Coronavirus

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Poolvos, 25 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Mijn mondkapjes zijn zojuist binnen. Had er toch maar een paar besteld (met normale prijzen, maar zijn inmiddels ook uitverkocht volgens mij).

Ik heb voorraad voor minimaal een week, neem steeds een paar extra dingen mee die we sowieso eten. Potten peulvruchten, rijst, pasta, tomatensaus, in de vriezer groenten en aardappel, houdbare melk voor de kinderen en broodmix.
    Als extra vitamine C en ontsmetting voor handen. De paracetamol was gisteren uitverkocht, maar heb nog wel een beetje.
    Als het hier uitbreekt dan hoef ik dus niet in de rij voor de supermarkt. En ga er vanuit dat de supermarkt wel weer wordt bevoorraadt.

@RoGiJuLi beterschap voor je dochter! Verstandig dat je de dokter hebt gebeld, ook al is het waarschijnlijk een gewone griep.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee, er is een corridor ingesteld waarlangs supermarkten gewoon bevoorraad worden.

Wellesnietes en Poolvos vinden dit leuk.
  3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben vaak ook wel van 'prepare for the worst, hope for the best'

Omdat ik een EHBO diploma heb, voel ik me voor dat soort dingen ook verantwoordelijk. Dus als we een dagje weg gaan, heb ik altijd een heel klein EHBO-setje bij me. Gewoon wat wondreinigingsdoekjes, paar pleisters, beetje zout, uitzuigsetje voor insectenbeten, wat gaasjes en watten en een driekantedoek. Neemt nauwelijks ruimte in beslag. Daar wordt vaak ook wat grinnikend om gereageerd als mensen dat zien. Maar als er vervolgens een kindje valt of iemand gestoken wordt, staan ze toch wel bij mij.

Het eten dat we nu op voorraad hebben, komt echt voor de houdbaarheidsdatum wel op. Het zijn dingen die we normaal ook eten. En als de datum in zicht komt, kunnen we het gewoon gebruiken en vervangen. Zelfde geldt voor zaken als paracetamol en wc papier.

Poolvos vindt dit leuk.
  4. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.702
    6.602
    113
    Vrouw
    Ik merk dat ik wat aan het hypochonderen ga door dit topic. Ik weet dat we een stapeltje stofkapjes in huis hebben maar kan ze niet vinden, en daarnaast zijn het waarschijnlijk ffp1 kapjes dus nutteloos. Mijn man lacht al mijn 'zorgen' weg, maar ondertussen wil hij wel een voorraad voedsel aanleggen :rolleyes:

Is er ergens een basislijst wat je in huis moet hebben?

Ik zat al te denken, in geval van nood ga ik gewoon naar mijn mans oma. Die heeft een jaarvoorraad in de kelder en op zolder :roflmao:

Shay25 vindt dit leuk.
  5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    volgens mij mogen wij in het ziekenhuis ook ffp1 gebruiken. Dus die lijken mij niet nutteloos.

6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.633
    8.365
    113
    Vrouw
    @Nummer4 Wat handig is om in huis te halen ligt er ook wel aan hoe je normaal eet. Ik zie bijv broodmix voorbij komen, dat zou bij ons nooit op gaan als er niks aan de hand is. Bloem is minder gezond maar kan ik makkelijker verwerken.

En het ligt er ook aan waarop je voorbereid wilt zijn.

Nummer4 vindt dit leuk.
  7. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Dit heb ik dus ook extra gehaald. Brood in de diepvries neemt veel te veel ruimte in beslag maar ik heb vaker tijden lang zelf brood gebakken dus meel en gist gehaald. Voordeel is dat het lang houdbaar is en weinig ruimte in beslag neemt. Alleen moet de stroom niet ook nog uitvallen :roflmao: maar dan kan ik ook nog brood bakken op een vuur in de tuin :D

Mijn kinderen vallen in een risico groep. Zij moeten koolhydraten eten, dus dat staat nu in grotere hoeveelheden in de kast

8. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.633
    8.365
    113
    Vrouw
    Ik heb pas mijn gasbrander en flessen weg gedaan. Ze waren inmiddels heel oud. Zonder stroom en gas hebben we wel een probleem.

Met die basis dingen kan je een hoop. Als het gaat om nood dan heb je meer aan vlees in de vriezer.

Hopelijk is het voor niks. Hoe komt het dat jouw kinderen meer risico lopen?

