Wat moet ik mijn baby allemaal wel niet te eten geven!!!!

Discussie in 'Voeding' gestart door Nataly1972, 16 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

De titel zegt het al. Tot 6 maanden hoeft de baby nog niks aan bijvoeding en na 6 maanden mogen en moeten ze van alles.

Ik ben met 6 maanden begonnen met bijvoeden ivm eczeem van Luca en hij is net een beetje gewend aan 's ochtends een beetje fruit met liga en 's middags een beetje groente. Hij vind fruit veel lekkerder dan groente en eet daar met gemak 2 stuks van op met 1 liga erdoor.

Groente is een heel ander verhaal, daar krijg ik met pijn en moeite 100 gram naar binnen. Hij lust het beter uit een potje maar ik maak het vers en ik wil dat hij daar aan gaan wennen dus krijgt hij geen potjes.

In de winkel zijn de potjes fruit en groente 200 gram, dat krijgt Luca nooit op. En nu moet ik al beginnen met een broodkorstje en dan brood tussen de middag en als ontbijt een bord pap. Ik heb door zijn fles al eens een beetje pap (bambix groeiontbijt) gedaan maar hij lust dat niet en drinkt dan niks. Als ik hem dan weer een 'gewone' fles opvolgmelk geeft is die in een mum leeg. Rijstebloem wil hij ook niet.

Hij krijgt nog 3 flessen van 180 cc, 0m 07.00 om 11.30 en om 19.30, en 1 fles van 120cc om 15.30 zonder pap en rijstebloem dus. Hij drinkt tussen door wel kleine beetjes diksap en water.

Als ik hem zou geven wat nu allemaal mag dan zit ik binnen no time op 2 flessen.

Ik lees hier op dit forum van veel kindjes die zelfs jonger zijn dan Luca dat ze al pap uit een bord eten, tussen de middag brood met beleg eten en 200 gram fruit en 200 gram groente en nog maar 2 flessen drinken.

Het gaat me allemaal veel te snel. Eerst maar eens proberen hem goed groente te laten eten en dan komt het vanzelf, toch!!!!!!

Veel liefs
    Nataly

2. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Tja, het komt inderdaad vanzelf. De hoeveelheid flesvoeding is hier ook een probleem, niet alle verschillende smaken groente en fruit. Ik denk dat het wel belangrijk is dat je zoontje aan allerlei soorten fruit en groente went, daarom moet je het denk ik wel blijven aanbieden en niet alleen geven wat hij lekker vindt...maar zo zie ik het. Verder is het belangrijk dat hij genoeg vocht binnen krijgt. 2 stuks fruit met een liga vult goed, maar waarom dan de liga erdoor? Heb je al geprobeerd een liga te verkruimelen in de groente en hoe reageert hij daarop?

3. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik heb inderdaad al geprobeerd de liga door de groente te doen maar dat maakt geen verschil.

Ik geef liga om hem toch al wat granen te geven en hieraan te wennen omdat hij op dit moment geen rijstebloem en bambix wil. Om de dag proberen we hem dit weer aan te bieden maar is nog geen succes.

De eerste dagen heeft hij potjes groente gehad, omdat die gratis in van de babydozen zaten, en dat ging eigenlijk wel goed, nu maak ik het zelf van recepten op www.keukenkikker.nl en wil hij geen groente meer eten.

Ik bied hem drie of vier dagen achter elkaar hetzelfde aan maar dat gaat met groente tot op heden dus nog niet zo goed. Hij dus krijgt niet alleen wat hij lekker vind.

Maar goed.....alles moet zo snel achter elkaar dat ik voor mijn gevoel bijna geen tijd meer heb om Luca aan alles te laten wennen.

4. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Nee zo moet je gevoel niet zijn want daar raak je alleen maar van in de stress. Langzamer uitbreiden dan? Eerst een week elke dag hetzelfde? Of hij nu met 6 of met 7 maanden het een of het ander eet, volgens mij maakt dat echt niet uit. Ik denk dat het voor jou en je zoontje leuker blijft als je er allebei plezier in hebt, toch?! En anders bied je hem sommige dingen pas weer eens na een week of 2-3 aan, ik heb weleens gelezen dat je soms 20x iets moet aanbieden voor ze het lekker vinden. Ik had dat hier met de frutapura potjes. Die vond ze (dochter is 5,5 maand) echt niet te pruimen, na een keer of 10 proberen eet ze nu een heel potje leeg. Jammer best wel want wat ze niet hoefde at ik met smaak wel voor haar op :D
    maar zonder geintjes, blijf gewoon aanbieden en verder kun je het niet forceren!

5. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    het is toch logisch dat een kindje dat pas vanaf 6 mnd groente en fruit eet dit minder makkelijk doet dan een kindje dat al vanaf 4 mnd bijvoeding krijgt.
    Wij zijn met 4 maanden begonnen (gelukkig geen allergieën in de familie) en Nathan eet dus nu 200 gram groente en fruit, pap (liever dan de fles;)) en af en toe een broodkorstje/ stukjes brood.
    Geef het de tijd, het komt inderdaad vanzelf wel. Hij moet er eerst gewoon aan wennen.

6. patty73

patty73 Actief lid

10 mei 2008
    109
    1
    0
    Ik ken je gevoel heel goed hoor!
    Eerst was het 4 flessen en nu moet er opeens 200 gr fruit en 200 gr groente, plus pap en evt wat brood, pfff. we hebben soms wel het idee dat hij meer moet eten achter elkaar dan wij.
    Om zoontje is 6 mnd en 3 weken en krijgt ook sinds kort pas fruit en groente ivm allergieen.
    We zitten nu op 3 flessen van 180 eentje van 120, 150 gr fruit en 200 gram groente ( sinds 2 dagen met een aardappeltje erdoor) En een broodkorst om t kauwen te stimuleren.
    Bouwen langzaam hoeveelheid fruit en groente op en maken de fles van 15.00 steeds kleiner. Bieden hemechter geen ander vocht aan, miss wel verstandig??

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het moet niet allemaal nu meteen, het mag.. Je hebt tot 12 maanden om ze te laten wennen aan jou eetschema, met de pot mee-eten..
    Dus lekker rustig aan..

Die potjes zijn trouwens wel 200 gram, maar van verse groente eten ze minder, dat vult beter. Ik dacht dat er in potjes ook iets meer water zat.. Dus dat zegt niet zoveel..

Je merkt vanzelf wel dat als je flessen mindert, dat ze meer andere voeding gaan eten. Maar aan jou de keus hoe snel je dat wil doen..

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Je zegt dat hij binnen no time op 2 flessen zou zitten... Blijkbaar kan je kleintje dus met minder flessen? Waarom ga je dan niet over naar 3 flessen?

En verder heb je gelijk hoor, het komt allemaal wel. Het hoeft echt niet binnen 1 maand allemaal naar binnen ;)

9. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Bedankt voor jullie reacties, ach ja, ik ben ook zo'n stresskip van nature!!!!!:):):)

Ik wil alles heel erg goed doen maar soms raak ik van die adviezen van het CB dus helemaal in de stress, volgens hen had ik al op drie flessen moeten zitten en zou hij al 200 gram groente moeten eten!!!!!!!!!

Ik heb hem gisteren weer eigen gemaakt groente (snijbonen met een aardappel erdoor) gegeven en dat wou hij niet eten, toen een potje voor 6 maanden met bruine bonen, appel en rundvlees en daar heeft drie kwart van opgegeten. Waarschijnlijk ligt het toch aan het zelf gemaakte eten. Ik heb nog voor 8 dagen eten in de diepvries en dat blijf ik proberen maar als het niet lukt dan worden het maar potjes, zit ook alles in wat een baby nodig heeft, toch?.

Heb hem vanmorgen om 10.30 zijn fruit gegeven zonder liga en de fles van 11.30 om 12.00 uur en wil hem vanmiddag rond 15.00/15.30 (ligt aan hoelang hij slaapt) een tussendoortje doen (soepstengel of een liga) met wat diksap en daarna om 16.00 uur nog een kleine fles van 90 cc of zo zodat deze fles er binnen een paar dagen vanaf is. Dan tussen 17.00 en 17.30 zijn groente en om 19.30 zijn laatste fles.

Eind volgende week gaan we dan weer beginnen met een beetje bambix door de de eerste en de laatste fles, niet te snel want hij moet eerst maar eens wennen aan 3 flessen ipv 4 en wat meer groente eten. De stap daarna is dan rond de fles van 12.00 uur een broodkorstje geven en langzaam over gaan op stukjes brood.

