Hoe voer je je baby?!

Discussie in 'Voeding' gestart door Omelet, 8 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Stomme titel he, haha, maar ik vraag het me écht af.
    Mijn zoontje is 7 maanden en sinds een maand oefent hij met vast voedsel. Hij krijgt geen papjes of prakjes maar stukken in zijn hand.

Hij vind het heerlijk, pakt geconcentreerd het stukje en brengt het naar zijn mond. Of hij werkelijk iets binnenkrijgt is soms nog wat dubieus. Natuurlijk weet ik dat dat ook nog niet nodig is maar soms word ik onzeker van verhalen op dit forum over baby's van 4 maanden die hele peren wegwerken (hier op een goede dag misschien 1/4 peer). Zolang ik borstvoeding geef is het natuurlijk prima maar ik wil over 2 weken 2 van zijn 4 voedingen af gaan bouwen.

Ik heb nog wel eens de neiging om toch wat in zijn mondje te stoppen, bijvoorbeeld samengeknepen aardappel, geplette avocado of wat klef brood. Maar meneer werkt alles wat hij niet zelf in zijn mond stopt weer vakkundig naar buiten. Toen ik vol enthousiastme een lekker papje had gemaakt met gekolfde melk (papjessmaak kende hij wel al uit de fles) pakte hij de lepel af, spuugde alles uit en besloot in een onbewaakt ogenblik dat een bordje pap op de grond hoort.

Hoe doen jullie dat? Hoe voer je je baby zonder dat die alles eruit werkt, de lepel afpakt, hard gaat blazen, met zijn armen gaat zwaaien of zijn hoofd wegdraait? Heb ik nou zo'n eigenwijs geval of is dit normaal?

Ik moet er ook wel om lachen hoor. Geef hem dan een kus op zijn besmeurde snoet (en krijg een grote terug) en ga vervolgens de rommel maar opruimen. Denkent: een kwart peer it is..

2. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    is dit ongeveer replay (of zo iets..haha weet niet hoe het heet)

Ik weet het ook niet idd, maar ik lees ook overal verhalen van baby's van 4 maanden die dat kunnen. Nou Hier kan de jongste het niet hoor. Nog geprobeerd, maar hij stak het in zijn oog het brood...haha (wel geestig daar niet van..haha)

Ik doe het gewoon met lepel.. en houd zijn armen even vast, maar hij is ook een onrustige baby hoor. ;) De oudste kon dat toen hij maand of 9 was of zo (fatsoenlijk) Maar het brood doe ik in stukjes in zijn mond (met de hand)

3. Mayon

Mayon Niet meer actief

Heb die problemen eigenlijk nooit gehad nee.. Ze at altijd goed van een lepeltje en vanaf een maand 0f 13-14 zelf. Lijkt me wel lastig!

4. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    hihihi uhmmm geduld........ hier is het gewoon: wil ze niet, dan wil ze ook niet :D niets wat je kan doen om het erin te krijgen. Maar sinds ze wat ouder is eet ze opeens alles en gaat het heel makkelijk. Ze kan het ook zelf, heeft vanavond heerlijk haar sperziebonen naar binnen zitten werken uit het vuistje (is nu trouwens 10,5 maand). Maar soms heeft ze ook gewoon geen trek hoor. Dan maak ik 's ochtends fruit en weet dat ze dat lust, bv perzik, maar dan eet ze het niet. Ik leg me er nu gewoon bij neer, zet het in de koelkast en probeer het later nog een keer. Dan eet ze het ineens op. Misschien heeft die van jouw ook niet zo veel honger?

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het is heel gewoon dat babies het eten weer uit hun mond halen zeker als je Rapley doet. Ze willen gewoon even zien wat ze eten, kleur enzo.. meestal stoppen ze het daarna weer terug. Geef anders naast grote stukken ook kleinere stukjes. Dat deden wij vaak. Stukken peer en stukjes peer.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje is nooit gevoerd en heeft zich nooit laten voeren. Hij at ook niet veel in het begin, maar meer had hij ook niet nodig, Kwam goed aan, maakte goede luiers.

Yoghurt en soep deed hij ook zelf. Ik heb hem 1x geprobeerd te voeren en de smurrie zat op het plafond en ik heb mijn kind nog nooit zo boos gezien!

Het uit de mond halen of fijnknijpen, heeft hij eigenlijk nooit gedaan.

7. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Misschien rare vraag, maar soep met 7 maanden zelf?? Hoe?

8. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    hier fruithapjes met een lepeltje
    ik hou zn armpjes vaak wel eventjes vast..
    anders is de lepel weg!
    (drukke armpjes)

9. zogelukkig

Gewoon vleesje trekken, grote stukken groente meekoken en met schuimspaan opdienen.

