Ik ben zwanger van ons derde kindje en we zijn aan het kijken hoe we de kids straks gaan vervoeren. We hebben een nieuwe auto, opel astra station (2016), met nu 2x een maxi cosi pearl achterin. (Met isofix dus) Er is amper ruimte tussen de stoelen, dus een maxi cosi er tussen lukt nooit. Hoe doen anderen dit? Ik dacht al aan de volgende opties? - zoon (dan 3 jr 2 mnd) al in vervolgstoel, maar is die kleiner? - nieuwe autostoelen die met gordel vastgezet worden, zodat we de hele achterbank kunnen benutten? Een andere auto is geen optie. Deze leaseauto rijden we nog 4 jr.
Volgorde wil nog weleens schelen. In onze vorige auto vaste volgorde omdat het anders niet paste. Begonnen met maxicosi, groep 1, verhoger met rugleuning. Maar vaak rij ik alleen rn dan ging de maxicosi voorin en bij korte afstanden met zn alle ging ik achterin. Nijn ervaring is dat het qua breedte op het zitvlak weinig uit maakt welke je heb, wel hoe breed de bovenkant is/kan bij verstellen. Probeer een paar opstellingen met wat je nu heb en als je uitlegtt in de winkel dat het krap is is mijn ervaring dat je daar mag passen welke er het beste bij kan
Zit hier met precies het zelfde. Ook zwanger van nr 3 en druk aan het bedenken hoe we dat gaan passen. Mijn oudste zit op een stoelverhoger met rugleuning. Mijn jongste zit in net zo'n model maar dan is dat een vaste stoel. Ik denk dat ik haar stoel in het midden zet. Hopelijk lukt het dan voor mijn oudste en straks baby met de gordels
Ik heb een corsa uit 2012. hier staat een maxi cosi priori in het midden in de gordels en passen er net twee maxi cosis in de gordel naast. de deuren moet je dan wel aandrukken want alles staat klem tegen de deur.
Ik vond het echt hel. Maar het is gelukt. Volgens de mevrouw van de Prenatal zijn de isofix stoelen smaller dande stoelen die met gordel vastgezet moeten worden. Wij hebben een mc met familyfix. We op de hoogste stand staan anders past hij er niet op. Twee vervolg stoelen mc rodi isofix en een romer. Ik heb twee gordelverlengers gekocht, hierdoor komen de gordel stukken iets hoger uit de achterbank. Dit is namelijk het probleem. Je kunt je kinderen anders niet vast zetten.
Dank jullie voor de reacties dames. De volgorde kan ik nu helaas niet veranderen. Isofix zit alleen in de buitenste stoelen, en die 2 zijn dus al bezet. Waarschijnlijk moet er dus sowieso een nieuwe stoel komen die wel in de gordel kan. Ik geloof trouwens niet dat het veel uitmaakt of je stoel wel of geen isofix heeft qua breedte. Heb de pearl eens naast de tobi gezet, maar dat maakt niks uit. Zijn de verhogers/stoelen groep 2/3 smaller? Ik denk dat we ook maar eens naar de winkel moeten om te proberen, wat een gedoe!
de 2/3 stoelen zijn iets smaller. de priori stoel is de smalste die maxi cosi heeft. de maxi cosi zelf is de breedste die je erin moet passen. de randen van de maxi cosi vallen net over de rand van de Priori waardoor het geheel past.
Hier konden we niks meer met de isofix systemen. Dan moet je een auto hebben met echt drie volwaardige stoelen op de achterbank. Met stoelen die je met gordels vast maakt kan je iets meer 'smokkelen'. Wij hebben een maxi cosi tobi in het midden een rodi (2/3 stoel) aan de ene kant en de maxi cosi aan de andere kant. Alles wordt met gordel vastgezet. Voor de rodi hebben we een gordelverlenger, zodat we de gordel makkelijker vast kunnen maken. De stoelen staan namelijk allemaal strak tegen elkaar. In de kleinere auto hebben we de 2/3 stoel (maxi cosi rodi) voorin en de tobi en maxi cosi met family fix achterin (maxi cosi kan niet voorin vanwege airbag die niet uit kan). Ik ga dan achterin in het midden zitten. Ben zelf vrij smal gelukkig. Voor kortere afstanden kan het zo. Ben dus bang dat je sowieso andere stoelen moet hebben. Ik zou je oudere kindje niet te snel naar een 2/3 stoel doen. Je kind moet daarvoor ook al echt 15 kg zijn, anders blokkeert de gordel niet in geval van een aanrijding. De ANWB heeft een overzicht van welke auto's drie kinderstoelen op de achterbank kunnen hebben.
