Coronavirus

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Poolvos, 25 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik denk dat we niet heel erg van mening verschillen alleen de invalshoek verschilt.
    Jij bekijkt het vanuit de situatie zoals deze nu is. Ik bekijk 'm vanuit het punt waarop blijkt dat door de huidige maatregelen blijkt dat de situatie oncontroleerbaar is geworden en de maatschappij daardoor ontwricht raakt.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    qwerty123, Gewooniemand, Cin85 en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het verschil zit hem er dus vooral in dat jij er vanuit gaat dat het zo ver komt. Terwijl ik er nog steeds vanuit ga dat door de verspreiding van het virus te vertragen, die volledige ontwrichting van de maatschappij nog wel eens mee zou kunnen vallen.

hummeltje5, GossipGirlxoxo en Louise11110 vinden dit leuk.
  4. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Mensen vergeten 1 ding: in Wuhan zijn ONDANKS een hele strenge complete quarantaine 80.000 mensen besmet.

In Italië zijn ook 2.500 besmettingen en 3.5% sterfte ondanks drastische maatregelen en prima gezondheidszorg.
    Er zijn zelfs massa toeristen besmet die helemaal niet in aanraking kwamen met zieke patiënten.
    De besmettingsgraad in China daalde drastisch na alle getroffen maatregelen.

Niemand weet wat de besmettingsgraad wordt in een gebied waar geen preventieve maatregelen worden getroffen.

hummeltje5, HooyoShimbir, Fluss1984 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Voor de docent maakt het geen verschil, voor de studenten en collega's wel. Als ze komen werken en ziek worden kunnen ze studenten en collega's besmet hebben, zijn ze preventief thuis, besmetten ze niemand. En ik heb het overigens niet over twee weken, maar over een week. Met twee weekenden erbij overbrug je dan 9 dagen.

Voor de andere beroepsgroepen geldt hetzelfde. Je kunt beter 1 week 1 collega missen, dan een week erna een die twee weken of langer afwezig is door ziekte.

Maar goed het is niet erg om het hier oneens over te zijn. Je weet altijd pas achteraf wat het goede geweest was.

hummeltje5, gitta, Madelie en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
  7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Eerder in dit topic is een link geplaatst naar een interview (Engelstalig) met een wetenschapper die zich met dit nieuwe virus bezighoudt en de situatie in China nauwgezet volgt. Hij is er ook geweest en overlegt met artsen en wetenschappers daar. Hij gaf aan dat er weliswaar in de regio rondom Wuhan sprake was van een massale quarantaine, maar dat in de rest van China wordt gewerkt met testen en contactonderzoek bij bevestigde gevallen. En veel voorlichting aan de bevolking: wat zijn de symptomen en wat moet je doen als je mogelijk besmet bent.

De situatie in Wuhan was anders dan in de rest van de wereld: daar heeft het virus wekenlang kunnen rondwaren, voordat werd onderkend dat er iets aan de hand was. Voordat de strenge maatregelen werden getroffen, waren er al erg veel mensen besmet. Daardoor zag China geen andere mogelijkheid meer dan drastisch ingrijpen. Ze begonnen te laat. Het zorgsysteem raakte in Wuhan volledig overbelast. Maar in de rest van China waren zulke drastische maatregelen niet nodig. En de rest van de wereld heeft nòg meer tijd gehad. "We" wisten dat het eraan zat te komen en hoe het eruitziet.

We weten dus wel wat de besmettingsgraad is in een gebied waar geen preventieve maatregelen worden genomen: zie Wuhan. En we beginnen ook een idee te krijgen van de besmettingsgraad in gebieden waar wel maatregelen zijn genomen. Niet nul, maar wel een stuk lager.

hummeltje5, qwerty123, Vogelinnetje en 8 anderen vinden dit leuk.
  8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ja dat inderdaad. Ik verwacht dat omdat er door de losse maatregelen heel veel mensen rond blijven lopen die niet weten dat ze besmettelijk zijn en daardoor veel anderen besmetten. Er is dan is het hek van de dam.

