In zuid Korea blijven de aantallen fors groeien maar hoe zit het met Noord Korea? Ik weet dat dat het land is van de liefhebbende kim Jong maar die geven helemaal niks door? Zou het volk daar van het bestaan van dit virus afweten?
Oké ik stond dus net met pech, en de meneer van de pechdienst wou mij geen hand geven maar een soort van boks met de pols. Pfffffffffff
Zag net in een nieuwsbericht dat in ons ziekenhuis iedereen met (milde) klachten preventief getest is en er geen besmetting.
https://www.ibtimes.sg/north-koreas-first-confirmed-coronavirus-covid-19-patient-shot-dead-report-40042?fbclid=IwAR30YNG6iHRdQj2KDmLx6FIjHSQs9qXxSVW2XUHVmmPvrYZbVHjCwV-95Ak Heb toevallig familie in Bangkok wonen en die had dit gedeeld, is ook een manier om het in te dammen
Aangezien het Noord-Korea is, vind ik eerlijk gezegd beide opties geloofwaardig. Grenzen dicht en alle mensen die toch nog het land binnen komen, 30 dagen in quarantaine. Dat zou natuurlijk best kunnen werken om te zorgen dat je nul patiënten hebt. Mensen doodschieten... dat werkt vast ook. Als je ze dan snel cremeert of begraaft, door mensen met beschermend kleding. En klinkt totaal ongeloofwaardig als je zou lezen dat ze die strategie in Canada toepassen. Maar zo’n bericht kun je niet meteen als fake-news bestempelen als het over Noord-Korea gaat. Aan de andere kant: er zijn heel wat landen die er wel baat bij hebben om fake-news over Noord-Korea te brengen. En als het gaat over ‘anonieme bronnen’ kun je natuurlijk nog niks met zekerheid zeggen. Dus wat kunnen we wel met zekerheid zeggen over Corona in Noord-Korea? “We weten het niet.” Om eerlijk te zijn maak ik me niet direct druk om de invloed die Noord-Korea heeft op de corona epidemie in de rest van de wereld. Voor de mensen in Noord-Korea zelf natuurlijk wel. De mensen daar hebben het echt zwaar en het merendeel lijdt vreselijk onder dat regime. Dan mogelijk nog zo’n uitbraak eroverheen en dan de manier waarop zo’n ‘overheid’ dat zal aanpakken... vreselijk. Je ziet de mensenrechtenschendingen natuurlijk van verre aankomen. Maar voor iedereen buiten Noord-Korea zal het weinig uitmaken. Het is niet zo dat Noord-Koreanen nou massaal over de hele wereld op reis gaan. Ik vind de situatie in bijvoorbeeld Syrië bijvoorbeeld veel zorgwekkender. Ook daar is weinig over bekend, wat het virus betreft. Maar we weten wel dat daar grote mensenmassa’s onder erbarmelijke (en onhygiënische!) omstandigheden bij elkaar zitten èn naar andere gebieden reizen.
Ik sluit me hierbij aan. En ik was net die nieuwssite aan het bekijken maar die staat vol met complottheorieen. Volgens hen is er intussen bewijs voor dat het virus uit een biolab komt. En zo nog meer rariteiten. Maar zoals ik eerder schreef: niemand zou het wat verbazen als noord korea daadwerkelijk zo te werk gaat... helaas
Inmiddels geweest en foto gemaakt, radioloog gaat hem nog beoordelen maar verwacht niet dat er iets uitkomt aangezien de meeste medewerkers op de radiologie al een redelijk goede beoordeling doen. Onze huisarts loopt altijd minimaal uit maar nu was er toch een flinke uitloop en zat de wachtkamer bomvol Ik zeg tegen haar tjonge zeg ik had liever niet in het hol van de leeuw gekomen (ze weet dat ik ook in de zorg zit) en moest er wel om lachen. Ze wilde eerst nog aankijken met de pols maar gaf zelf ook aan dat ze het extreem druk heeft en ze begreep dat ik liever niet weer naar de praktijk kwam.
Ik heb net gebeld met het infonummer van het rivm ivm de informatie op de portal van onze school, dat n.a.v de zieke student van gisteren. Nou weet ik zeker dat ze aan het struisvogelen zijn. Er wordt gezegd: zieke student gaat naar huis, blijft binnen, ouders bellen huisarts. Op mijn vraag of wij als school door moeten geven aan de ggd dat een student ziek naar huis gegaan is (lees: koorts , in Italië geweest) geven ze het volgende antwoord: Nee, de student gaat naar huis en blijft binnen. Alleen als de klachten heel erg worden, dan gaan we eventueel testen. Anders is het uitzieken. School hoeft niets te melden. Student is pas besmettelijk wanneer deze heel ziek is. Waarschijnlijk zijn er dus geen studenten besmet geraakt (hoezo, het zijn pubers, die zitten vaak heel dicht bij elkaar en ze voelde zich ziek). Deze student wordt dus (nog) niet getest en de mogelijkheid dat ze anderen besmet kan hebben wordt volledig genegeerd. (ik moest maar een formulier voor opmerkingen invullen op de site) En ja ik snap dat dit met de griep ook zo loopt, maar ze willen toch weten hoe (snel) dit virus zich verspreid? Zoveel mogelijk kennis op doen van de besmettelijkheid e.d. Nou kennelijk niet dus. Vind het toch apart.
Ik vind dit heel goed van die man. Bij een pechhulpdienst zie je op een dag heel veel mensen en je hebt echt niet een lekker kraantje met zeep in je wagen. Weet jij veel hoeveel mensen die man al heeft gezien vandaag? Ook zonder rondwarend virus iets om over na te denken.
RIVM heeft uitstekend gehandeld. Het gaat jullie als school of als persoon namelijk helemaal niets aan waarom een leerling ziek naar huis is gegaan, waar deze geweest is en wat hij/zij precies heeft. De leerling gaat naar huis en neemt telefonisch contact op met de huisarts en deze zal vanuit zijn professie, eventueel in samenspraak met achterliggende instanties, beoordelen wat de vervolgstappen zijn.
En dat vind ik persoonlijk terecht. Hij ziet waarschijnlijk tig mensen per dag verspreid over een grotere regio. Waarom risico lopen als het niet hoeft.
Geef die man groot gelijk dat die geen hand geeft. Mijn man is nu bedrijven in Duitsland aan het bezoeken voor werk en geeft niemand een hand