Ik vind het nadoen van gedrag door onze kinderen toch heel iets anders dan hetzelfde moeten eten of drinken op dat moment. Ik drink bijv. alcohol of cola maar mijn kinderen mogen dat niet. Cola kregen ze als jonge kinderen niet en alcohol pas vanaf hun 18e (alhoewel ik die illusie niet heb hoor dat ze braaf wachten tot hun 18e). En dat is omdat ik de keuze maak dat het niet goed is voor hun gezondheid op dat moment en/of passend bij hun leeftijd. Dat ze mij dit zien drinken zal eventueel tot gevolg hebben dat ze het later wel gaan drinken. Wanneer ik zou roken (doe ik niet hoor ) zou ik dat uiteraard verbieden als ze kind zijn. Maar dat ze dat wel gaan doen als ze puber of jong volwassen zijn dat heb ik uiteraard geen zeggenschap meer over. Ik vind dat je als ouder dus best iets kan eten of drinken wat je kind op dat moment nog niet mag, verschil moet er wezen. Natuurlijk is het wel vaak zo dat kinderen die een gezonde eetstijl zien thuis dat waarschijnlijk eerder overnemen dan kinderen die erg ongezond eten thuis. Maar andersom kan ook nog steeds. Toch zie ik wel een groot verschil in bepaalde producten verbieden bij je kinderen die je zelf wel eet/drinkt of het gedrag beïnvloeden middels een corrigerende tik en niet willen dat ze dat bij een ander doen. Want daar kwam de vergelijking toch vandaan?
Dit is inderdaad precies wat ik al telkens zeg. Dat een ouder af en toe een corrigerende tik geeft, wil niet zeggen dat een kind dit ook mag bij een ander kind. Dat kan je een kind heel goed uitleggen. Dat komt voor mij op hetzelfde neer als een kind uitleggen dat jij wel laat naar bed gaat, wel koffie drinkt, enz. Dat jij dat geen argument vindt, dat kan natuurlijk, maar dan gaat de reden om het niet te doen om het goede voorbeeld te geven dus blijkbaar alleen op voor die tik. Voor de rest "mag" er van alles gedaan worden door ouders wat ook niet zo'n goed voorbeeld is (alhoewel de ouders die voorstander zijn van de corrigerende tik dit niet zozeer als slecht voorbeeld zien, denk ik). Maar dat is dan minder erg? Beetje hypocriet vind ik dat. Overigens vind ik een tik iets heel anders dan slaan (= voor mij gelijk aan een pak rammel geven), de huid vol schelden, kleineren of een onveilig gevoel geven (dat kan op heel veel verschillende manieren). Dat valt voor mij in een andere categorie.
Maar koffie drinken en auto rijden zijn hele andere dingen, die niks te maken hebben met hoe je met je medemens (ja ook kinderen) omgaat. De waarden die ik wil overdragen aan mijn kinderen zouden totaal niet overkomen als ik zou straffen met tikken. Een tik geven is respectloos.
Misschien omdat wetenschappelijk onderzoek niet eenduidig genoeg is? Want als dat wel zo zou zijn, kan ik me niet voorstellen dat België zich blijft verzetten, niet veel Belgen liggen hier wakker van, ik heb nog nergens gehoord dat er stemmen opgaan om dit alsnog te verbieden, maar ik volg ook niet 100% alles van de politiek uiteraard. Misschien omdat vrijheid van manier van opvoeding belangrijk is in België? Wat wel zeker strafbaar is, is huiselijk geweld (naar partner of kinderen), misschien ziet België daar echt een verschil. Net zoals hier al heel vaak is aangegeven is een 'tik' echt iets anders als slaan.
Nee hoor. Gewoon een kwestie van luie politiek. Hoewel België al verschillende keren op de vingers getikt is hiervoor door Europa en de VN.
Jij vindt het geven van een tik respectloos. Ik ben geen voorstander van een corrigerende tik, maar vindt het niet per definitie respectloos. Als ik lees hoe forumleden soms over anderen praten, of hoe ze met bepaalde (familie)zaken omgaan, vind ik dat pas respectloos. Dan denk ik ook weleens: en dat moet dan kinderen opvoeden.........lekker voorbeeld!