Poolvos vindt dit leuk.
  9. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Maar die quarantaine kwam redelijk laat, en 80.000 is weinig op 17 miljoen; als het virus ZO besmettelijk is als men zegt. En er zullen vast nog een aantal besmettingen niet gediagnosticeerd zijn - maar dan nóg. Ze hebben veel en laagdrempelig getest, dus het is ook niet zo dat 90% is gemist ofzo.
    Andere regio’s in China hebben al weken niet meer dan 1-2 besmettingen per dag. Dus ja. Goede quarantaine helpt.
    “Helaas” ligt onze cultuur een beetje ver van de Chinese af. Morgen iedereen verbieden om naar buiten te gaan, werkt niet. Zo’n dictatuur heeft daarin wel een voordeel.
    Tuurlijk; scholen sluiten, bedrijven sluiten, enz zou effectief zijn. Maar de keerzijde van de medaille is dat het de samenleving ontwricht. Want al die kinderen hebben ouders. Van mijn 20 arts collega's zouden er denk ik 3 kunnen werken, als al onze kinderen opeens thuiszitten. Ik sta momenteel op de verloskunde - geen enkele gynaecoloog in dienst hebben. Hmm.. Probleempje?

Dus daarom ben ik niet voor alle reizigers preventief 2 weken thuis zetten. Zoals ik zei: dan is 100% van de reizigers uit de running, tov een kleiner percentage dat ziek blijkt.
    Vervolgens nieuwe besmettingen beperken en eventuele reeds besmette mensen opsporen is een effectieve methode. Het kán echt nog ingedamd worden op die manier.
    Singapore doet dit, subliem! 100 besmetting en al weken amper nieuwe. Door goede contactsporing en quarantaine van ziektegevallen - misschien een gerichte sluiting, maar niet door preventief alles te sluiten.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.226
    36.002
    113
    Ik ga verhuizen denk ik. Met een halve Fries als man bast wel welkom..

Wat een arrogante mensen zijn het ook bij die vereniging.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, het blijft Vindicat. Komen die ook wel eens positief in het nieuws?

qwerty123, gitta, Madelie en 7 anderen vinden dit leuk.
  12. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    We gaan het helaas achteraf niet weten: want “jouw methode” wordt (helaas?) niet getest. We kunnen achteraf hooguit zeggen dat het misschien geprobeerd had moeten worden - maar dan weet je nog niet of het effectief zou zijn geweest.

Nogmaals: ik begrijp je standpunt als het gaat om één collega hoor. Graag thuisblijven!
    Maar ik vraag me dus gewoon af: wat als het er meerdere zijn? Wat als het preventief thuishouden dus al teveel is?
    Het werkt ook niet als de ene school wel en de andere niet die maatregel neemt (en de kinderen vervolgens gezellig gaan voetballen). Dan moet je het goed doen en ALLE reizigers een week thuiszetten.
    Maar dat lukt dus niet. Zoals ik al zei: als er drie juffen en 50 kinderen thuis moeten blijven na een skivakantie - zitten er dus ook 50 -100 ouders thuis. Want die waren ook skiën.
    Al die mensen werken ergens... en hebben ook weer collegas die op vakantie waren - en helaas had iedereen nagenoeg tegelijk vakantie.

Lynx vindt dit leuk.
  13. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.582
    113
    Vrouw
    Ik ben voor! :thumup:
    Nee, wacht, na de middag want ik moet 's ochtends naar Groningen en ik wil nog wel thuiskomen! :eek:

14. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.582
    113
    Vrouw
    Dat zullen we dan snel genoeg merken. :roflmao:

Lynx vindt dit leuk.
  15. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.582
    113
    Vrouw
    Je bent welkom! Kan wel wat meer Groningers in Friesland gebruiken :D

Maar 90% van de vereniging is waarschijnlijk niet eens Gronings, dus de rest mag niet al te boos worden op de Groningers :cool:

Gewooniemand en suus1983 vinden dit leuk.
  16. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.582
    113
    Vrouw
    :roflmao:

Sssttt....

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    https://www.rijnmond.nl/nieuws/192676/Ook-corona-bij-patient-Ikazia-ziekenhuis

"De man meldde zich zondagavond met urinewegklachten op de Spoedeisende Hulp (SEH), waar hij werd opgenomen. Toen hij ook last van zijn luchtwegen kreeg is hij ook getest op het coronavirus. Dinsdagavond is bekend geworden dat de testuitslag positief is. "

Wordt bij al die mensen die nu bij nader inzien toch met het virus in allerlei ziekenhuizen liggen, nog onderzocht door wie ze aangestoken zijn?

Want nu lijken breed verspreid over het land meerdere zware gevallen opgenomen te zijn met corona-virus, die qua contact of gebied geen connectie hebben.

18. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Yup. Ze contactsporen zoals bij iedere andere patiënt. Als ze daarmee stoppen is het hek van de dam.
    Die man op de IC in Eindhoven had bezoek gehad van familie die uit Italië was teruggekomen :|:thumup::rolleyes:

Deel Deze Pagina