bekrompenheid zoek je denk ik. Ik ben het eens met dat het uit angst is. Maar dat maakt het niet minder racistisch. Racisme komt niet puur door een superioriteitsgevoel, maar kan ook perfect een gevolg zijn door angst. En die angst is in dit geval onterecht, want verreweg de meeste Aziatische mensen hebben geen link met Wuhan of omstreken(serieus, China is gigantisch en dit is slechts 1 stad). En een aardig deel ook nog eens niet eens met China. En een hele berg(al dan niet de meeste) van deze Aziatische mensen heeft nog nooit of al jaren niet meer een voet in China gezet.
Zo, wat vinden we hiervan? "Study claiming new coronavirus can be transmitted by people without symptoms was flawed" https://www.sciencemag.org/news/2020/02/paper-non-symptomatic-patient-transmitting-coronavirus-wrong En deze: "Man claiming to have coronavirus forces plane to return to Toronto" https://www.cbc.ca/news/canada/toronto/coronavirus-plane-1.5450824?
Vanuit algemeen viraal en systemische achtergrond is RS inderdaad een gevoeligheid waar je rekening mee moet houden. De longen hebben een opdonder gehad. Sommige verkoudheden werken ook heftiger op de longen is onze eigen ervaring, dat type verkoudheid (regulier wat heftigere variantie) is er eentje die op dochter met RS achtergrond /vermeend peuterastma wat dramatischer doorkomt met nu 2 opnames achter de rug ivm aanhoudende saturatie van resp 87 en 89. Van t corona virus weten we dat die een heftigere link naar longontsteking heeft vergeleken met een reguliere verkoudheid. Dus ja, die neemt, logisch redenerende, wat zwaardere vormen aan als m'n dochter er tegenaan loopt. Voor wat de werking van flixotide betreft is daar natuurlijk nog geen onderzoek naar gedaan in relatie met corona. In de algemeenheid is het een lokale ontstekingsremmer vanuit die zin zou medicatietrouw dat nadeel (groten)deels moeten rechttrekken als de dosering nu voldoende is om te stabiliseren. Voor noodgevallen hebben we die ventolin puf (sam-scrabble) nog achter de hand, hopelijk niet nodig hebbende. Geloof zelf niet dat je m tegenhoud maar beetje "gewapend ten strijde" voor dr longen is wel zo prettig. En in elk geval zijn we met haar redelijk getrained in luchtwegklachten/benauwdheid.
De vrouw voelde zich moe, spierpijn o.a. en slikte paracetamol (het is een koortsremmer maar menigeen gebruikt t ook om zich minder beroerd te voelen of tegen spierpijn) Maar ze liep kennelijk niet te snotteren en aanverwanten (althans komt er niet uit naar voren) en of zij werkelijk koorts ervaarde toen ze in contact stond met anderen is ook niets gemeld, voor zover je dat ervaart als je voldoende paracetamol slikt. Met vage klachten als je net uit een vlucht bent gekomen gaat er nog geen belletje rinkelen. Snap dat de medische wereld dat niet ziet als symptoomloos, maar voor een leek zou ik denken "rotvlucht/stressvolle periode achter de rug/slechte nacht gehad paracetamol bad vol laten lopen en even wat me-time". En als vrouw zijnde kan je hormoonschommelingen / eerste vroegsymptomen zwangerschap daar nog eens bijtellen. Dus ja, kan me best voorstellen dat op basis van de "symptomen" die zij waarlijk ervaarde de link niet gelegd had, allicht als je uit t gebied komt misschien niet handig. Als ze had lopen niesen, snotteren en de échte griep ervaarde had ze dat allicht anders gezien, moeilijk te zeggen. Bedoel hier hebben we ook wel eens dingen dat in retrospect gezien we wel signalen hadden maar in der tijd niet als signaal zagen. Laatste stukje van t artikel vind ik wel erg passend: “There is increasingly the sense that patients may just experience mild cold symptoms, while already shedding the virus,” he says. “Those are not symptoms that lead people to stay at home.” Ik ben nu ook verkouden (en bedankt dochter) t gesnotter valt gelukkig mee maar ik voel m wel zeg maar. Maar voor t zelfde geld stond er een student naast me of een kennismigrant, of de persoon die kwam eten in t restaurant waar die student een bijbaan heeft in de metro en verspreid ik ook vrolijk corona. (gezien de tijdspanne acht ik m nog niet echt realistisch maar hoeft niet onmogelijk te wezen) Dr komt geen printje op je voorhoofd dat oplicht als t corona wordt, een leek die via via besmet wordt gaat t geheid lang niet altijd en zeker niet tijdig herkennen. De enige graadmeter die wij hier in huis hebben is onze dochter, die krijgt t vrij snel op dr longen bij een verkoudheid. Corona werkt heftiger op de longen dan een regulier verkoudheidsvirus dus als zij benauwd wordt dan is dat hier een alarmbel (al kan dat ook prima een normaal verkoudheidsvirus zijn).
Het ziekenhuis is klaar. Niet normaal hoe snel zoiets kan. Hier doen ze 3 maanden over een rotonde. Daar 2/3 weken over 2 ziekenhuizen met alles erop en eraan. Van uittekenen tot de eerste patiënten.
