Door een deel wordt er gehandeld alsof de pest of ebola is uitgebroken. Eigenlijk is het nog eens niet zo'n heel sterk virus (in China hebben ze het al redelijk onder controle), maar het onbekende maakt het spannend. En dat ontwricht de samenleving, waardoor je kans hebt op minder aanvoer van voedsel en andere zaken. Als iedereen nu de adviezen opvolgt, dan wordt de samenleving het minst ontwricht. Dus op dit moment is het advies een standaard noodpakketje.
Als ik de reacties her en der lees weet ik vrijwel zeker dat hier behoorlijk wat hamsteraars tussen zitten.
Ik zal wel zo'n hamsteraar zijn dan. Wij kunnen ruim 1 week, waarschijnlijk 2, vooruit met brood, avondeten, wc-papier. Nu moet ik erbij zeggen: als ik in een klein appartement had gewoond, had ik dat misschien niet gedaan. Maar we hebben een grote vriezer in de garage staan + een extra koel-vriescombi (over uit het vorige huis). En een flinke garage waar we een voorraadkast hebben staan met drinken. Dat hebben we altijd wel ruim op voorraad. En ook altijd wel voor een dag of 3 noodmaaltijden (pasta, soep uit blik e.d.). Nu dus iets meer. We hebben de ruimte toch, dus waarom niet? Het gaat vanzelf wel op. Op dit moment zit ik ziek thuis. Ik vermoed dat het griep is en die heeft mijn man een paar weken geleden al gehad. Dus ik hoop dat het dezelfde is en hij niet nog een keer de sjaak is. Maar mochten we straks allebei geveld zijn door de griep, ben ik blij dat we toch gewoon voldoende eten e.d. in huis hebben. Ik blijf het liefst in m'n bed en op de bank liggen. Maar de kinderen zullen toch moeten eten. Nu kun je zo'n situatie ook wel doorkomen met een dag of drie eten op voorraad. Maar ik moet er toch niet aan denken dat je helemaal niks extra's in huis hebt in zo'n situatie. Je gaat heus niet dood van de honger en er is altijd wel wat te regelen. Maar fijn is anders, in zo'n situatie. Paar jaar geleden zijn we ook allebei ziek geweest. Toen heeft mijn moeder een voedselpakketje gebracht en m'n schoonmoeder heeft de kinderen meegenomen. Prompt m'n schoonouders ook ziek. Aangezien alle grootouders zo langzamerhand de 70 gaan aantikken en mijn schoonvader ook nog hartklachten heeft, hebben we inmiddels wel de afspraak dat we ze liever niet meer op (mogelijk) zieke kinderen laten passen. Althans, niet als het gaat om griep o.i.d. We zijn dan dus toch wat meer op onszelf aangewezen.
Daar woordje "bijna" aan het begin van die zin is toch jammer. Van een aantal personen, is dus niet bekend hoe die besmet zijn geraakt. Dat betekent bijna zeker dat er dus onbekende patiënten zijn en dat het er dus meer zullen zijn dan die 18.
Ja zoals jij eerder zei heeft 80% milde klachten dus er moeten wel meer patienten zijn, lijkt me sterk als we alleen de " ernstige" gevallen hier krijgen
Klopt, alle geconstateerde gevallen die niet-Italie gerelateerd zijn, zijn zwaardere gevallen die al in een ziekenhuis liggen. Die mensen zijn veel eerder besmet (beide liggen al sinds 21-22 febr) in het zkh, en waarschijnlijk gewoon in Nederland. Er zijn dus vast veel meer mildere gevallen. De verspreidingsgraad is trouwens erg hoog als ik dit soort verhalen lees. Dit gaat over kdv over de grens bij Sittard waar de besmette vrouw 1 dag heeft gewerkt na terugkomst van vakantie: " Op dat kinderdagverblijf hebben vier kinderen en negen begeleiders het virus opgelopen. De vrouw van het echtpaar uit Langbroich waarvan vorige week bleek dat zij besmet zijn, werkt daar. Voor zover bekend komt géén van die besmette personen uit Limburg." -> alleen op haar werkplek dus 13 mensen besmet, na 1 werkdag
Ik zag het ja....we zullen zien wat er de komende 6 weken gaat gebeuren daar als het meevalt gaan we gewoon, in NL zijn er inmiddels ook al 18
Maar dat zijn verhalen, hoe dat echt exact zit weet je niet. Misschien heeft 1 (of meerdere) van de kinderen of begeleiders het wel al eerder van iemand anders opgepikt dan van deze vrouw.