Coronavirus

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Poolvos, 25 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.990
    3.945
    113
    Vrouw
    Dat is toch ook zo bij griep en alle ziektes? De procenten bij griep berekenen ze ook alleen maar met mensen die zich melden? Of werkt dat anders?

Bij Iran hebben zich nog velen niet gemeld. Sterfepercentage staat daar op 13%. Dat kan gewoon niet.

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Volgens mij heb je gelijk. Er zijn legio mensen die zich met griep niet melden en die worden ook niet meegenomen in de berekening.
    Het is dus voor corona wel degelijk 2-3%
    Daarnaast schijnt corona veel besmettelijker te zijn dan de gewone griep.
    Zal eens kijken of ik die gegevens nog terug kan vinden.

3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    2-3% van de vastgestelde gevallen. Dat is wat anders dan 2-3% van alle mensen die corona krijgen.

Huismuisie vindt dit leuk.
  4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Het gaat altijd om de vastgestelde gevallen, want je weet nooit hoeveel er niet zijn vastgesteld, dat is namelijk niet vastgesteld. :o:

Nellie4, Louise11110 en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
  6. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    #627 Poolvos, 26 feb 2020
    Laatst bewerkt: 26 feb 2020
    het probleem met al deze cijfers is dat het aantal mensen dat gezond (gebleven of) geworden is zonder ziekenhuisopname natuurlijk veel slechter gerapporteerd is. Daarom blijven het schattingen.
    We zullen pas zeker weten als het straks voorbij is (hopelijk).

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Ja idd. Dat bedoelde ik.

Poolvos vindt dit leuk.
  8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar als je iets serieus wil zeggen over de mortaliteit, zul je dus ook bij een 'gezonde' mensen moeten kijken of zijn het geinfecteerd zijn.

9. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.990
    3.945
    113
    Vrouw
    Maar ook dat doen ze niet bij andere ziektes dus eigenlijk kan je geen enkel percentage geloven als je het zo wil bekijken.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Dat klopt ook wel, maar dat gebeurt nooit, bij geen enkel virus. Simpelweg omdat je alleen altijd het topje van de ijsberg ziet.
    Je kunt dus alleen van de mensen die zich daadwerkelijk melden en waarbij vastgesteld wordt dat ze het virus hebben, berekenen hoeveel procent overlijdt.

11. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Inderdaad. Wij melden onszelf nooit bij de Huisarts als we griep hebben. Paracetamol en wat meer rust en verder niks.
    Maar ik denk dat mensen in NL zich nu wel sneller melden met hoesten omdat dit virus nieuw is en overal in het nieuws is, dan normaal met griep.

Poolvos vindt dit leuk.
  12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Van de influenza zijn er wel dit soort studies. In cohorten kun je dit namelijk wel opvolgen.

Poolvos vindt dit leuk.
  13. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ja klopt. Maar sommige virussen, zoals de griep, kunnen we veel beter inschatten hoeveel mensen er ziek van zijn. Simpelweg omdat we bijvoorbeeld bepaalde maanden per jaar heel laagdrempelig screenen. Zo zijn er huisartsen die in opdracht van rivm bij alle mensen met luchtwegsymptomen een swap afnemen. Zo kunnen het aantal mensen met griep én precies welk virus in kaart worden gebracht of in ieder geval gemakkelijker worden geschat. (Daarop worden vervolgens de vaccins voor het jaar erna gebaseerd.)

14. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Het mooiste zou zijn - ook met 'gewone' griep - dat mensen met griepverschijnselen gewoon thuisblijven en het virus dus niet verspreiden. Veel gevallen hadden ook met dit virus voorkomen kunnen worden wanneer individuen waren thuis gebleven. Omdat een paar mensen besloten om toch door te blijven gaan zitten hele gebieden opgesloten.
    Dat had de wereldeconomie en de gezondheidszorg pas echt een hoop ellende bespaard.

Dat sommige mensen geen verschijnselen hebben schijnt namelijk ook niet te kloppen. Die hadden ze wel en zijn naar buiten gegaan zonder anderen ertegen te beschermen.
    Het wordt in onze maatschappij dan ook als 'stoer' gezien wanneer iemand met griep toch op het werk, sportschool of familie uitje verschijnt. Al is het in sommige culturen niet eens stoer maar iets dat vanzelfsprekend is.
    Maar merk ook dat kinderen vaak ziek naar school worden gestuurd want 'iedereen heeft momenteel toch al koorts of keelpijn'.
    Ja, met die houding krijgt iedereen het idd... :rolleyes:

Voorkomen is beter dan genezen. En de cijfers in China laten toch wel zien dat het werkt.

Palmpje, Manana, Zara75 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

Als iemand echt griep heeft ben ik het eens dat die thuis moet blijven. Feit is alleen dat je in je leven helemaal niet zo vaak griep krijgt. En als iedereen met elke snotneus en verkoudheid thuis blijft tja, dan werkt dat ook niet mee voor de economie.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  16. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Zelfs als je de mensen die niet gediagnosticeerd zijn, buiten beschouwing laat, is het exacte sterftecijfer nog steeds onbekend.
    Het is een schatting, net als mijn laatstgenoemde artikel een schatting maakt die veel lager is: en sommige mensen schattingen maken van 10%. De waarheid zullen we pas later leren. Het helpt wel dat er nu gevallen dichterbij huis komen, omdat China ver weg is en niet altijd alles vertelt.

