Thuisblijf moeder en toeslag?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Suusjeuh, 14 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Na de geboorte van onze dochter 6 weken geleden weet ik inmiddels dat ik het liefste niet terug aan het werk wil. Ik werkte voorhen 24 uur per week in de verzorging van verstandelijk gehandicapten en als oproepkracht in de verpleging.

Nu is het net zo dat door bezuinigingen mn oproepcontract waarschijnlijk niet verlengd word en de kans is groot dat ik op mn huidige werkplek ook niet terug hoef te komen omdat ze vervaning hebben gezocht tijdens mijn ziekte/zwangerschap en ze nu genoeg personeel hebben. Ik weet dit niet zeker, maar ik vermoed dat mn contract niet verlengd word; van de 2 jaar die ik er werk ben ik 1x 6 maanden ziek geweest en dit keer vanaf 22 weken zwangerschap tot 20 weken na de geboorte ziek/verlof/ouderschapsverlof.

Ik had het er vandaag met een mede-mama over; haar contract is niet verlengd en ze blijft dus na haar verlof thuis bij haar baby. Ze had het over de partnertoeslag, maar ik kan dit zelf niet zo goed vinden wat dat nou inhoud. Wie heeft hier ervaring mee?

2. iertje86

iertje86 Actief lid

19 jan 2010
    117
    0
    0
    Ik lees even mee, moet over 2 en halve week weer werken. Mijn moeder zou op gaan passen, maar heeft een baan aangeboden gekregen. Nu willen we kijken of het financieel kan dat ik thuis blijf.

3. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Die krijg je alleen als je gepensioneerd bent en je partner jonger dan 65 is.

4. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

ik denk dat je het huishoud geld toeslag bedoeld
    weet niet precies hoe je dat noemt

5. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    de algemene heffingskorting is dat toch.. een kleine 2000 euro op jaarbasis

6. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    tis een korting die je krijgt alleen als je man genoeg verdient, (genoeg belasting betaald)
    je kan dan 165 euro per maand krijgen, je man moet dan geloof ik over de 33500 euro verdienen, (excacte bedrag weet ik niet)
    buiten dat om gaat natuurlijk ook je zorgtoeslag, en kindgebondenbudget als je er recht op hebt omhoog.

tevens je huurtoeslag als je huurt dan he,

maar reken het van te voren goed uit, het is een soort heffingskorting,

hier de link met opties en waar je aan moet voldoen

Heffingskortingen voor ouders met thuiswonende kinderen

7. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Je hebt inderdaad recht op de algemene heffingskorting, deze is in 2011 1987 euro... Heb de voorlopige aanslag hier liggen :D

Vroeger werd deze korting "huisvrouwenkorting" genoemd..

Voor mij scheelde het niet zo veel of ik nu thuis blijf of twee dagen zou blijven werken.. Kinderopvangtoeslag krijgen we niet zo veel(andere toeslagen helemaal niet) en mijn salaris was ook niet bijster hoog.. We hebben het uitgerekend, scheelt 25 euro in de maand netto ;)

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Sandra, dat bedrag wat jij noemt is dat bruto of netto? Ik zou inderdaad ook maar voor 8 a 12 uur gaan werken en als ik alles dan meetel, dan is het de moeite voor kinderopvang zoeken, stress om mn werkrooster etc niet waard denk ik... Ik blijf alles goed op een rijtje zetten!

9. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    is netto!

10. JsMama

JsMama Actief lid

12 sep 2009
    230
    0
    0
    Noord-Brabant
    wij zaten ook te kijken wat nu slimmer was...werken of thuisblijven.

Ik heb toen gewoon alle soorten belastingen zegmaar ingevuld op basis van een inkomen en zo gekeken wat we overal voor zouden krijgen.

Zo kwamen wij er ook achter dat wij recht hadden op kindgebonden budget omdat mijn man's inkomen onder een bepaalde grens viel.
    Misschien heb jij hier dus ook recht op??

11. Bri

Bri Niet meer actief

Kijk alsjeblieft iets verder dan alleen wat je NU netto overhoudt bij je beslissing om wel of niet weer te gaan werken.
    Maar denk ook aan je positie over een aantal jaar. Hoe lang wil je eruit, hoe zijn je kansen als je dan weer terug aan het werk wilt, moet je dan bijscholing gaan doen en hoe ga je die betalen, hoe sta je ervoor als er iets met je partner of je relatie gebeurt....

Ik zeg niet dat je niet thuis moet blijven, maar wil je wel op het hart drukken om ook over de iets langere termijn na te denken.
    enne... met een kindje van 6 weken heeft volgens mij niemand zin om weer aan werken te denken. Neem nog even geen beslissingen die je niet terug kunt draaien - wie weet denk je er anders over als je een beetje een ritme gevonden hebt (en als je hormonen weer naar een iets normaler niveau gedaald zijn).

Succes met het nemen van je beslissingen!

enne: het heet inderdaad heffingskorting.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Ik heb een beetje zitten rekenen, en zoals ik nu uitreken, heeft het pas voordeel als ik 12 uur ga werken. Ik was van plan 8 uur te gaan werken ( We hebben onhandige diensten, of 3 uur, of 4 uur of 7,5 uur dus de 24 uur die ik nu werk vind ik teveel ) Maar bij 8 uur kan ik qua toeslagen dus beter thuisblijven! 12 uur is wel reeel...

13. yaika

yaika Actief lid

7 jul 2010
    215
    0
    0
    ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me er nog niet in verdiept heb maar een vriendin van mij die nog niet zo lang geleden bevallen is en nu ook thuis zit vertelde dat als je als vrouw niet werkt en een kind hebt je dat 165 euro maandelijks van de belasting krijgt.

Ik weet alleen echt niet hoe het heet. Nu ik er over na denk zou het best eens die heffingskorting kunnen zijn aan het bedrag te zien. Verder zei ze dat je natuurlijk kinderbijslag krijgt maar dat is niet heel veel en verder zei ze nog iets van kinderbelasting.

Zoals ik al zei heb ik me er nog niet in verdiept maar als iemand wil kan ik het wel even precies navragen. Ik wou jullie deze info toch niet onthouden.

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    @yaika:
    Die 165 euro waar je vriendin het over had is volgens mij gewoon de Heffingskorting.

Verder heb je inderdaad recht op Kinderbijslag (ongeacht inkomen) komt eens per kwartaal en daarnaast kun je mogelijk recht hebben op kindgebonden budget (is wel inkomens afhankelijk)

Deel Deze Pagina