Dat is de ellende van het hedendaagse internet. Alles wordt erop gegooid en voor waar aangenomen. Ik denk dat het internet gevaarlijker is dan heel dat virus. Het is zó makkelijk om paniek te veroorzaken. En dan niet alleen met het coronavirus, maar in het algemeen...
Jouw reactie begint met "en zo kwam het ook in Nederland." Als ik dan het artikel lees en die filmpjes bekijk, zie ik niks over Corona in Nederland. Sterker nog; van een groot deel van de filmpjes is onduidelijk of ze überhaupt iets met het Corona-virus te maken hebben. Dat een filmpje uit China komt, wil niet zeggen dat het corona-gerelateerd is.
Officieel alleen door bloedonderzoek. Maar als je in aanraking bent geweest met een Corona-patiënt en je krijgt zelf griep / verkoudheidsklachten met flink klachten aan de luchtwegen en rond dag 9 een longontsteking, dan kun je op je klompen natellen dat jij ook besmet bent.
Dit is hoe ze de verspreiding en mortaliteit nu schatten. Ben benieuwd hoe we er over een paar maandjes tegen aankijken. plaatje uit de NY times.
Ik vind de eerste zin onnodig stemmingmakend, net als het artikel van de Telegraaf. De vrouw had koorts en is naderhand zelfs door een arts "fit for travel" verklaard. Er is ook al meermalen gezegd dat het virus niet overleeft op voorwerpen (al moet ik ook eerlijk zeggen dat ik die stoel wel ff had schoongemaakt, want een virus is niet meteen dood, en ook bijvoorbeeld norovirus wil je niet grootschalig aan boord hebben). Hoe dan ook, dit is weer typisch des Telegraafs. Ik geef dan liever aandacht aan een interview met de familie Blok. https://nos.nl/artikel/2322463-familie-blok-uit-zeeland-zit-in-quarantaine-veiligheid-boven-alles.html
Misschien een hele domme vraag en wellicht erg ver gezocht, maar zou zo’n virus infectieus kunnen blijven in/op play doh klei? Zag vandaag dat het klei waar mee peuterdochter speelt geproduceerd wordt in China. Ik las dat pakketjes en verpakkingsmateriaal geen gevaar opleveren, maar klei is gemaakt van bepaalde ingrediënten en is ook wat vochtig? Met mijn nuchtere verstand denk ik dat het niet kan, maar vroeg het me toch af.
Klei wordt niet door mensen verpakt, dat gaat machinaal, het virus zweeft ook niet door de lucht. Dus zou me daar echt geen zorgen over maken.
https://nos.nl/artikel/2322562-nog-anderhalf-jaar-tot-vaccin-coronavirus-klaar-is.html Echt een geruststelling dit En ik citeer: “WHO-chef Tedros noemt het coronavirus een wereldwijde bedreiging die potentieel gevaarlijker is dan terrorisme. "Word wakker en beschouw dit virus als publieke vijand nummer 1", riep hij alle landen op.” Thanks Tedros voor de geruststellende woorden
Nou ja, ook dat dan meer even relativeren... elke dode is er natuurlijk 1 teveel. Maar terrorisme veroorzaakt niet zo heel veel dodelijk slachtoffers. Tenminste; niet als je het vergelijkt met zoiets als autorijden. Maak jij je daar veel zorgen om? Aanvulling: (Bron: Volkskrant) Zo'n vergelijking met terrorisme klinkt wel lekker spectaculair... maar in bed liggen zonder bedrekje, is menig Westers land gevaarlijker.
Volgend jaar is er wel weer een ander virus en kunnen ze weer miljoenen vaccins weggooien, net zoals de vaccin tegen de Mexicaanse griep.
Ik maak me wel een beetje zorgen over het risico voor zwangeren... Ik werk in een publieke functie waar ook internationale bezoekers komen en reis ook met het ov naar mijn werk. Kan me zo voorstellen dan de overlevingskansen voor zwangeren lager liggen en de effecten op het kind niet goed zijn... Maar ik zie ook niet in hoe een besmetting goed voorkomen kan worden in zo'n setting.
Ja snap wel dat hij dat zegt hoor, het is ook zijn vak, zijn passie, zijn roeping etc. Weet niet hoe ik het moet uitleggen maar.. natuurlijk is dit een big deal en moeten we het serieus nemen. En ik vind het ook zijn taak om ons zo te waarschuwen. Ik word er niet meer ongerust door, ik denk dat hij wel gewoon een punt heeft. Door overbevolking is het risico op virussen groter, wordt een steeds groter probleem en is dus inderdaad een grote vijand omdat de mens daardoor kan uitsterven. Zeker wanneer een virus heel dodelijk is.
Ja snap dit heel goed. Vaak wordt daar pas ook iets over duidelijk zodra er meer bekend is over de invloed op zwangeren. En pas nadat een geval is gesignaleerd hier, eerder is het gewoon vooral goed voor jezelf zorgen. Vaker je handen wassen, oplettend blijven. Maar jezelf ook niet gek maken. Heerst sowieso een griepepidemie in nl nu.
Ja ik snap het ook hoor. Ik was over het algemeen heel kalm over het virus maar ik merkte dat dit artikel me wel wat deed. Als ik het zelf krijg, maak ik me niet al te veel zorgen. Maar ik heb eerder een kind verloren door iets wat begon met een griepje. Dat zo’n vaccin dan 1,5 duurt, stelt me niet echt gerust. En vanaf nu probeer ik de berichten ook maar iets te ontwijken
Vooral omdat mensen het gevoel willen hebben dat ze in ieder geval ìets kunnen doen om zichzelf te beschermen. Het idee van de mondkapjes is dat je minder vaak per ongeluk met je handen aan je gezicht / mond komt (in de praktijk valt dit tegen: mensen zitter juist vaak aan het mondkapje om hem weer goed te doen.) En het dragen van een mondkapje helpt enigszins om zelf minder virus te verspreiden als je hoest en niest. Het virus zweeft echt niet zomaar door de lucht. Als iemand hoest of niest kan het een paar meter overbruggen. Maar het is niet zo dat als er iemand in een grote fabriekshal niest, dat dan alle lucht in die hal besmet is en het virus op de klei terecht komt. Daarvoor moet iemand echt recht op de klei hoesten / niezen of er met virus-handen aanzetten. Als je het nu geen prettig idee vindt om klei uit China te gebruiken, moet je het gewoon weggooien hoor. Maar dat heeft niks met mondkapjes te maken.