hahaha, ik heb nog een stuk of 15 van vóór de zwangerschap die niet meer passen.. wil ze graag in je vuurtje gooien
Interessante discussie. De thuisblijfmama's of PT-mama's geven aan dat zij 5 dagen KDV teveel vinden. De FT-mama's voelen zich aangevallen en vinden dat de thuisblijfmama's niet zo duidelijk mogen zijn in hun mening, maar vervolgens hameren de FT-mama's constant over 'wij zijn wel gemancipeerd' 'hier hebben onze oma's hard voor gewerkt' blablabla, dus zijn zij net zo 'schuldig' als de PT-mama's. Nu mijn mening, gewoon omdat ik vind dat ik die mag geven om het forum. Iedereen heeft een eigen mening, vast met goede redenen, daar moet gewoon ruimte voor zijn. Ik vind 5 dagen in de week ook teveel. Ik ben zodanig geemancipeerd dat ik geloof dat man en vrouw gelijke rechten hebben maar dat de invulling wel anders bedoeld is. Anders zouden man en vrouw niet fundamenteel zo van elkaar verschillen. In dit topic werd aangegeven dat mannen over dit soort dingen helemaal niet zo moeilijk doen, dat klopt, mannen hebben over het algemeen ook minder de drang om te 'verzorgen'. Dit betekent niet dat zij dit niet hoeven te doen, sterker nog, ik vind dat mijn man een goede zorgzame vader moet zijn, en ik denk dat de vaderrol belangrijker is dan vele mensen denken, máár, ik zie wel het verschil tussen mijn ons twee, en dat is helemaal niet erg. Daarnaast vind ik ook, dat wanneer een kind 5 dagen in de week naar het kdv gaat, en dan zijn dit meestal (weet ik uit ervaring) de kinderen die ook in vakanties het vaakst aanwezig zijn, dan vind ik dat je als moeder je doel voorbij schiet. Ik vraag mij altijd af waarom ouders een kind nemen als iemand anders dit kind meer ziet dan jijzelf, hier ben ik oprecht nieuwsgierig naar, dus antwoorden zijn welkom. Als moeders in dit topic ook nog aangeven dat zij nou eenmaal niet het type zijn om de hele dag met hun kind bezig te zijn, dat zij dit op het kdv véél beter kunnen, dan vraag ik mij helemaal af waarom zij een kind nemen. Want vanuit die opmerkingen neem ik ook aan dat wanneer de kinderen wél thuis zijn, zij ook nog eens niet echt veel 1-op-1aandacht krijgen. Want wanneer ouders dit immers op die dagen wel kunnen geven, kunnen zij dit ook op de andere dagen. Ik snap volkomen dat wanneer het financiele noodzaak is, dat je dan 5 dagen werkt, en daar is ook niets op aan te merken. Maar wanneer je het financieel kunt trekken om minder te werken maar je doet het toch, omdat je zoveel van je werk houdt, dan vind ik dat echt egoistisch tegenover je kind. Kinderen worden niet voor niets uit moeders geboren, zij hebben die moeders nodig. En dan niet voor 2 dagen in de week, die vaak ook nog eens volgepland zijn met bezoekjes, maar als moeder die hen dingen leert en die er - ook thuis- onvoorwaardelijk voor hen is.
Dus FT werkende moeders hebben geen recht op kinderen?? Als je kind naar school gaat, is dat toch ook 5 dagen per week? Of geeft iedere thuisblijfmama zelf de lessen? Ontwikkeling stopt niet bij 2,5jaar, wanneer een kind voor het eerst naar school gaat hoor... Want da's dan weer vaak hét argument bij de niet FT-mama's: de goede ontwikkeling van het kind.
@kwek, die kon ik verwachten, maar een schooldag is vaak van 9-3, dat is toch al weer minder dan 8-6 (ongeveer). En ontwikkeling stopt niet bij 4 jaar maar de meeste fundamenten voor een goede ontwikkeling worden wel de eerste 4 jaar gelegd.
@ mroos: hoeveel fulltime werkende mama's denk jij dat er in dit topic zitten? Een aantal tegenreacties die zijn gegeven op de kritieken over 5 dagen werken per week, zijn volgens mij door parttime werkende mama's gegeven. @ trees: ik ben ook een waardeloze huisvrouw Ik ben blij als we straks van mijn salaris een schoonmaakster kunnen inhuren.
Inderdaad, hier ook eentje die parttime werkt. En als ik thuis ben met de kinderen doe ik helemaal niks in het huishouden, ik besteed mijn volledige tijd aan de kinderen. Ik ga ook niet met ze shoppen, vind het namelijk geen qualitytime met mijn kind als deze in een kinderwagen door de straten en winkels wordt gereden. En waar de hele topic over gaat, dat kinderen meer stress ervaren op een kdv... door de drukte en omdat ze moeten wachten. Kinderen in een groot gezin hebben het thuis ook niet veel anders hoor. Hier is het ook altijd (gezellig)druk en moeten ze op hun beurt wachten, en kan ik onmogelijk de hele dag met één kind op schoot zitten. En ik heb er maar drie. Er zijn zat gezinnen met 5 of meer kinderen. Hebben die kinderen dan meer stress in het leven? Ik vind juist dat ze in het voordeel staan, want een mens is gemaakt om in grote groepen te leven, we zijn nou eenmaal sociale dieren.