Het is eigenlijk gewoon doen, al vind ik dat best wel eng want je bent zo lang gewend om alleen flessen te geven.

Veel liefs
    Nataly

10. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Oh ja, ben ik nog vergeten te vragen.

Wat geven jullie je kindje 's middags als tussendoortje ook een soepstengel, liga of yoghurt met diksap. Ik wil best elke dag een liga geven maar ik las op de verpakking dat er best wel veel suiker in zit en daar ben ik niet zo'n fan van.

Jullie adviezen zijn welkom.

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik geef vaak een rijstwafel. Die zijn geloof ik wel redelijk gezond voor zo'n kleintje (zo'n speciale voor baby's) :) Op het KDV geven ze hem een soepstengel. Liga geef ik heel af en toe, maar dat is ook nogal vullend, beetje te denk ik.

12. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik heb wel soepstengels in huis, zal ik hem dat vanmiddag eens geven en dan ga ik morgen rijstewafels speciaal voor baby's kopen.

Bedankt.

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik denk dat het beste is dat je stopt met kijken wat anderen hun kindje allemaal geven en even naar je eigen kindje (en jezelf kijkt)
    (zelfs het cb kan wat dat betreft de pot op).

Als jij het idee hebt dat het allemaal te snel gaat, gewoon de rem erop.
    Als jij liever geen liga geeft als tussendoortje (ongeacht de reden) dan doe je toch lekker yoghurt of wat anders.

Wat betreft het warme eten, heb je al eens geprobeert om een stukje vlees te bakken (zonder kruiden en zout), deze te pureren (staafmixer) en ook het bakvocht door de groente en aardappelen te doen. Dat geeft iets meer smaak.
    (als ik alleen aardappelen met bonen krijg vind ik het ook minder lekker:D;)).

Kortom gewoon op je eigen gevoel afgaan.

Groetjes Anita

14. Ik was me laatst ook al aan het verbazen wat ik ins dochtertje (28e 7 maanden) allemaal moet geven!!!:$ Had het idee dat ik haar de hele dag aan het volproppen was. Ik geef haar nu 4 keer de fles en 1 x fruit en 1 x groente. Ik vind het wel even best zo... Heel af en toe krijgt ze een broodkorstje, maar dat vind ik nog eng. Denk dat ik vanaf 7 maanden hier pas mee ga beginnen... Maar inderdaad, zo'n klein lijfje en dan al zoveel eten!!!:(

15. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Gisteren ging op zich wel redelijk alleen wil Luca mijn zelf gemaakte eten echt niet eten en potjes wel. Ik had bloemkool, een aardappeltje en een beetje gehakt klaar gemaakt met het bakvocht en zelfs dit was geen succes.

Toen maar een potje broccoli gegeven van 4 maanden (was het laatste wat ik nog had staan) en dat heeft hij dus wel opgegeten.

Mijn schema was gisteren:
    07.00 uur fles 180cc met 6 schepjes
    slapen van 07.30 tot en met 10.00
    10.30 1 grote banaan
    12.00 fles 180 cc met 6 schepjes
    slapen van 13.00 tot en met 15.30
    15.30 50cc diksap en 1 liga
    16.00 fles van 90cc met 3 schepjes (deze wil ik dus snel laten vervallen)
    17.00 uur 130 gram groente
    een kort slaapje van 18.00 tot 18.30 in de box
    19.30 fles van 210 cc met 7 schepjes en dan slapen tot 07.00 uur.

Nu was hij vanmorgen al om 06.00 uur wakker maar dat heeft Luca altijd als wij zijn schema veranderen, dan wordt hij een paar dagen wat eerder wakker dan komt vanzelf weer goed.

Ik ga hem vanavond weer bloemkool, aardappel en gehakt geven en als hij het echt niet lust doe ik er een beetje appel doorheen want ik weet dat hij appel wel lust. Lukt hij dit ook niet dan maar weer een potje, heb nu wortel/kip en rijst gekocht voor 6 maanden.

Misschien lijkt Luca wel op mij want ik ben ook nooit een goeie avondeter geweest :D. Geef mij maar fruit, salades en brood met lekker beleg, dat lust ik de hele dag wel.

