Iemand enige ervaring met een eerste trimester test (nekplooimeting)? Ik kreeg een foldertje mee maar moet ik dit wel of niet laten doen? Ben ik bij de vorige twee niet over geïnformeerd Liefs van Sabrina
Hallo Sabrina, Heeft je vk of gyn je hier geen mondelinge info over gegeven? Met de nekplooimeting kunnen ze zien of het kindje eventueel een verhoogde kans op een chromosomale afwijking heeft. De bekendste afwijking is Down Syndroom wat bekeken wordt. Wanneer de nekplooi verdikt is, dan is er (let op) een kans dat het kindje een afwijking heeft, maar het hoeft niet. Andersom trouwens ook. Als het kindje geen verdikte nekplooi heeft, kan het toch een chromosomale afwijking hebben. Boven de 36 weken raden ze het echt aan zo'n test, om dat men dan significant meer risico loopt, daarvoor valt het erg mee. Zelf hebben we het wel gedaan, terwijl we allebei jong, gezond zijn en het zit niet in de fam..maar toch wilde we weten of het kindje een verhoogd risico had. Bij ons was alles goed. Maar het is dus echt heel persoonlijk of je het wilt laten doen. Zou je het kindje bijv. anders weg laten halen? Wel goed om er over na te denken wat je zou doen mocht het niet goed zijn. Succes met je keuze en via google kun je er ook heel veel info over vinden. Groet Snoozie
hoi, je zit nog niet in een risico groep 36+ en het is voor iedereen natuurlijk een heel persoonlijke keus. ik zelf heb het niet laten doen om deze reden: stel de nekplooi is verdikt dan laat je een vruchtwaterpunctie doen de kans dat daarbij een miskraam is is groter dan de kans dat jouw kindje downsyndroom heeft. het is ook een test voor alleen maar downsyndroom dus andere afwijkingen zullen ze niet daar bij vinden. met de 20 weken echo word ook je hele kindje nagekeken of alles erop en eraan zit. kijk als er dan een ernstige afwijking aan het licht komt is dat natuurlijk niet leuk maar vaak wel van ernstigere aard(hartkamertje afwezig-geen niertjes-open ruggetje)dan weten ze voor een groter gedeel of het meer levenskansen heeft. bij een nekplooimeting kunnen ze nooit garanderen of je kindje daadwerkenlijk wel downsyndroom heeft. denk er zelf samen met partner goed overna er bestaat ook een site over met alle info. nou hoop dat je er wat aan hebt
Hoi, Bedankt voor je snelle reactie. Zij heeft me wel verteld dat het over het syndroom van Down ging, maar de rest moest ik in het foldertje lezen. En dat het niet vergoed wordt en ongeveer 130 euro kost Ik weet niet of het echt noodzakelijk is, vandaar mijn twijfel. Ben zoiezo net pas 30 geworden mja er bestaat natuurlijk altijd wel een kans. Alhoewel ik het bij de vorige zwangerschappen nooit aangboden heb gekregen Maar ja er kan natuurlijk veel veranderd zijn in die jaren. Ik ga er nog maar eens ff goed over nadenken Liefs van Sabrina
Wij moesten het idd ook zelf betalen (dat wisten we van te voren niet) maar we waren geloof ik 60 euro kwijt. Het is idd zo dat het pas sinds 1,5 jaar ofzo aan iedereen aangeboden wordt. Maar de kansen zijn rond jouw leeftijd ook nog erg klein, bij ons was de uitkomst 1 op 5000, dus dat is hardstikke klein. Ik denk ook niet dat we het bij een volgend kindje weer laten doen. Want het is idd zo, als hieruit meer risico blijkt, dan moet je dus weer een vruchtwaterpunctie laten doen om echte zekerheid te krijgen.... Dus idd even goed over nadenken!
ja ik ben pas 22 maar ik heb 20 juni nekplooimeeting heb een tante met syndroom van down en ze zeiden dat je het als het goed is wel vergoed word we willen het gewoon weten of die kans dus iets groter is. als het zo is kunnen we ons beetje voor bereiden houden doen we het zoiezo toch. maar wij doen het dus wel voor de zekerheid het is natuurlijk je eigen keus of je het wel of niet laat doen
Wij hebben het besloten om het niet te doen. Wij lopen geen verhoogd risico, en tja als ze wel wat vinden dan, dan wil dat nog niks zeggen, maar heb je misschien wel een rot zwangerschap. En tja als ze wat vinden....wil je het dan laten weghalen of niet. Wij willen het gewoon niet weten, hoe het kindje ook zal zijn, het is welkom
Tenzij je een medische indicatie hebt, dan wordt de test wel vergoedt ook al ben je nog geen 36. Ik heb hem ook gedaan en meost hem zelf betalen. 132 Euro. En dat was vorige week!
Wij hebben ook besloten om het niet te doen! We hebben het foldertje niet eens aangenomen bij de VK... en idd met dezelfde motivatie.... Zelfs al laat je het doen, wat weet je dan? eigenlijk niets.. dat je een verhoogde kans hebt... of minder kans.... Het geeft dus nog geen uitslag... en het creeert alleen maar moeilijke momenten..... xxmona
ik heb wel de nekplooimeting gedaan,wilde gewoon weten wat de kans was.hij was erg laag 1:22000. ik moets hem ook zelf betalen,iets van 130 euro. alleen heb nog steeds geen rekening gezien en het is toch al dik 1 1/2 geleden. misschien zijn ze me vergeten?