Zwierezwaai vindt dit leuk.
  9. Zwierezwaai

Ze hebben een stofwisselsziekte. Ze moeten, als ze gezond zijn, regelmatig koolhydraten eten. Max 12 uur nachtpauze vanaf 3 jaar. Maar zodra ze ziek zijn/koorts/diarree/spugen/van keelpijn niet willen eten wordt de tijd veel korter. Overdag elk uur en ‘s nachts niet langer dan 3 uur slapen. Met name onze dochter heeft moeite met eten als ze ziek is. Ze heeft al vaker in het ziekenhuis gelegen met sonde of een glucose infuus. Ze is dus niet zo zeer een risico vanwege dat (of elk ander) virus zelf maar minder eten is een risico. Ze kan in coma raken en ook dood gaan. Nu hoort bij dit virus keelpijn en dat zal voor haar dus zorgen voor minder eten.

Ik ben niet zo bang dat ze het virus krijgt, maar wel dat er geen eten te krijgen is.

10. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Zo. Hier zijn de weekboodschappen ook binnen. Ik heb eigenlijk gekocht wat ik normaal koop, maar keer twee. Dus ik heb voor twee weken in huis en doe dan volgende week weer weekboodschappen. Zo is er altijd minimaal een weekvoorraad.

Wel wat extra vriezergroente. Wat extra meel ed (we bakken eigenlijk altijd al zelf brood). En extra blikken nutrilon. Je weet nooit en die komen wel op.

En nog beter nieuws: onze kippen zijn begonnen leggen. We kunnen dus altijd extra eieren eten :’)

Nummer4, Zwierezwaai en Wellesnietes vinden dit leuk.
  11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij hebben echt een flinke voorraad aan groente en fruit in pot en blik, rijst, pasta, flessen drinkwater... Misschien beetje doorgeslagen, haha, maar nu kan ik sowieso als ik 0 kook-inspiratie heb gewoon iets pakken :D

12. BijnaMama2020

BijnaMama2020 Niet meer actief

13. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    De voornaamste verschillen zitten in verspreiding en dodelijkheid. Dit virus wordt geschat rond de 1-2% dodelijk. Soms hoor je uitschieters omhoog of omlaag. Exact zullen we weten over een tijdje; als er (helaas) meer europese data komt. Mers was ongeveer 25% dodelijk. Veeeel meer dus.
    De andere kant van de medaille is dat dit virus vaker en langer (2 weken) milde symptomen geeft voordat het over gaat of escaleert. In die tijd zijn er weer een boel nieuwe patiënten bij. Mers werd heel snel heel erg, waardoor quarantaine sneller was en verspreiding daardoor minder.

14. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.999
    15.618
    113
    Nabij Utrecht
    Gelukkig hier de gewone griep met een tikkie bronchitus.
    De longen klonken schoon.
    Nu uitzieken en hopen dat het snel weg is.

NiVa0230, Fuddey, Zara75 en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. BijnaMama2020

BijnaMama2020 Niet meer actief

Dank je voor de uitleg. Weet jij toevallig ook of zwangere vrouwen bij de risicogroep horen?

16. Zwierezwaai

Gelukkig! En veel beterschap!

17. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    in theorie zijn ouderen, zieken, kinderen en zwangeren risicogroepen. Maar in praktijk blijken kinderen minder gevoelig voor dit virus. Ook zwangeren heb ik nérgens genoemd zien worden. Ook in de lijstjes met mensen die overleden zijn en de onderliggende oorzaken, nooit iets over zwangerschap gezien.
    Laten we hopen van niet?

Nu er een grotere groep mensen in Italië ziek is, zullen we over een week of drie wel meer weten.

Fantykoekie vindt dit leuk.
  18. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.988
    3.938
    113
    Vrouw
    Dit. In China is wel een baby geboren met het coronavirus dus het is overdraagbaar van moeder naar kind maar dat baby'tje had ook minimale verschijnselen en is er goed doorgekomen.

Dit virus lijkt wel kindvriendelijk. :p

Leni88 en Poolvos vinden dit leuk.
  19. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Helaas is het een RNA virus en die muteren als idioten. Dus laten we hopen dat het ook zo blijft.
    Verder natuurlijk nog meer hoop dat hij gaat muteren naar minder makkelijk overdraagbaar of nog minder gevaarlijk. Het zou wat mij betreft lekker mogen uitsterven. Maarja; konden we dat maar beïnvloeden he? :)

Fantykoekie vindt dit leuk.
  20. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Goed om te lezen Rogi! Beterschap!

Deel Deze Pagina