Wanneer zouden jullie die fles van 16.00 uur laten vervallen, zo snel mogelijk of als hij toch eerst wat meer groente eet?

Als ik door zijn eerste en laatste fles wat bambix doe hoeveel zal ik dan gebruiken, beginnen met 1 eetlepel per keer denk ik,of niet? Heb ik dan al een groter speen nodig (ik gebruik nu de speen voor 3maanden plus van avent)?

Veel liefs
    Nataly

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza krijgt geen tussendoortjes eigenlijk. Tenzij ze weinig geslapen heeft en de tijd erg lang is tussendoor... die tussendoortjes hoeven niet hoor, ik zou me eerst richten op het gewone eten, :)
    Wat ik zat te denken: waarom geef je de groente niet rond 15 uur eerst een tijdje en daarna een flesje? Nu heeft hij misschien niet genoeg honger voor de groente? En tegen 17 zijn ze vaak al heel moe en lukt het daardoor al niet meer... dan kun je dat vanzelf wat gaan schuiven naar later: als ie eerst goed gewend is aan de groente, komt de goeie tijd dan nog wel.
    En over het zelfgemaakte eten: ik merk hier ook dat dat minder gaat dan de potjes, maar als ik er wat melk bij doe (hier BV :), maar opvolgmelk kan natuurlijk ook), en het nog even door de blender gooi, eet ze het beter: glijdt het wat gemakkelijker naar binnen :)

17. efina

efina Actief lid

13 jul 2008
    283
    0
    0
    thuishulp
    emmen
    waarom joghurt met diksap? waarom niet zonder...diksap bevat ook suiker...zonder is gezonder:)

18. Sandhya

Sandhya Bekend lid

14 aug 2008
    583
    0
    0
    Den Haag
    hoi hoi,

ik vind ook dat ze ineens echt heel veel mogen hoor!
    dan denk ik..waar moet hij het laten en wanneer moet ik het geven?
    De kleine man mist zn fles ook nog wel, dan heeft hij echt honger maar zn mond blijft stijf dicht en een fles van 200 cc gaat er zo in..dat heeft hij meestal na 3 dagen dat ik zn fles heb vervangen en dan ineens wilt hij even niet meer :)

Maar gewoon op je eigen tempo, hier wilde hij ineens ook pap eten van zn bordje en toen weer een paar weken niet, prima :)

wb zelfgemaakte groente, moest er erg om lachen, ik doe ook mega mn best om het vers aan te bieden..gaat meneer kokhalzen en jankuuuh haha geef hem een potje en hij is gelukkig en eet alles op haha!!

wb tussendoortjes, fruit geef ik als tussendoortje liga (na zn fruit) en wat diksap voor de rest niet..zn groente geef ik in de middag zodat hij zn avopndflesje nog lust :)

iedereen doet het anders, kijk gewoon waar jij en je kindje behoefte aan hebben :)

19. sanna01

sanna01 Lid

2 jul 2009
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb er hier ook een die erg moeilijk is met eten (nu 8,5 maand) s`ochtends geef ik een bord pap, de ene keer eet ze het helemaal op en de andere keer niet. Ik moet echt veel moeite doen om het bordje erin te krijgen.
    s`middags geef ik 1 boterham, een paar hapjes en dan gaat ze ermee gooien:x rond 2 uur de fles 150cc en 5 schepjes, die drinkt ze voor 3/4 op en het avondeten is drama. Zelfgemaakt wilt ze niet meer potjes weer wel maar na een paar hapjes gaat ze zooo irritant zitten doen. Met spelen, afleiden krijg ik met pijn en moeite (en 1 uur verder) het potje erin maar soms ook maar 3/4

Ze zal nooit rustig lekker eten het is echt altijd een drama

20. 4days

4days Niet meer actief

Het belangrijkste is denk ik gewoon dat ze geen zout eten. Als je verder gewoon je gezonde verstand gebruikt, kom je al een heel eind. :)

Ik heb mijn zoontje van begin af aan verse dingen gegeven en niet geprakt, hij heeft dit toen gewoon geaccepteerd. Lijkt me heel lastig als een kind geen stukjes wil eten ofzo...

Deel Deze Pagina