Borstvoeding vragen: teveel aankomen 2.5 week oude baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tilly08, 23 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tilly08

Tilly08 Lid

1 mrt 2019
    95
    48
    18
    Hi,

Nu de kraamzorg weg is heb ik behoorlijk wat vragen over de borstvoeding waarvan ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Onze dochter is inmiddels 2.5 week oud en met 37+4 geboren met 2800 gram. We hebben haar 2 dagen wat bijgevoed op aanraden van de kraamzorg nadat ze 10 procent was aangekomen, borstvoeding is goed op gang gekomen en de laatste dag dat ze kraamzorg er was, was ze weer op geboortegewicht. Volgens de verloskundige en kraamzorg moesten we haar totdat ze in elk geval 3500 gram was elke 2 uur blijven wakker maken en voeden. Na 2 weken zat ze al op 3200 gram en heb ik met het consultatiebureau overlegd dat we 's nachts max. 4 uur tussen de voedingen konden houden, als het overdag maar 2 uur zou blijven. (al komt ze 's nachts meestal vaker)

Nu is ze binnen 4 dagen van 3200 naar 3450 gegaan. Volgens het consultatiebureau horen ze 150-250 gram per week aan te komen... Ik ben bang dat ze in het begin zo vaak heeft moeten voeden doordat we haar 2 weken lang elke 2 uur hebben wakker gemaakt dat ze nu teveel blijft eten en niet meer let op wanneer ze vol is. Ze spuugt de laatste dagen ook steeds na het eten en laat heel veel windjes.

Volgens de kraamzorg moest ik haar ook eerst 20 minuten één borst geven, dan verschonen en dan de andere zolang ze wilde. Het voelde slecht om haar steeds goed drinkend van een borst te halen en dan over te moeten halen om de tweede te drinken, dus na wat lezen op het internet geef ik haar nu in elk geval de eerste borst zolang ze wil, dan verschoon ik haar en bied ik de andere kant nog aan.

Komt ze te snel aan? Kan het kwaad? Is het mogelijk dat ze in de eerste twee weken al afgeleerd heeft om naar haar honger gevoel te luisteren door het vele wakker maken en overhalen om te voeden? Bied je inderdaad beiden borsten aan of is het beter alleen één borst te geven?

Een bezorgde mama

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Beide borsten aanbieden is wel echt het advies, dus helemaal goed! Verder zou ik me niet te druk maken nu hoor, ze groeit heel goed, dat kan echt geen kwaad. Ik zou ook doorgaan met de eerste borst zo lang te geven als ze wil, en daarna nog de tweede aan te bieden, goed rechtop daarna om het even te laten zakken. Als ze van de tweede borst na 2 slokken al genoeg heeft, is dat ook goed.
    Hier moest ik bij beiden ook even op mijn verzoek voeden ivm hun bloedsuikers, dus ook goed wakker maken en houden zodat ze goed dronken. De fase naar meer op eigen verzoek van de baby voeden, is even zoeken, maar komt echt goed :) De eerste maanden verandert de vraag ook nog heel veel, en ben je dus veel bezig met het aanbod daar weer op afstemmen. Ik ging van ‘te weinig’ (en dan clusteren en regeldagen) naar toch weer ‘te veel’, en uiteindelijk kom je dan op ‘precies goed’ ;)

3. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Probeer je kindje te gaan volgen. Je kindje moet niet 20 minuten aan een borst. Langer is prima korter is ook prima. Je kindje groeit prima. Als ze tevreden is, groeit, en voldoende plas luiers heeft kun je prima je kindje gaan volgen. Iedere 2 uur wakker maken is imo nergens voor nodig tenzij ze dit zelf graag wil.
    Beide borsten aanbieden is vooral om de productie op gang te brengen en indien nodig te houden. Ik heb t enkele dagen gedaan om te starten maar bij allebei flinke overproductie gehad dus eigenlijk echt niet nodig. Dus heel snel naar 1 borst per voeding en oh ja mijn kids waren ( jongste is het nog) heerlijke spekkies! Volgens het cb te zwaar volgens de WHO borstvoedings groei curve gewoon dikke prima. Deze curve kun je evt online invullen om beter inzicht te hebben. De curve van het cb is flesvoeding gebaseerd
    Overvoeden kan bijna niet met borstvoeding. Te veel aankomen kan alleen volgens het consultatiebureau maar ja daar is het toch nooit goed. Laat je door hen niet gek maken.
    Mocht je vragen hebben of onzeker zijn raadpleeg dan een lactatiekundige. Die hebben verstand van borstvoeding.

NiekeKris, Zoe123 en Saartje33 vinden dit leuk.
  4. Chechi

Chechi Niet meer actief

#4 Chechi, 24 jul 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jul 2021
    Het is echt onzin dat een baby een bepaald gewicht moet aankomen. Ze is niet te zwaar. Borstvoeding kindjes staan erom bekend dat ze in het begin meer aankomen, later stabiliseert dat weer en dan gaat het CB weer zeuren dat ze te weinig aankomt en zeuren dat je dan kunstvoeding moet gaan geven. Wat dan ook niet klopt. Bij het CB hebben ze helaas weinig verstand van borstvoeding. Zoals hierboven wordt geadviseerd zou ik eerder een lactatiekundige vragen.

De groei curve van het CB moet je ook niet volgen, maar de curve van WHO. Deze curve loopt heel anders en is gemaakt voor borstvoeding kindjes.

nizzie86 en Saartje33 vinden dit leuk.
  5. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    klinkt alsof het hartstikke goed gaat! Denk dat het prima was dat ze in het begin wat meer het advies hebben gegeven om te sturen, aangezien ze best wat was afgevallen en al vrij licht bij geboorte was, maar nu het allemaal zo goed loopt is het inderdaad goed om de baby wat meer zelf te laten leiden. Je doet het dus super zoals het nu gaat!
    Wat gewicht betreft: die van mij kwamen de eerste weken zo'n 300 gram per week aan, dus dat mag best hoog zijn hoor! En onthou bij het wegen dat er soms ook wat verschil kan ontstaan afhankelijk van of je misschien wel of niet net gevoed hebt of dat de baby wel of niet recent heeft gepoept en geplast.

Ga zo door!

Saartje33 vindt dit leuk.
  6. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Wat fijn dat je kindje zo lekker drinkt en goed aankomt! Zou ook je kindje volgen en qua “afleren om niet naar hongergevoel te luisteren” zou ik me niet zo druk maken: vet knap als je zo een jonge baby überhaupt iets structureel aan kan leren! Als ze zo klein zijn is alles nog zo primair en verandert alles continue zo snel, ik zou me daar echt niet zo druk over maken. Komt helemaal goed!

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Heel begrijpelijk dat je wat onzeker bent. Je bent net 2,5 week moeder. Er komen veel nieuwe dingen op je af. En je wordt overladen met meningen, tips en adviezen. Op zich heel fijn, want je hebt natuurlijk veel vragen en nog veel te leren. Maar het probleem is vaak dat je nogal eens tegenstrijdige adviezen krijgt. En wie heeft er nu gelijk?

Mijn ervaring: mijn baby heeft gelijk. Inmiddels zijn mijn kinderen al lang geen baby's meer, maar twee jongens met ieder een heel andere lichaamsbouw, maar beiden een gezond gewicht.
    Onze oudste heeft de bouw van mijn kant van de familie; als baby echte spekkies, als peuter en kleuter 'compact' / stevig. Vooral als peuter met de (voor die leeftijd ook wel typerende) bolle buik. Inmiddels is hij 10 en heeft als ik naar de verhouding lengte en gewicht kijk gewoon een gezond gewicht. Wel in het 'bovenste kwart' van wat als gezond gewicht wordt beschouwd.
    De jongste heeft de bouw van mans kant van de familie: dun. Als baby nooit vetrollen of plooien gehad. Al vanaf jonge leeftijd rechte beentjes. Nooit een bolle buik gehad. Inmiddels 7 jaar en schommelt al jaren rond de onderste lijn van gezond gewicht. Soms net eronder, soms net erop of erover. Maar: altijd energie voor 10. Misschien iets vaker verkouden dan grote broer, maar geen gezondheidsklachten.

Twee heel verschillende kinderen dus. Maar beiden als baby altijd borstvoeding op verzoek gehad. En nu jaren later kan ik alleen maar zeggen: dat is voor beide kinderen prima geweest. Ik heb altijd zoveel mogelijk gekeken of ze tevreden waren en voldoende (zware) plasluiers hadden.

Mijn ervaring met het CB: ondanks dat ze weten dat een kind borstvoeding krijgt, toch vragen hoeveel cc de baby krijgt. Ik heb echt eens gevraagd of die dame zelf maarstreepjes op haar borsten heeft. ;) Op zich begrijpelijk bij een instantie die is gericht op meten en vergelijken. Maar niet altijd reëel als het over borstvoeding gaat.

Officieel mogen ze het 1e jaar niet spreken over 'overgewicht'. Zeker niet bij baby's die borstvoeding krijgen. Maar bij de oudste begonnen ze daar na zijn 1e verjaardag wel over. Hij moest minder koek en snoep krijgen en geen suikerhoudende dranken. (Kreeg hij niet, dus dat was een raar advies.)
    Bij de jongste begonnen ze na een jaar te zeggen dat hij wel vaker een koek mocht eten omdat ze hem vrij licht vonden.
    Bijzonder: twee kinderen met hetzelfde aanbod qua voeding, redelijk 'volgens het boekje'. Wel een totaal verschillende bouw / gewicht. En als gevolg daarvan volslagen tegenstrijdige adviezen bij het CB. Op zich fijn, want dat betekent dat ze naar het kind zelf kijken. Maar wat ik miste, is iets verder kijken dan alleen de huidige lengte en gewicht.
    Want voor beide kinderen gold dat de ouders de lichaamsbouw van beide kinderen herkennen aan een bouw die in de familie voorkomt. En weten dat -met 'gewoon' een redelijk gezond voedingspatroon- daar uiteindelijk kinderen en volwassenen uit groeien met een gemiddeld gewicht.
    En ook dat beide kinderen, ondanks hun zeer andere bouw en gewicht, zich gewoon goed ontwikkelden.

Als je kind zo zwaar is dat het moeite heeft te bewegen, is het niet goed. Als je kind zo licht is dat hij te weinig energie heeft, is het ook niet goed. Dat miste ik bij ons CB. Aan de ene kant keken ze dus wel naar het kind (althans: de adviezen werden afgestemd op de groeicurve), maar ze keken niet naar wat daar achter zit. De lichaamsbouw van de familie, energieniveau, ontwikkeling etc. Best een smalle blik dus.

Lang verhaal, maar een beetje om mijn ervaring te schetsen. Voor ons heeft gewoon voeden naar behoefte van ons kind in beide gevallen goed uitgepakt.

NiekeKris en Zoe123 vinden dit leuk.
  8. Tilly08

Tilly08 Lid

1 mrt 2019
    95
    48
    18
    Dank jullie voor alle lieve reacties. Ik lees al vele jaren mee en weet dat je je baby kunt volgen, en toch, als je dan opeens echt een baby in je handen hebt kun je zo onzeker worden. Helemaal omdat ze dus licht en redelijk vroeg geboren is en ze dus eerst enigszins op gewicht moet komen voordat zij het tempo kon bepalen. Bedankt voor al jullie adviezen, ik ben nu inderdaad op de website van de WHO gaan kijken

Dagda, Zuul, Zoe123 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Marre1985

Marre1985 Bekend lid

1 mei 2017
    588
    500
    93
    Vrouw
    Mijn baby was precies 3 kilo toen hij geboren werd en kwam met volledige borstvoeding in het begin soms wel 500 gram per week aan. Intussen is het een dun kereltje van 3 :)

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    Hier een CB mw;)
    En mijn motto is echt: op bv kun je niet te hard groeien, je ziet vaak dat ze die eerste maanden van "onze" Curve afgroeien, om na een maand of 6 terug te zakken.

Er zijn wel zaken die ik zou willen weten als een kindje zo hard groeit, maar ik zou niet zeggen dat het teveel bv krijgt, want dat kan gewoon niet.

