Inderdaad. Veel geluk maar ook chapeau voor de mensen die er alles aan doen om dit tegen te houden. Elk geval wordt gemeld. Ze zoeken iedereen op die met een patiënt in contact in geweest in een bepaald tijdsbestek. Sluiten hele gebieden af. Vlieg/treinverkeer wordt stilgelegd en/of geannuleerd, quarantaines, de zorg van de patiënten. Alles bevoorraden,... De onderzoeken die gedaan worden om het virus te begrijpen. Interesse job volgens mij maar als zoiets echt uitbreekt zoals nu sta je denk ik echt 24/7 te werken.
Zouden jullie nog naar de Chinees gaan om te eten? (serieuze vraag! Restaurants lopen leeg en veel koks in quarantaine)
Ik zie geen enkele reden om niet te gaan. Behalve dan misschien dat Italiaans eten hier thuis populairder is. En ja, dat eten we ook gewoon nog.
Ha ja! Wij bestellen soms Chinees via thuisbezorgd en dat Chinees restaurant is altijd snel. Vorige week Chinees besteld en die waren nog sneller dan normaal. Zodra we op bestellen hadden gedrukt konden we al bijna naar de voordeur gaan om die open te doen. Over een week gaan we de Italiaan eens proberen. Dan is het daar ook rustiger. Ja sorry maar mensen vanwege afkomst vermijden voor het coronavirus vind ik echt overdreven. Iedereen kan het hebben Het coronavirus is niet besmettelijk via telepathie he.
Totaal off topic maar wat leuk!! Hier een kleine klei fanaat in huis (elke dag komt de play doh uit de kast) dus dit is een leuke bezigheid op een koude regenachtigs of stormige dag! Bedankt voor het delen van de link.
Die vraag stelde ik ook enkele weken geleden in dit topic. Ik doe het niet. Misschien erg overtrokken maar het voelt niet goed/veilig.
Het heeft nu ook helemaal geen zin om ons ernstige zorgen te maken. Komt het straks in Nederland dan is het vroeg genoeg om je zorgen te gaan maken maar op dit moment slaap ik er geen nacht minder goed om.
Er zijn 7 miljard mensen op aarde en 77.000 hebben het coronavirus waarvan er 2600 zijn overleden. Het lijkt dichtbij omdat je tegenwoordig alles binnen no-time weet en kan volgen.
Dit dus. Ik vind het eigenlijk te triest voor woorden om het hier nu te gaan vermijden. Het is geen genetische ziekte die zich nu opeens op mysterieuze wijze manifesteert.
Hoeveel mensen hebben daarvan toegang tot goede gezondheidszorg? Want als je in de rimboe het oploopt of in een derde wereldland dan zal een arts er niet (snel) zijn om het te constateren. Dat is hier natuurlijk anders...
Nou, het komt ook omdat de verspreiding tegenwoordig heel snel kan gaan. We reizen meer dan ooit daarvoor. Vooral mensen uit China reizen veel meer sinds de middenklasse welvarend is geworden. Als zo'n virus dan uit China komt kan het snel gaan. Toen met SARS konden we ook constant het nieuws volgen, maar was het nog niet zo druk op de luchthavens. Dat maakt het nu voor mij wel anders dan bv toen met SARS. Niet naar een Chinees restaurant gaan is echt een vorm van racisme. Die mensen zijn over het algemeen Nederlanders en hebben echt niks te maken met een virus dat uit een ander land komt... Heb zelf toevallig dit weekend sushi gehaald bij een Chinees restaurant. Heb nooit de link gelegd met de afkomst van de eigenaar In delen van Afrika komt de pest af en toe nog voor. Dan ga je toch ook niet mensen met bepaalde uiterlijk in Nederland weren?
Niet alleen was er minder vliegverkeer toen SARS uitbrak. Ook de incubatietijd was veel korter, 2-7 dagen dus gemakkelijker in toom te houden dan het coronavirus waarbij de incubatietijd 4 weken is. Gelukkig ook want SARS was veel gevaarlijker. Dodental percentage was 9% Coronavirus 2% Griep 0,5% Edit: griep is 0,1%.
Dit virus zit pas in de beginfase van zijn verspreiding, dus dat er nu "maar" 77000 gevallen zijn kan/zal volgende week anders zijn. Overigens zijn er waarschijnlijk veel meer besmettingen en doden, dit zijn alleen de bevestigde gevallen. China heeft met de quarantaine tijd geregeld voor ons om ons voor te bereiden, dus ik maak daar gebruik van. Experts (oa de WHO) denken dat die tijd bijna op is.
In China lijkt het virus wel te stabiliseren. Of ze geven de daadwerkelijke cijfers niet door. De laatste dagen komen er 400/800 mensen die besmet zijn bij dagelijks. Voorheen was het 2000/2500 mensen per dag meer.
Ik begreep dat er nu in China toch weer een stijging is. Maar waarschijnlijk gaat zoiets toch wel een beetje met pieken en dalen als je het echt van dag tot dag bekijkt. De trend op lange termijn zegt meer.