Nee, dat geloof ik niet. Er wordt al jaren gewaarschuwd voor (muterende) virussen en dat die in de toekomst verantwoordlijk zullen zijn voor grote epidemieën die een deel van de wereldbevolking zullen uitroeien. Dus tja...
Ik geloof het helaas wel. Maar ik denk ook zeker dat artsen/GGD/RIVM veel te laks zijn (geweest) met testen.
14:50 De Zwitserse overheid past zijn aanpak van het nieuwe coronavirus aan. In plaats van te focussen op het vaststellen van besmettingen, het achterhalen van personen met wie iemand in contact kwam en het stoppen van de virusoverdracht, wordt nu de nadruk gelegd op het beschermen van hen die het kwetsbaarst zijn. Daarnaast proberen de gezondheidsinstanties de route van het virus zolang mogelijk in kaart te brengen. ,,De bescherming van de gezondheid, en die van kwetsbare personen in het bijzonder, krijgt nu de nadruk'', klinkt het in een verklaring. ,,Het doel is om ernstige ziekte- en sterfgevallen te voorkomen en het overladen van ziekenhuizen te voorkomen.'' Tot nu is in het Alpenland één persoon overleden. De 74-jarige vrouw leed al aan andere kwalen. Bij 87 Zwitsers is het virus geconstateerd door een laboratorium in Geneve.
Ik heb het filmpje toegevoegd. Staat op de vorige pagina. Ik zal het nog eens plaatsen. Had gereageerd en daarna het filmpje opgezocht en toegevoegd. We zitten ondertussen een pagina verder.
Alle gekkigheid op een stokje: Ik hoop toch echt dat nu die restrictie 'link met risico-gebied' uit de protocollen wordt gehaald. Inmiddels kunnen we hoop ik met zn allen concluderen dat het virus ook binnen Nederland wordt verspreid. 20% vd positief geteste mensen hebben geen link met risico-gebieden. Let wel: al deze mensen zijn alleen binnen ziekenhuizen ontdekt. Mogelijke besmettingen buiten ziekenhuizen zonder link met Italië worden NOG STEEDS niet getest.
In ieder geval iedereen met symptomen, hoe mild dan ook. Tenminste met hele milde klachten kan de test onterecht negatief zijn. Maar voor mijn gevoel is bij twijfel testen de beste manier. Maar ik heb er niet voor geleerd en ben geen deskundige. Mijn mening is puur op gevoel gebaseerd. En veel testen lijkt me mogelijk, desnoods met een voorrangssysteem als de symptomen heftiger zijn ofzo? Maar dan krijg je dat probleem wat @tupp benoemde met verwerken van data. Moeilijk en lastig. Ik ben blij dat ik geen van die deskundigen ben die dag in dag uit overwegingen moeten maken over de gezondheid en gevaren mbt dit virus voor heel het land. En links of rechtsom doen ze het nooit goed genoeg voor iedereen.
En dan heb je als land een nog groter probleem denk ik als door dit soort voorzorgsmaatregelen de economie plat komt te liggen.
Ik las ook het verhaal van een vrouw die in isolatie werd verpleegd in het ziekenhuis, ze had geen luchtwegklachten wel koorts en iedereen die binnenkwam moest dus volledig gehuld in beschermende kleding. Maar het RIVM stelt dat je alleen met (lichte) luchtwegklachten besmettelijk bent toch? Daarom had die carnaval vierende man in Tilburg niemand besmet, aldus GGD... Waarom die mevrouw dan in isolatie en al die pakken?
Jammer dat het antwoord van de minister er niet bij staat. Hoewel het waarschijnlijk iets algemeens is over 'niet ingaan op individuele gevallen'.
Volgens mij laat een "gewone" influwenza geen schade acter. Dit virus laat dus blijvende schade aan de longen achter, dat vind ik wel heftig
Zal je dat als werkgever mogen verbieden? Ik hoop het eigenlijk wel. Zelf bewust er voor kiezen naar een risico gebied te gaan en er eigenlijk 2 weken vakantie kado bij krijgen van de werkgever. Eigenlijk vind ik dat het zo zou moeten zijn dat als een werknemer er voor kiest naar een risico gebied te reizen hij/zij daarna 2 weken verplicht thuis moet blijven maar dan niet betaald of tegen inleveren van vakantie dagen. Voor vooral kleinere bedrijven kan dit financieel echt een groot probleem worden wat weer gevolgen heeft voor de hele economie van dit land.
Daaruit kun je dat niet concluderen. Misschien is de schade wel of beperkt bij mensen die de ziekte wel overleefd hebben.
Mijn moeder doet dit nu met mijn vader. Hij mag voorlopig niet naar de fysio van haar. En ik snap haar angst want niemand wil zijn partner kwijt maar hem opsluiten thuis, hoe lang gaat dit duren, wat voor leven heeft hij dan? Zelfs zijn vrienden met een snotneus mogen niet op visite komen. Belt iemand vraagt ze dit van te voren. En als iemand onverwacht langs komt vraagt ze dit en als diegene hoest verkouden of niet fit is stuurt ze hem weg. Ik begin het genant te vinden maar ja haar angst. Ik vind het zo moeilijk.
Maar dat kun je op basis van autopsie bij enkele patiënten nog niet zeggen. Het enige dat je nu kunt zeggen is dat er longscjade zichtbaar is bij mensen die aan deze ziekte zijn overleden. Het kan best zijn dat zal blijken dat die schade er ook bij anderen is. Maar op dit moment weet je dat gewoon niet. Het moet nog onderzocht worden. En ik denk dat die onderzoeken echt pas gaan komen als op verschillende plekken de uitbraak onder controle is.
Gevoelsmatig zou dit misschien wel moeten kunnen. Maar juridisch denk ik niet. Ik bedoel: als je gaat skiën, neem je ook bewust een risico om je been te breken of je enkelband te scheuren. Maar geen werkgever die jou kan verbieden om te gaan skiën en je onbetaald thuis laat zitten als je toch gaat en het mis gaat. Idem natuurlijk voor een blessure na hardlopen of voetbal.