Hallo allemaal, Mijn dochter is dit schooljaar begonnen met de basisschool. Nu vraag ik mij af wanneer de speelafspraakjes begonnen bij jullie? Mijn dochter heeft het er namelijk nooit over dat ze met een klasgenootje wil spelen na schooltijd. Ze speelt wel met het buurmeisje en een aantal vrienden van ons hebben ook kinderen waar ze weleens mee speelt. Maar ze komt soms uit school en als ik vraag hoe het was zegt ze dat niemand met haar wilde spelen Mijn vriend zegt dat wij zelf maar op ouders op school moeten afstappen, maar ik betwijfel of we zo iets wel moeten afdwingen. Misschien is ze nog gewoon aan het wennen?
Bij ons duurde het ook wel even hoor. Zelfs bij de jongste, die toch twee grote broers heeft bij wie hij kan afkijken hoe afspreken werkt. Mijn jongste is in januari op school begonnen en zit nu in groep 2 en eigenlijk spreekt hij pas dit schooljaar af en toe af. 1x per week of zo. Vaak gaat het ook nog mis, omdat hij dan denkt dat hij heeft afgesproken, maar het andere kind weet nog van niets. Je kunt wel een beetje helpen, door voor te stellen om te vragen of X bij je dochter wil komen spelen. Als jouw dochter dat dan een goed idee vindt, kun je haar helpen om een afspraakje te regelen. Bij kleuters merk ik wel dat de kinderen soms half en half met het idee komen en dan regelen de moeders het zelf verder. Pas later gaan ze het echt zelf regelen.
Als ze er zelf geen behoefte aan heeft zou ik niets gaan 'regelen'. Ik groep 1 duurde het ook even voordat mijn dochter wilde afspreken. En toen durfde ze ook nog alleen bij ons af te spreken. Dat ze zegt dat niemand met haar wilde spelen herken ik. Bij navraag bleek ze juist veel met andere kinderen te spelen en waarschijnlijk is er dan een kindje die nee heeft gezegd en dat bleef hangen. Dit kun je natuurlijk ook aan de juffrouw of meester vragen.
Mijn dochter wilde dat wel snel maar Had (en heeft soms nog steeds, ze Is nu 5,5) moeite om iets concreets af te spreken. In het begin hielp ik daar wel bij Door met de moeder van het kindje af te spreken wanneer ze zouden gaan spelen. Nu laat ik het wel meer op zn beloop, ze weet welke dagen ze wel en niet kan afspreken en regelt vaak zelf wel wat op school. Als ik merk dat ze graag met een bepaald kindje wil spelen maar het lukt steeds niet om wat af te spreken dan spreek ik vaak de moeder wel aan om te vragen welke dagen zij kunnen. Als dat op eenzelfde dag Is als wij kunnen dan zeg ik in de ochtend bijv tegen mijn dochter: goh ik weet dat X vandaag ook mag spelen van haar moeder, wil jij aan X vragen of ze vanmiddag hier komt?
Mijn dochter zit net in groep 1. Ze heeft in deze klas ook nog geen speelafspraakjes gehad. Wel gevraagd (heel dapper, vond ik) maar dat meisje durfde niet. Ik heb gezegd dat ze maar iemand anders moet vragen. Eerst samen spelen op school, etcetera. Het leek me nog te vroeg om dingen te gaan regelen, straks zit ze hier met een kindje en hebben ze elkaar niks te zeggen...
Hier worden sinds week 1 speelafspraakjes gemaakt. Een kindje uit groep 2 (combinatieklas 1/2) kende mijn zoon al van het kdv, en ze hebben al een paar keer gespeeld. Een ander kindje is hier ook al komen spelen en binnen kort gaat hij bij een ander kindje spelen. De ouders regelen het hier onderling. Vaak vraagt mijn zoon wel mag ik met x of y spelen en dan probeer ik iets te regelen, zo doen de andere vaders en moeders het ook. Net startende 4 jarige kunnen dat zelf nog niet, maar als ze weten op welke dagen ze kunnen spelen gaat het steeds meer vanzelf zie ik. Ik merk ook dat het vooral voor de ouders van alle kindjes even lastig is hoe je dit moet doen en regelen. Dus je bent echt niet de enige.
Bedankt allemaal! Ik ga haar sowieso met rust laten wat betreft het afspreken. School is überhaupt al een hele verandering. Wel ga ik inderdaad navragen of ze echt niet met andere kindjes speelt. Wat ik me overigens niet kan voorstellen.