Bij deze groei mag je je kind echt laten leiden en volg je je kind. Algemeen advies is wel om 2 borsten per keer te geven, om zo beide borsten te blijven stimuleren.
    Wakker maken zou ik zelf niet zo gauw doen, als een kind zichzelf goed kan melden.
    Houd voor ogen dat 8-12 keer voeden per dag normaal is op deze leeftijd (en ja, dat zeggen we op ons CB er gewoon bij, telkens weer;))
    Maar geen ramp als je op 6-7 keer uit gaat komen, maar houd ajb je productie in de gaten!

Dagda, tupp, Fristi2012 en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Chechi

Chechi Niet meer actief

Kun je niet bij onze CB gaan werken?! Want ik heb echt ruzie moeten maken om ze dat hier uit te leggen :) fijn om te lezen dat het niet overal drama is.

Fristi2012, SAARC en nizzie86 vinden dit leuk.
  12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    Haha dat vind ik vreselijk én leuk om te horen!
    De moeders op ons CB zijn erg blij met ons:)
    Ik zeg zelfs..... Dat je baby's niet zomaar moet laten huilen..
    Dat samenslapen soms een oplossing is en dat een draagzak erg fijn kan zijn..
    En ben nog steeds niet ontslagen;)

Zuul, zwaaistaart, 2jongensmama en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Chechi

Chechi Niet meer actief

Oh wat een verademing. Ik kreeg het advies bij onze baby die niet sliep en alleen maar huilde: doe de deur dicht, hij slaapt vanzelf. Echt. GEEN. GEIN.
    Bleek later erge reflux te hebben......

nizzie86 vindt dit leuk.
  14. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant

Snap je hoe ik mijn professie vaak moet verdedigen?
    Dat waar ik voor sta? Dat ik kind(en ouders) de allerbeste start wil geven.
    Ik kan pagina's volschrijven over de bijzonder casussen die ik had, over leven en dood (letterlijk) waar we het verschil konden maken...
    En krijg ik standaard: oh je werkt op hetcb.. leuk...wegen, meten en blokjes bouwen.

Maar goed, ik snap waar het vandaan komt. Kom maar bij ons op het CB:)

toch3 en nizzie86 vinden dit leuk.
  15. Chechi

Chechi Niet meer actief

Het is enorm rot om je professie te moeten verdedigen. Het wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een paar “rotte” CB appels. Helaas heb ik een aantal casussen in m’n omgeving die niet al te best zijn geholpen bij het CB. Eerder verder de grond in beland.. dat is zonde want ik denk juist dat het CB zoveeel kan betekenen (mits dit goed gebeurd).

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant

Ja zo jammer.. maar dat heb je in alle beroepen. Alleen bij t CB kun je niet zomaar naar een ander. Terwijl je wel naar een andere Bakker gaat, een andere garage of andere kapper..
    Einde topic vervuiling.:)

Chechi vindt dit leuk.
  17. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.338
    1.820
    113
    Vrouw
    NO worries, ik zou gewoon op haar verzoek gaan voeden en dan regelt ze dat echt lekker zelf. Mijn gemiddelde gewicht zoon kwam de eerste maanden zo'n 400 gram per week aan! Helemaal prima en vanaf 4 maanden zakte zijn curve weer best in en zit nu al heel lang gewoon op gemiddeld gewicht. Als je op verzoek live voedt kunnen ze niet te zwaar worden. Ik gaf tot ca 6 maanden maar 1 borst per keer trouwens omdat ik veel melk had. Maar op een gegeven moment is dat blijkbaar gestabiliseerd (bij dohter ook) en ben ik 2 borsten gaan voeden.

18. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Je doet het prima hoor! H is geboren met 2885 was behoorlijk afgevallen na 2635 gram bij gevoed en kwam daarna ook eerst tussen 230 en 320 gram aan. Maar keurig op/rond zijn eigen lijntje (-1)
    Bied altijd beide borsten aan, en begin de voeding erna met de borst die als laatst (toetje) gedronken heeft.

19. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.338
    1.820
    113
    Vrouw
    Oh en vul alsjeblieft voor je eigen gemoedsrust de WHO curve in .. waarschijnlijk volgt ze daar precies goed haar lijn :) bij het cb gebruiken ze niet de borstvoedings gebaseerde curve.

20. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Waar kan je die vinden ?

Deel Deze Pagina