@kwek, siert jou dat je me pakt op de argumenten waar het makkelijkst een tegenargument voor te verzinnen is, over de rest hoor ik je niet En ik druk geen stempel en waardeoordeel op heel veel mensen, want die mensen hebben hoogstwaarschijnlijk geen inbreng gehad in het schoollsysteem in Belgie. Als ik in Belgie zou wonen zou ons kind ook op 2.5 jr. naar school gaan aarschijnlijk. Maar dan nog vind ik 2.5 wel veels te jong ja. Gaan zij dan echt 5 dagen in de week naar school?
Lees trouwens net dat je in Belgie pas leerplichtig bent vanaf 6 jaar, dat had je er niet bij verteld
Vanaf 2,5 jaar in België is toch een soort peuterspeelzaal (alleen dan gratis)? Overigens gaan in veel Europese landen kinderen pas vanaf 6/7 jaar naar school, daar zouden ze het ook waardeloos vinden dat wij kindjes van net 4 jaar 5 dagen op school stoppen...
De rest? En echt, de kinderen zitten daar absoluut niet met stress! Wordt met hen geknutseld, gespeeld, gezongen etc. Ipv dit af te breken, ga gerust een kijkje nemen. Vanaf 2.5 is idd niet verplicht, maar aangeraden en wordt ook opgevolgd; het percentage dat niet gaat is verwaarloosbaar miniem. En als je me toch probeert te counteren: het is leerplicht en niet schoolplicht... Een kind heeft leerplicht van 6 tot 18 jaar. Vandaar de vraag of alle thuisblijfmoeders of PT hun kinderen thuis lesgeven...
En daar had ik al op gerageerd Namelijk dat een schooldag over het algemeen korter is dan een dag op het kdv, en dat zij op hun 4e/5e meer klaar zijn voor 5 dagen weg dan bij de geboorte. Daarnaast blijf ik erbij dat ik het bijzonder vindt wanneer iemand anders vanaf de geboorte, jou kind vaker ziet dan jijzelf. En als dit geen financiele noodzaak is, dan snap ik dus inderdaad niet waarom mensen 5 dagen blijven werken. Maargoed, dit had ik al genoemd. Ik stop met deze discussie omdat deze manier van discussieren mij niets oplevert!
Thuisonderwijs is in Nederland heel erg moeilijk voor elkaar te krijgen, ze zien hier thuisonderwijs niet als vervulling van de leerplichtwet, enkel in specifieke omstandigheden kan er vrijstelling gegeven worden. in Belgie gaat dit makkelijker.
Ik geloof dat kinderen in Belgie langer op school zitten overdags dan in Nederland? Overigens, nog niet zo heel lang geleden gingen kinderen hier 6 hele dagen naar school. Deze mensen zijn over het algemeen ook niet slecht terecht gekomen Bovendien mroos, waar haal jij je grens van 4 jaar vandaan? Op basis van je eigen gevoel? Ik denk dat door een aantal mensen de gevolgen die zij menen te zien door kinderen vanaf jong naar een opvang te doen, schromelijk worden overschat. Ook de kinderen die naar de opvang gaan, groeien over het algemeen op tot volwaardige stabiele en volwassen mensen. En vooralsnog is het een kwestie van balans; de kwaliteit van het leven van je kind, de kwaliteit van je eigen leven en eventueel de kwaliteit van de opvang. De ene ouder voelt zich daar prettig bij, de andere ouder weer bij iets anders. Het zijn toch vooral de thuismama's die eindeloos kritiek uiten op de keuzes van werkende mama's. Het valt me op dat een aantal van deze niet werkende mama's een stukje inlevingsvermogen missen. Niet iedere vrouw wordt gelukkig bij fulltime thuisblijven en wordt daardoor wellicht een betere ouder door er een baan op na te houden. Jammer dat dat vaak niet wordt begrepen.
Thuisblijfmamma's krijgen overigens over 't algemeen ook eindeloos kritiek van de werkende mamma's, dus dat kun je in mijn ogen tegen elkaar wegstrepen. En waarom zou ze die mening en gedachtengang niet mogen hebben en mogen uiten? Alsof er altijd zoveel compassie is voor vrouwen die er bewust voor kiezen thuis te blijven bij hun kinderen, omdat ze dat beter achten? Dan ben je in de ogen van velen ook 'n soort holbewoner hoor! Ik zeg altijd maar: doe wat je goeddunkt. Emancipatie heeft ervoor gezorgd dat we allemaal het recht hebben te kiezen en gelukkig maar! En met het krijgen van die keuze is er ook 'n vanzelfsprekend meningsverschil ontstaan: de een is van mening dat 't goed voor 'n kind is naar 'n kdv te gaan, de ander deelt die mening niet. Nou, én! Gewoon wat meer 'whatever' denken en 't Tefallaagje op je ziel inschakelen..