Heeft iemand dat weleens geprobeerd? Het bindt niet met 'gewone' moedermelk, ik dacht door de enzymen. Maar als je pasteuriseert gaan die enzymen toch kapot?
Hee, ik weet het niet, maar betekent dat dat je genoeg hebt om het papje moedermelk te geven!? Wat goed!
Haha ja inderdaad Het bindt alleen voor geen meter, en ik wil eigenlijk niet aan de biobim. Hij vindt dit papje zo ongelofelijk lekker!
Biobim is ook erg lekker hoor Ons schatje ging ervoor zitten met wijd opengesperd bekkie en liet zich voeren! (Lukt normaal nooit, ze eet verder volgens Rapley nl).
Nou ik heb het geprobeerd, met 30 cc. Ik heb het 15 minuten in water gezet dat net van de kook af is en daarna heel snel gekoeld. Maar misschien heb ik het niet goed gedaan of misschien werkt het gewoon niet. Want toen ik er vanochtend pap van maakte met één eetlepel fijne granen werd het gewoon weer dun, helaas.
Voor degene die het interessant vindt: Ik heb gisteren weer 30 cc gepasteuriseerd. Ik heb het in een flesje in een pan met kokend water gezet en zo even laten staan, ik denk vijf minuten. Daarna meteen in de vriezer gezet tot het bevroren was en toen in de koelkast gezet. Vanochtend bond het met de pap! Morgen probeer ik het met 60cc en als dat ook goed gaat met 100cc (dat is bij ons een hele papvoeding, hij drinkt eerst nog bij mij).
Wat goed! En respect voor jou (kolven e.d.)! (Hier trouwens goede ervaringen met Biobim fijne granen, mocht je toch eens willen proberen)
dit is hogere scheikunde aan het worden Goed dat het gelukt is, en ik onthou je methode hier, mocht het nog eens nodig zijn
Euh, 5 minuten in kokend water, dat is geen pasteuriseren! Er zijn twee methodes om melk te pasteuriseren: Hoge temperatuur/korte tijd (HTST) en ultra hoge temperatuur (UHT). Bij HTST wordt melk tot een temperatuur van 72 °C gebracht voor een periode van minstens 15 seconden. Bij UHT daarentegen wordt de melk tot een temperatuur van 138 °C gebracht voor een periode van minstens 2 seconden. Bij pasteuriseren blijven micro-organismen actief en gaan enzymen en vitamines kapot. Bij koken gaat er veel meer kapot. Denk dus echt aan temp (kookthermometer bij de kookwinkel!) en tijd! Verhitten, bevriezen en weer verhitten zorgt voor extra verlies. Je kan beter bevriezen en verhitten.
als je al je voedingen op deze manier zou behandelen lijkt het me noodzakelijk dat je inderdaad zo veel mogelijk waardevolle stoffen intact laat. Maar als het om 1 voeding per dag gaat, zou ik me daar persoonlijk niet zo druk om maken. Genoeg "volle" melk op een dag om dat te compenseren, lijkt me.
Het gaat inderdaad alleen om de pap. Ik ben allang blij dat het gelukt is, of het nou pasteuriseren heet of iets anders . Ik heb verder geen thermometer ofzo. Maar misschien was het geluk, ik probeer het morgen nog een keer.
Vind jij. Ik weet niet hoeveel andere voedingen Rata's kindje nog krijgt bij 7 maanden, maar als het er 4 zijn, spreek je al van een kwart. Als je het gaat dood zitten koken zit er nog weinig zinnigs in en da's zo jammer! Ik zou lekker Biobim kopen, hoef je al die moeilijke bewerkingen niet te doen en behoud je alle goede voedings- en antistoffen uit de bv. Maar da's een persoonlijke keuze he, dat mag!
Heb je ook geprobeerd of het ook werkt met alleen bevriezen ipv eerst verhitten? Ik bewonder je vindingrijkheid, overigens. Niet veel moeders zouden dit allemaal gaan uitproberen. Ik heb zelf nooit pap van moedermelk gemaakt. M'n zoon wilde absoluut geen pap, en mijn dochter heb ik alleen pap van opvolgmelk gegeven. Heb er dus totaal geen ervaring mee.
Enzymen gaan ook dood bij bevriezen. Dat bedoelde ik dus ook met eerst bevriezen en dan pasteuriseren.
Hij krijgt in totaal nog ongeveer 650 ml melk op een dag, waarvan hij nu dus 30 ml mishandelde melk gekregen heeft. Morgen is dat 70 ml en uiteindelijk hoop ik het hele papje met borstvoeding te kunnen geven, dat is 100 ml. Hij drinkt namelijk eerst bij mij (altijd zo'n 150 ml) en daarna krijgt hij meteen het papje van 100 ml melk. Ik ben het wel met jullie eens dat het zonde is van de voedingsstoffen.. maar ik wil zo graag van die poedermelk af. Ik weet dat het onzin is maar ik kan het niet helpen dat ik dat spul in mijn hoofd vergelijk met astronautenvoer. Ik vind het een goeie om het te proberen met alleen bevriezen, dat ga ik proberen. Die Biobim kan ik nergens vinden, alleen op internet en ik heb eigenlijk weinig zin om zoveel verzendkosten te moeten betalen voor een pakje pap :S. Als ik nou niks vind dat werkt met de pap die ik nu heb zal ik het wel proberen hoor, maar liever niet. Fijn dat jullie zo met me meedenken.
lol mishandelde melk en astronautenvoer Ik les net op borstvoedingsforum dat biobim ook niet altijd bindt... ik zat er ook al naar te zoeken (ik doe nu rijstebloem in de fles maar eigelijk is het volgens mij vette onzin want het bindt dus niet...) maar om nou 4 euro verzendkosten te betalen voor 1 pak pak haha...
Nee inderdaad, en als het nou niet nodig is.. Met de 60 ml ging het ook erg goed. Voor morgen ga ik proberen om de melk alleen te bevriezen, kijken of dat ook werkt .
ratatosk op borstvoedingsforum staat dat heel even aan de kook brengen voldoende is... geen idee of dat nog wat is?