Coronavirus

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Poolvos, 25 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.128
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik weet niet of capaciteit een probleem is. Puur logistiek kan ik me voorstellen dat er een grens is aan het aantal testen dat je in korte tijd kunt doen. Maar ik heb natuurlijk geen idee waar die grens ligt. Ik heb begrepen dat er nub2 testcentra zijn, maar dat dit verhoogd kan worden.

Het werkelijke probleem is denk ik "tis ok nooid goet" Aan het begin van deze week stond dit topic aan de ene kant vol met tips om nog mondkapjes en ontsmettende middeltjes te bemachtigen, terwijl aan de andere kant nog mensen over elkaar heen buitelden om te verkondigen wat voor onzin het was om zelfs maar voor 1 dag extra boodschappen in huis te halen.
    Onze overheid, in dit geval RIVM en GGD moeten beslissingen nemen die uiteindelijk effect hebben op 17,5 miljoen (ofzo) mensen. En het ene deel vindt iedere maatregel overdreven terwijl het een ander deel niet ver genoeg kan gaan.

Ik ben meestal wel van 'de waarheid ligt in het midden'. En dat lijkt ook het beleid te zijn van onze overheid op dit moment. Wel degelijk waakzaam en pro-actief. Maar niet gelijk de allerzwaarste maatregelen nemen.

Overigens zorgt mijn 'de waarheid ligt in het midden' mentaliteit er vaak voor dat ik met iedereen ruzie krijg, haha. Want als iedereen beweert 'de overheid doet niks', dan zeg ik "Nee hoor, ze doen wel iets want... dit die en dat."
    En zouden er vooral mensen mopperen dat al die maatregelen overdreven zijn, dan zou ik zeggen "Wees maar blij dat ze deze maatregelen nemen, want..."

Ik vind het zelf altijd prettig om over situaties na te denken en het van meerdere kanten te bekijken. Als ik daarmee een ander ook de andere kant van het verhaal kan laten overdenken, vind ik dat altijd wel mooi. Er zijn ook mensen die vinden dat maar irritant, want die willen de andere kant niet zien. Ook prima, zet me maar onder de negeerknop, voel ik niks van.

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als je de karretjes niet aflikt en gewoon regelmatig gedurende de dag je handen was, krijg je er niks van.

3. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Enerzijds begrijp ik de kritiek. Hier in Zweden was iemand besmettelijk in vliegtuig en trein - en ze hebben alleen de mensen die voor en achter hem hebben gezeten geïnformeerd. Ivm patiëntgeheim mag niemand weten welk vliegtuig en welke trein. Mijns inziens echt te kortzichtig: want wat als je naar de wc bent geweest en naast hem in de rij stond? Of whatever...

...maar ik zou dan liever zien dat ze de rest vh vliegtuig informeren, NIET testen. Want testen is óók een schijnveiligheid.
    Tuurlijk, als je 1000 mensen screent zoals in Duitsland en je vangt 40 zieken. Cool. Maar die andere 960 kunnen niet beweren dat ze het virus niet hebben. Die kunnen niet verder gaan feesten. Die moeten nog steeds 14 dagen afwachten om zéker te zijn dat ze niet ziek worden. Dus als je nou gewoon al die 1000 mensen vraagt sociale contacten te mijden en oplettend te zijn - melden bij symptomen.
    DAN heb je mijns inziens een win-win. Beperkte besmetting en niet oneindig nutteloze testen. Zonder de schijnveiligheid van een negatieve test omdat je simpelweg te vroeg was met testen.

amdaa, Nummer4 en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik denk dat jij mijn strekking van het verhaal prima begrijpt.

Volgens de huidige richtlijnen van het rivm kunnen al de contacten van de betreffende zieken gaan en staan waar ze willen.
    Om deze redenen krijg je straks overal brandhaarden waarbij de herkomst niet meer te herleiden is en dan weten ze niet meer hoe ze het kunnen indammen, want dan moet wél heel Nederland op slot om het een halt toe te roepen.
    Dus waarom geen strakkere aanpak voor die mensen die contact hebben gehad. Het is makkelijker er 400 te isoleren, dan straks 10.000.

Zwierezwaai vindt dit leuk.
  5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Maar niet testen geeft helemaal geen zekerheid. Dus dat is dan toch ook geen optie?
    Als er uit andere landen blijkt, dat preventief testen iig genoeg oplevert om mensen er uit te kunnen pikken dan kunnen wij dat toch ook doen?
    Nu is het achterover zitten en afwachten tot mensen verschijnselen gaan vertonen. Dat is imo te laconiek. En op mensen vertrouwen dat als ze verschijnselen vertonen, netjes thuis blijven. Er zijn nu 2 gevallen bekend, waarvan 1 naar haar werk in notabene het ziekenhuis is gegaan en haar kinderen naar het kdv heeft gebracht :eek:

amdaa vindt dit leuk.
  6. Lils

Lils Bekend lid

11 sep 2017
    616
    648
    93
    Vrouw
    Ik ben het wel eens met de mensen die zeggen dat er hier wat lakser mee omgegaan wordt dan in bijv Duitsland.
    Wij wonen tegenvde Duitse grens aan, bij selfkant en gangelt waar dus zoveel besmette mensen zijn. Ik ga normaal gesproken ook altijd tanken en boodschappen doen daar, maar dat doe ik nu dus maar even niet meer.
    Bij mijn zoon op school zitten een aantal kinderen die daar wonen, maar voor zover ik weet mogen die overmorgen na de carnavalsvakantie gewoon naar school komen zonder extra maatregelen. En dat vind ik dan toch wel even slikken hoor!
    Er is ook nog geen enkele communicatie geweest vanuit school over hoe en wat, ik ben benieuwd of dit komende week wel nog gaat komen.

7. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Gelukkig zijn ze bij ons nog niet zichtbaar aan t hamsteren. Supermarkt overvol, zeep en alles gewoon ruim op voorraad.

Overigens zag ik bij PicNic wel dat je maar 1 handzeep mag bestellen en dat d handgel niet leverbaar was :roflmao:

Nummer4 en Poolvos vinden dit leuk.
  8. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.820
    9.326
    113
    Gelderland
    @GossipGirlxoxo
    Te pas en te onpas, daar zijn de meningen natuurlijk erg wisselend over. Ik wil niemand als overdreven of juist als vies bestempelen. Het gaat erom dat ieder doet waar hij zich prima bij voelt! :D Wij doen het op onze manier en jij op de jouwe, en allebei is goed :thumup:

Gewooniemand en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.815
    4.057
    113
    Dat geeft enkel schijnveiligheid.

En mensen die dan negatief testen zullen daarna bij verschijnselen mogelijk nog laconieker reageren want ja zal wel gewoon verkouden/griep zijn want ze hebben immers negatief getest.

En de testcapaciteit die er is kan beter zinvol gebruikt worden dan preventief waarbij de uitslag nietszeggend is.

Poolvos, Whoopy en Syane vinden dit leuk.
  10. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.693
    6.591
    113
    Vrouw

Ja, serieus. Ik moest moeite doen om mijn lachen in te houden, maar dat krijg je dus door die massahysterie.
    Okay, ik beken, zoals ik eerder meldde ben ik een hypochonder, maar pas wanneer iets in de buurt komt, in bekende kring, dan ga ik lichtelijk panikeren. Als mijn kinderen roepen dat ze misselijk zijn bijvoorbeeld, dan word ik spontaan misselijk :rolleyes:
    Ik kan me niet druk maken om iemand die hoest of niest in een winkel, als ze me maar niet recht in mijn gezicht hoesten of niesen.

Op het werk van mijn vriend moet iedereen bij griepverschijnselen (hoesten, niesen, koorts) thuis blijven, dit ivm de vele contacten met het buitenland. Als dat een maand geleden was ingesteld zat hij al lang thuis, we zijn namelijk al sinds januari aan het hoesten en niesen bij ons thuis.

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    SAARC en Jes88 vinden dit leuk.
  12. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    precies, volgens mij doen ze dit om geen paniek te zaaien. Terwijl die leugens het naar mijn idee allemaal niet beter maken.

Nummer4, Aszz, GossipGirlxoxo en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.693
    6.591
    113
    Vrouw
    Maar als er bruine drek op het handvat zit, zou jij dan ook niet graag even een doekje er over willen halen?
    Dat was laatst namelijk wel mijn beweegreden om dat desinfectie doekje over het karretje te halen. Normaal doe ik dat ook niet altijd maar als ik toch de scanner doe, dan ook het karretje even, denk ik maar zo.

Edit: ieder z'n ding, ik ben geen poetsfreak maar houd niet van viezigheid.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Ik heb het idei dat ze paniek proberen te voorkomen zo.

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Beide kinderen van die vrouw in Diemen en de man. Hebben ook het virus

Was net op het nieuws

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.128
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Maar wat is je alternatief? In een gemiddelde café staan met carnaval tussen de 100-300 mensen hutje mutje op elkaar. De meeste carnavallers bezoeken meerdere cafés per avond. Dus alleen deze besmette meneer heeft met vele honderden anderen in die cafés gestaan. En die honderden mensen weer met honderden anderen. Deels heb je overlap. Maar je kunt nooit achterhalen wie precies met wie wanneer in welk café heeft gestaan. Dus moet je dan uit voorzorg alle mensen die in Tilburg carnaval hebben gevierd, als verdacht beschouwen. Dat gaat echt om duizenden mensen.

Heb je dan liever wel paniek bij al die mensen? En dat al die mensen hun huis niet meer uitkomen de komende twee weken. Ook de carnaval-vierende thuiszorgmedewerkers, artsen, leraren, verpleegkundigen, bakkers, etc etc. Dan gooien we dus in Tilburg ook alle ziekenhuizen, huisartspraktijken, scholen, winkels e.d. dicht. Want overal zijn er meerdere mensen die carnaval gevierd hebben, dus overal heb je onmiddellijk een personeelsprobleem waardoor je de boel niet open kunt houden met degenen die toevallig geen carnaval hebben gevierd. En je weet niet wie precies wie besmet kan hebben, dus ook degenen die zelf geen carnaval hebben gevierd maar wel contact hebben gehad met hun buurman, zus of kapper die wel carnaval gevierd heeft zijn verdacht.

Ik vind dat een hele heftige maatregel.

Whoopy vindt dit leuk.
  17. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Zo doen ze het hier in het dorp ook in iedere praktijk (huisarts, gyn)
    Er hangen ook overal briefjes waarom ze het niet doen en dat je het niet persoonlijk moet opvatten ;)

Whoopy vindt dit leuk.
  18. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Maar van tevoren raak je je toetsenbord, de telefoon, medische instrumenten etc aan, toch?

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. Jes88

Jes88 Fanatiek lid

11 aug 2019
    1.139
    1.268
    113
    Jeetje

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.128
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind geen handenschudden best een prima plan hoor. Nog los van corona. Die Indiërs zijn zo gek nog niet, met hun namasté.

Gewooniemand, Picaris, Nummer4 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina