Hoi! Ik werk momenteel 3 dagen per week, kinderen worden opgevangen door 2 dagen familie + 1 dag bso. We zijn bezig voor een 3e kindje (als het lukt) dan zouden we overstappen op een gastouder voor 3 dagen. Nu krijg ik de mogelijkheid om te gaan werken onder schooltijd. Het voordeel is dat ik zelf de kinderen uit school kan halen en geen opvang naar schooltijd meer nodig heb. De 3e gaat dan 4 dagen per week naar opvang. Voordelen 3 dagen werken: - 4 dagen per week vrij - Schoonmaken/ boodschappen doe ik op mijn vrije dagen onder schooltijd Nadelen 3 dagen werken: - Mocht er een 3e komen, dan vind ik het best wel een impact op mijn 2 kinderen dat ze moeten ruilen van opvang. Voordelen 4 dagen werken: - Zelf de kinderen uit school halen - Geen opvang meer nodig (vakanties is geen probleem) Nadelen 4 dagen werken: - De kleine zal dan 4 dagen van 08.45 tot 14.45 naar de opvang moeten. - Schoonmaken/ boodschappen zal ik in de middag/ avond moeten doen (weekend wil ik doorbrengen met het gezin) Ik neig zelf naar 4 korte dagen, met grootste voordeel dat ik zelf de kinderen uit school kan halen. Vraag mij alleen af of 4 dagen opvang voor de 3e niet teveel is. Wat zou jij doen in mijn situatie?
Ik zou denk ik toch gaan voor de 3 langere dagen.. - Dan heb je voor de derde geen 4 dagen oppas nodig.. - BSO vinden kinderen meestal juist leuk toch? - Dan kan jij op de dagen dat je vrij bent en de andere kinderen op school 'rustig' het huishouden/de boodschappen doen..
De kinderen zitten nu 1 dag per week op de bso maar als er een 3e komt dan gaan ze alledrie 3 dagen per week naar een gastouder. En dat vind ik best wel een ding, van 1 dag opvang naar 3 dagen opvang. En dan denk ik, die kleine weet niet beter dan 4 dagen opvang. Ben wel benieuwd naar andere inzichten.
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik heb een tijdje 4 dagen onder schooltijd gewerkt en... beviel mij helemaal niet . Zeker met 3 kinderen, ik kwam nergens toe (mbt huishouden, boodschappen, afspraken e.d.). Ik was OF aan het werk OF thuis met 3 kinderen (op een korte woensdagochtend na) en iets huishoudelijks doen in avonden, niet mijn ding. Ik ben moe na 14 uur 3 bewerkelijke kinderen om me heen ... Ik werk nu 3 dagen onder schooltijd, 16 uur in de week, omdat niet anders kan. Het enige voordeel is financieel. Als de jongste straks naar school gaat en ik geen kinderdagverblijf meer hoef te betalen, komt er een duidelijke bedragje per maand vrij. Maar als het kon zou ik het zo omruilen voor 2 dagen van 8 uur! Maar goed. Dit zou wellicht ook wel afhangen van karakters van kinderen, de opvoedlast, je andere activiteiten, je eigen karakter, aard van je werk, etc, etc... Het blijft wat dat betreft een persoonlijke keuze.
Heb je veel reistijd naar je werk? Ik ben 45 min enkele reis en ik vind dat wel een argument voor 3 lange dagen ipv 4 korte dagen. Ik vind 3 lange dagen echt fijn, 2 hele dagen echt vrij, onder schooltijd heb ik 1op1 tijd met de jongste. Moeten perse alle 3 je kinderen naar een gastouder ? Is het geen optie de oudsten op de Bso te laten? Bij ons zit de dagopvang en de Bso in 1 gebouw, echt heel handig.
Die 4 dagen is voor de oudste 2 wel heel fijn. Maar ik vind 4 dagen opvang voor de evt baby wel erg veel, kun je niet bij die 2 houden.... haha nee das een geintje he Ik ben wel bang dat je met maar 1 vrije dag in de week aan weinig toekomt, want na school kun je ook niet veel meer doen.
