Crèchebaby's voelen meer stress

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door blackeyedgirl, 31 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wat een onzin, sorry hoor. De onderzoekster doet dat vast om werkende moeders zich schuldig te laten voelen. Want ze werkt zelf ook, en vrij grote kans dan dat ze zelf ook kids heeft... Dus...?

En over je vervelen: dat merk ik thuis ook aan mijn dochtertje. Ze is de oudste en enige nog, en verveelt zich hier sneller dan bij de gastouder. Ja, dat betekent dus dat ik wat meer met 'r aan de slag moet, en als ze in haar eentje bij opa/oma of een gastouder zou zijn, zou dat ook gelden. Ligt dus niet zozeer aan kleinschaloge opvang, alswel aan degene die de opvang doet en hoe diegene dat doet...

En de voordelen van KDV's... snellere ontwikkeling, dat soort dingen zeker? Moet je wel een KDV hebben dat daar serieus werk van maakt en de vraag is dan ook nog maar of dat allemaal zo gewenst is: waarom moeten jonge kids al zoveel? Mogen ze ook even gewoon kind zijn?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb je het onderzoek zelf gelezen dan, of beweer je dit op basis van het artikel in de media? Want in dat laatste geval ben je zelf iig erg speculatief bezig...

3. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster

niet om iem. aan te vallen maar ....hoe schrijf ik dat nu eens duidelijk en niet kwetsend op.:)

Juist in de eerste maanden vormt de basis van een kind qua zelfvertrouwen positief zelfbeeld het vermogen om contacten aan te gaan en te onderhouden etc etc. Juist na 3 mnd gaat een kind selectief bepalen van wie hij iets wil, Hij gaat een band aan. (hechtingproces) en vanuit die velige hechting leert hij bovenstaande. Veel kinderen gaan met 3 mnd ook naar een kdv. ik denk dat het weinig kwaad kan als dat bijv voor 2/3 dagen per week is en dat hij de rest van de week door vader of moeder wordt verzorgt. (mits deze natuurlijk capabel genoeg zijn) maar wanneer een kind meer dan de helft van de week en lange dagen naar een kdv gaat en daardoor veel wisselende gezichten ziet, onrust op een groep ervaart lijkt het m.i voor zo`n kind moeilijk om met 1 iem. een band aan te gaan. De volgende dag zien ze namelijk vaak weer iem. anders.

Waar kan een kind beter zijn thuis op een kdv? moet je je schuldig voelen als je je kind naar een kdv brengt? , nee als je moet werken en geen andere oppas hebt dan niet. maar persoonlijk vind ik dat als je financieel gezien niet hoeft te werken maar je kiest er toch voor om je kind 4 dgn pw naar een kdv te brengen, ik zeg dan ja.

Ik werk op een dagbehandelingsgroep voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand. bij kinderen onder de 1,5 die het thuis niet "prettig" hebben geven wij er juist de voorkeur aan om deze kinderen zo veel mogelijk dagdelen thuis te zijn met hulp van ons om te werken aan de ouder/kind band. Dat is niet voor niks.

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik ben niet speculatief. In het nieuwsbericht zelf staat dat ze geen onderzoek heeft gedaan naar de gevolgen van het verhoogde cortisolniveau. Ik geef dus juist alleen maar aan dat daar dan ook geen conclusies over te trekken valt en geef juist tegengewicht aan de speculaties. Dus nee ik heb het onderzoek niet gelezen. Maar als er staat dat ze geen onderzoek heeft gedaan naar de gevolgen, waarom zouden we in dit topic opeens van het tegendeel uitgaan?

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ joyce: voor zover ik weet kunnen kinderen zich hechten aan meerdere personen. Dat is in een heel aantal culturen zelfs nog steeds gebruikelijk. Op een goede KDV zal er geen grote wissel zijn in leidsters. Dat is dan ook op het KDV van mijn zoontje niet het geval. Verder vind ik het een onzinstelling dat je je niet schuldig hoeft te voelen als je financieel niet anders kan, maar dat dat anders is als je werkt terwijl dit financieel niet nodig is. Er verandert dan tenslotte helemaal niets aan de opvang zelf.

6. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.225
    1.296
    113
    Centrum België
    Laat me dan een slechte moeder zijn die FT werkt en haar kind naar een KDV stuurt...

