Coronavirus

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Poolvos, 25 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Jawel hoor. In Nederland wordt dit als norm gezien.
    In Kroatië staan mensen met 38 graden al op de Eerste hulp, en met > 37 liggen ze al aan ibuprofen en melden zich ziek. Alles vanaf 37,1 wordt als koorts gezien. Ik ken tig mensen die er wonen, is gewoon een hele andere instelling.

In veel meer landen ook, hier zijn we wat dat betreft heel nuchter.
    Mijn dochter was in Italië ziek geworden 2jr geleden. Had 38graden koorts, en ik werd geadviseerd om bloed te gaan prikken en allerlei lichaamlijke onderzoeken te gaan doen.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Zag net een stel in de supermarkt, die waren een hele boodschappenkar aan het volladen met blikken en potten groenten, zakken pasta, potten pastasaus, pakken suiker en zout enz
    Echt een kar met een kop erop. Misschien om een heel andere reden maar moest toch hieraan denken;)

spruitje80, Wellesnietes en Poolvos vinden dit leuk.
  3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Huh, ik heb echt altijd als ik meet iets tussen de 37 en 37,5 ofzo, dat is echt gewoon een normale temperatuur, niet eens verhoging. Dan zou ik in Kroatië nooit kunnen werken :D

Edit; of meten ze daar bv oraal of onder de oksel?

tuc vindt dit leuk.
  4. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Als mijn man 37,2 heeft dan heeft hij iets onder de leden en heeft hij er ook echt last van (en nee hij zeurt niet snel :roflmao:). Zijn normale temperatuur is iets van 36,8.

5. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.888
    18.682
    113
    Vrouw
    De zorgkosten daar zullen dan ook wel de pan uit reizen.. jeetje, met 38 graden koorts advies geven om bloed te gaan prikken.. vanaf 40 graden vind ik het pas écht koorts om serieus te nemen.
    En natuurlijk met andere klachten en 38 graden koorts. Maar voor een gewoon griepje of verkoudheid bij 38 graden koorts bloed te gaan laten prikken etc.... nee zou ik niet zo snel doen

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.190
    113
    Heb ik ook. Normaal is voor mij rond de 36.5
    Daarom denken huisartsen ook vaak dat ik geen verhoging/koorts heb.

Neuzeke en MyMiracle vinden dit leuk.
  7. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Alles tussen 36,5 en 37,5 wordt hier in NL gezien als een normale temperatuur. Tijdje terug zei mijn vader dat ie koorts had van wel 37,6. Moest toen even lachen want het is amper verhoging, hij dacht echt dat 37 de norm was. Hij kon er zelf ook om lachen gelukkig.

8. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.034
    6.135
    113
    Happyland
    Ik maak me totaal niet druk om mezelf of mijn gezin. Waar ik me wél druk om maak is dat dit virus zo ontzettend besmettelijk is en mijn ouders een dagje ouder zijn ( 66 en 73) en het voor hun weldegelijk gevaarlijk kan zijn.

9. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook flink gehamsterd heb. Mocht een van ons noodgedwongen thuis moeten blijven ivm quarantaine ofzo dan zijn we niet afhankelijk van anderen voor wat betreft boodschappen.

Verder geen paniek hier ofzo. We maken er ook gerust een grapje over. Alleen dit leek me wel praktisch.

10. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Inderdaad, en dat is waar ik “ongerust” over ben. Niet dat virus zelf.

Dress en suus1983 vinden dit leuk.
  11. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    Haha ik zag iemand met een hele mand vol zeep en desinfecterende gel

spruitje80, Fantykoekie, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113

mutskuh, mum2be2, YaelStone en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb ook wel iets extra gekocht. Maar ook niet meer dan voor een week. Ik ben niet zo’n voorraadhouder.
    Ja droge pasta en tomatensaus daar kan ik nog wel even op vooruit. Maar voor de rest niet.

Wellesnietes vindt dit leuk.
  14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor maanden aan eten in huis halen, vind ik persoonlijk overdreven. Maar misschien koopt dit stel ook wel vast een voorraadje in voor hun ouders ofzo, dat die ook even vooruit kunnen als bijvoorbeeld mantelzorg wegvalt door ziekte.

Maar op zich vind ik een voorraadbeheer eten in huis helemaal niet verkeerd. Nederland is één van de veiligste landen ter wereld, in alle opzichten. Niet alleen omdat het al decennialang vrede is en we de laatste tientallen jaren nauwelijks ervaring hebben met grootschalig terrorisme of grote natuurrampen e.d. Maar denk ook eens aan het simpele feit dat er altijd schoon water uit de kraan komt en de stroom het eigenlijk altijd gewoon doet. En ook bijvoorbeeld gezondheidszorg is hier, zeker in vergelijking met andere delen van de wereld, gewoon goed geregeld. Ik zeg niet dat er nooit iets mis gaat of dat er geen wachtlijsten zijn. Maar in geval van nood kun je er hier echt op vertrouwen dat je geholpen wordt. Ook hebben we fantastische sociale vangnetten. Ja, ook daarbij vallen soms mensen tussen de wal en het schip. Maar even over het algemeen genomen, is het hier goed geregeld. Heb je een dorst, komt er water uit de kraan. Krijg je een ongeluk, komt een ambulance en brengt je naar het ziekenhuis. Daar wordt je gewoon geholpen, zonder dat ze eerst geld van je willen zien. Staat je huis in brand, komt de brandweer. Indien nodig brengt de verzekering je onder in een hotel. En ga zo maar door. Er zijn niet veel problemen en rampen waar niet vanuit de overheid of maatschappij een oplossing voor komt. Geweldig natuurlijk. Maar die veiligheid heeft wel twee nadelen, vind ik.