Ik heb een korte reistijd, max 10 minuten. Mijn voorkeur heeft het wel dat alledrie de kinderen op 1 adres zijn. Op de huidige bso hebben ze geen kdv. We kunnen ervoor kiezen om ze op een andere bso te plaatsen waar ze wel een kdv hebben. Daarentegen spreekt het kleinschalige van een gastouder mij wel aan, en de kosten zijn een stuk lager.
ik zou voor drie dagen gaan, ik ben twee jaar geleden omdat mijn werkgever dat vroeg 5 ochtenden gaan werken. voor ons was het voordeel idd dat ik onze dochter zelf kan ophalen elke dag en we besloten dat we dan ook een hond konden nemen, ik was toch op tijd thuis om haar uit te laten. Inmiddels zou ik dolgraag terug willen naar drie hele dagen werken.... ik kom nergens aan toe en loop `altijd achter de feiten aan....maar het kan niet meer ivm met de hond.... ik wil geen honden uitlaatservice laten komen... onze dochter zou dolgraag weer naar de bso willen...
Bedankt voor jouw feedback! Ik lees nu al meerdere soortgelijke reacties, dat je nergens aan toekomt. Iets om rekening mee te houden.
Ik zou kiezen voor 4 korte dagen als je weinig reistijd hebt. De kleinste hoeft ook niet heel lang naar de opvang, wel 4 dagen inderdaad. Weet niet of je man of familie iets op zou kunnen vangen? Wat betreft huishouden is een dag extra wel fijn, maar mijn man en ik (werken allebei 4 dagen waarvan ik 1 korte) doen het grotere huishoudwerk samen op maandagavond, tussendoor houden we het bij.
Zouden jullie het niet erg vinden om de kinderen van opvang te laten ruilen? Dat staat me zo tegen . Ze hoeven nu maar 1 dag naar de bso en dan zullen het 3 dagen gastouder (of bso zijn).
Mijn man werkt 5 dagen en op familie wil ik niet meer terugvallen. Opvangtijd valt mee vind ik, 08.45 tot 14.45, maar goed het zijn wel 4 dagen.
Qua tijd op de opvang kom je denk ik op hetzelfde uit met 3 of 4 dagen (3 dagen tot zeg 17:45 of 4 dagen tot 14:45). Ik zou dan het voordeel van de oudere kinderen ook mee laten wegen en voor 4 korte dagen kiezen. Moet ook zeggen dat onze kinderen de bso niet zo leuk vinden, gastouder zou misschien anders zijn, maar het liefste zijn ze thuis na school, gastouder aan huis zou al veel schelen.
Precies dit. Zeker als de vakanties geen probleem zijn. Er is toch nog een vijfde dag waarop je helemaal vrij bent. En als er een derde komt, dan heb je sowieso altijd één kind om je heen, dus wordt het huishouden doen toch lastiger.
Hmm lastig maar ik zou denk ik voor 3 dagen gaan. Ik werk zelf 3 halve dagen maar ik kan net zo goed hele dagen werken want aan dat halve dagje heb ik gewoon niks tenzij het in de ochtend is tot 12 - 13 uur. Dan hoef je maar 3 dagen van hot naar her te vliegen ipv 4. Maar ik zou ook in overweging nemen wat handiger is op de langete termijn..
Ik heb beiden gedaan dit jaar en werk nu 3 lange dagen. Dit juist met het oog op als er een kleintje bij komt. Anders moet ik voor 4 niet hele dagen opvang betalen. Maar daarbij ook ik was alleen maar aan het vliegen met die 4 kortere dagen kwam aan niets toe. Nu heb ik 1 hele dag waarin ik een hoop in huis kan doen ed. scheelt mij een hoop stress
4, maar ik heb nu het probleem dat de BSO+ per direct de opvang van mijn geestelijk gehandicapt zoontje met klassiek autisme heeft stopgezet, dus vanuit mijn perspectief zou het heerlijk zijn niet meer van een BSO afhankelijk te zijn. Ter informatie, een BSO+ is juist bedoelt voor kinderen met een handicap, zoals mijn zoon.
Ik zou gaan voor drie dagen. Dan hoeft de kleine een dag minder naar de opvang en jij hebt meer vrije tijd/tijd om het huishouden te doen. De oudste twee worden nu opgevangen door familie maar zou het bij een gastouder zoveel anders voor ze zijn? Ze zijn nu ook niet thuis. En bso of gastouder na schooltijd is vaak maar voor 2,5 uur ofzo en in die tijd vinden ze het vaak leuk om met vriendjes te spelen. Berte, hoe komt het dat de bso de opvang heeft stopgezet? Kan dat zomaar? Lijkt me een lastige situatie.