Ik ben nu flink verkouden (of heb een milde griep). Ik wilde op een avond kijken wat de app Moet ik naar de dokter zou zeggen. Nou, wat ik ook invulde (dus ook heel milde antwoorden), ik moest direct de huisartsenpost bellen. Flink aangescherpte regels dus nu. Overigens heb ik niet gebeld. Ik verwachtte nl dat de post vragen zou stellen of ik recent in China was geweest of met personen die recent in China zijn geweest in aanraking was gekomen. Nee, dat ben ik niet.
Dat is absoluut niet te vergelijken. Dit is een megagrote noodziekenhuis, voornamelijk bestaand uit containers. Zoiets wordt in oorlogsgebieden op kleinere schaal ook zo uit de grond gestampt. En daarnaast werkten hier duizenden mensen 24/7 aan.
Alleen al duizenden mensen bij elkaar krijgen om te beginnen aan zoiets in een 'gevaarlijk' gebied is al extreem knap om voor elkaar te krijgen.
Ik weet niet of ik vooringenomen ben, maar vraag me af of ze keuze hadden. Wat ik begreep is oa het leger hiervoor ingezet. Die is getraind om om te gaan met gevaarlijke gebieden en situaties
In een land als China is veel minder burocratische rompslomp. Het is geen democratie, en soms heeft dat ook voordelen (niettemin: Geef mij maar een democratie!).
Ja en hij is toch geen ouderen of verzwakt. Denk je aan een dubbele agenda vanuit de Chinese gezondheidsinspectie? Of dat het virus toch niet alleen de zwakkeren raakt?
Ik denk niet aan samenzweringscomplotten. Ik denk dat hij vette pech heeft gehad. Hij is in aanraking geweest met de eerste patiënten en heeft vast niet meteen doorgehad dat het zo besmettelijk en dodelijk was. Toen hij dat doorhad is hij collega's gaan waarschuwen. Hij kreeg 11 dagen later de eerste symptomen, dat is binnen de incubatieperiode. Geen enkel virus raakt enkel zwakkeren. Zelfs voorheen gezonde mensen lopen risico om te overlijden aan bijvoorbeeld de griep. Het risico is alleen wel veel kleiner. Overigens is het ook niet gezegd dat Dr. Li geen bestaande gezondheidsproblemen had. China heeft een handje van het in de doofpot stoppen, bagatelliseren en bestraffen van alles wat de reputatie van China niet ten goede komt. Het verbaast me niets dat deze dokter het aan de stok kreeg met de autoriteiten. Deze hebben overigens later hun excuses aangeboden. Ik verdenk niemand in China van het opzettelijk veroorzaken van de dood van dr. Li. Maar tragisch is het wel. Ik denk dat hij het zag aankomen en daarom een selfie maakte vanuit de intensive care. Die man was ook niet dom natuurlijk, hij had de medische know-how om zijn kansen in te schatten.
Ik heb google erbij genomen om het op te zoekenmnaar ik vond er niet veel over. Ik België is mogelijk een 2e persoon met het coronavirus. Dit wordt nog onderzocht. Van wat ik lees is hij in China geweest. Ik lees niks over evacuaties dus ik vermoed dat hij met een gewone vlucht naar huis is gekomen. https://m.hln.be/in-de-buurt/antwerpen/mogelijk-tweede-coronapatient-in-ons-land-persoon-in-quarantaine-geplaatst-in-stuivenbergziekenhuis-in-antwerpen~a0c124cd/
Ben benieuwd. Hier in Zweden was er iemand in Wuhan geweest, met luchtwegsymtomen. Negatief getest. Ben nog steeds benieuwd hoe het gaat aflopen hoor. Hopelijk is ‘t straks opeens weer helemaal onder controle. Hoe ging dat met SARS? Voor mijn gevoel hoorde je er gewoon opeens niks meer over..
Nu zeggen ze dat ze het niet zeker weten. Is een nieuwsbericht van 10min geleden dus die tijd bij het nieuwsbericht is de plaatselijke tijd. Afwachten dus. https://www.cnn.com/2020/02/06/asia/li-wenliang-coronavirus-whistleblower-doctor-dies-intl/index.html
Wel goed nieuws: kinderen schijnen veel minder symptomen te hebben en de ziekte veel makkelijker te doorlopen. Schijnbaar is dat bij andere Corona-virussen ook zo. Dat vind ik dan toch wel weer een prettig idee. Hoewel het VOO de verspreiding misschien wel gevaarlijker is. Kinderen kunnen dus zonder ziek te lijken wel het virus meedragen en anderen besmetten.
Hier in België heeft Vrije Universiteit van Brussel ook zo een indicatietest opgezet en ik krijg steeds risico laag als ik die invul. Heb wel gewone griepklachten, geen koorts (heb eigenlijk nooit koorts,hoe ziek ik ook ben). Wat ik me wel afvraag, stel,op een wonderbaarlijke wijze blijk ik het te hebben en word ik in quarantaine gezet. Hoe zit het dan met alle mensen waarmee ik afgelopen weken contact heb gehad,en dan mensenen waarmee zij weer contact hebben gehad. Bijvoorbeeld heb 3 kinderen, als ik dat heb verspreid naar hen, verspreiden zij dat op school, bij elk +/-20 kindjes in de klas plus de juffen, man heeft zijn collega's,zij hebben hun eigen gezinnen met kinderen en die weer klasgenoten en collega's. Word in zo'n geval enkel ik in quarantaine gezet,of heel mijn gezin en dan dat de rest in de gaten wordt gehouden, dat kan toch niet en heb je toch binnen no time geen grip meer op?