geef jij je kind (12 mnd en ouder) opvolgmelk??

Discussion in 'Voeding' started by Annemarie76, Oct 28, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Op die bambixpakken hebben ze t overal over opvolgmelk..

Is dat nu echt zo belangrijk?

Ik krijg soms t idee dat je kind vooral dat moet hebben..( bijvoorbeeld die reclame nu van Nutrilon peutermelk ( groeimelk??))

Gijs krijgt 's morgens wel van die pap waar t doorheen zit, maar verder krijgt hij niet van die speciale melk(producten)..

Ik denk dat er heel veel zijn die rond een jaar die producten niet meer gebruiken en hun kindje dingen geven die wij ook eten/drinken.. maar in zo'n moment van twijfel.. toch eens even peilen..

2. adi

adi Niet meer actief

Je zult inderdaad overal reclame tegenkomen dat je kindje opvolgmelk nodig heeft. DEie reclame komt wel alleen van de producenten van opvolgmelk. Ze willen die namelijk graag verkopen ;)

Je kindje kan in principe gewone koemelk drinken. Die opvolgmelk is helemaal niet NODIG vanaf 1 jaar.

Mijn kinderen krijgen het nog wel omdat ze A: vrij klein zijn en B: mijn zoontje uitslag krijgt van koemelk. Ik geef op dit moment liever nog even opvolgmelk ipv sojamelk, omdat het veel voedzamer is.

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Onze zoon krijgt vanaf een maand of 11/12 halfvolle melk. Ik was eigenlijk wel klaar met de opvolgmelk, vond het erg duur. Daarnaast at en dronk mijn zoon heel goed en groeit hij prima. Hij komt niks te kort. Daarom vinden wij opvolgmelk niet meer zo nodig.
    Lucas krijgt eigenlijk niks 'speciaal voor baby's-peuters' meer, behalve soms een nijntje-koek of wat diksap.

Heb je nou een kindje wat niet goed groeit of wat maar heel beperkt eet, dan zou ik er misschien nog wel voor kiezen.

En idd, die reclames, trek je er maar niet teveel van aan hoor! Dan moeten we wel heel veel hebben en kopen!

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij geven alle drie onze kinderen nog kunstvoeding (de jongste ook nog gewoon borstvoeding).

Verder koeienmelk dat vinden wij namelijk niet voor mensen bedoeld maar voor kalveren. Dat is voornamelijk dus de rede dat wij het niet drinken en ook niet aan de kinderen geven.

Wel krijgen ze dus kunstvoeding (hypo allergeen nr.2) wat idd gemaakt is van koeienmelk, dus ze krijgen idd toch koeienmelk, maar het is mi zo erg bewerkt dat er weinig koeienmelk bestemd voor kalfjes is overgebleven.

De kunstvoeding voelt voor ons als 'veilig' om te geven, verse koeienmelk voelt niet als 'veilig'. Vandaar onze keuze om tot de leeftijd dat wij vinden dat een mens melkvoeding nodig heeft kunstvoeding te geven gezien borstvoeding geven niet meer (en niet meer volledig) mogelijk was/is voor ons.

5. Libelle82

Libelle82 VIP lid

Jun 26, 2008
    5,082
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Mijn dochter is vanaf 1 jaar over gestapt op peutergroeimelk. 's Morgens en 's avonds voor 't slapen gaan krijgt ze nog pap met opvolgmelk. ( Friso goedemorgen, goedenacht ) Ik blijf dit doen tot ze ong. 1,5 jaar is. Wsl principekwestie maar 't voelt goed.

6. inge1983

inge1983 Bekend lid

Jul 27, 2006
    675
    0
    0
    Wij zijn bij allebei vanaf 1 jaar overgestapt op koemelk. Ze aten dan ook volledig met de pot mee.
    Maar ze waren allebei gezond, geen allergieën in de familie, dan is de keuze makkelijker gemaakt denk ik.

7. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    ( ff offtopic) @ Hanneke.. de kalfjes hier krijgen hooguit 2 maanden moedermelk.. daarna mogen ze lekker hooi en brokjes eten en is er water te drinken..
    Hier dus melk ( volle) genoeg (tenzij net de tank geleegd is), maar dat gebruik is alleen maar als ik melk voor een gerecht nodig heb..

8. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    nee hoor is helemaal niet nodig
    hendrik krijgt gewone melk

9. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    dus kunstmatige producten vind jij prettiger dan natuurlijke?;):(

of jullie zijn veganist? dan snap ik het wat beter :)

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Maar Annemarie; als de melk voorhanden is, pak je die toch? Die opvolgmelk is na een jaar voor een normaal gezond kind helemaal niet meer nodig en pap met verse volle melk is veel lekkerder!
    Ff oftopic, want dat vind ik reuze-interessant: krijgen jullie kalveren verse koemelk (live bij mama-koe) of poedermelk?

11. adi

adi Niet meer actief

Ik lees in haar eerste zin MOEDERMELK. Dan bedoelt ze volgens mij toch echt de koe :D

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Mini krijgt heerlijke volle koemelk (en haar mama ook :D).
    Ze krijgt nog wel een flesje met melk voor ze gaat slapen en dat is Nutrilon3. Mijn man vindt dat een fijn idee omdat er extra vitamines inzitten maar volgens mij krijgt ze voldoende binnen met haar gewone eten (ze is gek op groenten namelijk :D) dus wat mij betreft maken we dit pak op en gaan we volledig over op gewone melk.

