In zo'n crisis geldt gewoon een andere mindset. We moeten gewoon stoppen met denken dat dit geen enkel impact kan en mag hebben op ons leven. Hoe sneller men dat accepteert, hoe sneller we hier vanaf zijn.
Ik ben leerkracht. Dat betekent dat ik natuurlijk geen idee heb hoe lang zo'n eventuele sluiting zou moeten duren. Als die beslissing wordt genomen, laat ik dat over aan de experts. Maar: ik begrijp in de media, dat als je het op tijd doet dat het dan 'maar' voor enkele weken hoeft. Je zou je kunnen voorstellen dat een week of 4 sluiten al een hoop doet: in principe duurt het maximaal 2 weken voordat mensen die besmet zijn, ziek worden. Dan nog een week of 2 uitzieken. Dan zou je dus half / eind april alweer terug open kunnen. Eind april begint de meivakantie op de meeste scholen. Dan zijn er twee opties: - De meivakantie voor de zekerheid laten staan, zodat de isolatie-periode wordt verlengd. - De meivakantie cancellen of verkorten tot maximaal 1 week, om weer wat onderwijstijd in te halen. Dit laatste zou in ieder geval voor bijvoorbeeld examen leerlingen een goede optie kunnen zijn. Het is inderdaad een gevoelige klap die gevolgen zal hebben. Mijn man is examencoördinator op een middelbare school. Ik geloof dat die nachtmerries heeft van het idee dat de school dicht gaat. Want examens zijn echt aan heel strenge eisen verbonden, ook qua eisen waar leerlingen aan moeten voldoen om überhaupt op examen te mogen. Ook de tijden van afname zijn echt heel streng. Als daarin gewijzigd moet worden, is dat echt wel even een flinke operatie. Verder kun je denken aan een aantal noodgrepen die uitgevoerd kunnen worden: deel van de lesstof schrappen (bijvoorbeeld aardrijkskunde, geschiedenis e.d. schrappen en de vrijgekomen tijd gebruiken voor de kernvakken (rekenen, taal, lezen) Of een deel van de lesstof doorschuiven naar volgend schooljaar. Dat betekent dat er in de laatste periode van dit schooljaar en in de eerste periode van het nieuwe schooljaar, wat herhalingsweken geschrapt moeten worden. Het is allemaal niet ideaal, en dan druk ik me netjes uit. Maar: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. We zullen daar met zijn allen flexibel mee om moeten gaan. In elk team zitten wel mensen die met creatieve ideeën en oplossingen komen. Stel dat de scholen voor een paar weken dicht gaan, dan zullen we dat echt nog wel een tijdje voelen. Maar we kunnen het ook heus wel weer herstellen. MBO. HBO en universiteit zit ik minder in. Maar ook die zullen flexibel moeten zijn en bijvoorbeeld tentamens moeten samenvoegen, grens die behaald moet worden qua studiepunten even wat verschuiven etc. Het is een uitzonderlijke situatie, dat vraagt om uitzonderlijke aanpassingen.
Nee hoor dat valt wel mee, ze zijn al ingeschreven dus nieuwe jaar gewoon op de nieuwe school starten.
Groep 8 is toch heel veel herhalen weet ik nog van de oudste. Verder echt veel activiteiten, uitjes, eindmusical, etc. Ik ben er niet zo bang voor dat dit niet goed komt. De eindmusical daar kunnen ook de ouders met de kinderen buiten schooltijd voor oefenen bijvoorbeeld. En dan kan de lestijd gebruikt worden voor inhalen van noodzakelijke lessen.
Is het onhaalbaar om de rest van de school info van dit jaar in het volgende leerjaar te proppen? Dan heb ik het alleen over het primair onderwijs. Ze zouden evt nog kunnen testen en de kinderen die nog op tempo liggen kunnen scheiden van de kinderen die veel in te halen hebben.
Dit precies! We zijn in principe een hartstikke verwende generatie die nooit een crisis heeft meegemaakt, in combinatie met de Nederlandse instelling van structuur, continuïteit en weinig flexibiliteit. Dat zijn gouden waarden, maar in een crisis geldt vooral de laatste: "niet de sterkste soort overleeft een crisis, maar het soort dat zich het beste kan aanpassen". In gebieden waar ziektesuitbraken, orkanen, overstromingen, mega bosbranden, oorlogen enz vaker voorkomen vallen mensen ook tijdelijk in een overlevingsstand, en pakken daarna de boel weer op en zoeken naar de manieren om de schade zo goed mogelijk te herstellen. Alles wat je noemt zijn in principe prima oplossingen. Er is heel veel mogelijk als we flexibel denken en ons aanpassen.
Nou klaar nog niet, maar de adviezen zijn binnen en ze zijn al begonnen met de musical. Er komt ook nog een schoolkamp. Heb wel het idee dat het belangrijkste is geweest.
Ja: mits je doel is het virus helemaal kwijt te raken. Maar met de huidige verspreiding over de hele wereld is dat eigenlijk ondoenbaar (theoretisch misschien als je alles een half jaar sluit, overal ter wereld. Maarja, ondoenbaar dus) Het doel is daarom vertragen. Ong 70% van de samenleving “moet” het virus krijgen om een groepimmuniteit te krijgen - waarbij enkele gevallen kunnen gaan voorkomen in de toekomst, maar niet meer een situatie van “iedereen tegelijk”. Het virus “kwijtraken” uit je land (voordat zo’n grotere groepimmuniteit tot stand is gekomen) is op korte termijn fantastisch. Maar als er daarna iemand ter wereld het weer meeneemt, begint alles van voor af aan. Dus in die zin is het béter om het nu (gecontroleerd!!) te laten gebeuren. Maatregelen zijn dus nodig: maar niet met als doel om iedereen gezond te houden.
Juist, hier groep 7 nu. Denk dat deze kinderen meer "schade" op gaan lopen richting aankomende CITO's en schooladviezen. Maar als ik voldoende lesmateriaal krijg zorg ik thuis wel voor de nodige voorbereiding.
Dat geldt enkel als we immuniteit krijgen na het doorlopen van de ziekte. Maar dat weten ze dacht ik nog helemaal niet? Ik las ergens dat de tweede "golf" juist nog heftiger is?
Daarom zit ik het artikel te zoeken, maar ik vind ‘m niet meer... volgens mij was dit niet de situatie waarin het virus echt volledig weg is, maar gespreid werd. Maar ja, lekker betrouwbaar weer zo’n ‘volgens mij las ik ergens iemand die ongeveer dit zei, geloof ik... ‘ Dus nou ja, never mind
Er zijn steeds meer aanwijzingen voor het wel krijgen van immuniteit, gelukkig. Het risico is natuurlijk aanwezig dat het virus (verder) muteert. Als het dan heel verschillend wordt, dan kan dat een probleem vormen. Maar griep bijvoorbeeld, muteert ook de hele tijd en heel snel. Geeft desondanks vaak een gedeeltelijke immuniteit. Ik hoop niet dat we echt 10 weken moeten “vertragen” om het te kunnen hanteren. Maar wie weet
Klopt. Ik heb ook 1 in groep 7 en dat wordt een groter probleem. Sowieso al gezien ze in een heel zwakke klas zit.
Man zei gisteravond ook dat een rederij van vakantievaart op de rijn etc alles heeft gecanceld (weet de naam even niet zo snel, maar is er wel 1 met veel schepen). Verstandig maar wel een erg grote financiële klap voor hun
https://www.ad.nl/buitenland/trump-heeft-drie-met-corona-besmette-mensen-ontmoet~aa639889/ Het zou wat zijn als hij ze zelf heeft besmet..