Mijn man zei ook al dat ik extra blikvoer in moet gaan slaan nog geen seconde over nagedacht. Vind het allemaal zo'n sensatie. Zeker spannend en onzeker zo'n nieuw virus, maar mensen worden echt bang gemaakt. Ik hou het liever ook op afstand dit virus, voor mijzelf geen angst, maar met nog een jong kindje, een vader met een hartaandoening en een schoonmoeder op leeftijd vind ik het maar niks. Dan snap ik de zorgen wel. Denk dus dat net als met een gewoon griepvirus, vooral zwakkere mensen het grootste risico lopen
Dat virus maak ik me voor m'n eigen gezin niet zo'n zorgen om. Wel dat je mogelijk met grootschalige quarantainetoestanden komt te zitten. Dan kunnen boodschappen wel een probleem worden, vandaar de extra voorraad. Voor zover ik weet hebben bijv. mijn schoonouders niks extra in huis gehaald, terwijl die wel tot een risicogroep behoren. Morgen nog maar eens met ze over hebben, dat ze echt even wat in huis gaan halen op dat gebied. Morgen blijven scholen en kinderdagverblijven in die Duitse regio dicht. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ze zoiets in delen van Nederland gaan doen. Een staking die weken van te voren wordt aangekondigd is voor veel mensen al een probleem. Stel dat ze besluiten 'vanaf morgen zijn de scholen in uw regio voor minstens 2 weken dicht'. Dan staan een hoop ouders wel voor een uitdaging... Man en ik zitten zelf in het onderwijs. Als de kinderen thuis moeten blijven, zijn wij ook thuis, dus hier is dat geen probleem. Maar de meeste gezinnen hebben die luxe natuurlijk niet. Ben benieuwd hoe mensen dat dan gaan regelen. Kinderen thuis zal vaak betekenen dat één ouder ook thuis zal moeten blijven. Of dat grootouders, die relatief vaak tot een risicogroep horen, gevraagd gaat worden om op te passen. Is dat dan verantwoord, als de ouders wel gaan werken en mogelijk de kinderen en langs die weg de grootouders gaan besmetten? Maar als die grootouders niet oppassen en ouders zelf thuisblijven, dan gaan er op een gegeven moment toch ook echt op andere plekken problemen ontstaan. Als de Zeeman door personeelsproblemen de deuren moet sluiten, loopt de boel niet meteen vast. Maar in de zorg, politie, brandweer, maar ook supermarkten (die wil je wel open houden) werken ook ouders.
Ik heb een man met kwetsbare longen, dus maak me wat dat betreft wel zorgen dat het nu zo dichtbij is. En mijn schoonmoeder heeft een hartaandoening en is afhankelijk van zorg - mocht er sprake gaan zijn van bv verplichte quarantaine dan zou ik me zorgen maken over haar verzorging en kwetsbare gezondheid. En zo meer kwetsbare familieleden, al op leeftijd, long- en hartproblematiek... Nee, bevalt me niks. Ik hoop dat het heel snel plots over is allemaal en we allemaal een opgeluchte zucht kunnen slaken dat het NL niet heeft bereikt, maar denk niet dat dat er in gaat zitten...
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-coronapatient-duitsland-was-vorige-week-nog-in-limburg-ggd-start-onderzoek~a992a257/ https://www.telegraaf.nl/nieuws/604065464/met-coronavirus-besmette-duitser-verbleef-vorige-week-in-limburg https://nos.nl/artikel/2324591-duitse-coronapatient-was-vorige-week-in-limburg-ggd-start-contactonderzoek.html
Ik heb het ook gelezen. Dat was toch niet tegen te houden. Ben wel benieuwd hoe hard de verspreiding gaat nu er net carnaval is geweest..........
Ik vind het zo eng allemaal, onze grootste zorg (na gezond blijven!!!) is dat we dit jaar geen inkomen hebben. In april tm juni zouden wij ons jaarsalaris moeten verdienen, maar als het hier is gaat niemand onze producten kopen (gaat niemand naar het tuincentrum). Of als we ziek zijn en tijdelijk niet kunnen werken... Het heeft dan een halve ton gekost voor de voorbereiding en arbeid en als we er dan niets aan verdienen... pfff ... dan hebben we het hele jaar geen inkomen.
