Hay, Ik lees veel over dat baby's na 4 mnd minder groeien per week maar geldt dit ook voor een prematuur? Want wat hou je aan de gecorrigeerde lft of vanaf de geboorte? Hoeveel gr per week groeide jullie baby met moedermelk?En met kv?
Mijn oudste kreeg 6mnd exclusief borstvoeding, groeide in sneltempo de eerste 12 weken (van laagste gewicht 1,8kg naar 4,5kg), aan 225g gemiddeld per week. Daarna is ze het lijntje waar ze toen op zat (onderste lijn groene zone WHO) blijven volgen. Ze werd 7w prematuur geboren. Mijn jongste krijgt nu 4mnd exclusief borstvoeding (and counting ) en ook bij haar zie je - ondanks dat zij niet echt prematuur was (3w te vroeg) - dezelfde evolutie. Ze groeide in sneltempo de eerste 12 weken (van laagste gewicht 2,7kg naar 5,8kg), aan 260g gemideld per week. Nu blijft ze ook meer haar lijntje volgen (middellijn groene zone WHO).
wow jullie kleintjes groeide erg hard! Hier is dat helaas niet het geval mr ze kreeg ook weinig cc's in het begin was dat bij jullie ook zo? Pas na een maand zat ze op 10x 25 cc of 30 dat weet ik even niet meer.... Uppp wil graag meer reactie's
hoeveelheid wordt door de arts bepaald adhv het gewicht, dus is zeer verschillend per kindje. Daarnaast geven ze zieke babys wat minder melk, om de darmen niet te veel te belasten. Ik weet dat ze hier thuis kwamen (na 5,5 weken) met 8x 45cc of zo (weet ik niet meer precies)
Klopt adi melk wordt idd door t gewicht bepaald mr had je kleintje in het begin ook heel weinig cc? Mijn dochtertje begon echt met 24x 1,5 cc
Mijn dochter kreeg de eerste 24u 1cc per uur in sonde, volgende 24u 2cc per uur, dan 3, 5 en dan 7. In haar tweede levensweek kreeg ze zo'n 20cc om de 3u, dat werd 22, dan 25 en tot slot 30cc. Ze was toen bijna 3w oud (gecorr. bijna 36w zwangerschap) en van dan af begon ze goed aan de borst te drinken. Omdat ze 2 opeenvolgende dagen bijkwam op enkel borst (sonde eruit getrokken en men heeft ze bij wijze van test niet meer herstoken) mocht ze mee naar huis. Ze woog toen 2,3kg en 4w later (uitgerekende datum) was dat exact 3,5kg! In 't begin woog ik haar voor en na de borstvoeding en dan dronk ze 300 à 350cc in een 10 à 12 drinkbeurten.
Wij begonnen ook met 12x2ml, 5 weken later kwam ze thuis met 8x35ml, ze was toen van 1590 naar 2300 gram gegroeid. Op de uitgerekende datum woog ze iets meer dan 3 kilo, met 4 maanden was dat 4700 gram. Daarna boog het inderdaad wel wat af, ze is nu bijna een jaar en komt maar mondjesmaat aan, ze is nog geen 7.5 kilo nu. Maar we maken ons geen zorgen want ze is hartstikke gezond!
Hier begonnen met 0.5cc per uur per sonde. De eerste weken groeiden ze zo'n 100-150 per week. Rond de 36 weken werd dat 250 per week en daar zitten ze nu nog zo'n beetje op (de een groeit harder dan de ander). Noor en Anna waren half juli (4.5 maand oud) zelfs 700 en 800 gegroeid in 2 weken tijd. Afgelopen twee weken niet meer gewogen, dus ik heb geen idee hoe hard ze nu nog groeien, volgens mij nog net zo hard (nu 5 maanden dus). Ze kregen tot 4 maanden volledig moedermelk, nu krijgen de meiden grotendeels kv.
Onze tweeling is met 30 weken geboren en vooral onze zoon groeit heel hard. Ze zijn nu 6 maanden en hij groeit nog steeds 1 kilo per maand! We hebben nu wel de fles van 23.00 eraf gehaald en moeten volgende week weer wegen dus ben benieuwd! Onze dochter groeit niet zo hard maar is ook niet zo'n goede drinker.... Wij moeten steeds op controle in het ziekenhuis omdat ze zo vroeg waren en daar houden corrigeren ze de leeftijd maar als we naar het cb gaan doen ze dat niet. Ik corrigeer het zelf ook, want het verschil is wel groot...onze dochter was namelijk 1285 gram bij de geboorte en dat kun je dan niet echt vergelijken met een baby die wel op tijd wordt geboren en bijvoorbeeld 4 kilo weegt.