Hoi, Zijn er hier meer zwangere vrouwen die last hebben van paniekaanvallen? Ik had hier al last van voor ik zwanger werd, eens in de zoveel tijd een aanval. Nu ben ik zwanger van de 4de en heb ik dagelijks aanvallen. Dit belemmerd mijn hele leven ondertussen, daarom ga ik aanstaande week op advies van de verloskundige naar de huisarts. Ik zou graag goed voorbereid naar de huisarts willen gaan dus ik ben benieuwd of er iets aan te doen valt qua behandeling of medicijnen en eventueel welke medicijnen veilig gebruikt kunnen worden en ook helpen. Bedankt alvast!
hier zonder meds van af gekomen, die hielpen ook niet trouwens, dus maar even getest. kreeg hulp van de POH via de huisarts en voelde me na een paar maanden steeds beter en nu helemaal er van af. sterkte, is verschrikkelijk zoiets, maar echt, je zal er echt vanaf komen! als je maar de juiste hulp krijgt. succes!
Ik heb geen idee maar wou je gewoon heeeel veel sterkte wensen ik hoop dat er juiste medicatie voor je is en je snel beter word!
Dankjewel voor de reacties! Blij te lezen dat er toch nog een oplossing is en kans om er vanaf te komen. Ik word er momenteel doodziek van, blijf van ellende en uit angst zoveel mogelijk thuis. Voel me daardoor weer schuldig tegenover m'n gezinnetje die niks meer aan me hebben en ook de zwangerschap kan ik weinig van genieten zo. Ik ben benieuwd wat de huisarts gaat zeggen en doen, dit geeft me in ieder geval hoop dankjewel!
Ik heb een soort gelijke situatie gehad. Het was helaas geen mogelijk om met medicatie te starten, maar ben goed geholpen door meerdere mensen van de pop poli. Is dat een idee? De verloskundige kan je hier naar doorverwijzen
ik heb dit al 15 jaar. slik wel al 9 jaar medicijken (fluoxetine) 40mg omdat ik anders gewoonweg niet kan functioneren. als je nog kan functioneren dus eten drinken slapen etc zou ik niet aan medicijnen beginnen maar als het levensbedreigend word zeker wel! ik zit nu in mn 2e zwangerschap het gaat goed. wel soms wat aanvallen maar niet zoals vroeger voor mn medicijnen! ik wens je veel sterkte ik weet wat het is....
Tijdens een zwangerschap is medicatie niet de eerste actie. Paniekaanvallen komen niet compleet zonder reden uit de lucht vallen. Als het je ernstig belemmerd moet je naar een pop poli verwezen worden. Zijn kunnen het best beoordelen wat nodig is en weten wat wel gegeven mag worden en wat niet. Ook kunnen ze specifieke begeleiding bieden of daar naar toe verwijzen.
Ik heb ook hetzelfde. Ik ben bekend met paniekaanvallen. Ben nu voor de 4e zwanger en elke avond tussen 6 en 9 krijg ik aanvallen met hyperventilatie. De verloskundige wil me verwijzen naar edn gynaecoloog en psycholoog. Maar ik ga eerst cesar therapie uitproberen. Wil geen medicatie. Want de bijwerkingen zijn veel erger...