2 seconden googlen en je vindt evengoed artikels die totaal geen onderscheid maken tussen thuisblijfkinderen en KDV kinderen.

http://www.kinderopvanghoorn.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=8%3Akind-werkende-moeder-gelukkig&Itemid=100476

is kinderopvang goed of slecht? | Kinderopvang De Dikkedeur
    Vooral deze vond ik mooi in het artikel: "In een nog niet zo ver verleden waren grote gezinnen (met kinderen van 8 tot 12 kinderen) de standaard. Onze (over)grootmoeders hadden hun handen vol aan al die kinderen in combinatie met weinig huishoudelijk comfort. Erg veel tijd voor intense en responsieve contacten was er niet. Zijn hun kinderen (onze ouders dus) allemaal gemankeerde volwassenen geworden, met een gebrekkige hersenontwikkeling en daardoor onvoldoende emotie-controle, competentie, zelfvertrouwen, vitaliteit en stressbestendigheid?"
    Het KDV heeft 1 begeleidster voor 6 kinderen...

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Haha, die is inderdaad erg grappig gevonden!

8. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    nee dat klopt maar naar mijn mening kan een kind beter door zijn ouders opgevoed worden dan door een kdv of door wie dan ook, dus daarom zeg ik dat het in mijn ogen niet te rechtvaardigen is als je kind naar een kdv brengt terwijl je ook bij hem thuis kan zijn. dus wat mij betreft mag je je dan schuldig voelen. Ook al blijft de setting hetzelfde.

wat betreft het hechten aan meerdere mensen, zelf op onze dagbehandeling waar er duidelijke regels zijn aan hoeveel je minimaal moet werken zodat er niet teveel wisseling is aan personeel, hebben wij toch al jaren lang het probleem dat er door zwangerschap, vakantieperiodes, burn-out etc enorm veel wisseling is. En dat waar er gewerkt wordt met hechtingproblematieken. Dus dan heb jij echt een super kdv gevonden.

9. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    als skh zou ik ook wel weten welke artikelen ik zou plaatsen:D

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ joyce: ik ben ook erg tevreden over het KDV van mijn zoontje :) En zeker blij dat hij het overgrote deel van de tijd dezelfde leidsters heeft (eentje werkt 5 dagen per week op zijn groep en de andere dagen worden door 2 dames opgevangen). 1 keer was er een invalster die ik niet prettig vond (in de zomerperiode). Op zich merkte ik dat niet aan mijn zoontje, maar ik had er zelf gewoon niet zo'n goed gevoel bij. Gelukkig hebben ze haar ook niet meer teruggevraagd.
    Overigens, ik hoef niet te werken maar ik doe het toch ;) (naja ik studeer nog, maar principe is hetzelfde) Ik voel me daar zeker niet schuldig over :p

11. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.225
    1.296
    113
    Centrum België
    Heu, een kind komt heus nog wel naar huis van het KDV hoor!

En het KDV heeft zich te richten naar mijn regels, zelfs nu al heb ik (hoe miniem ook) mijn richtlijnen doorgegeven over wat wel of niet kan (speen, eettijden, slaaptijden etc). En naargelang ze ouder wordt en evolueert, zullen de richtlijnen dit ook doen.

12. tulip

tulip Niet meer actief

nou daar hoef je geen sorry voor te zeggen, jij hebt jouw mening.;) Maar ik denk dat je of niet goed gelezen hebt of ik heb het niet duidelijk uitgelegd, maar ik zeg niet dat baby's niks van zich moeten laten horen, maar je hebt er grote verschillen in. Iedere baby moet huilen of roepen als die iets wil, zoals ik al eerder zei, ze beschikken nog niet over de woordenschat en ik verwacht dus niet van een kind van 11 maanden dat hij zegt: goh, tulip, ik zou wel een flesje lusten. Maar je hebt huilen en krijsen. Huilen is volstrekt normaal. Er zijn genoeg kinderen die tevreden zijn als je bij ze gaat zitten even uitlegd dat het flesje gemaakt wordt (door een collega). Ook al zijn ze onder een jaar, het feit dat er naar hen geluisterd wordt is genoeg. Voor een paar tellen natuurlijk he, de honger blijft uiteraard. En er is natuurlijk een groot verschil tussen een baby van 3 maanden (waar mijn betoog niet over gaat) en kinderen vanaf een maand of 10. Een kindje van een maand of 10 die net een fruithapje gehad heeft hoeft niet de longen uit het lijf te krijsen als zij op haar flesje sap even moet wachten. Door het fruithapje is aan de eerste behoefte voldaan, (honger gestild en vocht binnen gehad). En bij mij werkt het niet dat degenen die het hardste krijsen het eerste krijgen hoor. Nogmaals heb ik het dan natuurlijk niet over de allerkleinsten waarbij drinken de eerste levensbehoefte is. Vanaf dat er bijvoeding gegeven wordt, verandert dat al vind ik.