Annemarie, wat een luxe om het gewoon vers te hebben zeg, ik zou het wel weten hoor, dan kwam er bij mij geen Nutrilon meer in! ;)

En PS: wat ben je al veel afgevallen, supergoed zeg!

13. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Toen Chelsy een jaar werd ben ik afgestapt van alle speciale baby-produkten. Ik let wel op wat ik geef, maar een maria-biscoutje zit ook niets in. En ze drinkt al haar flesjes van gewone melk. Vind opvolgmelk zo'n onzin. Is goed voor de weerstand. Maar ze eet wel haar koekje van de grond als het valt (en ik het niet zie dan he), daar krijgen ze pas weerstand van.

14. Bastet

Bastet Niet meer actief

Mijn dochter krijgt sinds ze 11/12 maanden was volle melk.
    Ik heb toen wel even getwijfeld om groeimelk/opvolgmelk te gaan geven, maar niet gedaan om verschillende redenen.

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Met een jaar zijn we overgestapt naar halfvolle melk. Normaal adviseerde het CB volle melk. Maar in ons geval was ons jochie nogal stevig, dus liever even halfvol..
    Na het jaar hier dus geen peutermelk meer. Nog wel geprobeerd met 17 maand toen hij flink ziek was, en echt niet wilde eten. maar toen lustte hij het niet meer :)

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik heb werkelijk geen idee hoe lang de zoogtijd van een kalf is, dat zou jij ongetwijfeld wel weten :D. Al lijkt 2 maanden me erg kort voor een natuurlijke zoogperiode , maar ik weet het niet hoor.

Het ging mij ook totaal niet om de aanwezigheid van melk, ik bedoel als ik hier naar de buurman een stukkie verderop loop kan ik ook verse melk krijgen (zelf maken hun er ook echt alles van, buurmevrouw staat elke dag een grote pan pap te maken van die 'vette' melk, ieuw :p). Het ijswinkeltje hier een stukje verderop verkoopt ook melk (al is dat geloof ik wel verhit geweest ivm evt bacterien) en anders is er in de supermarkt ook nog genoeg :D haha.

Voor mij/ons is het gewoon een afkeer tegen melk, melk vind ik voor volwassenen ook zeker niet nodig omdat zij het niet meer nodig hebben om te groeien. De melk die een koe geeft is immers voor ook voor haar kalf/kalveren, niet voor ons. Maar oke, genoeg denken daar anders over en dat is prima.

Maar hier ging het volgens mij niet over, ik legde enkel uit waarom wij gekozen hebben om na de 12 maanden kunstvoeding te blijven geven omdat (volledig) borstvoeding na de 12 maanden voor ons niet (meer) mogelijk was/is. Of heb ik je vraag verkeerd begrepen en wilde je alleen weten van mensen die juist gekozen hebben om geen kunstvoeding te blijven geven? Dan sorry dat ik geantwoord heb.

Wil iemand anders wel koeienmelk, schapenmelk, geitenmelk, paardenmelk, kamelenmelk, etc drinken of aan hun kindjes te drinken geven lijkt me dat prima zolang ze er zelf achter staan :D alleen wij willen dat dus niet.

Mochten ze het later als ze ouder zijn en het zelf kunnen bepalen wel willen drinken, zijn ze daar uiteraard vrij in, alleen zullen wij ze wel onze uitleg over waarom wij het niet nemen geven. En ja onze uitleg zal verschillen van iemand die het normaal vind om koeienmelk (of andere dieren melk) te drinken.

Liefs, Hanneke.

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

In de bio-industrie is dat echt lang Hanneke! Het gros van de kalfjes drinkt niet bij hun moeder, vandaar dat ik me dat echt afvroeg, zou wel mooi wezen.
    De natuurlijke speenleeftijd van een runderkalf is 6 - 8 maanden.

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Idd ik weet dat ze niet of niet lang drinken bij de moeder. Hadden we het daar laatst zelfs niet over in het borstvoedingtopic?

Dankje voor de info over de natuurlijke speenleeftijd (zoogtijd noemde ik het :) even geen idee hoe ik het noemen moest). Dat is dus behoorlijk langer dan 2 maanden idd, maar al lang mooi dat ze 2 maanden mogen drinken, das toch al iets. Al vind ik het toch wel sneu dat ze het daarna maar met water en brokken moeten doen.

Haha maar moet niet zover na gaan zitten denken, volgens mij was dat toen eerst mn conclusie ook al :). Al is dat wel zeker mede een rede voor ons om geen melk te drinken. Maar daar had ik het hier niet over verder :D.

19. Jiska

Jiska Fanatiek lid

Mar 6, 2007
    1,477
    3
    38
    Overijssel
    Nadat ze een jaar is geworden, gelijk de laatste flesvoeding opgemaakt en overgestapt op halfvolle meid. Onze dochter is een gezonde meid die goed eet. Heb je een licht(er) kindje dan begreep ik dat ze nog wel eens aanraden om door te gaan met opvolgmelk omdat daar wat meer voeding in zit.

Die reclames voor opvolgmelk, pyamapapjes etc. vielen mij ook al op. Nooit een goed teken als ze daar zo hun best voor moeten doen ;). Zeker omdat de meeste cb's natuurlijk gewoon zeggen dat je vanaf het jaar 'gewone' melk mag geven.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    2 maanden maar?
    Ik dacht dat tegenwoordig in de melkveehouderij 4 maanden koemelk voor een kalf zo'n beetje de standaard was?

Share This Page