Volgende week heb ik de 20 weken echo, en voorafgaand hieraan ben ik verplicht om naar de counseling te gaan (die is straks). Ze hebben duidelijk gezegd: de counseling is verplicht en als je niet komt geven wij geen 20 weken echo. Ik loop bij een gynaecoloog. Mogen ze dit zomaar doen? Ik dacht dat een 20 weken echo gewoon word vergoed, en kan een instelling je dwingen zo'n counseling te volgen?
Wat raar zeg, gaven ze nog een reden voor de counseling? Heb hier echt nog nooit van gehoord. Je krijgt van de gyn toch ook al heel veel uitleg over het hoe en wat. De 20 weken echo is gewoon een verstrekking in de basisverzekering (zonder counseling!) dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
nou dat snap ik ook niet een 20 weken echo wordt normaal echt vergoed in het basis en volgens mij mogen ze het niet verplichten dat je naar een counseling gaat
Hmm apart zeg. Ik moet echter zeggen dat ik het geen slecht idee vind! Natuurlijk is een verplichting weer wat ver gezocht, maar het is zeker geen slecht idee om zo goed mogelijk voorbereid naar de echo te gaan.
Raar zeg! Wij hadden een mega uitgebreide echo maar niks over counseling hoor! Misschien protocol bij jouw ziekenhuis? Het is in elk geval niet iets wat ze standaard na IVF (ICSI) doen.
Heb je gevraagd waarom die counseling verplicht is? Of is er sprake van bijzondere omstandigheden bij jouzelf? Heb er nog nooit van gehoord, maar kan me wel situaties voorstellen waarin het wel erg handig en verstandig is...
Heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Als ze je een 20 weken echo weigeren kan je hem ook elders laten doen. Lijkt me niet dat ze je kunnen verplichten die counseling te doen...
Nou de gynaecoloog zei gisteravond dat het wél verplicht was (wettelijk!). Hij zei: dus jullie zitten hiet niet omdat wij dat nou zo graag willen maar omdat dit vereist word door onze ministers.. Er werd verteld wat een 20 weken echo is, waar ze naar gaan kijken en hoe groot de kans in % is dat er iets word gevonden. Verder word verteld wanneer de zwangerschap afgebroken mag worden. Ik heb opzich niet heel veel nieuws gehoord hoor. Het werd in groepsverband gedaan, dus niet specifiek voor mij. Ik heb trouwens (op icsi na) geen andere zwangerschap dan een andere vrouw. Ik vind het vreemd dat niemand dit ook heeft gehad?
bij ons word dat verhaal even binnen 5 seconden opgehoest moet je een formulier ondertekenen e.d. (misschien is dat hetzelfde alleen wat minder drama eromheen haha)
Bij ons werd dat tijdens de echo gedaan, maar op zich vind ik dit een goed initiatief hoor: ff nuchter naar de feiten kijken, want ik hoor zoveel mensen die zo ontzettend zenuwachtig lopen te wezen voor die echo...
Ik vind dat jouw ziekenhuis het heel goed aanpakt! Het is inderdaad verplicht om zwangeren goed voor te lichten over de voor- en nadelen van de 20-weken-echo, alleen is niets geregeld over hoe die voorlichting plaats zou moeten vinden. Vaak schiet het er dus bij in. Of zegt een VK of gyn gewoon dat je een boekje/website door moet lezen en dat is dat. Er zitten echt ook nadelen aan de 20-weken echo en die moet je je wel realiseren. Ik heb zelf geen 20 weken echo gedaan en sta daar helemaal achter. Dus niet ieder ziekenhuis zal het zo uitgebreid doen als bij jullie, maar ik vind het wel heel goed!
Ik kreeg een foldertje mee van de verloskundige, that's it. Mijn zusje wil trouwens geen SEO laten doen, en die moesten officieel een formulier tekenen dat ze dat bewust niet wilden. Vond ik ook wel weer lichtelijk overdreven, eigenlijk.
nou, ik ook! Dan moeten ze ook iedereen laten tekenen die het wel wil, want daar is net zoveel voor te zeggen!