Dankjewel allemaal! Nee functioneren doe ik daardoor niet. Het begint meestal eind van de middag tot dat ik maar besluit naar bed te gaan, en ik kan dan ook niet eten of drinken. M'n hart slaat telkens over en op hol en ben al een paar keer bijna flauw gevallen omdat ik denk ik verkeerd adem haal op dat moment. Meestal voelt het alsof m'n keel wordt dichtgeknepen of ik ga als een idioot lopen slikken heel de tijd omdat het voelt alsof er iets in m'n keel zit. Het zit ook in m'n familie aan beide kanten
En nog een vraag voor de vrouwen die naar de pop poli zijn doorverwezen, heeft dit invloed gehad op jullie bevalling? Konden jullie gewoon "normaal" bevallen of werd het een keizersnee en komt dit ook ter sprake tijdens het gesprek? Ik heb namelijk mijn eerste aanval tijdens mijn laatste bevalling gehad waardoor ik mijn dochter niet eruit kreeg en haar hartslag ernstig daalde en het bijna verkeerd was afgelopen ( allemaal artsen toegesneld die klaar stonden om me mee te nemen voor een spoedkeizersnee). Natuurlijk ben ik bang dat dit nu weer zal gebeuren dus ik hoop dat dan ook gelijk te kunnen bespreken
Oh wat leef ik me je mee! Ik heb een angststoornis al vanaf dat ik een jaartje of 18 ben. Ik slikte seroxat.Ik heb een dochter van 11 en in mijn zwangerschap moest ik daar a la minuut mee stoppen van huisarts waardoor ik dus weer erg hard terugviel. Was een heel drama want ik was ook depressief erbij en heeft ook een opname op gevolgt omdat de paniek bij mij zo erg was dat ik niet meer alleen thuis durfde te zijn. Ik ben bevallen van een gezonde dochter. En langszaam aan heb ik mezelf beter gevochten. Met nieuwe medicijnen. Ik heb altijd een tweede kindje gewild, maar durfde dit niet aan door al deze ellende. Nu toch voor gegaan onder zeer goede begeleiding van Psyq en gynaecoloog en ook wel medicijnen. Mag ik vragen waar je woont? Want bij ons hier in Den Haag hebben ze een speciale afdeling voor vrouwen met dit soort problemen. Herkenning helpt!! En mensen die er ECHT verstand van hebben ook!
Ik woon in Rotterdam, heb al bij psyq gelopen en de diagnose ptss maar ik voelde me net een nummertje daar (smaken verschillen natuurlijk). Ik heb liever iets kleinschaligs en dat heb ik nu gevonden gelukkig via de verloskundige, haar zus is psycholoog en hun werken samen aanstaande week ga ik naar de huisarts want ik ben er op dit moment ZO klaar mee! Heb nog 3 kinderen rond lopen die eigenlijk niks meer aan me hebben want ik blijf het liefste thuis ( heb dan ook bijna dagelijks aanvallen). Ik hoop dat er iets aan te doen valt want ik zie het echt niet zitten om zo door te blijven gaan. Fijn dat jullie in ieder geval begrijpen hoe ontzettend vervelend die aanvallen zijn!
Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis met al jarenlang paniekaanvallen. Inmiddels twee zwangerschappen gehad. Bij de 1e geen medicatie en na de geboorte een postnantale depressie (heel heftig!) Toen gestart met citalopram (mag gebruikt worden in een zwangerschap en met bv). Een super zwangerschap gehad, nergens last van ook niet daarna. Ik blijf deze medicatie voor lange tijd nemen, omdat ik niet zonder kan. Het ondersteunt mij net even naast de intensieve therapieën die ik heb (gehad). Maak het bespreekbaar en laat je adviseren. Ik vergeet nooit de woorden van mijn huisarts die zei dat angst stress en paniek slechter voor een kindje zijn dan die lichte dosering antidepressiva. Sterkte ermee!
Mijn partner heeft sinds november heel veel heftige paniekaanvallen gehad. Ze heeft nu sinds vrijdag de diagnose paniekstoornis met agorafobie. Ze slikt sinds een paar weken Sertraline (laagste dosering maar deze wordt nog iets opgehoogd waarschijnlijk) en door deze medicatie gaat het een heel stuk beter. We konden daardoor op vakantie en we gaan vanavond voor het eerst in tijden weer samen uit eten ik heb geen idee of die medicatie gebruikt mag worden tijdens zwangerschap maar ik probeer dus te zeggen dat medicatie echt veel verschil kan maken.