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik lees nu 2x "de armpjes vasthouden" dat is toch dwangvoeden!

Als ik haar met een lepeltje eten wil geven, heeft ze een 2e lepeltje om zelf mee te spelen ;)

Wil ze niet, dan gaan er ook geen hapjes in! Alleen 1 uitzondering; warm eten houd ze altijd haar lippen op elkaar. Als ik heel even het smaakje tegen haar mond aan hou, en ze proeft, doet ze soms wel open. Dus ik forceer niets naar binnen, maar doe wat op haar lippen. Dan eet ze soms echt met smaak een bordje leeg. Maar hier doorde het ook ruim een maand voordat ze al rapley'end fruit binnen kreeg! En toen ging het razendsnel, ineens van 1/4 peer naar 1.5 stuks fruit!

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik denk dat ze bedoelt hoe je zoontje zelf zijn soep eet/at ;)

Hier eet ze zowel zelf als van een lepeltje....yoghurt bijvoorbeeld, daar ga ik echt geen knoeifestijn van maken, als ze het niet van een lepel wil, dan maar niet, en dat wet ze en dus eet ze het gewoon als ik het haar voorhoud.

12. zogelukkig

Euh ja, zo dus! Gewoon met zijn handjes! Dus niet zo nat, vandaar die schuimspaan. En vanaf 8/9 maand de bouillon in een beker ernaast. Stuk brood erbij en je hebt een volwaardige maaltijd.

13. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Nee tuurlijk is dat geen dwangvoeden, althans bij ons niet :D.
    Wij houden ook (indien nodig even zijn armpjes vast). Meneertje ligt heel vaak met zijn armpjes te zwaaien en druk te doen, dus als ik dan met een lepeltje met fruit voor hem zit en hij zwaait met zn armen dan 1). krijg ik zijn lepel niet eens richting zijn mond en 2). het grootste deel van het fruit zal overal belanden, behalve in zijn mond. En hij wil wel fruit eten, want zijn mondje is dan al wagenwijd open ;)
    Hij mist dus nog even de controle en juist door de opgewondenheid van het lekker vinden of trek hebben (denk ik) gaat hij druk zitten doen. Bij de fles doet hij hetzelfde, als hij de fles aan ziet komen, gaat zijn mondje open en de armen en benen komen in beweging :D:D

14. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Het rapleyen gaat prima, hij stopt zelf vanalles in zijn mond en meestal blijft het daar ook ;)

Het gaat me meer over je baby voeren: dus stukje in de mond stoppen (dat ik dat dus doe) of van een lepeltje. Maar ik begrijp dat er meer lepeltjes in de rondte vliegen.

Mijn onzekerheid komt ook van het CB, daar was ik gisteren. Die was enthousiast dat ik al brood gaf en zei: nou dat kan zo een borstvoeding vervangen hoor! Toen ik aangaf dat ik niet dacht dat die 1,5 kruimel die hij binnenkrijgt al een volwaardige voeding was keek ze me heel vreemd aan. Waardoor ik meteen het idee kreeg dat de meeste kindjes van 7 maanden al hele boterhammen naar binnen werken 's ochtends. Dus ik dacht gisteravond: er moet meer in. En dus dacht ik: dan ga ik hem voeren (in plaats van zelf laten eten). Maar daar was ie niet van gediend ;)

15. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Ik geloof dat ik hem de stukjes zelf zou laten pakken, die zou ik niet in zijn mond stoppen. Maar ik heb nu gekozen voor gepureerd, dus van een lepel, hij kan de rest van zn leven nog stukjes eten, ik wil hem ff baby laten zijn en vindt het leuk ook om hem een fruithapje van een lepeltje te geven ;)

16. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Haha ja misschien was het slimmer geweest om hem dat ook te leren ;) Nou goed, hij eet pas een maandje hier en ik moet maar accepteren dat het op zijn tempo gaat (dat is ten slotte ook een van de redenen waarom ik voor rapley heb gekozen).

17. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Oh en Jorietje rapley kan pas vanaf 6 maanden dus wat dat betreft had je ook niet veel te kiezen ;)

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ha ha, hier precies zo. Alles vooral zelluf doen.
    Maar ze kregen er wel meer dan maar 4 keer op een dag borst naast, misschien dat dat wel verschil uitmaakt.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    He, LIGT jouw kindje dan als hij eten krijgt? Dat is toch heel gevaarlijk?

20. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Hihi ja dat weet ik, maar ik weet nog niet of ik hem met 6 maanden wel stukjes voorschotel.. Vindt n potje voeren juist zo leuk, het gaat allemaal al zo snel, voor je het weten lopen ze met een appel in de hand de deur uit naar school hahaha

Deel Deze Pagina