Ten eerste dat mensen er lui van worden. Iedereen is zo gewend dat alles wel van hogerhand opgelost en geregeld wordt, dat daar in bepaalde situaties door sommige mensen wel iets te veel op geleund wordt. Eigen initiatief is soms ver te zoeken. Misschien komt dat niet alleen voort uit luiheid, trouwens. Ook wel een stukje dat mensen zo gewend zijn aan al die voorzieningen, dat ze ook gewoon vinden daar ‘recht’ op te hebben en het haast als een persoonlijke belediging zien als er wordt gezegd dat ze ook zelf iets kunnen regelen.

Deel twee van die gewenning aan veiligheid, is dat iedere kleine bedreiging daarvan meteen wordt opgeblazen. Sommige mensen zitten een beetje te veel in de vorige alinea (“Ik regel niks, ‘ze’ laten me heus niet verhongeren.”) Anderen slaan nu volledig door naar het andere uiterste, door ineens voor maanden eten in huis te halen, dozen vol mondkapjes en grote hoeveelheden ontsmettingsmiddelen aan te schaffen en ineens nauwelijks meer naar openbare gelegenheden durven.

Volgens mij ligt de waarheid, zoals gewoonlijk, ergens in het midden. Je hoeft jezelf echt niet maanden zonder enige hulp te kunnen redden of uit te gaan van een soort post-apocalyptische wereld. Maar je moet er ook niet vanuit gaan dat als er een probleem is, dat dan een alwetende en alkunnende overheid alles binnen een dag voor je heeft opgelost. Zorg dus dat je jezelf een paar dagen tot een week kunt redden met de meest noodzakelijke dingen. In Nederland zal dat over het algemeen genoeg tijd zijn om òf het probleem op te lossen, òf hulpverlening op gang te brengen.

Gebruik je gezond verstand. Maak jezelf niet volledig afhankelijk van anderen, maar houd het allemaal wel een beetje praktisch.

NiVa0230, Madelie, Lynx en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Froezel

Froezel Actief lid

12 dec 2019
    407
    504
    93
    Vrouw
    Haha, ik ook! Liep vanochtend even door de drogist en je zag het schap met zeep en handgel er een stuk leger bij staan dan anders :p

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik als Tilburger weet nu ook wie het is en wat plaatsen waar hij in Tilburg is geweest met carnaval. Oa de boekanier in Tilburg . Echt slecht. Totaal geen privacy meer

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Op zich is dat niet gek, aangezien dat toch steeds het advies is dat herhaald wordt. En dat wat mij betreft niet vaak genoeg gezegd kan worden: was je handen! Nies in je elleboogholte en was geregeld je handen.
    Je moet voor de lol eens kijken op een openbaar toilet, hoeveel mensen niet hun handen wassen. Ook collega’s zie ik vaak verdacht snel van de wc komen. Mensen denken daar totaal niet bij na. Gelukkig zet dat coronavirus nu wat meer mensen aan het nadenken en ik hoop dat ze het nu eindelijk eens gaan onthouden. Want ook als dat coronavirus straks weer een vage herinnering is, hebben we nog steeds de ‘echte’ griep en buikgriep en verkoudheden. Het is gewoon onbeschoft dat mensen dit soort dingen verspreiden, gewoon omdat ze te lui zijn om hun handen even te wassen.

Zwierezwaai, Poolvos, Mar76 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Maan92

Maan92 Actief lid

8 dec 2016
    192
    95
    28
    Hier was dat schap helemaal leeg, ik wilde nog graag een pompje voor de kraamweek maar helaas. En ook het schap met de vitamine pillen en paracetamol was bijna leeg. Echt bizar.

19. Froezel

Froezel Actief lid

12 dec 2019
    407
    504
    93
    Vrouw
    Ben het met je eens hoor! Bedoelde ook niet dat ik het gek vond, integendeel zelfs. Vond het juist goed om te zien dat het schap al bijna leeg was. Betekent dat er geluisterd wordt. Ik was misschien te vaak mijn handen op een dag, maar liever te vaak dan te weinig. Heb ook standaard een flesje desinfecterende handgel in m’n tas, m’n auto en in de luiertas. Niet pas sinds het coronavirus, altijd al.

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    En wie zegt dat dit vanwege het virus is?;)
    Wij hebben diverse cliënten waar vanwege ziekte hygiëne extra belangrijk is. Die kopen grote voorraden zeep en desinfectie. En nu helemaal. Om voor te zijn dat ze zonder zitten.

Deel Deze Pagina