Ja....? Dat ik een tik respectloos vind betekent niet dat ik andere dingen niet respectloos vind. Ik leer mijn kinderen dat ze respectvol moeten omgaan met het lichaam van hunzelf en dat van anderen. Dat zou totaal niet overkomen als ik ze zou disciplineren met een tik. Ik zie hier regelmatig staan "een tik is niet hetzelfde als slaan,, want het doet geen pijn". Hoe meet je die grens dan? En de kracht waarmee een tik wordt gegeven verschilt ook van persoon tot persoon.
Slaan, een tik uitdelen, etc.. het mag in NL gewoon niet. Ik moet onze jongste ook wel eens uit haar negatieve spiraal krijgen. Maar even hard in mijn handen klappen is dan voldoende. De schrik van het geluid haalt haar eruit. Wanneer je moeite hebt om je kind uit zo'n spiraal te halen moet je toch echt iets anders bedenken
Nee, dat klopt. Ook ik vind het beide niet nodig. Toch denk ik dat er weinig ouders zijn die hun kinderen nooit een tik geven én nooit op een een andere (respectloze) manier in de fout gaan. Daarom kan ik me niet zo druk maken over ouders die hun kind af een toe een corrigerende tik geven. Ik heb weer andere gebreken.
Ik denk dat ieder weldenkend mens het verschil echt wel weet tussen één tik op de vingers of billen of met kracht een pak rammel geven en daarmee meerdere harde klappen uitdelen. Het eerste is een corrigerende tik ( en ik heb hier op het forum geen enkele voorstander van de corrigerende tik iets anders horen zeggen), het andere gaat veel te ver en zal altijd uit onmacht/ woede/ frustratie gebeuren, omdat degene die het doet dus blijkbaar geen maat kent. En bij dat laatste is iedereen hier op het forum er over eens dat dat absoluut niet kan. Ik zie het probleem dus niet zo......
Jij ziet geen probleem omdat je vind dat een corrigerende tik een prima consequentie is. Ik vind dat niet. Ik zie ook totaal niet voor ogen hoe dat te werk gaat. Een tik uit reflex omdat je kind op het punt staat iets gevaarlijks te doen, snap ik wel. Maar een kind wat niet luistert een tik geven als straf, nee.
Ik heb nooit een corrigerende tik gegeven. Dat is hier nooit nodig geweest, omdat andere dingen ( tot 3 tellen, even op de gang, enz) ook prima werkten. Ik snap dat sommige ouders zo'n tik wel gebruiken en vind dat ook niet per definitie respectloos. Daarin verschillen we inderdaad van mening. Er zijn wel onderzoeken die aangeven dat de volwassenen van nu die vroeger eens een corrigerende tik kregen, daar nu nog wel last van hebben. Ik kan me alleen niet voorstellen dat dat om een corrigerende tik ging, zoals waar we het hier over hebben op het forum. Ik ken ook helemaal niemand die hier een trauma aan over heeft gehouden, dus ik vind sommige reacties dan ook zwaar overdreven. Vroeger was het heel normaal om een flink pak slaag te krijgen. Ik kan me voorstellen als dat wekelijks/ dagelijks gebeurde, dat je daar een naar gevoel aan over kunt houden. Niemand hier op het forum geeft aan dit normaal te vinden en als opvoedmethode te gebruiken.
Ik ben absoluut tegen. Ik vind het respectloos en van iemand lichaam blijf je van af. Een tik krijgen is altijd ongewenst. Ik geef mijn vriend ook geen tik als hij iets doet wat ik niet leuk vind. Velen vinden dit een rare vergelijking. Dat is het ook maar het zou tussen volwassenen wel eerlijker zijn want je bent gelijk. Een kind een tik geven is laf, je weet op voorhand dat je wint door de gemakkelijkste weg te kiezen. Als je een tik gewend bent in de opvoeding is er ook altijd het gevaar dat het eens te ver gaat.
Ik kas alleen je titel hoor, dus even een snelle reactie van mij: zo, echt niet! Elke vorm van agressie naar je kind (en tevens naar je partner, zus, moeder, wie dan ook) is gewoon niet oké. Ben zelf ook niet zo van de stemverheffing, dat vind ik ook een vorm van agressie. Betekent niet dat ik niet streng ben overigens, bij tijd en wijle kan ik dat heus (haha).