Dat kinderen pas vanaf 2,5 op hun beurt leren wachten, das echt onzin. Dat weten ze met 1 1/2 a 2 (afhankelijk van het kindje) al heel goed.

sluit ik mij bij aan, thanks.

13. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
  14. tulip

tulip Niet meer actief

uit de praktijk, eigen ervaring en wat ikzelf gezien heb. Ik ga niet uit van boekjes waarin staat op die leeftijd moeten ze dat en dat kunnen. En op internet kunnen ze van alles zetten, ik ga liever uit van echte ervaring. De leeftijdscategorie waar ik over praatte kan dat echt, dat zie ik elke dag, bij eet en drink momenten bv.

15. adi

adi Niet meer actief

Dan hebben alle mensen met meer dan 1 kind een probleem ;)

Maar als antwoord op je vraag. ik zie het thuis dagelijks. Mijn alle drie kinderen hebben vanaf dag 1 op hun beurt moeten wachten als ik alleen met ze ben, heb nou eenmaal maar twee handen.
    Sinds een maand of twee begrijpen ze ook echt heel goed dat ze nog niet aan de beurt zijn. Als ze hun yoghurt bijv krijgen zet ik ze op een rij en krijgt ieder een hapje, om de beurt. Ze slikken hun hapje door, kijken hoe de andere twee hun hapje krijgen en doen dan pas hun mond weer open. NIks geklaag en gedram..
    Nou, dat noem ik toch echt wel op je beurt wachten.. heb daar geen onderzoeken voor nodig.

16. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    joyce1838: Je komt niet kwetsend over hoor. Mijn post was sarcastisch bedoeld, als reactie op kwek. Ik vind het nergens op slaan om te zeggen dat een artikel is geplaatst om mensen zich schuldig te laten voelen.

Ik ben persoonlijk (dus in mijn situatie en voor mijn kind!) echt geen fan van het KDV.
    Kennelijk hebben mensen toch het gevoel dat ze zich moeten verdedigen na een artikel als dit, en ik vraag me dan af waarom.
    Als ik me ergens schuldig over voel, weet ik dat ik iets heb gedaan wat tegen mijn gevoel indruist. En het volgende keer anders moet doen.
    M.a.w. als je je schuldig voelt, gaat er iets niet goed.

17. Esin

Esin Niet meer actief

Begrijp ik het nou goed dat jij je kind 45 a 50 uur naar de opvang brengt.... ?

18. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.225
    1.296
    113
    Centrum België
    Werken beiden FT, dus rond 8h wordt ze afgezet en opgehaald rond 17h30 - 18h. Wil zeggen dat ik dik 20 min ervoor vertrek op mijn werk en dat is "vroeg". Ga proberen om 1 x per week rond 16h te stoppen...

Het is nu eenmaal zo en geloof me, ben niet de enige waar dit zo is hoor...

19. fightforlove

fightforlove Niet meer actief

:$ dit is mn reactie
    ik ben thuisblijfmama en kan er nog in komen dat moeders werken maar 5 dagen je kind bij het kdv brengen vind ik zielig...is mijn mening..

20. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.225
    1.296
    113
    Centrum België
    En voila, word maar lekker met de vinger gewezen ;) Slechte moeder...
    Heb ondertussen allang door dat je als Belgische hier op het forum moeilijk over kan discussieren. Op het bedrijf zijn het afgelopen jaar 7 of 8 vrouwen bevallen. Allemaal zonder uitzondering FT aan het werk... (heb zelf nog het geluk relatief dichtbij te wonen, sommigen wonen op 1h rijden).
    We hebben gewoon ook veel minder de cultuur van part-time werk of duobanen.
    Vorige maand nog zijn er bijna 30 mensen ontslagen - wees maar zeker dat als ik had aangegeven dat ik PT wilde werken, ik bij die groep was. Ze hebben gewoon veel liever FT en eerlijk, op 1 loon is het niet te doen.

Deel Deze Pagina