Deze vraag hebben jullie waarschijnlijk al heel vaak gehad, maar ik weet niet wat ik doen moet. Nu er ook gezonde mensen overlijden aan de mexicaanse griep ben ik namelijk nogal geschrokken. Ik werk in een ziekenhuis (op kantoor en receptie) en ben opgeroepen voor beide prikken. De gewone wilde ik eigenlijk niet doen, maar over de mexicaanse twijfel ik enorm. Nu hoorde ik dat huisartsen en gynaecologen het sterk aanraden hem wel te nemen, maar dat verloskundigen het juist afraden. Wat moeten wij dan nog als zwangere vrouw? Ik vind het zo moeilijk! Ik wil geen risico voor ons kindje. Volgens mij is er te weinig bekend over wat voor effect het op onze kleine kan hebben. Aan de andere kant hoorde ik dat wanneer je de prikken gehad hebt, je minder kans hebt om de komende maanden en dus ook na de bevalling ziek te worden en je baby dus ook. Aangezien griep voor een baby gevaarlijk is weet ik echt niet wat ik doen moet. Wat raden jullie de vrouwen op de praktijk aan?
hoi, het advies is inderdaad om wel te vaccineren. Gezonde zwangeren hebben een groter risico op complicaties of een ernstiger verloop van de ziekte als ze nieuwe Influenza A krijgen (mex. griep). Er zijn geen aanwijzingen dat het vaccin schadelijk is voor het ongeboren kind. Ditzelfde geldt voor de gewone griep, als je gezond bent hoef je geen gewone griepprik, als je in de zorg werkt wordt het wel geadviseerd. Mirjam