Hoe zit dat eigenlijk als het bedrijf in quarantaine gaat? Dat niemand mag gaan werken? Krijg je dan wel gewoon loon of krijg je dan ww of?
Je kan als bedrijfwerktijdverkorting aanvragen, dan krijgen je werknemers ww (aangevuld) over de tijd dat ze niet kunnen werken. Wij begrepen gister van UWV dat corona ook een geldige reden is voor aanvraag hiervan. Wij maken ons ook wel druk.om de quarantaine regels, als personeels straks niet meer mag werken, zijn er gelukkig wel wat regels die even uit de brand helpen, maar vast niet oneindig. Er wordt ook veel gereisd en vanaf vandaag mag niemand meer reizen hebben we vannacht besloten. (Toevallig is niemand nu ook in buitenland). Maar dat kost een vermogen.. gelukkig veel begrip bij klanten en kan veel op afstand. Verder hebben we een baby en zwakke gezondheid bij ouders.. daar maak ik me wel druk om. Werk zelf ook nog in de zorg, dus lastig hoor.
Ik snap jullie zorgen zeker, maar ik zie dat in Nederland niet zo snel gebeuren. Men is hier daar veel te nuchter voor. Zelfs met de best grootschalige uitbraak van de Mexicaanse griep bleven mensen niet thuis zitten. Je ziet het nu ook in de vakantietopics. Nederlanders gaan 'gewoon' op vakantie, ook naar besmette gebieden. Terwijl bijvoorbeeld in Kroatië en sommige delen van Oostenrijk bevolking binnen één dag na patiënt 1 zichzelf in de quarantaine heeft gezet. Compleet lege supermarkten en niemand meer op straat. Dat is wat paniek doet met mensen. Mijn gok dat men 'gewoon' gaat tuinieren in de lente
Ik dus ook. Maar de woonplaats van de patiënt ( dat gisteravond nog in het orginele bericht stond) is dus ongeveer 20 km van ons vandaan. Die plaats ligt ook dichter bij Roermond dan Sittard. ( ongeveer 32 km tegenover 36 km)
Wij wonen in Duitsland, geen 10 km van de stad vandaan waar het nu ook zit. Daar zijn alle scholen en kinderdagverblijven vanaf vandaag t.n.b. gesloten. Mijn man werkt in die stad en het bedrijf heeft iedereen opgedragen in home office te werken. Ik vind het wel eng nu, met carnaval heeft iedereen veel nauw contact gehad in krappe tentjes en met drank op. Maar je houd het nu ook niet meer tegen. Onze kinderen gaan vandaag gewoon naar de opvang, zolang deze geopend blijft. Wij hebben de "goeie"leeftijd om het virus goed te doorstaan.
Dit zijn denk geen ffp mondkapjes?! Je hebt ffp2 of ffp3 nodig om een virus grotendeels tegen te houden. Die goedkope laten helaas virussen door. Als het wel ffp is, ga ik straks naar de Action
Is wel ffp2 die van de action. In onze woonplaats zijn die al een dikke maand op. Worden ook niet meer aangevuld. Ook niet in omliggende gemeenten.
Mondkapjes hebben niet heel veel zin.. als je ze verkeerd gebruikt, is de kans op besmetting zelfs nog groter. De enige kapjes die wel werken zitten erg oncomfortabel...en zijn inmidddels niet te betalen. Mensen die ziek zijn, die zouden een mondkapje op moeten. Als enige. Laten we hopen dat mensen zich houden aan hygieneregels, dat zou een hoop verspreiding schelen...
Die nuchterheid betwijfel ik als het straks snel uitbereidt. Waarschijnlijk worden gemeenschapshuizen en overheids gebouwen gesloten. Tuinieren kan natuurlijk gewoon, je komt dan doorgaans niet binnen twee meter afstand van andere mensen. Ik zou mijn kinderen dan ook gewoon in de tuin laten spelen. Is juist goed, wat frisse lucht. En voor mij ook, want twee weken alleenmaar thuis de kids zie ik eerlijk gezegd niet zitten.
Ik kan nergens de woonplaats vinden ,zie overal dat hij uit Selfkant komt, maar verder niks. Woon 6km van Tuddern, Selfkant af en wilde eigelijk vandaag naar de DM en Futterhaus