te lang zitten in wipstoeltje/tafelstoeltje

Discussie in 'Verzorging' gestart door hihi, 11 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Hallo
    Ik ben vanmiddag op het consultatie bureau geweest en daar vonden ze dat onze zoon te lang in het wipstoeltje/tafelstoeltje zit. Hij mag er per keer maar een kwartier tot een half uur in zitten. In ons geval zit hij er wel langer in. Hij vind de box niks meer aan en wanneer hij in de stoel zit kan hij veel beter rond kijken en lekker spelen met zijn speeltjes. Hij zit dan zeker wel 3 kwartier in het stoeltje per keer (3 keer per dag)
    Wat zijn jullie ervaringen hierover. Hoe lang zitten jullie kinderen in het stoeltje?

2. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Hier wissel ik het nog altijd af maar mijn dochter vind de box ook erg leuk.
    Ze speelt ongeveer 45 minuten in de box en dan is ze het zat.
    Ik heb een schommelstoel en een kinderstoel die ik plat kan leggen maar madam wil graag veel zien.
    Ze zit er hier ook ongeveer 2 keer per dag een half uur in.

Is het een medisch probleem dan als ze er zo lang in zitten?

Oh en vind je zoon op een vloerkleed spelen ook niet leuk?

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier zat ze er indertijd meestal 2x een half uurtje in.

Heb je toevallig een speelkleed ofzo, met bogen? Of zo'n ding wat je over ze heen kan zetten? Zodat hij liggend op een kleed op de grond kan spelen? Dan ziet hij een stuk meer dan de spijlen van de box en ligt hij toch gewoon plat op z'n ruggetje.

4. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Voor zijn groei van de rug is het niet goed als ze er lang achter elkaar in zitten. Kortere periodes over de dag mag wel weer.

Op de rug en buik liggen vind hij niet echt leuk. Alleen als hij in zijn ledikant ligt en moet slapen, dan is het wel goed.
    Moeten ze wennen om lang op de buik te liggen? Na 5 minuten heeft meneer het wel weer gezien, alsof hij het zwaar vindt....
    Er ligt speelgoed om hem heen, dus hij kan er wel mee spelen.

5. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    We hebben zo'n prachtig speelkleed van mijn schoonouders gekregen, een junglekleed met boog. Hij speelt er even op en gaat dan omdraaien. Maar op de buik wil hij dus maar 5 minuten liggen en gaat dan schreeuwen. Als we hem dan weer op de rug leggen, gaat hij nog harder huilen met dikke tranen....

6. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik gebruik de wipstoel eigenlijk alleen (nog) maar als ik Gijs even een papje/potje geef.. Als ie er per dag een kwartier inzit is t al lang..

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het is beter voor het ruggetje dat ze zo lang mogelijk op de rug liggen, afgewisseld met op de buik liggen. Zodra ze gaan rollen kan je dat gaan oefenen op de vloer. Mijn zoontje vond er eerst ook geen biet aan, maar dat verandert snel hoor. Hij rolde al jong van rug naar buik. En voor je het weet, kruipen ze!;)

8. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    ik gebruik alleen tijdens de maaltijd de wipstoel of kinderstoel, en heel soms savonds als hij jengelig is dan mag hij even tv kijken in de wipstoel.
    verder speelt hij nu het grootste deel van de dag op de vloer. ik heb van die grote schuimrubber puzzelstukken (18 stuks) liggen, en daar kan hij zich prima vermaken!

op de buik liggen gaan ze vanzelf wel leuk vinden als ze het even vol kunnen houden. wel elke dag paar keer op de buik leggen om te oefenen!

9. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Laat het CB maar ouwehoeren. Jij zit toch ook niet te wachten op een chagerijnig kindje? Natuurlijk wel telkens andere dingen blijven aanbieden, dus idd op de grond spelen of in de box of desnoods op de bank als jij erbij zit.
    Mijn dochter zit uren per dag in de wipstoel. Zij slaapt niet overdag en heeft reflux in ernstige mate. De wipstoel is dan vaak de enige optie. Dit mag 'gewoon' van de kinderarts hoor, die snapt ook wel dat ik liever een blijer, minder spugend kind heb in een wipstoeltje dan een continu huilende en spugende baby in de box.

10. dt50

dt50 Actief lid

5 jan 2009
    215
    0
    16
    tja, het is natuurlijk een taak van het CB om de gezondheid van het kindje in de gaten te houden. En het is nu eenmaal zo dat men adviseert om kindjes niet langer in een stoel te laten zitten, dan dat ze zonder hulp kunnen zitten.
    De kans dat ze er iets van op lopen is niet zo groot, maar goed is het niet.
    En als je kindje er wel iets van op loopt open je dan een topic met "Het CB geeft geen fatsoenlijk advies?"

11. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    @ dt50: als je mijn reactie volledig en goed zou lezen, zou je waarschijnlijk wel begrijpen waarom ik dat schreef.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Wij hebben niet eens een wipstoeltje nadat de kinderfysio bij mijn oudste liet weten hoe slecht het is als ze er te lang in zitten. Heb haar gewoon op schoot nu vaak, vind ze nog het leukst of ze ligt lekker op een kleed als ik met haar speel.

13. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Hier ook bijna nooit in de wipstoel. Het is niet zo dat ze er direct iets van oplopen, maar het is heel passief. Als ze op de rug of buik liggen oefenen ze veel meer spieren. Je zegt zelf al dat het lijkt of hij op zijn buik liggen te zwaar vind. Dat zou goed kunnen, maar dat is dus een kwestie van vaker oefenen. Hier vond meneer het in het begin ook niet leuk, maar vanwege een voorkeurshouding was het wel belangrijk dat hij het regelmatig deed. Maar om te oefenen hoeft hij niet alleen op de grond/box te liggen. Je kunt hem ook eens even op zijn buik op jouw buik/borst laten liggen als je zelf op je rug ligt. Of je houdt hem op zijn buik terwijl je hem bv voor de spiegel houdt, of legt hem op zijn buik op je knieën terwijl iemand anders ervoor zit en met hem kletst. Zo oefent hij die spieren en kan hij ook langer op zijn buik in de box of op een speelkleed op de grond liggen. Als je af en toe buik en rug afwisselt, hem ergens anders legt of een ander speeltje aanreikt zal hij het dan vanzelf langer leuk gan vinden.

14. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Je kunt een voedingskussen oid gebruiken om om hem heen te leggen wanneer hij los zit op een kleed ofzo. Als ie dan om zou kieperen, bezeerd hij zich niet! Zo leert hij het zelf.

15. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

eerder lag emma er langer in als nu. ze viel weleens in slaap in het stoeltje. Nu heb ik haar er soms in als ik bijv de was doe dan kan emma mee kijken en dat vind ze leuk. in de box gaat nu wel weer beter. Tijdje gehad dat ze het niks vond. ze is vel te nieuwsgierig en wil alles zien haha. Maar wissel het af met de box, speelkleed enz.

Deel Deze Pagina