden om ze open te houden. Maar denk echt dat daar veel verspreiding plaatsvindt.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5056316/nederlandse-wetenschappers-ontdekken-middel-tegen-corona?amp&__twitter_impression=true Wetenschappers van het Erasmus MC en de Universiteit Utrecht claimen de vondst van een antilichaam tegen Covid-19, de ziekte die veroorzaakt wordt door het nieuwe coronavirus: SARS-CoV-2.
Ik ben ook echt bezorgd nu. Niet zozeer voor mijzelf maar voor alle kwetsbare mensen om mij heen. En om de scholen heen.