Dankjewel Lieke, voor je duidelijke uitleg! Ik ga meteen op de site van de anwb kijken. En die groep 2/3 stoel gaat hem niet worden, meneertje weegt nu pas 12 kg, dus we wachten wel even..
Hier hetzelfde probleem. Onze meiden zijn in november 1 en 2 geworden en over 12-14 weken komt nummer 3 al. We hebben nu 2 tobi's achterin voor de meiden. Die zijn idd erg breed 😑. Wel fijne stoelen overigens. Denk dat wij dan ook maar eens langs Prenatal oid moeten om te vragen wat kan. Want de kindjes zijn dan pas 1 jaar en 4/5 maanden en 2 jaar en 4/5 maanden dus echt opvolgstoelen kunnen denk ik nog niet. Wellicht voor de oudste maar die is ook niet heel groot ... (nu 11 kilo en 85cm). Mijn partner rijd nu lease (Clio estate) maar als hij uit de onderhandelingen komt start hij in februari een nieuwe baan. Dan moet hij dus een auto kopen ... daar hebben we ook geen huge budget voor maar misschien hier nog tips mbt auto's waar 3 stoelen kunnen achter die niet te duur in aanschaf zijn (sowieso tweedehands) maar wel degelijk.
Is het een optie om één van de 2 oudste vooraan te zetten? Dan de andere achteraan, en de maxicosi gewoon met de gordel in het midden op de achterbank. Dan kan jij of je man achteraan naast de maxicosi zitten... Zo zou ik het proberen denk ik
Wij zitten met hetzelfde probleem. Maar ik heb laatst gezien dat onze autostoelen nog wel iets verder richting de deuren kunnen, alleen dan staan ze op het hoge gedeelte van de achterbank. Ik denk dat we gaan proberen om de achterbank wat vlakker te krijgen (misschien zitgedeelte er uit ofzo?) en dan moet het passen.
Graag gedaan juffie3. Ben een aantal maanden geleden daar ook zo mee aan het puzzelen geweest. Het is met drie stoelen achterin echt passen en meten. Helaas kunnen jullie nog niet over naar een 2/3 stoel voor de oudste, maar die zijn niet eens veel smaller. Het scheelt met name dat een dergelijke stoel minder hoog is qua zitting, dit past dan de beter naast een tobi bijvoorbeeld.
Let op met gordelverlenger Dit mag officieel niet gebruikt worden bij een autostoel, ook niet in NL https://www.anwb.nl/experts/juridisch/vraag/843b506c-69c1-4a4b-9aa3-f92fa6916c12/gordelverlenger-toegestaan-in-buitenland
Dit ga ik zeker testen. Had ik nog niet aan gedacht, op zich qua gordel kan de mc in beide auto's in het midden alleen zit er wel zo'n bobbel in de zitting. Zal moeten kijken of de tobi die dan achterin staat nog verder richting de deur kan. Wel een goede tip in ieder geval. Ben benieuwd, scheelt een hoop gepuzzel als het zou kunnen. De oudste is in maart nog niet eens 2,5 dus die kan niet naar een opvolgstoel.
De volgorde maakt uit, maar ook t model. Zo was onze priori echt smaller dan de tobi Het is echt passen en meten. Wij hadden een tobi, gr 0 en een gr 2 stoel naast elkaar. Een ramp. Maar goed. T paste.
Het probleem is dat wij 2 stoelen groep 1, met isofix hebben, en een maxicosi. Lieke jouw tips zijn voor mij het beste. Ik ga zelf niet dubbelgevouwen achterin zitten. In mijn eigen auto zet ik gewoon een kind voorin, maar daar zitten we dan ook nooit met zijn vijven in. Dat wordt een duur grapje , 2 nieuwe stoelen.. 2x de priori, lees ik..
Hier passen ook geen 3 stoelen op de achterbank. Ook wij zetten 1 Maxi Cosi tobi voorin. De keren dat mijn man dan ook meerijdt gaat hij achterin zitten (ik word wagenziek).