Het probleem met de “officiële cijfers” blijft onderrapportering. Van de mensen op de IC weten we precies hoeveel er beter worden en hoeveel er sterven. Die zijn wel goed gerapporteerd. Maar er zijn heeeel veeeel gevallen wél gediagnosticeerd omdat ze ooit bij de dokter kwamen - maar vervolgens gewoon beter geworden thuis. Die bellen niet naar het ziekenhuis om te zeggen “hallo ik ben beter! Zet mij maar in de “genezen” statistiek”. Dus er zijn gewoon nog heel veel vraagtekens.

puzzelstukje en Beausecret vinden dit leuk.
  17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.165
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #638 tupp, 26 feb 2020
    De laatste weken staat de schatting redelijk stabiel op een sterftecijfer van 2% (of tussen 1,5% en 2,5% afhankelijk van waar je leest.) De laatste dagen heb ik een paar keer gezien dat bij griep het sterftecijfer lager ligt, rond de 0,5-1%
    Dan is covid-19 -in tegenstelling tot wat ik eerder dacht- toch iets gevaarlijker. En ik krijg de indruk dat covid-19 besmettelijker is dan de gewone griep. Dus normaal krijgen misschien 800.000 mensen per jaar griep. Maar volgens mij is de verwachting dat dit aantal bij covid-19 hoger ligt, als je niks doet. Dus waar normaal 1% van 800.000 mensen overlijdt, zou dan bijvoorbeeld 2% van een hoger aantal dan die 800.000 kunnen overlijden. Dan heb je het dus toch wel over fors meer sterfgevallen, minstens het dubbele aantal. Wel vooral onder dezelfde risicogroepen als bij de 'gewone' griep, trouwens. En ook bij de griep verschilt het van jaar tot jaar behoorlijk hoeveel 'oversterfte' er is tijdens het griepseizoen.

Ik lees daarnaast steeds dat bij covid-19 ongeveer 20% het verloop dusdanig ernstig is, dat echt medische behandeling nodig is en gewoon thuis uitzieken geen optie is. Volgens mij ligt dat percentage bij covid-19 dus ook hoger dan bij de griep die we gewend zijn. Ik kan me niet voorstellen dat daar ook 20% van de mensen zo ziek van wordt dat ze opgenomen moeten worden. Dus ook voor een deel van de zieken die herstellen, is dit wel heftiger dan een gewoon 'griepje'.

Goede nieuws blijft natuurlijk: een aanzienlijk deel van de bevolking wordt überhaupt niet ziek. Van die zieken overleeft 98% het. En bij die resterende 2% zitten ook mensen die, hoe verdrietig het dan alsnog is, toch al geen hoge levensverwachting meer hebben.
    In alle eerlijkheid... ik heb 2 oma's die er allebei wel 'klaar' mee zijn. Als die overlijden, heeft iedereen daar vrede mee. Verdriet, maar vrede. Dus over hun maak ik me in die zin geen zorgen, omdat het gewoon wel prima is dan. Ik vind m'n 63-jarige schoonvader met hartklachten wat dat betreft spannender. Die willen we nog wel graag lange tijd bij ons houden.

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    om die reden haal ik de griepprik op mn werk (ziekenhuis). Niet voor mezelf, maar voor de patient.

Fuddey vindt dit leuk.
  19. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    #640 Fluss1984, 26 feb 2020
    Na inmiddels best veel gelezen te hebben over dit virus zijn er denk ik een aantal redenen waarom er zo agressief wordt opgetreden tegen dit virus:

1. Het is een nieuw en onbekend virus, we weten dus nog niet veel hierover, over wat de gevolgen zijn op langere termijn, risico op herinfectie (en misschien daarbij heftiger beloop), mutatiesnelheid met daarbij de kans op ernstiger beloop.

2. Het lijkt erop dat dit een heel erg besmettelijk virus is, met lange incubatietijd, ook best veel mensen met milde (of zelfs geen) symptomen wat het heel lastig maakt om het virus te stoppen. Als het muteert naar een vorm die veel dodelijker is, heb je dus een heel groot probleem. Hoe meer mensen er besmet raken, hoe groter de kans op muteren wordt. (Overigens kan een virus ook muteren naar een mildere vorm).

3. Ongeveer 20% van de geinfecteerden wordt ernstig ziek, de meesten daarvan hebben intensieve zorg (en een vorm van beademing) nodig op de Intensive Care. Als je het virus zijn gang laat gaan zal het zeer snel verspreiden onder de bevolking, met als gevolg dat heel veel mensen tegelijk zorg nodig zullen hebben. De ziekenhuizen (en intensive care) wordt dan overspoeld. Vol is vol, dus als er meer mensen zijn dan bedden, dan zullen heel veel mensen niet de juiste zorg kunnen krijgen, met als gevolg dat de overlijdenscijfers veel hoger komen te liggen dan de huidige 2-4% (cijfers wisselen per regio). Met quarantainemaatregelen probeer je het besmet raken van de bevolking meer te doseren, zodat de ziekenhuizen de toestroom aan patiënten beter aankunnen.

4. Als het virus zijn gang kan gaan, zal het waarschijnlijk een jaarlijks terugkerend fenomeen worden, net zoals griep. Het virus verplaatst zich dan met de seizoenen mee tussen noordelijk en zuidelijk halfrond en zal mogelijk (net als griep) jaarlijks muteren, waardoor je het ook steeds opnieuw kunt krijgen (en dus ook kans op ernstigere vormen en minder ernstige vormen). Je krijgt dan dus jaarlijks de griep én corona samen als seizoensziektes, met beiden hun kans op overlijden (en mogelijk gecombineerd een nog hoger sterftecijfer dan de som van beiden).
    Als kje het virus nu kan stoppen, kan dat misschien voorkomen worden.

5. Het lijkt erop dat de mensen die ziek worden ook langer ziek zijn en langer nodig hebben om te herstellen. Je bent dan niet een paar dagen uit de running - zoals bij griep - maar meerdere weken. Daar leidt de economie dan weer onder (zeker als dit een jaarlijks fenomeen wordt).

Deel Deze Pagina