Hier worden eigenlijk ook al sinds de eerste dag in groep 1 speelafspraken gemaakt. Meestal ontstaat het idee tussen mijn dochter en een vriendje of vriendinnetje, en vervolgens App ik met de moeder in kwestie (hebben een klassenlijst met telefoonnummers) of zij er ook al van wist en of zij akkoord is en zo ja, bij wie en van hoe laat tot hoe laat. Gaat altijd hartstikke leuk eigenlijk, en ik vind het fijn dat ik af en toe even een middagje vrij heb met alleen de jongste
Hier begon dat na een maand of 4. Toen kwam er een nieuw jongetje in de klas en ze waren onmiddellijk vriendjes. Daar spreekt hij nu eens per week mee af. Tussendoor soms nog een ander kindje maar voornamelijk met zijn beste vriendje
Hier haar eerste speelspraakje met een klasgenootje toen ze ging wennen. Moet wel zeggen dat ze het meisje al een beetje kende. En vanaf 2 jaar speelde ze al heel vaak bij een vriendinnetje een ochtend thuis. Ene week bij ons, andere week daar. Ze heeft bijna elke week een speelafspraak. Wel bijna altijd met dezelfde twee/drie kindjes, dus dat is nu ook wel erg vertrouwd.
De eerste keer geloof ik na een maand of 3-4. Maar de tweede keer duurde daarna weer een hele tijd. Over het algemeen komt het vanzelf wel. Inderdaad wel even navragen of ze op school inderdaad echt met niemand speelt of dat het wel meevalt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze een andere invulling geeft aan het begrip spelen dan jij/wij, waardoor ze het in haar beleving niet doet, maar het in onze ogen anders is.
Mijn dochter was een aantal weken voor de zomer vakantie op school begonnen. Toen speelde ze wel vaak met ons buurmeisje wat ook bij haar in de klas zit, maar verder nog niet. Na de zomer, tegen de herfstvakantie, kreeg ik van twee moeders een appje dat hun dochtertje graag met die van mij wilde spelen. Dus ineens twee speeldates in de herfstvakantie. Pas na de kerstvakantie nam mijn dochter zelf ook vaak initiatief en speelde ze met verschillende kinderen. Inmiddels heeft ze wel echt voorkeur voor een paar meisjes. Maar ze zwemt op maandag, gymt op woensdag en di/do ben ik er zelf niet. Dan mag ze best spelen maar dat wil ze dan vaak zelf niet. In de praktijk speelt ze gem. 1x per week 'op afspraak' en verder nog vaak een keer met het buurmeisje (nu groep 2).
Onze oudste is vorig jaar na de zomer in groep 1 begonnen. Het eerste speelafspraakje was geloof ik in februari pas. Toen kreeg hij een beste vriend op school en daar sprak hij wekelijks mee af. Sinds dit schooljaar staat hij ook wat meer open voor andere kindjes! Ik spoor hem soms een beetje aan. Door te vragen of hij wil spelen en dan wat namen te noemen van klasgenootjes. Bij hem helpt dat wel
Mijn zoontje zit nu in groep 2 en begint er nu pas mee. Hij had wel heel veel vriendjes in groep 1, maar dat afspreken hoefde van hem volgens mij nog niet zo. Ook prima.
Ik denk dat dat verschilt per kind. De oudste ging in het begin nog geen hele dagen naar school, dus spelen zou ook te veel zijn geweest. Na een half jaartje ging ze afspreken. In het begin vroeg ze aan mij of er ze met iemand mocht afspreken en dan gaf ik het eerste voorzetje aan die ouders. Wel moest ze van mij het zelf aan dat kindje vragen Vrij snel regelde ze het zelf en kwamen ze alleen vragen of het kon. De jongste heeft dat 4 jaar lang van zn zus afgekeken en sprak dus in de 1e schoolweek al af. Dat waren ook kindjes waarmee hij al 2 jaar op de psz gezeten heeft en waarvan de oudere broers of zussen bij onze oudste in de klas zaten dus al bekende kinderen en gezinnen bij ons.
In het begin van het schooljaar (groep 1) nog helemaal niet en geen interesse, tot hij een keer net voor de herfstvakantie gevraagd werd door een meisje uit zijn klas. Daarna was hij niet meer te stoppen Vandaag heeft hij al zijn 2e speeldate deze week. Steeds met verschillende kinderen. Hij speelt het liefste bij andere kinderen thuis, om met ander speelgoed te kunnen spelen dan thuis. (dat zegt hij zelf ook zo, haha)